Εισήγηση του δημάρχου Νεάπολης-Συκεών Σίμου Δανιηλίδη στην ημερίδα που διοργάνωσε η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» για τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη ● Ολοκληρωμένο πλαίσιο προτάσεων για έναν νέο και πλήρη χάρτη συγκοινωνιών

Την πρότασή του για τη δημιουργία ενός «μητροπολιτικού ή κεντρικού φορέα συγκοινωνιών δημόσιου χαρακτήρα», με καθοριστική και ουσιαστική συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κατέθεσε σήμερα ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης στην ειδική ημερίδα που διοργάνωσε στην Θεσσαλονίκη η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» με θέμα «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης», παρουσία του υπ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστου Σπίρτζη.
Ταυτόχρονα, ο Σίμος Δανιηλίδης, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλου, κατήγγειλε από μικροφώνου τη σχέση διαπλοκής που είχε αναπτυχθεί μεταξύ του ΟΑΣΘ και πολιτικών παραγόντων, τονίζοντας την ανάγκη να αντιμετωπισθεί η «παθογένεια» που επί δεκαετίες κρατά όμηρο την κοινωνία προς όφελος των οικονομικών συμφερόντων του Οργανισμού. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που επικαλέστηκε ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών αναφερόμενος στην εν κρυπτώ απόπειρα ψήφισης φωτογραφικού άρθρου τον Δεκέμβριο του 2014, με το οποίο χαρίζονταν στον ΟΑΣΘ ποσό άνω των 2,5 εκατ. ευρώ που όφειλε στον δήμο από τέλη χρήσης κοινόχρηστου χώρου, ρύθμιση που τελικά αποτράπηκε μετά την άμεση αντίδραση και κινητοποίηση της δημοτικής αρχής, και με τη συνδρομή κοινοβουλευτικών στελεχών κομμάτων της Α΄ και Β΄ Θεσσαλονίκης.
Σχετικά με το μείζον θέμα των αστικών συγκοινωνιών στην Θεσσαλονίκη, που τελευταία ταλαιπωρεί την κοινωνία με τις διαδοχικές απεργίες και τα «χειρόφρενα» στα λεωφορεία επί ημέρες, αλλά και την κυβέρνηση να καθυστερεί να δώσει λύσει στο «φαύλο καθεστώς», όπως κατ’ επανάληψη έχει καταγγείλει ο Σίμος Δανιηλίδης, ο δήμαρχος κατέθεσε ολοκληρωμένη πρόταση για ένα νέο ολοκληρωμένο σχέδιο που θα περιλαμβάνει την αναδιοργάνωση των αστικών λεωφορείων, το μετρό, τη θαλάσσια συγκοινωνία, το τραμ και τον προαστιακό σιδηρόδρομο σε έναν δημόσιο οργανισμό με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως ακριβώς συμβαίνει στη συντριπτική πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης. Για το σκοπό αυτό ανέλυσε τις βασικές προϋποθέσεις-όρους που περιγράφουν το πλαίσιο του νέου οργανισμού, όπως επίσης και το περιεχόμενό του.

«Η Τ.Α. έχει λόγο…»
«Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι να διαμορφώνει συνθήκες εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων και να τις καθιστά φιλικές στους πολίτες και φιλόξενες στους επισκέπτες. Να συμβάλλει στη διευκόλυνση της οικονομικής δραστηριότητας και την τοπική ανάπτυξη. Επομένως η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν θα μπορούσε να μην έχει λόγο, ρόλο και αρμοδιότητα στη λειτουργία της αστικής συγκοινωνίας», τόνισε ο Σίμος Δανιηλίδης, επισημαίνοντας ότι «οφείλουμε να αντιληφθούμε πως στον ιδιότυπο ανταγωνισμό των πόλεων που αναπτύσσεται στην Ευρώπη, οι μεταφορές και οι συγκοινωνίες έχουν σημαντικό ρόλο, και η συγκοινωνία οφείλει να υπηρετεί τον κάτοικο και τις καθημερινές του ανάγκες, την οικονομική δραστηριότητα και τον τουρισμό».
Μιλώντας για τη Θεσσαλονίκη ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών τόνισε ότι η πόλη και η ευρύτερη περιοχή «στερείται ενός ολοκληρωμένου συστήματος αστικής συγκοινωνίας, επειδή δεν κατάφερε να συμφωνήσει και να διεκδικήσει, όταν έπρεπε, αυτό το σύστημα». «Διχάστηκε ανάμεσα στο δίλημμα ‘‘μετρό ή τραμ’’, υπέστη την κοροϊδία των ψεύτικων υποσχέσεων για τη χρηματοδότηση έργων κυκλοφορίας και συγκοινωνίας, ανέχτηκε το μονοπώλιο του ΟΑΣΘ και την κυριαρχία του ιδιωτικού συμφέροντος στο δημόσιο συμφέρον, και η πόλη με το πρόσωπο στη θάλασσα προσπάθησε και δεν στάθηκε ικανή να αναπτύξει τη θαλάσσια συγκοινωνία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όπως υπογράμμισε, «αυτό το γεγονός μάς οδηγεί μοιραία στα σημερινά φαινόμενα, ο πολίτης ταλαιπωρείται, η ούτως η άλλως ρημαγμένη οικονομική δραστηριότητα πλήττεται και το κράτος καθυστερεί να δώσει λύση».
«Η Τοπική Αυτοδιοίκηση ενώ θα έπρεπε να έχει κεντρικό ρόλο στον σχεδιασμό για την πλήρη αναδιάρθρωση της συγκοινωνίας και τη διαμόρφωση ενός δημόσιου συστήματος αστικών συγκοινωνιών, παραγκωνίζεται. Οι κυβερνητικές εξαγγελίες και επιλογές της επιφυλάσσουν ένα διακοσμητικό ρόλο, ακυρώνοντας τις θεσμικές της αρμοδιότητες και τον φυσικό της ρόλο ως τοπική εξουσία», τόνισε ο Σ.Δανιηλίδης, κάνοντας λόγο για το «μονοπώλιο του ΟΑΣΘ που επιτέλους τελείωσε» και για την αστική συγκοινωνία που πρέπει να σχεδιαστεί από την αρχή.

Ενιαίο σύστημα
«Όλες οι μελέτες ειδικών επιστημόνων για την Θεσσαλονίκη και οι προτάσεις επιστημονικών φορέων αναδεικνύουν το ζήτημα της ύπαρξης ενός μητροπολιτικού ή κεντρικού φορέα συγκοινωνιών, με καθοριστική και ουσιαστική συμμετοχή της αυτοδιοίκησης», ανέφερε ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών για να περιγράψει τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο νέος χάρτης συγκοινωνιών. Μεταξύ των άλλων θα πρέπει:
• Το σύστημα αστικών συγκοινωνιών να είναι ενιαίο για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς,
• Το σύστημα μεταφορών να έχει δημόσιο χαρακτήρα, όπως συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις που ο σχεδιασμός και η λειτουργία του συγκοινωνιακού έργου υπόκειται σε δημόσιο έλεγχο, ανεξάρτητα από τους φορείς εκτέλεσης,
• Το ενιαίο σύστημα συγκοινωνιών να διοικείται από έναν μητροπολιτικό φορέα με κατοχυρωμένο ισχυρό ρόλο στην Αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς όπως είναι τα Επιμελητήρια και το Εργατικό Κέντρο,
• Οι συγκοινωνίες να μην έχουν αμιγώς εμπορικό χαρακτήρα με σκοπό το κέρδος. Η αστική συγκοινωνία πρέπει να σχεδιάζεται στη βάση της ικανοποίησης των αναγκών μετακίνησης σε όλα τα σημεία του πολεοδομικού συγκροτήματος και της Περιφερειακής Ενότητας και όχι στη βάση της οικονομικής βιωσιμότητας των γραμμών,
• Η τιμολογιακή πολιτική να συνυπολογίζει τη βιωσιμότητα του συστήματος, αλλά και τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, ώστε το εισιτήριο να είναι προσιτό σε όλους,
• Στον σχεδιασμό να περιληφθεί η συγκοινωνιακή κάλυψη των όμορων περιοχών στη Χαλκιδική, την Πιερία και αλλού και η εξυπηρέτηση όλων των τουριστικών και πολιτιστικών προορισμών,
• Η Αυτοδιοίκηση να χρηματοδοτηθεί με τους αναγκαίους πόρους -όπως γίνεται σε ευρωπαϊκές πόλεις- για την άσκηση συγκοινωνιακού έργου σε δημοτικό επίπεδο, στο πλαίσιο του ενιαίου συστήματος συγκοινωνιών,
• Οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ να διασφαλιστούν,
• Οι οικονομικές υποχρεώσεις του ΟΑΣΘ προς τους ΟΤΑ να μην παραγραφούν και να αναληφθούν από το νέο φορέα.

Νέος χάρτης συγκοινωνιών
Περιγράφοντας ο Σίμος Δανιηλίδης το νέο χάρτη συγκοινωνιών στην Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή, παρουσίασε τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει. Όπως ανέφερε, το Ενιαίο Σύστημα Συγκοινωνιών θα πρέπει να περιλαμβάνει:
• Λειτουργία νέου δημόσιου φορέα αστικής συγκοινωνίας με λεωφορεία,
• Λειτουργία του μετρό και επέκταση των γραμμών του,
• Αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών με στόχο αυτές να καταστούν γραμμές τροφοδότες του μετρό,
• Τραμ,
• Λειτουργία θαλάσσιας συγκοινωνίας,
• Προαστιακό σιδηρόδρομο,
• Υποδομές υποστήριξης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (λεωφορειολωρίδες, χώροι στάθμευσης, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, σταθμοί μετεπιβίβασης),
• Μέτρα ενίσχυσης της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς (ανανέωση και εκσυγχρονισμός του στόλου των λεωφορείων, θέσπιση ενιαίου εισιτηρίου),
• Ηλεκτρονικό εισιτήριο,
• Προώθηση των καθαρών μεταφορών με σταδιακή εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης στα λεωφορεία,
• Ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών, συγκοινωνίες φιλικές και ασφαλείς στις ευπαθείς ομάδες, στους ηλικιωμένους, στα ΑΜΕΑ, στα παιδιά, στους νέους και στις γυναίκες που αποτελούν την πλειοψηφία των ατόμων που χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες.
«Στο ξεκίνημα του εγχειρήματος για την οργάνωση επιτέλους ενός αξιόπιστου, λειτουργικού και κυρίως ανθρώπινου συστήματος συγκοινωνιών, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δηλώνει παρούσα και έτοιμη να αναλάβει τις ευθύνες της ως τοπική εξουσία. Ταυτόχρονα όμως προειδοποιεί πως δεν θα ανεχθεί παραγκωνισμό, υποτίμηση ή υποβάθμιση του ρόλου της, δεν θα δεχθεί λήψη αποφάσεων ερήμην της», πρόσθεσε ο Σίμος Δανιηλίδης με έμφαση.