Επιστολή στον πρωθυπουργό για τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση
♦ Την παρέμβαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, και των αρχηγών των κομμάτων, με αφορμή το μεγάλο πρόβλημα της σχολικής στέγης στην επικράτεια, που θέτει σε κίνδυνο την υγιεινή και την ασφάλεια των προνηπίων, ζητά με επιστολή του ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης

Την προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την ακύρωση της υποχρεωτικότητας της φοίτησης των τετράχρονων παιδιών στα Νηπιαγωγεία, ζητά με επιστολή του στον πρωθυπουργό, ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, και πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ, Σίμος Δανιηλίδης, απευθύνοντας εκ νέου «δραματική έκκληση για άμεση επανεξέταση του θέματος για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και επίλυση των προβλημάτων (…)», ζητώντας ταυτόχρονα «τη συνδρομή όλων των κομμάτων πέρα από κομματικές αντιπαραθέσεις και άλλου είδους συντεχνιακά συμφέροντα και συντεχνιακές σκοπιμότητες».
Συγκεκριμένα ο κ. Δανιηλίδης ζητά «να αποφασιστεί έστω την ύστατη στιγμή, έστω και για αυτή μόνο τη χρονιά, τουλάχιστον προς το παρόν, η ακύρωση της υποχρεωτικότητας της φοίτησης των τετράχρονων παιδιών στα Νηπιαγωγεία (…) και, έστω για αυτή μόνο τη χρονιά να παραμείνει στη διακριτική ευχέρεια των γονέων η επιλογή να στέλνουν τα τετράχρονά τους στο Νηπιαγωγείο στα προνήπια, ή στις χιλιάδες κενές θέσεις που υπάρχουν στους Παιδικούς Σταθμούς και στις διαθέσιμες αίθουσες, ή -όπως συνέβαινε έως πριν τρία χρόνια- να διατηρήσουν το τετράχρονο στο σπίτι και με δική τους φροντίδα να του παρέχουν την απαιτούμενη αγωγή».
Όπως επισημαίνει, «στην αντίθετη περίπτωση που δεν γίνει δεκτή η πρότασή μου, που είναι και πρόταση σχεδόν του συνόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα αρμόδια στελέχη και οι παράγοντες της κυβέρνησης αναλαμβάνουν απολύτως ακέραια την ευθύνη για την ασφάλεια, την υγεία και τη ζωή των χιλιάδων τετράχρονων παιδιών τα οποία στοιβάζονται ήδη σε ακατάλληλους και επικίνδυνους χώρους».

Η επιστολή
Αναλυτικά η επιστολή, η οποία εστάλη σήμερα στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στους αρχηγούς των κομμάτων και στους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους, έχει ως εξής:

«Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,
»Με την επιστολή μου (32014/18.11.2019), που σας απέστειλα τον περασμένο Νοέμβριο, ως συνέχεια των πρωτοβουλιών μου για την ακύρωση του νόμου, που θέσπισε η προηγούμενη κυβέρνηση με υπουργό Παιδείας τον κ. Κώστα Γαβρόγλου, ως αντιεκπαιδευτικού, αντιπαιδαγωγικού και αντικοινωνικού, και τον οποίο ως αντιπολίτευση είχατε τότε καταψηφίσει, απηύθυνα έκκληση για την απόσυρση της υποχρεωτικότητας της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης στα Νηπιαγωγεία τουλάχιστον ως προς το σκέλος των τετράχρονων παιδιών (προνήπια).
»Με μια σειρά επιχειρημάτων πρότεινα την έγκαιρη επανεξέταση του θέματος ώστε να υπάρξει τροπολογία που να επιτρέπει τη λειτουργία Τμημάτων στους Παιδικούς Σταθμούς για την προσχολική εκπαίδευση των τετράχρονων παιδιών (προνήπια) και ταυτόχρονα να παρέχει στους γονείς το δικαίωμα να επιλέξουν ανάμεσα στις δομές προσχολικής εκπαίδευσης για τα παιδιά τους μεταξύ Νηπιαγωγείου και Παιδικού Σταθμού. Και αυτή η θέση-πρόταση αποτελούσε -και αποτελεί- σχεδόν ομόφωνη θέση των Οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ, ΠΕΔ), όπως και της ευρύτερης επιστημονικής κοινότητας.
»Όπως επισημαίναμε και τότε στην πρώην πολιτική ηγεσία του υπ. Παιδείας, η οποία ‘‘οραματίστηκε’’, ‘‘εμπνεύστηκε’’ και επέβαλε την υποχρεωτικότητα της φοίτησης των τετράχρονων στα Νηπιαγωγεία με τη μέθοδο του ‘‘αποφασίζομεν και διατάσσομεν’’, έτσι τονίζουμε και σήμερα ότι η επιλογή αυτή βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τα επιστημονικά δεδομένα, τις βέλτιστες πρακτικές της διεθνούς κοινότητας και τις ανάγκες της σύγχρονης εκπαίδευσης. Όχι μόνο δεν θα υπάρξουν αναπτυξιακά και μαθησιακά οφέλη από μια τόσο πρώιμη έναρξη της τυπικής εκπαίδευσης, αλλά αντιθέτως θα υπάρξουν μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιζήμιες συνέπειες, όπως άγχος και πίεση που βιώνεται από τα παιδιά τόσο μικρών ηλικιών, αύξηση της σχολικής διαρροής αλλά και μαθησιακές δυσκολίες.
»Ήταν και είναι σαφές ότι η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα Νηπιαγωγεία, χωρίς μια σειρά αναγκαίων προϋποθέσεων, θα επιφέρει την υποβάθμιση των συνθηκών φοίτησης των παιδιών που μέχρι πρότινος επωφελούνταν από τις παροχές των Παιδικών Σταθμών.
»Μεταξύ των ορατών προβλημάτων που έθεταν σε επισφάλεια την πλήρη εφαρμογή του νόμου προς όφελος του συνόλου των τετράχρονων παιδιών ανά την επικράτεια προτάσσαμε το έντονο πρόβλημα της σχολικής στέγης και των κτιριακών υποδομών, τονίζοντας ότι υπό τις υπάρχουσες συνθήκες ήταν αδύνατον να εξασφα-λιστεί η απρόσκοπτη προσχολική εκπαιδευτική διαδικασία υπό συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας των παιδιών.
»Κι ενώ περιμέναμε και προσδοκούσαμε από τη νέα κυβέρνηση να κάνει πράξη τις δεσμεύσεις της και να προχωρήσει άμεσα και έγκαιρα στην αναθεώρηση του νομικού πλαισίου, προς απογοήτευσή μας είδαμε τη συνέχιση της αντιεκπαιδευτικής επιλογής, και μάλιστα με έναν βεβιασμένο τρόπο εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, που όχι μόνο δεν δόθηκαν λύσεις στο πρόβλημα της σχολικής στέγης αλλά επιλέχθηκε η εγκατάσταση με ‘‘συνοπτικές διαδικασίες’’ προκατα-σκευασμένων αιθουσών-‘‘λαμαρινόκουτων’’ εντός των αύλειων χώρων των σχολείων αφαιρώντας από τα παιδιά ζωτικό χώρο.
»Σας ομολογώ ότι πραγματικά επιθυμούσα οι επισημάνσεις και καταγγελίες μας να είχαν διαψευστεί, αλλά δυστυχώς δικαιωθήκαμε. Επί τρία και πλέον χρόνια, και εγώ προσωπικά ως αντιπρόεδρος και τώρα ως πρόεδρος της αρμόδιας Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ, αλλά και τα Όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με τις αλλεπάλληλες αποφάσεις μας, όπως και ο Πανελλήνιος Σύλλογος των Βρεφονηπιοκόμων, κρούαμε τον κώδωνα του κινδύνου για την υποχρεωτική φοίτηση των τετράχρονων παιδιών στα Νηπιαγωγεία, αλλά -όπως αποδείχθηκε- επρόκειτο για φωνή βοώντος εν τη ερήμω! Μάταια τονίζαμε ότι πρόκειται για μια αντιεκπαι-δευτική, αντιπαιδαγωγική και αντικοινωνική πολιτική επιλογή, και η οποία δεν συνάδει προς ένα δημοκρατικό πολίτευμα και δημοκρατικό ευρωπαϊκό κράτος. Μάταια τονίζαμε ότι ούτε καν τα ‘‘λαμαρινόκουτα’’ που επιλέχθηκαν ως δήθεν αίθουσες διδασκαλίας θα είναι έτοιμα πριν την έναρξη της νέας σχολικής περιόδου, παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις και του πρώην, αλλά κυρίως της νυν υπ. Παιδείας και Θρησκευμάτων κας. Νίκης Κεραμέως ότι τον Αύγουστο όλα θα ήταν έτοιμα για να φιλοξενήσουν τα χιλιάδες παιδιά, με υποτιθέμενη -έστω- στοιχειώδη ασφάλεια και λειτουργικότητα.
»Δυστυχώς δεν έγινε απολύτως τίποτα -όπως άλλωστε και αναμενόταν- παρά τις μεταμεσονύκτιες τροπολογίες για την ‘‘επίσπευση’’, ‘‘διευκόλυνση’’ και ‘‘επιτά-χυνση’’ των διαδικασιών εγκατάστασης των ‘‘λαμαρινοαιθουσών’’ κατ’ εξαίρεση όλων των προβλεπόμενων πολεοδομικών, κτιριολογικών, περιβαλλοντικών και διατάξεων, αλλά και των διατάξεων περί δημοπρασιών για λόγους διαφάνειας και διαύγειας. Έτσι, χιλιάδες τετράχρονα παιδιά σε όλη την Ελλάδα συνωστίζονται τώρα σε υπόγεια, σε καταγώγια, σε αποθήκες, σε λεβητοστάσια και σε διάφορους άλλους επικίνδυνους χώρους που μετατράπηκαν σε ‘‘αίθουσες’’ διδασκαλίας!!!
»Έφτασε, μάλιστα, η Πολιτεία, αφού αφαίρεσε από τους Παιδικούς Σταθμούς την αρμοδιότητα της φοίτησης των τετράχρονων οδηγώντας τα στη σχολιοποίηση μέσω της υποχρεωτικής φοίτησής τους στα Νηπιαγωγεία, μπροστά στην αδυναμία να λύσει το πρόβλημα της ασφαλούς και υγιεινής σχολικής στέγης, που εκ των υστέρων ανακάλυψε, να ζητά τώρα… δανεικές αίθουσες ή παραχώρηση αιθουσών από κτίρια Παιδικών Σταθμών για να λειτουργήσουν ως Νηπιαγωγεία του κράτους!!!
»Ακόμη κι όταν μετά από μήνες θα ολοκληρωθούν οι τοποθετήσεις αυτών των μεταλλικών αιθουσών, από τις οποίες οι περισσότερες θα τοποθετηθούν στους αύλειους χώρους των Δημοτικών Σχολείων, εξαφανίζοντας ή μειώνοντας δραματικά τον ήδη ελάχιστο διαθέσιμο αύλειο χώρο, αυτές οι βαπτιζόμενες ‘‘αίθουσες’’ σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να αποτελέσουν ασφαλή και λειτουργική λύση για τα τετράχρονα παιδιά.
»Είναι γνωστό ότι αυτές οι μεταλλικές αίθουσες, σύμφωνα με την υπάρχουσα πρόβλεψη, τον χειμώνα θα θερμαίνονται με ηλεκτρικά κλιματιστικά και το καλοκαίρι θα δροσίζονται με τα ίδια air condition. Κι αυτό θα συμβαίνει εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού την ώρα που οι αρμόδιοι του ΕΟΔΥ και όλη η επιστημονική κοινότητα υποδεικνύον τη μη λειτουργία κλιματιστικών μηχανημάτων, ακόμα και στις Υπηρεσίες και στις κατοικίες, διότι περικλείουν τον κίνδυνο της διάδοσης του κορωνοϊού. Έτσι, χιλιάδες τετράχρονα παιδιά θα είναι μέσα σ’ αυτές τις λαμαρινένιες αίθουσες με κίνδυνο, στην περίπτωση που ένα παιδί ή ένας εκπαιδευτικός είναι φορέας του ιού, και λόγω των συνθηκών, ο ιός να μεταδοθεί εντός λίγων ωρών στο σύνολο των 25 προνηπίων.
»Αν και είναι γνωστό, να υπενθυμίσω ότι κανένας εκπαιδευτικός σε καμία βαθμίδα της εκπαίδευσης δεν υποβάλλεται σε εξετάσεις υγείας (καρδιολογικές, πνευμονολογικές, δερματολογικές, κ.λπ.) παρά μόνο μια φορά τον χρόνο της πρόσληψής του ως δημοσίου υπαλλήλου. Αντίθετα, όπως προβλέπεται και εφαρμόζεται από τη νομοθεσία, όλοι οι εργαζόμενοι στους Βρεφονηπιακούς και Παιδικούς Σταθμούς, από την καθαρίστρια, την τραπεζοκόμο και την μαγείρισσα μέχρι τη διευθύντρια, την παιδαγωγό, τη βρεφοκόμο και τη βοηθό, όλοι υποβάλ-λονται σε ιατρικές εξετάσεις σε ετήσια βάση.


Προτάσεις
»Με δεδομένες όλες τις παραπάνω διαπιστώσεις, επανέρχομαι στο μείζον αυτό θέμα παρά του ότι ο δήμος μας, ο δήμος Νεάπολης-Συκεών, είναι ο μοναδικός δήμος σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα ο οποίος, μαζί με άλλους τέσσερις της Αττικής (Αθήνα, Καλλιθέα, Ζωγράφου, Ν. Σμύρνης), εξαιρέθηκε από το σύστημα της υποχρεω-τικότητας. Υπό το βάρος, όμως, της ευθύνης της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ, και υπό το βάρος της ευθύνης απέναντι στις χιλιάδες οικογένειες που απευθύνονται σε μας από όλη την Ελλάδα, απευθύνω εκ νέου δραματική έκκληση για άμεση επανεξέταση του θέματος για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και επίλυση των προβλημάτων.
»Έτσι, με την παρούσα επιστολή, σας καλώ κύριε Πρωθυπουργέ, και σας παρακαλώ να ασκήσετε προσωπική παρέμβαση για την επίλυση του θέματος, ζητώντας ταυτόχρονα τη συνδρομή όλων των κομμάτων πέρα από κομματικές αντιπαραθέσεις και άλλου είδους συντεχνιακά συμφέροντα και συντεχνιακές σκοπιμότητες. Συγκεκριμένα:
• Να αποφασιστεί έστω την ύστατη στιγμή, έστω και για αυτή μόνο τη χρονιά, τουλάχιστον προς το παρόν, η ακύρωση της υποχρεωτικότητας της φοίτησης των τετράχρονων παιδιών στα Νηπιαγωγεία, η οποία όχι απλά περικλείει κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια των παιδιών αλλά και για την ίδια τη ζωή τους,
• Έστω για αυτή μόνο τη χρονιά να παραμείνει στη διακριτική ευχέρεια των γονέων η επιλογή της δομής, οι οποίοι γονείς -εφόσον εξυπηρετούνται, το επιθυμούν και εξασφαλίζουν για τα παιδιά τους όρους ασφάλειας- να στέλνουν τα τετράχρονά τους στο Νηπιαγωγείο στα προνήπια, ή να έχουν τη δυνατότητα να εντάξουν τα παιδιά τους στις χιλιάδες κενές θέσεις που υπάρχουν στους Παιδικούς Σταθμούς και στις διαθέσιμες αίθουσες, ή -όπως συνέβαινε έως πριν τρία χρόνια- να διατηρήσουν το τετράχρονο στο σπίτι και με δική τους φροντίδα να του παρέχουν την απαιτούμενη αγωγή. Να έχουν, δηλαδή, αυτή την τριπλή διακριτική ευχέρεια.
»Στην αντίθετη περίπτωση που δεν γίνει δεκτή η πρότασή μου, που είναι και πρόταση σχεδόν του συνόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα αρμόδια στελέχη και οι παράγοντες της κυβέρνησης αναλαμβάνουν απολύτως ακέραια την ευθύνη για την ασφάλεια, την υγεία και τη ζωή των χιλιάδων τετράχρονων παιδιών τα οποία στοιβάζονται ήδη σε ακατάλληλους και επικίνδυνους χώρους.
»Θέλω να ελπίζω ότι δεν είναι αργά και μπορούμε να προχωρήσουμε άμεσα στη διόρθωση της κατάστασης προς όφελος των χιλιάδων προνηπίων. Θέλω να ελπίζω, επίσης, ότι δεν θα διαψευστούμε για άλλη μια φορά…».