Ερώτηση της Εύας Καϊλή στην Κομισιόν για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συνέχεια της παρέμβασης που είχε ήδη κάνει στην Ευρώπη για την πώληση από ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για 45 εκατομμύρια ευρώ, όταν ο κ. Σταθάκης το 2014 έκανε λόγο για ξεπούλημα στα 300 εκατ. ευρώ. Η νυν Κυβέρνηση, χωρίς διαγωνισμό, συμφώνησε με τους Ιταλούς επέκταση του χρονικού διαστήματος σε 15 χρόνια, αυξάνοντας την χορηγία σε 750 εκατ. ευρώ με αόριστες υποσχέσεις για επενδύσεις ύψους 2,5 δις ευρώ.

Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, και το ερώτημα που κατατέθηκε από συναδέλφους της του ΠΑΣΟΚ, που ανέδειξαν το θέμα στην Ελληνική Βουλή, η Ελληνίδα ευρωβουλευτής φέρνει ξανά το θέμα στην Ευρώπη, ρωτώντας συγκεκριμένα, αν η συμφωνία – χωρίς διεθνή διαγωνισμό- για την σύμβαση των 500 εκατ. ευρώ συνάδει με τους όρους ανταγωνισμού της ΕΕ, και αν είναι σύννομη με τον κανονισμό 1370/2007, εφόσον αποκλείεται η δυνατότητα εισόδου και άλλων εταιρειών στην υποτιθέμενη απελευθερωμένη σιδηροδρομική αγορά της Ελλάδας. Επίσης διερωτάται αν υπάρχουν επικαιροποιημένες μελέτες που να δικαιολογούν την ετήσια χορηγία των 50 εκατ. ευρώ, προβλέποντας επανεξέταση των όρων της, αν από τις επενδύσεις της εταιρείας προκύψει εξυγίανση και βελτίωση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
“Είναι απόλυτα εύλογο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να λαμβάνει επιχορήγηση από το ελληνικό κράτος για την εξυπηρέτηση δρομολογίων που έχουν κοινωνικό και εθνικό πρόσημο. Ωστόσο, η επιχορήγηση αυτή πρέπει να ανταποκρίνεται σε πραγματικά οικονομικά κριτήρια. Η επέκταση για 10 ακόμα χρόνια της επιχορήγησης για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που αυξάνει το κόστος στον Έλληνα φορολογούμενο από τα 250 στα 750 εκατομμύρια ευρώ, δεν πρέπει να είναι ανεξάρτητη από την υποχρέωση της Ιταλικής εταιρίας να υλοποιήσει τις επενδύσεις 2,5 δις ευρώ που έχει υποσχεθεί, για τη βελτίωση του δικτύου και των υπηρεσιών προς τους πολίτες, ούτε να δίνεται χωρίς να υπάρχει περιθώριο νέας εκτίμησης με νέα δεδομένα αυτού του κόστους .”

Ακολουθεί η ερώτηση της ευρωβουλευτού:
Το 2017, η τότε Κυβέρνηση, προχώρησε στην πώληση της ελληνικής κρατικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έναντι 45 εκατ. ευρώ, σε ιταλική σύμπραξη του Δημοσίου και του ομίλου FSI. Είχε συμπεριληφθεί ένα επιπλέον ποσό ύψους 250 εκατ. ευρώ για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών μέχρι το 2021. Η νυν Κυβέρνηση, χωρίς διαγωνισμό, συμφώνησε επέκταση του χρονικού διαστήματος σε 15 χρόνια αυξάνοντας την χορηγία σε 750 εκατ. ευρώ, με υποσχέσεις για επενδύσεις ύψους 2,5 δις ευρώ.
Να σημειωθεί ότι η ετήσια επιχορήγηση των 50 εκατ. ευρώ για τις άγονες γραμμές είχε καθοριστεί το 2011, πριν την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με δεδομένα πριν το 2010. Η τελευταία αυτή συμφωνία προφανώς αλλάζει και τα δεδομένα που αφορούν στην απελευθέρωση της σιδηροδρομικής αγοράς η οποία μάλλον αναβάλλεται επ’ αόριστον.
1. Η συμφωνία χωρίς διεθνή διαγωνισμό για την σύμβαση των 500 εκατ. ευρώ συνάδει με τους όρους ανταγωνισμού της ΕΕ, και είναι σύννομη με τον κανονισμό 1370/2007, εφόσον αποκλείεται η δυνατότητα εισόδου και άλλων εταιρειών στην υποτιθέμενη απελευθερωμένη σιδηροδρομική αγορά της Ελλάδας;
2. Υπάρχουν επικαιροποιημένες μελέτες που να δικαιολογούν την ετήσια χορηγία των 50 εκατ. ευρώ προβλέποντας επανεξέταση της, αν από τις επενδύσεις της εταιρείας προκύψει εξυγίανση και βελτίωση των σιδηροδρομικών μεταφορών;
3. Έχετε παραλάβει οικονομοτεχνική μελέτη για τα 500 εκατ. ευρώ που θα δοθούν χωρίς διαγωνισμό, ώστε να γνωμοδοτήσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την αποκλειστική συμφωνία υλοποίησης των άγονων γραμμών έως το 2031;