Αντιπεριφερειάρχης Θ. Θεοδωρίδης: Η υπεύθυνη οδική συμπεριφορά αποτελεί ευθύνη της πολιτείας, αλλά και προσωπική υποχρέωση του καθένα μας
Ιαβέρης
Με «κομμένη» την ανάσα παρακολούθησαν οι συμμετέχοντες το σεμινάριο οδικής ασφάλειας και οδικής συμπεριφοράς που συνδιοργανώθηκε από την Coral Α.Ε. (επίσημο δικαιούχο χρήσης των σημάτων Shell στην Ελλάδα), την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας και το Δήμο Έδεσσας, στο Διοικητήριο, στην Έδεσσα. Κεντρικοί ομιλητές του σεμιναρίου ήταν ο γνωστός οδηγός αγώνων Ιαβέρης ή, κατά κόσμο, Τάσος Μαρκουίζος και ο Επιθεωρητής Πωλήσεων της Κόραλ Παναγιώτης Παναγόπουλος. Στην εκδήλωση ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης εκπροσωπήθηκε από τον Προϊστάμενο Πολιτικής Προστασίας κ. Χρήστο Μπιμπίτσο, ενώ επίσης παραβρέθηκαν ο Δήμαρχος Έδεσσας κ. Τάκης Γιάννου και η δημοτική σύμβουλος Έφη Ταμβίσκου.

Ο κορυφαίος οδηγός αγώνων αυτοκινήτου Ιαβέρης, με παραστατικότητα και πολλά παραδείγματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, σε μία δίωρη καταιγιστική ομιλία μετέφερε τη γνώση και εμπειρία του για μία συνειδητοποιημένη στάση οδήγησης. Τα στοιχεία που έδωσε ο ομιλητής είναι συνταρακτικά, αναδεικνύοντας την οδική ασφάλεια σε νούμερο ένα προτεραιότητα για τους έλληνες και την εθνική οικονομία: Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν την πρώτη (1η) αιτία θανάτου στις ηλικίες 18-44 ετών. Κάθε μέρα θρηνούμε 10 νεκρούς, 30 παραπληγικούς και 120 τραυματίες. Σε ετήσια βάση μετράμε 3.500 νεκρούς, 10.000 παραπληγικούς και 45.000 τραυματίες. 2.500 μικρά παιδιά, κάθε χρόνο, αποκτούν μόνιμες αναπηρίες, ενώ τα κοινωνικά προβλήματα από τους θανάτους και τους τραυματισμούς είναι ανυπολόγιστα. Δυστυχώς, ενώ σ’ όλη την Ευρώπη, μέσα από συγκεκριμένες πολιτικές και μέτρα, έχει επιτευχθεί μείωση των θυμάτων από τροχαία από -14% έως και 45%, στην Ελλάδα παρατηρείται αύξηση. Ακόμη ένα τραγικό ρεκόρ για τη χώρα μας που πλήττει την παραγωγικότητα των ελλήνων αλλά και την αναπαραγωγική τους ικανότητα καθώς πεθαίνουν και τραυματίζονται κυρίως νέοι άνθρωποι.

Σύμφωνα με τον έγκριτο δάσκαλο οδικής συμπεριφοράς Ιαβέρη, «όταν οδηγούμε, πρέπει να σκεφτόμαστε και να συμπεριφερόμαστε αμυντικά, θεωρώντας ότι οι δρόμοι που κυκλοφορούμε είναι ένας πραγματικός εμπόλεμος χώρος, με θύματα πολύ περισσότερα από αυτά των πολέμων. Καμία βιασύνη, πίεση, επαγγελματική ή κοινωνική υποχρέωση, συμφωνία, ραντεβού ή οποιαδήποτε καθημερινή ή νυχτερινή δραστηριότητα δεν είναι σημαντικότερη από την ακεραιότητα και τη ζωή των παιδιών μας, των δικών μας, των φίλων μας, των συνανθρώπων μας και τη δική μας».

Η μη χρήση ζωνών ασφαλείας αποτελεί το σημαντικότερο αίτιο για τον σοβαρό τραυματισμό και θάνατο επιβαινόντων σε αυτοκίνητα σε κατοικημένες περιοχές, καθώς το 82% των ατυχημάτων συμβαίνει στις πόλεις.

Ποτέ χωρίς κράνος σε μοτοσυκλέτα, παπί και γενικότερα δίκυκλο, συμπεριλαμβανομένου και του ποδηλάτου, τονίζει ο γνωστός οδηγός αγώνων, ενώ προσθέτει το σλόγκαν ότι το «κράνος φοριέται πάνω από το μυαλό!» (αν δεν έχεις «μυαλό», σημαίνει ότι δεν έχεις δα και τίποτα να προστατέψεις! Και ο νοών νοείτω…). Ποτό και οδήγηση, επίσης, δεν συμβιβάζονται. Δυστύχημα με πρόθεση θεωρείται ηθικά ο τραυματισμός ή θάνατος τρίτων καθώς και των συνεπιβατών, όταν ο οδηγός είναι κάτω από την επήρεια αλκοόλ (ο οδηγός που έχει πιει, έχει πολύ αργούς χρόνους αντίδρασης και μειωμένη αντίληψη του χώρου, πολλαπλασιάζοντας γεωμετρικά την πιθανότητα για ατύχημα).

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ήταν και η παρουσίαση του κ. Παναγόπουλου για τα μέτρα προστασίας κατά τον εφοδιασμό καυσίμου στα πρατήρια. Η πρόκληση σπινθήρα από στατικό ηλεκτρισμό ή άλλη αιτία μπορεί να προκαλέσει ένα σοβαρό ατύχημα, προκαλώντας εγκαύματα ή και τον θάνατο στους παραβρισκόμενους (οι ατμοί της βενζίνης που εκλύονται κατά τον εφοδιασμό διαχέονται τριγύρω και παραμένουν αόρατοι μέχρι την εμφάνιση σπινθήρα!).
Παναγόπουλος
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος σε ένα πρατήριο είναι η φωτιά. Για να εκδηλωθεί μια φωτιά, πρέπει να συνυπάρχουν ταυτόχρονα τρεις παράγοντες: το καύσιμο, το οξυγόνο και η πηγή της ανάφλεξης. Τα δύο πρώτα βρίσκονται μόνιμα στα πρατήρια. Το καύσιμο βρίσκεται σε υγρή ή σε αέρια μορφή και κάτω από ορισμένες συνθήκες δημιουργεί εκρηκτικό αέριο με το οξυγόνο. Επομένως, αφενός πρέπει να ελαχιστοποιούμε τη διαρροή καυσίμου στην ατμόσφαιρα (ανάκτηση ατμών βενζίνης), αφετέρου να αποφεύγουμε με κάθε τρόπο τον τρίτο παράγοντα, δηλαδή τη πηγή ανάφλεξης. Πηγές ανάφλεξης υπάρχουν πολλές. Κάποιες είναι εμφανείς και άκρως επικίνδυνες όπως η φλόγα σπίρτου – αναπτήρα, τσιγάρο αναμμένο και, σύμφωνα με κάποιες έρευνες, το κινητό τηλέφωνο το οποίο θα πρέπει να απενεργοποιείται κατά τον εφοδιασμό με καύσιμα.

Όπως τονίζει ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης, «η ευθύνη και ο ρόλος της πολιτείας για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων είναι σημαντικός, ενώ υπάρχει και ατομική ευθύνη. Για την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας η ασφαλής μεταφορά προσώπων και αγαθών είναι σημαντική προτεραιότητα και αντικατοπτρίζεται στη συνεχή προσπάθεια για χρηματοδότηση και κατασκευή του ενιαίου έργου των παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας και ολοκλήρωσης όλων των υπολοίπων έργων αναβάθμισης του εθνικού και επαρχιακού δικτύου του αναπτυξιακού μας προγραμματισμού. Ήταν εξαιρετική τιμή για την Πέλλα που ακούσαμε από τον αναγνωρισμένο, ιδιαίτερα μαχητικό και κοινωνικά ευαίσθητο Ιαβέρη για την υπεύθυνη οδική συμπεριφορά. Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνουμε στον κ. Τάσο Μαρκουίζο (Ιαβέρη) και τον κ. Παναγιώτη Παναγόπουλος της Κοράλ Α.Ε για την πολύτιμη συνεργασία τους στη διοργάνωση της εκδήλωσης. Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον υπεύθυνο σε θέματα τεχνικής συντήρησης των εγκαταστάσεων της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας κ. Χρήστο Σιμιακάκη για τον καταλυτικό ρόλο που διαδραμάτισε ώστε να πραγματοποιηθεί το σεμινάριο οδικής ασφάλειας.

Ανάλογες δράσεις οδικής ασφάλειας θα πραγματοποιηθούν και στο μέλλον ενώ στο σχεδιασμό μας περιλαμβάνεται η πραγματοποίηση και μίας σειράς από εκπαιδεύσεις σε θέματα παροχής πρώτων βοηθειών και πιστοποιημένης κατάρτισης στην Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ)».