Με αλλεπάλληλες Ερωτήσεις του, ο υπογράφων, έχει φέρει στη Βουλή και, ειδικότερα προς τους συναρμόδιους Υπουργούς, το μείζον – και όχι μόνον για τον Νομό Πέλλας – ζήτημα του Φράγματος Αλμωπαίου (Καλής) που, επιχειρείται και από την παρούσα Κυβέρνηση να εξελιχθεί σε ένα νέο ¨γεφύρι της Άρτας¨.

Για ένα έργο για το οποίο η σημερινή Κυβέρνηση έκανε τρεισήμισι χρόνια να επικυρώσει την περιβαλλοντική μελέτη, τη στιγμή που ο υπογράφων ως Υπουργός είχε στείλει από τις 14/12/2014 και ενώ έπρεπε να έχει επικυρωθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2015 φτάσαμε στον Ιούνιο του 2018 για να γίνει. Και τώρα επιχειρούν – μετά από τόσα χρόνια – με προσχήματα που ξεπερνούν τα όρια της φαρσοκωμωδίας να προβάλουν μετά από 5 χρόνια … ξαφνικά νέα εμπόδια: Ότι για ένα δασικό δρόμο λίγων εκατοντάδων μέτρων, χρειάζεται μελέτη κατασκευής, τη στιγμή που έγκυροι μελετητές λένε ότι οποιοσδήποτε ιδιώτης δασολόγος μελετητής, χρειάζεται μόλις λίγα 24ωρα για να την παραδώσει. Και το ακόμη εξωφρενικότερο, ότι πρέπει να προσληφθεί συμβασιούχος αρχαιολόγος για να επιστατεί στο έργο! Και με αυτές τις αστειότητες, δίνουν μια ακόμη παράταση ενός χρόνου στον μελετητή. Το πάνε δηλαδή φιρί φιρί – για λόγους προφανώς κομματικούς – να χαθεί και αυτή η προγραμματική περίοδος.

Με την τελευταία (30/10/2018) Ερώτηση, η τότε ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, καλούνταν να ξεκαθαρίσει επιτέλους, υπεύθυνα και επίσημα, αν και πότε σκόπευε να προκηρύξει το Μέτρο 4.3.1. των 436 εκατομμυρίων κοινοτικών πόρων – το οποίο ο Ερωτών επί υπουργίας του στην προκάτοχο Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε εντάξει στο ΠΑΑ 2014-2020 – και αν σε αυτό θα περιλάμβανε και την κατασκευή του Φράγματος Αλμωπαίου. Και ζητούσε την άμεση δημοπράτηση του μεγάλου έργου και δρομολόγηση των διαδικασιών υλοποίησής του. Επεσήμαινε δε για πολλοστή φορά ότι πρόκειται για ένα τεράστιας σημασίας αναπτυξιακό έργο, πολλαπλής χρησιμότητας, αγροτικής, τουριστικής αλλά και περιβαλλοντικής όχι μόνον για τον Νομό Πέλλας, αλλά και για ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία, με την άρδευση δεκάδων χιλιάδων στρεμμάτων, στις σημαντικότατες για την αγροτική μας παραγωγή πεδιάδες Σκύδρας, Γιαννιτσών και Αλμωπίας, όπως και της ευρύτερης περιοχής της Τάφρου 66.

Με καθυστέρηση δύο μηνών (18/1/2019), η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου, ακολουθώντας την πρακτική της προκατόχου της, επιχειρεί να ¨απαντήσει¨ με τις ίδιες, συνήθεις πλέον, αοριστολόγες υπεκφυγές και αστήρικτα επιχειρήματα, περί ανάγκης… ¨νέας μελέτης δασικής οδοποιίας¨ για ¨διάνοιξη της οδού πρόσβασης στις θέσεις των γεωτρήσεων¨, ¨πρόσληψη συμβασιούχου αρχαιολόγου, που θα υποδείξει η Εφορεία Αρχαιοτήτων¨, ¨παρακολούθηση διάνοιξης του εν λόγω δασικού δρόμου¨ κλπ! Και ταυτόχρονα, επιβεβαιώνει ότι η Κυβέρνηση, ¨πετσοκόβει¨ άγρια το μεγάλο Πρόγραμμα των 436 εκατομμυρίων κατά 136 εκατομμύρια (στα 300 εκ.) και, από αυτά, προορίζει μόνον 180 εκατομμύρια για τα μεγάλα εγγειοβελτιωτικά έργα, εκχωρώντας τα 120 εκατομμύρια στις Περιφέρεις για μικρότερα έργα!

¨Απάντηση¨, η οποία προοιωνίζεται την κυβερνητική πρόθεση να παραπέμψει – όπως έκαναν οι προηγούμενες Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ – στις καλένδες το Φράγμα Αλμωπαίου, με το απροκάλυπτο πρόσχημα της άνευ λόγου παράτασης στην ένταξη και δημοπράτηση του έργου για έναν ολόκληρο χρόνο – όταν η ολοκλήρωση τέτοιων μελετών, όπως προαναφέρθηκε, απαιτεί χρονικό διάστημα λιγότερο της μιας εβδομάδας!

ΕΠΕΙΔΗ, αντίθετα με αυτούς τους παντελώς ανυπόστατους ισχυρισμούς, το έργο πληροί όλα τα κριτήρια – συμπληρωματικότητας, διαχρονικότητας, παλαιότητας, περιβαλλοντικά κ.α. δηλαδή όλες ανεξαίρετα τις προϋποθέσεις – ¨καλύπτεται¨ δε από τρία Προγράμματα: αρχής γενομένης από το Πρόγραμμα 2000-2007 στο οποίο εντάχθηκε η προμελέτη, στη συνέχεια από το Πρόγραμμα 2007-2013 στο οποίο εντάχθηκε η κύρια μελέτη και τέλος από το τρέχον Πρόγραμμα 2014- 2020 στο οποίο έχει ενταχθεί η δημοπράτηση και κατασκευή του…

ΕΠΕΙΔΗ, επαναλαμβάνεται, απροσχημάτιστα πλέον, η γνωστή τακτική των κωλυσιεργιών αφού με αστείες πλέον δικαιολογίες και αχρείαστες παρατάσεις ενός έτους (μέχρι 30-09-2019) επιχειρούν να εμφανίσουν αυτό το τεράστιο έργο ως δήθεν μη ώριμο…

ΕΠΕΙΔΗ, αντιθέτως, το Φράγμα Αλμωπαίου είναι ένα έργο πανέτοιμο προς δημοπράτηση, και τα χρήματα για την υλοποίησή του υπάρχουν αναξιοποίητα εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια στα συρτάρια των Βρυξελλών…

ΕΠΕΙΔΗ, επισημοποιούνται οι πρόσφατες ανακοινώσεις του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην 6η Συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του ΠΑΑ 2014-2020, τον Δεκέμβριο του 2018, ότι το μέτρο 4.3.1 μειώνεται από 436 στα 300 εκ ευρώ χωρίς καμία αιτιολόγηση…

ΕΠΕΙΔΗ, το Φράγμα Αλμωπαίου έχει ενταχθεί επί υπουργίας του υπογράφοντα ως τρίτο στα δέκα μεγάλα έργα που είχαν προταθεί στο Πακέτο Γιουνγκέρ…

ΕΠΕΙΔΗ, γινόμαστε θεατές στο ίδιο ¨έργο¨ που παίχτηκε το 2011, όταν για εξυπηρέτηση κομματικών ή και προσωπικών μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, ο τότε Υπουργός ¨φρέναρε¨ σκανδαλωδώς την κατασκευή του Φράγματος ακυρώνοντας τον καθόλα νόμιμο διαγωνισμό και προκηρύσσοντας νέο, ακριβώς για να παραπέμψει το μεγάλο έργο στις καλένδες και τα χρήματα που προορίζονταν γι’ αυτό να διοχετευτούν σε άλλα, δικής τους επιλογής…

ΕΠΕΙΔΗ, η παρούσα προγραμματική περίοδος στην οποία έχει ενταχθεί η κατασκευή του έργου περιορίζεται ανησυχητικά, και ουδεμία άλλη κωλυσιεργία ή αναβλητικότητα μπορεί πλέον να είναι ανεκτή…

Ερωτάται ο Υπουργός

– Ποιοι λόγοι επιβάλουν την αχρείαστη – όσο και αναιτιολόγητη – παράταση κατά ένα έτος, όταν μελέτες οδοποιίας για διάνοιξη της οδού πρόσβασης σε θέσεις γεωτρήσεων ολοκληρώνονται σε λιγότερο από μία βδομάδα;

– Πότε σκοπεύει επιτέλους να δημοπρατήσει το Φράγμα Αλμωπαίου (Καλής), ένα έργο που είναι με επίσημα στοιχεία απόλυτα ώριμο προς υλοποίηση;

– Πώς αιτιολογείται η απόφαση της περικοπής κατά 136 εκ. ευρώ από το σύνολο των 436 εκ. του μέτρου 4.3.1 στο οποίο είναι ενταγμένο το Φράγμα Αλμωπαίου, και στη χρηματοδότηση ποίων δράσεων υπάρχει πρόθεση να διοχετευθούν αυτά τα κοινοτικά κονδύλια;

Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ

Γιώργος Καρασμάνης