Το 1 δισ. ευρώ που απαιτείται για την καθολική εφαρμογή του δεν υπάρχει, σύμφωνα με πληροφορίες του dikaiologitika.gr, καθώς η νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας δεν επιθυμεί να αναμόρφωση των προνοιακών επιδομάτων στη βάση των περικοπών και του περιορισμού της δαπάνης, για να καταλήξει το ποσό που θα εξοικονομηθεί, στην εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.
Προς κατάργηση το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα Από τον Βασίλη Αγγελόπουλο
www.dikaiologitika.gr
Δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί η πιλοτική εφαρμογή του και το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα ετοιμάζεται να αποτελέσει παρελθόν. Το 1 δισ. ευρώ που απαιτείται για την καθολική εφαρμογή του δεν υπάρχει, καθώς η νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας δεν επιθυμεί να αναμόρφωση των προνοιακών επιδομάτων στη βάση των περικοπών και του περιορισμού της δαπάνης, για να καταλήξει το ποσό που θα εξοικονομηθεί, στην εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Η νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας δεν επιθυμεί να δημιουργήσει ένα μοντέλο στήριξης των πολιτών που βρίσκονται σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, υποκαθιστώντας άλλα προνοιακά επιδόματα ή συντάξεις (πχ αναπηρίας, κατώτατες συντάξεις), με ένα κατώτατο ποσό που δεν βελτιώνει τις συνθήκες διαβίωσης. Για το λόγο αυτό εξάλλου, ψηφίστηκε και έχει ήδη ξεκινήσει η υποβολή αιτήσεων, για το πρόγραμμα καταπολέμησης της ανθρωπιστικής κρίσης, που αφορά τη δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, την επιδότηση σίτισης και το επίδομα ενοικίου. Μάλιστα τις πρώτες 15 ημέρες που ξεκίνησε η διαδικασία, υποβλήθηκαν 120.726 αιτήσεις, ενδεικτικό του μεγέθους που έχει λάβει στην ελληνική κοινωνία, το πρόβλημα της ανθρωπιστικής κρίσης. Στον αντίποδα, τα τεχνικά κλιμάκια και οι εκπρόσωποι των «θεσμών», πιέζουν διαρκώς για να επεκταθεί το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα σε όλη τη χώρα. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να υπάρξει ένα μοντέλο προστασίας από την φτώχεια, που αντί να βοηθάει ώστε να αποκτήσουν οι πολίτες ένα εισόδημα τέτοιο, που θα τους αποφέρει αξιοπρεπή διαβίωση, να διαιωνίζει τον εγκλωβισμό ενός μεγάλου μέρους της κοινωνίας, στη φτώχεια. Έτσι και αλλιώς η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος, παρουσίασε σημαντικά προβλήματα και δυσλειτουργίες,γεγονός που αποτελεί ένα επιπλέον διαπραγματευτικό ατού για να μεταφερθεί το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, στο μέλλον.. Οι 13 δήμοι που ανέλαβαν να «τρέξουν» το πρόγραμμα ελέγχθηκαν από αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας, για την επάρκειά τους, για την ευκολία υποβολής των αιτήσεων και για την δυνατότητα να εντοπίζουν πολίτες που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και να τους παρέχουν το συγκεκριμένο βοήθημα. Σε σχετικό έγγραφο που έχουν ετοιμάσει οι αρμόδιες υπηρεσίες και έχουν διαβιβάσει εδώ και μερικές εβδομάδες στην υπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανώ Φωτίου, τονίζεται ότι ακόμα και η υπουργική απόφαση, βάσει της οποίας εφαρμόζεται το συγκεκριμένο πρόγραμμα, «είναι ασαφής και προβληματική». Επίσης, διαπιστώνεται ότι υπάρχει υποστελέχωση των υπηρεσιών των δήμων, που έχουν αναλάβει να φέρουν σε πέρας την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος, ενώ ακόμα και το προσωπικό που έχει τοποθετηθεί στα ανάλογα τμήματα, κρίνεται ότι δεν είναι κατάλληλο. Ειδικότερα, διαπιστώνεται έλλειψη σε κοινωνικούς λειτουργούς, που θα έπρεπε να έχουν ξεχωριστή θέση στην εφαρμογή του προγράμματος, ενώ χαρακτηρίζεται ελλιπής τόσο η δυνατότητα διασύνδεσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, όσο και ετοιμότητα των πληροφοριακών συστημάτων, που έχουν διαθέσει οι δήμοι για την πρόοδο της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος. Δεν είναι τυχαίο ότι υποβλήθηκαν περίπου 30.000 αιτήσεις και έως τώρα οι δικαιούχοι δεν υπερβαίνουν τις 15.000, με την επεξεργασία των αιτήσεων όμως να μην έχει ολοκληρωθεί. Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι τελικά, οι δικαιούχοι θα ανέλθουν στα 20.000 άτομα, αλλά τα ποσά που θα τους αναλογούν, θα τα λάβουν με σημαντική καθυστέρηση. Έως τώρα έχουν εκταμιευθεί από το υπουργείο Εργασίας 11 εκατ. ευρώ, αλλά η καταβολή έχει σταματήσει από τις 20 Απριλίου και μετά. Η τελική απόφαση βέβαια, θα ληφθεί αφού υπάρξει η σχετική αξιολόγηση από την Παγκόσμια Τράπεζα, αλλά ήδη φαίνεται ότι το υπουργείο Εργασίας, προσανατολίζεται στο να μην συνεχίσει την εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Με βάση τα ισχύοντα, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, μπορεί να εγγυηθεί μηνιαίες αποδοχές 200 ευρώ για μεμονωμένα άτομα, που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας ή 300 ευρώ, εάν πρόκειται για ζευγάρι. Το παραπάνω ποσό αυξάνεται κατά 50 ευρώ για κάθε ανήλικο τέκνο και κατά 100 ευρώ για κάθε ενήλικο τέκνο.
www.dikaiologitika.gr