Την ανάγκη οι αγρότες με χαμηλά εισοδήματα να παραμείνουν στο ειδικό φορολογικό καθεστώς επισημαίνουν με ερώτησή τους, που κατέθεσαν σήμερα στη Βουλή προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών 7 βουλευτές της Ν.Δ. με επικεφαλής τον βουλευτή Πέλλας κ. Γιώργο Καρασμάνη.
Η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, τονίζουν στην ερώτησή τους οι βουλευτές της Ν.Δ. πρέπει να τηρήσει τη δέσμευση που ανάλαβε κατά τη συζήτηση του περσινού φορολογικού νομοσχεδίου και να θεσπίσει ένα όριο αγροτικού εισοδήματος, με βάση τις επιστροφές ΦΠΑ του προηγουμένου έτους, κάτω από το οποίο οι αγρότες θα παραμένουν στο ειδικό φορολογικό καθεστώς και τα εισοδήματά τους δεν θα φορολογούνται από 1.1.2014 όπως προβλέπει ο φορολογικό νόμος, που ψηφίστηκε πέρσι.
Σε δηλώσεις του, μετά την κατάθεση της ερώτησης, ο κ. Καρασμάνης επισήμανε πως, για λόγους φορολογικής δικαιοσύνης στο υπό κατάρτιση νέο φορολογικό νομοσχέδιο για τα εισοδήματα του 2014, θα πρέπει να προβλέπεται ειδική μνεία για τους αγρότες με χαμηλά εισοδήματα για την παραμονή τους στο ειδικό φορολογικό καθεστώς.
Για τον προσδιορισμό του εισοδήματος – ώστε να παραμείνει ένας αγρότης στο ειδικό φορολογικό καθεστώς – ως πλέον πρόσφορο μέσο, κατά τον κ. Καρασμάνη, πρέπει να είναι οι επιστροφές ΦΠΑ του προηγουμένου έτους. Για παράδειγμα, είπε, ένας αγρότης που έλαβε την προηγούμενη χρονιά επιστροφή ΦΠΑ μέχρι 2.000 ευρώ, μπορεί την επομένη να παραμείνει και να φορολογηθεί με βάση το ειδικό καθεστώς.
Σε αντίθετη περίπτωση, υπογραμμίζεται στην ερώτηση, όλοι οι αγρότες από 1.1.2014 θα κληθούν, σύμφωνα με τον περσινό φορολογικό νόμο, να καταβάλουν φόρους με βάση την τήρηση βιβλίων εσόδων-εξόδων και την έκδοση τιμολογίων και αποδείξεων για τις πωλήσεις των αγροτικών τους προϊόντων, φορολογούμενοι από το πρώτο ευρώ και με φορολογικό συντελεστή 13% επί του καθαρού εισοδήματος, χωρίς κανένα αφορολόγητο όριο (παρά μόνο τις δαπάνες και τα λειτουργικά έξοδα για την παραγωγή των προϊόντων τους), ενώ θα προκαταβάλλουν φόρο 55% για το επόμενο έτος, όπως ισχύει για τις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες, καθώς επίσης θα πληρώνουν κάθε χρόνο, μαζί με το φόρο εισοδήματος, το τέλος επιτηδεύματος, το οποίο σήμερα ανέρχεται στα 650 ευρώ.
Παράλληλα, με την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος επιστροφής αγροτικού ΦΠΑ, όλοι οι αγρότες θα είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν λογιστές, επιβαρυνόμενοι με το αντίστοιχο τίμημα. Στο κόστος αυτό θα πρέπει να προστεθεί και ο φόρος επί των αγροτεμαχίων, που θα προέλθει από την επιβολή του Ενιαίου Φόρου Ακίνητης Περιουσίας.
Η φορολογική επιβάρυνση που θα προκύψει αναμένεται να επηρεάσει δυσμενώς τα χαμηλά αγροτικά εισοδήματα, τα οποία τα τελευταία χρόνια συνεχώς συρρικνώνονται, καθώς σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Eurostat), το μέσο καθαρό αγροτικό εισόδημα στη χώρα μας μειώθηκε πέρυσι κατά 1,9%, το 2011 υπέστη μείωση κατά 5,6% και το 2010 υποχώρησε κατά 3,5%, ενώ τα πρώτα στοιχεία για το 2013 αναφέρουν για μια ακόμη χρονιά κάμψη του αγροτικού εισοδήματος στη χώρα μας.
Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της Ερώτησης
ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 4 Δεκεμβρίου 2013
ΠΡΟΣ τον κ. Υπουργό Οικονομικών
ΘΕΜΑ: «Φορολογία Αγροτών».
Τις αμέσως προσεχείς ημέρες αναμένεται η σύνταξη και κατάθεση προς ψήφιση στη Βουλή του νέου φορολογικού νομοσχεδίου για τα εισοδήματα του 2014.
Σύμφωνα με το φορολογικό νόμο που ψηφίστηκε πέρυσι, από την 1.1.2014 όλοι οι αγρότες θα φορολογούνται με βάση την τήρηση βιβλίων εσόδων-εξόδων και την έκδοση τιμολογίων και αποδείξεων για τις πωλήσεις των αγροτικών τους προϊόντων.
Θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ και με φορολογικό συντελεστή 13% επί του καθαρού εισοδήματος, χωρίς κανένα αφορολόγητο όριο (παρά μόνο τις δαπάνες και τα λειτουργικά έξοδα για την παραγωγή των προϊόντων τους), ενώ θα προκαταβάλλουν φόρο 55% για το επόμενο έτος, όπως ισχύει για τις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες, καθώς επίσης θα πληρώνουν κάθε χρόνο, μαζί με το φόρο εισοδήματος, το τέλος επιτηδεύματος, το οποίο σήμερα ανέρχεται στα 650 ευρώ.
Παράλληλα, θα καταργηθεί το ειδικό καθεστώς επιστροφής ΦΠΑ, καθώς παύει ο αντικειμενικός προσδιορισμός των καθαρών αγροτικών εισοδημάτων, με συνέπεια να ενταχθούν στο «κανονικό» καθεστώς ΦΠΑ και να είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν λογιστές, επιβαρυνόμενοι με το αντίστοιχο τίμημα. Στο κόστος αυτό θα πρέπει να προστεθεί και ο φόρος επί των αγροτεμαχίων, που θα προέλθει από την επιβολή του Ενιαίου Φόρου Ακίνητης Περιουσίας.
Η φορολογική επιβάρυνση που θα προκύψει αναμένεται να επηρεάσει δυσμενώς τα αγροτικά εισοδήματα, τα οποία τα τελευταία χρόνια συνεχώς συρρικνώνονται, καθώς σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Eurostat), το μέσο καθαρό αγροτικό εισόδημα στη χώρα μας μειώθηκε πέρυσι κατά 1,9%, το 2011 υπέστη μείωση κατά 5,6% και το 2010 υποχώρησε κατά 3,5% (σ.σ. τα πρώτα στοιχεία για το 2013 αναφέρουν και για τη χρονιά αυτή κάμψη του αγροτικού εισοδήματος στη χώρα μας).
Για το λόγο τούτο θεωρείται αναγκαίο οι αγρότες με χαμηλό εισόδημα να παραμείνουν στο ειδικό φορολογικό καθεστώς. Άλλωστε, κατά τη συζήτηση του περυσινού φορολογικού νομοσχεδίου, η κυβέρνηση δια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είχε δεσμευτεί πως θα αντιμετωπίσει την παραμονή των αγροτών με χαμηλό εισόδημα στο ειδικό αυτό φορολογικό καθεστώς, για λόγους φορολογικής δικαιοσύνης.
Για τον προσδιορισμό του εισοδήματος – ώστε να παραμείνει ένας αγρότης στο ειδικό φορολογικό καθεστώς – ως πλέον πρόσφορο μέσο μπορεί να είναι οι επιστροφές ΦΠΑ του προηγουμένου έτους. Για παράδειγμα, ένας αγρότης που έλαβε την προηγούμενη χρονιά επιστροφή ΦΠΑ μέχρι 2.000 ευρώ, μπορεί την επομένη να παραμείνει και να φορολογηθεί με βάση το ειδικό καθεστώς.
Κατόπιν τούτων και ενόψει της σύνταξης του νέου φορολογικού νομοσχεδίου,
ερωτάται ο υπουργός Οικονομικών :
* Αν θα τηρήσει τις δεσμεύσεις του και θα διατηρήσει τους αγρότες με χαμηλά εισοδήματα στο ειδικό φορολογικό καθεστώς ;
* Είναι στις προθέσεις του η εφαρμογή ως κριτηρίου της επιστροφής του αγροτικού ΦΠΑ και σε ποιο ύψος, για τη διατήρηση ή μη αγροτών στο ειδικό φορολογικό καθεστώς ;
* Για τους αγρότες που θα ενταχθούν από 1.1.2014 στο «κανονικό» φορολογικό καθεστώς θα ισχύσει η επιβολή τέλους επιτηδεύματος (650 ευρώ) και η προκαταβολή φόρου 55% για το επόμενο έτος, όπως οι επιχειρήσεις και οι επιτηδευματίες ;