Το Σύμπαν είναι καθ’ οδόν προς έναν αργό θάνατο, σύμφωνα με νέα μελέτη. Ωστόσο, ακόμα και αν η ζωή στο σύμπαν χαθεί, το ίδιο, στην πραγματικότητα, δεν πρόκειται ποτέ να πεθάνει – απλά θα καταλήξει να είναι ένα κρύο, σκοτεινό και άδειο μέρος.

Ομάδα αστρονόμων μέτρησε την ενέργεια που παράγεται σε περισσότερους από 200 χιλιάδες γαλαξίες και διαπίστωσε ότι η “γειτονιά” του Σύμπαντος που αποκαλούμε σπίτι, παράγει μόνο το μισό της ενέργειας σε σχέση με πριν από 2 δισεκατομμύρια χρόνια, σύμφωνα με δελτίο τύπου της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης (ΔΑΕ).

Πρόκειται για την πιο ακριβής μελέτη της παραγόμενης ενέργειας στο Σύμπαν που έγινε ποτέ, και για την πιο ολοκληρωμένη ανάλυση της ενεργειακής παραγωγής του εγγύς διαστημικού περιβάλλοντος της Γης. Τα ευρήματα της δουλειάς των αστρονόμων παρουσιάστηκαν, στις 10 Αυγούστου, στη Γενική Συνέλευση της ΔΑΕ, στη Χαβάη.

Το γεγονός ότι το Σύμπαν σιγά-σιγά “σβήνει”, είναι γνωστό από τα τέλη της δεκαετίας του ’90, αλλά η νέα δουλειά δείχνει ότι αυτό συμβαίνει σε όλα τα μήκη κύματος. “Η εξασθένηση συμβαίνει σε όλα τα μήκη κύματος -από το υπεριώδες μέχρι το υπέρυθρο. Το Σύμπαν αργοπεθαίνει”, γράφει χαρακτηριστικά η ΔΑΕ, για τα ευρήματα.

Η νέα μελέτη έδειξε, για πρώτη φορά, ότι το Σύμπαν παράγει όλο και λιγότερη ενέργεια, σε όλα τα μήκη κύματος

GAMA: χαρτογραφώντας τον θάνατο του Σύμπαντος

Η μελέτη έγινε στα πλαίσια του πρότζεκτ GAMA (Galaxy and Mass Assembly), της μεγαλύτερης έρευνας σε πολλαπλά μήκη κύματος που έγινε ποτέ, και στην οποία συμμετέχουν πολλά από τα πιο ισχυρά τηλεσκόπια της Γης.

Όλη η ενέργεια στο Σύμπαν δημιουργήθηκε κατά το Big Bang, με ένα τμήμα της “κλειδωμένο” ως μάζα. Τα άστρα μετατρέπουν τη μάζα σε ενέργεια, προσθέτοντας στο ενεργειακό απόθεμα του Σύμπαντος. Το πρότζεκτ GAMA χαρτογραφεί όλη την ενέργεια που παράγεται σε έναν μεγάλο όγκο χώρου, σήμερα και στο παρελθόν.

“Χρησιμοποιήσαμε όσα περισσότερα επίγεια και διαστημικά τηλεσκόπια μπορέσαμε, για να μετρήσουμε την παραγόμενη ενέργεια σε όσα περισσότερα μήκη κύματος ήταν δυνατό”, δήλωσε, σχετικά, ο Simon Driver του Πανεπιστημίου της Δυτικής Αυστραλίας και του Διεθνούς Κέντρου Ραδιοαστρονομικών Ερευνών (ICRAR), ο οποίος ηγείται του πρότζεκτ GAMA.

“Το σύμπαν παρακμάζει από τώρα και στο εξής, γλιστρώντας ήπια προς τα γηρατειά. Είναι λες και έχει καθίσει στον καναπέ, τράβηξε μία κουβέρτα και είναι έτοιμο να παραδοθεί στον αιώνιο ύπνο”, πρόσθεσε ο Driver.

Όπως, όμως, ξεκαθαρίζεται στο τέλος του παρακάτω video, το οποίο περιγράφει τη νέα μελέτη, το σύμπαν δεν θα πεθάνει -με την έννοια ότι δεν θα πάψει να υπάρχει. Στην πραγματικότητα, θα γερνά για πάντα, μετατρέποντας όλο και λιγότερη μάζα σε ενέργεια, καθώς περνούν δισεκατομμύρια χρόνια, μέχρι που τελικά, θα γίνει ένα κρύο, σκοτεινό και έρημο μέρος.

Τα δεδομένα της έρευνας, τα οποία δόθηκαν στη δημοσιότητα, σε όλους τους αστρονόμους του πλανήτη, αφορούν, μεταξύ άλλων, μετρήσεις της ενεργειακής παραγωγής καθενός από τους εκατοντάδες χιλιάδες γαλαξίες που μελετήθηκαν, σε 21 μήκη κύματος. Αυτή η βάση δεδομένων αναμένεται να βοηθήσει, επίσης, στην κατανόηση του σχηματισμού των γαλαξιών.

Η ομάδα των ερευνητών πίσω από τη νέα δουλειά, ελπίζει, εν τω μεταξύ, να επεκτείνει το έργο της ώστε να χαρτογραφήσει την παραγωγή ενέργειας σε ολόκληρη την ιστορία του σύμπαντος, χρησιμοποιώντας μία γκάμα από νέες εγκαταστάσεις και εργαλεία που αναμένεται να έχουν στα χέρια τους, μέσα στην επόμενη δεκαετία.

πηγή : pathfinder.gr