✅Φρένο σε χρόνιες παθογένειες, στην φαυλότητα, στις άθλιες μεθοδεύσεις και στις σκόπιμες ¨αναβολές επί αναβολών¨ και παρατάσεων βάζει – επιτέλους – το κυβερνητικό νομοθέτημα για τον εκσυγχρονισμό του πλέγματος προκηρύξεων, αναθέσεων, συμβάσεων και κατασκευής των δημόσιων έργων, τόνισε ο Γιώργος Καρασμάνης με την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση επί του Νομοσχεδίου.

✅Στα ιδιαιτέρως θετικά σημεία των Νομοθετήματος, ο πρώην Υπουργός υπογράμμισε ότι, το νέο σύστημα ¨μελέτης – κατασκευής¨ επιταχύνει τις διαδικασίες ωρίμανσης των έργων, και καθιστά τον εργολάβο συνυπεύθυνο μέχρι την ολοκλήρωση των μελετών ώστε η κατασκευή του έργου να ξεκινά χωρίς χρονοτριβές.

 

Μάλιστα, ως κραυγαλέα παραδείγματα, ο πρώην Υπουργός, έφερε τα δύο μεγάλα έργα στο Νομό μας:

?τον οδικό άξονα Χαλκηδόνας – Γιαννιτσών – Έδεσσας και

?το Φράγμα Αλμωπαίου που, επί δεκαπενταετία τώρα έχουν εμπλακεί στα ¨γρανάζια¨ αυτού του φαύλου μέχρι σήμερα συστήματος ενώ με το νέο σύστημα θα είχαν ήδη προ πολλού ολοκληρωθεί και παραδοθεί.

Διατύπωσε δε την αισιοδοξία του, ότι με αυτήν την κυβερνητική νομοθετική παρέμβαση, και τα δύο έργα θα μπουν σε τροχιά υλοποίησης – με δεδομένο μάλιστα ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει τον οδικό μας άξονα ως «πρώτη προτεραιότητα»!

 

Ακόμη, ο Γιώργος Καρασμάνης:

 

?Εκτίμησε το νομοθέτημα ως επενδυτικό και αναπτυξιακό, που θα συμβάλλει καθοριστικά στην τόνωση της οικονομίας – τόσο με την εκτέλεση μεγάλων έργων υποδομών, όσο και με τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας.

?Χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα θετική την παράταση μέχρι το τέλος του 2023 των δημοσιεύσεων από τον Περιφερειακό και Τοπικό Τύπο των προκηρύξεων για συμβάσεις, προμήθειες, έργων κλπ, θέμα για το οποίο ο πρώην Υπουργός έδωσε μάχη στις Επιτροπές της Βουλής.

?Υπογράμμισε ως πολύ σημαντικό το ότι, στους ελεγκτές μηχανικούς θα συμπεριλαμβάνονται στο εξής και γεωτεχνικοί (γεωπόνοι, γεωλόγοι, δασολόγοι…) όπως επίσης θα συμμετέχουν και στις επιτροπές παραλαβής των έργων – πρόταση την οποία επίσης υποστήριξε ένθερμα ο Γιώργος Καρασμάνης στις Επιτροπές της Βουλής, καταδεικνύοντας την αναγκαιότητά τους με στοιχεία και παραδείγματα.

?Επικρότησε την καθιέρωση του θεσμού της επίβλεψης μελετών και έργων στους υποστελεχωμένους Δήμους και άλλους φορείς, από ιδιώτες μηχανικούς με απόλυτα διαφανή κριτήρια επιλογής – τονίζοντας ότι υπάρχουν ιδιαίτερα αξιόλογοι επιστήμονες του κλάδου στην αγορά και στην κοινωνία, που μπορούν να ανταποκριθούν με τον καλύτερο τρόπο στα καθήκοντά τους.

 

Ακολουθούν πρακτικά και το video με την τοποθέτηση του πρώην Υπουργού:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε ένα νομοσχέδιο μεταρρυθμιστικό που δίνει λύσεις σε χρόνια προβλήματα σε αναθέσεις και κατασκευές δημοσίων έργων, όπως επίσης και στις δημόσιες συμβάσεις και προμήθειες. Δηλαδή, είναι ένα νομοσχέδιο επενδυτικό και ασφαλώς αναπτυξιακό και μάλιστα εν μέσω μιας πρωτοφανούς πανδημίας που αναπόφευκτα δημιουργεί ύφεση. Άρα, θα συμβάλει καθοριστικά στην τόνωση της οικονομίας.

Παρακολούθησα τις συνεδριάσεις των επιτροπών όπου διεξήχθη ένας ουσιαστικός δημοκρατικός διάλογος. Οι ηγεσίες των συναρμόδιων Υπουργείων άκουσαν όλες τις απόψεις και προτάσεις τόσο των Βουλευτών όσο και των εμπλεκομένων τριάντα φορέων από τις οποίες πολλές εισακούστηκαν και έφεραν πολλές νομοθετικές βελτιώσεις ακόμα και με απόσυρση άρθρων.

Ιδιαίτερα θετικό ακόμα ήταν ότι διαφάνηκε συναίνεση ως προς το σκέλος του νομοσχεδίου που αφορά στις προμήθειες των Ενόπλων Δυνάμεων και των εξοπλιστικών προγραμμάτων και δαπανών τις οποίες η Κυβέρνησή μας στοχευμένα τετραπλασίασε, ισχυροποιώντας την αμυντική θωράκιση της χώρας. Ο Υπουργός Άμυνας έχει αναπτύξει εμπεριστατωμένα το θέμα και δεν χρειάζεται να επεκταθώ.

Θεωρώ πολύ σημαντικό ότι αποδέχθηκαν να παραταθούν μέχρι το τέλος του 2023 οι δημοσιεύσεις στον περιφερειακό και τον τοπικό τύπο, μια πρόταση που ο Εισηγητής και εγώ υποστήριξα ένθερμα στις επιτροπές με τα έργα που προκηρύσσονται και εκτελούνται. Και αυτό λόγω του ιδιαίτερου ρόλου που τα περιφερειακά μέσα διαδραματίζουν στον δημόσιο έλεγχο, στην καταπολέμηση της αυθαιρεσίας και βέβαια στην ενημέρωση του πολίτη, που είναι ο πραγματικός ιδιοκτήτης των δημοσίων έργων.

Υπήρξε μια έντονη διαφωνία από πλευράς Αξιωματικής Αντιπολίτευσης σε θέματα περιβάλλοντος με τα οποία οι συνάδελφοι επιδεικνύουν όψιμο ενδιαφέρον και επιλεκτική μνήμη. Διότι ξεχνούν ότι στην αναθεώρηση του Συντάγματος δεν ψήφισαν την πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη για την αναθεώρηση του άρθρου 24, για την προστασία από τις δραματικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, δηλαδή από τη μεγαλύτερη απειλή που αντιμετωπίζει μεσομακροπρόθεσμα η χώρας μας και ολόκληρος ο πλανήτης. Όπως δεν ψήφισαν και άλλες σοβαρές προτάσεις ως προσθήκες για τη γενικότερη και αποτελεσματικότερη περιβαλλοντική προστασία. Ούτε θα έπρεπε να ξεχνούν ότι ως κυβέρνηση είχαν τεσσεράμισι χρόνια να διαχειριστούν κοινοτικά προγράμματα 226 εκατομμυρίων ευρώ για δράσεις στη θωράκιση και βελτίωση του δασικού μας πλούτου και κατ’ επέκταση του περιβάλλοντος. Άρχισαν να αραχνιάζουν στις Βρυξέλλες και χρειάστηκε να έρθει η δική μας Κυβέρνηση για να τα δρομολογήσει.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πολύ σημαντική καινοτομία για τα δημόσια έργα είναι το σύστημα μελέτη-κατασκευή που θα επιταχύνει τις διαδικασίες της ωρίμανσης των έργων. Όπως έχω επισημάνει και στην Επιτροπή η εκπόνηση των μελετών και οι διαγωνιστικές διαδικασίες χρειάζονται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και από την υλοποίησή του έργου. Επομένως, με την ενίσχυση του συστήματος ο εργολάβος θα έχει και αυτός μέρος της ευθύνης μέχρι το τελικό στάδιο των οριστικών μελετών.

Θεωρώ ακόμη πολύ σημαντικό ότι η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών αποδέχθηκε την πρόταση του Προέδρου του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου που και εγώ από την πρώτη στιγμή υποστήριξα στην Επιτροπή τους ελεγκτές μηχανικούς να συμπεριλαμβάνονται και γεωτεχνικοί, γεωπόνοι, δασολόγοι όπως επίσης και να συμμετέχουν στις επιτροπές παραλαβής των έργων. Έτσι μπαίνει φρένο σε σκοπιμότητες και εξοργιστικές μεθοδεύσεις που με το μέχρι τώρα προβληματικό νομοθετικό πλαίσιο οδηγούσαν σε καταστάσεις, όπως αυτές που έχουμε ζήσει για έργα που η εκπόνηση των μελετών ξεκίνησε από το πρώτο ΕΣΠΑ και βρισκόμαστε στο τρίτο.

Ένα κραυγαλέο παράδειγμα τέτοιων καταστάσεων είναι το φράγμα Αλμωπαίου της Πέλλας, ένα έργο τεράστιας σημασίας για ολόκληρη την κεντρική Μακεδονία και πολλαπλής χρησιμότητας για την οικονομία εν γένει. Εδώ το γαϊτανάκι των κωλυσιεργιών των παρατάσεων και των αναβολών ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Η απόφαση για την έγκριση των περιβαλλοντικών έκανε τρία χρόνια να εγκριθεί. Αλλά και μετά την έγκρισή τους και ενώ έπρεπε να ενταχθούν στην οριστική μελέτη, να υποβληθούν τα τεύχη δημοπράτησης, αιφνιδίως … (δεν ακούγεται λόγω κακής σύνδεσης)… μας προέκυψε μετά από δεκαπέντε χρόνια ότι έπρεπε να έχει εκπονηθεί μια ακόμη μελέτη για ένα δασικό δρομίσκο… (δεν ακούγεται λόγω κακής σύνδεσης)…  μερικών εκατοντάδων μέτρων, με συνέπεια να μην ενταχθεί το έργο στην απόφαση των είκοσι εννιά φραγμάτων που συμπεριλήφθηκαν πριν τις εκλογές του 2019 και από πάνω να δοθεί και μια παράταση στον μελετητή μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη του 2021.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτρέψτε για να καταδειχθεί πέραν πάσης αμφιβολίας η φαυλότητα μέχρι σήμερα του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου και για να αντιληφθείτε σε όλη τους την έκταση τις αθλιότητες που υπέθαλπε εκείνο το σύστημα να αναφερθώ εν τάχει σε μια ακόμη κραυγαλέα περίπτωση πάλι στον δικό μου Νομό.

Στο δρόμο –  … (δεν ακούγεται λόγω κακής σύνδεσης)… Χαλκηδόνας-Γιαννιτσών-Έδεσσας,  ένα έργο για το οποίο ο τότε Υπουργός Γιώργος Σουφλιάς είχε επίσημα στη Βουλή δεσμευτεί ότι θα ξεκινήσει μέσα στο 2010, όπως και οι διάδοχοί του στο Υπουργείο μιλούσαν για ωριμότητα κατασκευής του έργου, αλλά την παραμονή των εκλογών του 2012, ακριβώς για να μην υπάρχουν περιθώρια αντιλόγου, οι ίδιοι οι διάδοχοι του κ. Σουφλιά της περιόδου 2010-2012 που δεσμεύονταν στη Βουλή για την ωριμότητα του έργου, … (δεν ακούγεται λόγω κακής σύνδεσης)…απένταξαν το έργο από το ΕΣΠΑ για να μεταφέρουν με διαδικασίες «φαστ τρακ» τα 120 εκατομμύρια της χρηματοδότησής του, στη Δυτική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης. Ενώ επί τεσσεράμισι χρόνια της προηγούμενης κυβέρνησης το 2015-2019 η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών κρυβόταν για να μην απαντάει σε ερωτήσεις γραπτές και επίκαιρες … (δεν ακούγεται λόγω κακής σύνδεσης)… χρειάστηκε πάλι εδώ η Κυβέρνηση μας και ο σημερινός Υπουργός ο Κώστας Καραμανλής να έρθει κατ’ επανάληψη στη Βουλή να χαρακτηρίσει το έργο ειδικής σημασίας για την οικονομία της χώρας και να το εντάξουν στο 7Α … (δεν ακούγεται λόγω κακής σύνδεσης)…του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων για να μπορέσει να ξεκινήσει η υλοποίησή του.

Ακόμη το νομοσχέδιο εισάγει τον θεσμό της ιδιωτικής επίβλεψης μελετών και έργων, που θα βοηθήσει τους υποστελεχωμένους δήμους και άλλους φορείς για να μπορούν να χρησιμοποιούν από εγκεκριμένο μητρώο πιστοποιημένους ιδιώτες μηχανικούς για επίβλεψη με διαφανή κριτήρια επιλογής. Υπάρχουν αξιόλογοι επιστήμονες στην αγορά, στην ελληνική κοινωνία που μπορούν να επιτελέσουν άριστα το έργο αυτό.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εν κατακλείδι, το νομοσχέδιο που καλούμαστε να ψηφίσουμε βάζει τέλος σε όλη αυτήν τη φαυλότητα στις μέχρι σήμερα άθλιες μεθοδεύσεις που υπέθαλπε με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο.

Και ανάμεσα σε αυτό το νέο, διαφανές πλαίσιο που ωθεί ολόκληρη τη χώρα μπροστά μπορούμε και εμείς στον ακριτικό νομό μας να ελπίζουμε πλέον βάσιμα και να αισιοδοξούμε ότι θα πάρουν το δρόμο της υλοποίησης τα δύο έργα που ανέφερα ως παραδείγματα, και το Φράγμα Αλμωπαίου και ο Οδικός Άξονας Χαλκηδόνας -Γιαννιτσών-Έδεσσας, με δεδομένο ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός τον έχει χαρακτηρίσει ως πρώτη προτεραιότητα.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, για τον χρόνο και ευχαριστώ όλους όσους με άκουσαν με προσοχή.»