«Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Και η βιομηχανία αυτή έχει βάλει τα τελευταία χρόνια πάλι μπρος τις μηχανές. Η αύξηση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας δεν είναι συγκυριακό φαινόμενο, αλλά αποτέλεσμα μεθοδικής δουλειάς του αρμόδιου Υπουργείου και των υπηρεσιών του, του ΣΕΤΕ, των Ενώσεων Ξενοδόχων, των Οργανισμών Τουρισμού καθώς και των Περιφερειών. Για μας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τουρισμός και ανάπτυξη είναι δύο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που λειτουργούν προς όφελος της πραγματικής οικονομίας, δίνοντας ώθηση για νέες επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας». Αυτά τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας κατά την ομιλία του στο 13ο Συνέδριο «Τουρισμός και Ανάπτυξη» του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, που πραγματοποιείται το διήμερο 20 και 21 Οκτωβρίου 2013 στην Αθήνα.
«Όσο επενδύουμε στην ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών μας, στην εξωστρέφεια και την προστιθέμενη αξία, τόσο θα κερδίζει η Κεντρική Μακεδονία, αλλά και κάθε Περιφέρεια και συνολικά η χώρα. Κορυφαία πρόκληση για μας αποτελεί η δημιουργία μιας δωδεκάμηνης τουριστικής περιόδου, μιας ισχυρής βιομηχανίας που θα δουλεύει 365 μέρες και θα δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας κάθε μήνα και θα φέρνει διαρκώς αυξανόμενα έσοδα κάθε χρόνο. Καθοριστικό βήμα για να επιτύχουμε αυτόν το στόχο είναι η ανάπτυξη και προβολή εναλλακτικών μορφών τουρισμού- όπως για παράδειγμα ο ορεινός, ο θρησκευτικός, ο ιστορικός, ο ιαματικός, ο συνεδριακός, ο εκθεσιακός- σε συνδυασμό με τις υποδομές που μπορούν να τις στηρίξουν», σημείωσε ο κ. Τζιτζικώστας, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στον αρχαιολογικό τουρισμό, με αφορμή τα εξαιρετικά αρχαιολογικά ευρήματα στον Τύμβο της Αμφίπολης.
Αναφερόμενος στο θέμα των επενδύσεων στις υποδομές για την ενίσχυση και την προώθηση του τουρισμού, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι «στην Κεντρική Μακεδονία, εκτός από την αξιοποίηση του Τύμβου και της γύρω περιοχής της Αμφίπολης, διαθέτουμε δύο ιδιαίτερα σημαντικές μονάδες υποδομών στη Θεσσαλονίκη, το λιμάνι και το αεροδρόμιο, στις οποίες η είσοδος στρατηγικών επενδυτών και η άντληση νέων κεφαλαίων είναι επιβεβλημένη. Δομικό στοιχείο της Περιφερειακής Στρατηγικής για τον τουρισμό, με στόχο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, είναι η εξωστρέφεια και το λιμάνι, το αεροδρόμιο και οι οδικοί άξονες είναι ισχυροί συντελεστές εξωστρέφειας της περιοχής μας». Παράλληλα, ο κ. Τζιτζικώστας έκανε λόγο και για τη σπουδαιότητα των επενδύσεων στους οδικούς άξονες, καθώς η Κεντρική Μακεδονία υποδέχεται μεγάλο αριθμό τουριστών από τις όμορες χώρες των Βαλκανίων, οι οποίοι επιλέγουν για τη μετακίνησή τους το αυτοκίνητο. Επίσης, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας δεν παρέλειψε να αναφερθεί και σε άλλα έργα υποδομών, όπως είναι το μετρό Θεσσαλονίκης, η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, τα χιονοδρομικά κέντρα στο Καϊμακτσαλάν και τον Όλυμπο, οι μαρίνες της Πιερίας και της Χαλκιδικής για την υλοποίηση των οποίων είναι απαραίτητη η αρωγή της Πολιτείας.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο κ. Τζιτζικώστας παρουσίασε αναλυτικά τα αποτελέσματα της πολιτικής για τον τουρισμό που υλοποιείται στην ΠΚΜ, «μιας πολιτικής, η οποία επανασχεδιάστηκε, υλοποιείται αποφασιστικά και παράγει απτά αποτελέσματα». Συγκεκριμένα, στη Θεσσαλονίκη και σε ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία καταγράφεται αύξηση κατά 18% του τουριστικού ρεύματος, με 21% περισσότερους αλλοδαπούς επισκέπτες και για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, με 14% αύξηση Ελλήνων επισκεπτών. Επίσης, η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στις βαλκανικές αγορές καθώς και σε νέες αγορές – στόχους. Αξίζει να σημειωθεί ότι καταγράφεται πραγματικά εντυπωσιακή άνοδος κατά 125% των Πολωνών επισκεπτών, αύξηση περίπου 19% των Τούρκων επισκεπτών, 49% των επισκεπτών από Σερβία και Μαυροβούνιο, 32% των επισκεπτών από τη Ρουμανία καθώς και 30% και 27% των επισκεπτών από τη Βουλγαρία και την Αλβανία αντίστοιχα. Ταυτόχρονα, παρά τα γνωστά προβλήματα με τα τουριστικά πρακτορεία και την κατάσταση στην Ουκρανία, οι Ρώσοι επισκέπτες παρουσίασαν συγκρατημένη πτώση με ποσοστό περίπου 10%, μετά μάλιστα, από τρεις τουριστικές περιόδους, όπου σημειώθηκε ραγδαία άνοδο των αφίξεων από τη συγκεκριμένη χώρα. Τέλος, η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία κερδίζουν τους επισκέπτες από τις παραδοσιακές τουριστικές αγορές, όπως η Γερμανία (αύξηση 38%), οι Η.Π.Α (αύξηση 24%), το Ηνωμένο Βασίλειο (αύξηση 43%), ενώ διπλασιάστηκαν οι επισκέπτες από Ολλανδία και Βέλγιο και αυξήθηκαν κατά 11% και κατά 5% οι επισκέπτες από Γαλλία και Ιταλία αντίστοιχα.
Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας στάθηκε κυρίως στο θέμα των πόρων, μέσω των οποίων θα ενισχυθεί η πολιτική για τον τουρισμό στην Ελλάδα και ειδικότερα στην Κεντρική Μακεδονία. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία, το σημαντικότερο χρηματοδοτικό εργαλείο που διαθέτουν σήμερα οι Περιφέρειες της χώρας.
Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας αναφέρθηκε διεξοδικά στα έργα του τρέχοντος ΕΣΠΑ, που υλοποιούνται στην Κεντρική Μακεδονία, τονίζοντας ότι «ήδη αποκαθιστούμε, συντηρούμε και αναδεικνύουμε 117 αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία στο Άγιο Όρος και σε ολόκληρη την περιοχή μας. Υλοποιούμε επίσης, 35 έργα σύγχρονων τουριστικών και πολιτιστικών υποδομών. Ολοκληρώνουμε την κατασκευή του νέου Μουσείο της Βεργίνας, ενός έργου διεθνούς εμβέλειας. Στηρίζουμε τις αρχαιολογικές ανασκαφές στην Κεντρική Μακεδονία, όπως για παράδειγμα τις ανασκαφές στην Αμφίπολη. Υποστηρίζουμε και ενισχύουμε σημαντικούς θεσμούς τέχνης και πολιτισμού με διεθνές ενδιαφέρων, όπως μεταξύ άλλων, τα Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, καθώς και τη Biennale και τη Photobiennale».
Παράλληλα, ο κ. Τζιτζικώστας παρουσίασε τους άξονες προτεραιότητας της ΠΚΜ για το ΣΕΣ, τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020. «Ένα από τα πρώτα προγράμματα που θα υλοποιήσουμε στο ΣΕΣ 2014 – 2020 είναι το πρόγραμμα του τουρισμού επενδύοντας σε τρεις άξονες: Πρώτον, στην προβολή και συμμετοχή, με προσεγμένη παρουσίαση της ΠΚΜ στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις και στην αξιοποίηση των σύγχρονων εργαλείων τουριστικής προβολής και μάρκετινγκ. Σχετικά με την αξιοποίηση του αεροδρομίου Μακεδονία, όπου ως ΠΚΜ επιδιώκουμε συνέργειες με αεροπορικές εταιρείες του εξωτερικού προκειμένου να αυξηθούν οι πτήσεις προς Θεσσαλονίκη, όχι μόνο το καλοκαίρι, αλλά ολόκληρο τον χρόνο. Για το λόγο αυτό, συμμετείχαμε στο ευρωπαϊκό συνέδριο Ανάπτυξης Δρομολογίων Αερογραμμών «Routes», που πραγματοποιήθηκε στη Μασσαλία τον Απρίλιο, όπου συνολικά 27 αεροπορικές εταιρείες εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους για απευθείας συνδέσεις με το αεροδρόμιο “Μακεδονία” στη Θεσσαλονίκη. Ήδη βρισκόμαστε σε επικοινωνία με τις εταιρείες αυτές και περιμένουμε σύντομα να έχουμε στην πράξη τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. Δεύτερον, στην ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού που οι επτά Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας μπορούν να υποστηρίξουν. Ήδη έχουμε δρομολογήσει δράσεις για την αύξηση του μαθητικού τουρισμού, αναπτύσσοντας συνέργιες με Περιφέρειες της χώρας μας, αλλά και του εξωτερικού, όπως το Μιλάνο, όπου με στοχευμένες δράσεις μας, κάνουμε γνωστή την Κεντρική Μακεδονία. Επίσης είμαστε στο τελικό στάδιο της συνεργασίας μας, κατ’ αρχήν με την Περιφέρεια Κρήτης έτσι ώστε να υπάρξει ένα αμφίδρομο κύμα εσωτερικού τουρισμού μεταξύ των δύο Περιφερειών.
«Φροντίζουμε έγκαιρα η Κεντρική Μακεδονία, όχι απλώς να μην υπολείπεται, αλλά να βρίσκεται σταθερά μπροστά από τα νέα δεδομένα. Τόσο η εθνική επένδυση όσο και η επένδυση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στον τουρισμό, είναι μια ανταποδοτική επένδυση. Από την εξωστρέφεια, την ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών και την προστιθέμενή τους αξία και από την καθιέρωση δωδεκάμηνης τουριστικής περιόδου, κερδίζει η Ελλάδα, κερδίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου, κερδίζουν οι συμπολίτες μας, εφόσον ανοίγονται προοπτικές για την οικονομία και την κοινωνία μας», κατέληξε ο κ. Τζιτζικώστας.
Το 13ο Συνέδριο του Σ.Ε.Τ.Ε. «Τουρισμός & Ανάπτυξη», που έχει τίτλο «Τα Στρατηγικά Πλεονεκτήματα της Ελλάδας: Επενδύσεις & Ανάπτυξη» επικεντρώνει τη θεματολογία του σε συγκεκριμένες προτάσεις που αφορούν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, στις απαιτούμενες επενδύσεις που πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα και τις νέες τάσεις επικοινωνίας και προώθησης των τουριστικών προϊόντων. Τα συνέδρια «Τουρισμός & Ανάπτυξη» αποτελούν καθιερωμένες παρεμβάσεις του Σ.Ε.Τ.Ε. στο δημόσιο διάλογο για τον τουρισμό και απευθύνονται σε επενδυτές, επιχειρηματίες, ανώτατα και ανώτερα στελέχη επιχειρήσεων και αξιωματούχους του δημόσιου τομέα που επιθυμούν να έχουν ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση των εξελίξεων για την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα.