Στον αέρα τίναξαν κυριολεκτικά τα capital controls την πρώτη στοχευμένη προσπάθεια της ΔΕΗ να ανακόψει τον υψηλό ρυθμό αύξησης των ανεξόφλητων οφειλών που απειλούν να στεγνώσουν τη ρευστότητά της. Από 1,8 δισ. ευρώ πριν από την επιβολή των capital controls έφτασαν στα 2 δισ. ευρώ, καθώς το διάστημα της τραπεζικής αργίας έτρεξαν με ρυθμό 10%.
Η τελευταία αυτή αρνητική εξέλιξη ήρθε τη στιγμή που η νέα διοίκηση της ΔΕΗ του κ. Εμμανουήλ Παναγιωτάκη, αξιολογώντας το πρόβλημα ως μείζον για τη λειτουργία της επιχείρησης, είχε θέσει σε εφαρμογή ένα νέο πρόγραμμα διακανονισμών (με μειωμένη προκαταβολή και μέχρι 36 δόσεις), με στόχο τη βελτίωση της εισπραξιμότητας.
Σχεδόν ταυτόχρονα, η ΔΕΗ έθεσε σε λειτουργία και ένα νέο ηλεκτρονικό σύστημα για τον εντοπισμό καταναλωτών που είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, αλλά εκμεταλλεύονται τη συγκυρία και δεν πληρώνουν. Πρόκειται για το ηλεκτρονικό σύστημα SAP, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στη ΔΕΗ να εντοπίσει τους «μπαταχτσήδες». Επειτα από σχεδόν ένα μήνα λειτουργίας του, το «δίχτυ» έβγαλε τα πρώτα «λαβράκια». Η εικόνα που προέκυψε είναι ότι ένα μεγάλο μέρος των οφειλών που δυνητικά μπορούν να εισπραχθούν, δεν προέρχεται από αδύναμους οικονομικά πολίτες και προβληματικές επιχειρήσεις, όπως θα ανέμενε κανείς.
Είναι ενδεικτικές οι περιπτώσεις που μεταφέρουν στην «Κ» αρμόδια στελέχη της ΔΕΗ: Πολυτελής βίλα 300 τ.μ. στον Βαρνάβα με κατανάλωση 18.000 κιλοβατώρων το τετράμηνο, προφανώς με θερμαινόμενη πισίνα, αφού μια μέση κατανάλωση τετραμελούς οικογένειας κυμαίνεται στις 2.000 κιλοβατώρες, χρωστούσε 35.000 ευρώ, καθώς είχε να πληρώσει ολόκληρο λογαριασμό από το 2011. Τον Ιανουάριο του 2015 μάλιστα, ο εν λόγω καταναλωτής εντάχθηκε στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ), με αποτέλεσμα η ΔΕΗ να μην μπορεί να προχωρήσει σε διακοπή ρεύματος, καθώς προστατεύεται από το ειδικό καθεστώς του ΚΟΤ! Το σύστημα εντόπισε 15 ακόμη βίλες στην Αττική, που αποτελούν αντίστοιχες περιπτώσεις και αναμένεται μέσα στην εβδομάδα να προχωρήσει σε διακοπή ηλεκτροδότησης.
Επίσης, περίπου 20 εταιρείες σ’ ένα νησί, στη συντριπτική τους πλειοψηφία μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, χρωστάνε στη ΔΕΗ συνολικά πάνω από 4 εκατ. ευρώ. Μεταξύ αυτών γνωστή ξενοδοχειακή αλυσίδα 5 αστέρων με 100% πληρότητα στην τρέχουσα σεζόν, η οποία έχει 12 ανεξόφλητους λογαριασμούς ρεύματος ύψους 220.000 ευρώ. Την περασμένη εβδομάδα μετέβη εκεί κλιμάκιο της ΔΕΗ έπειτα από πρόσκληση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, προκειμένου να συζητηθεί το θέμα της αποπληρωμής λογαριασμών, αφού παρατηρείται ότι οι ντόπιοι «δείχνουν μια ανεπίτρεπτη αδιαφορία» ως προς την εξόφληση των λογαριασμών τους.
Παρουσιάσθηκαν στοιχεία στα οποία φαίνεται ότι ενώ το νησί αποτελεί το 16% των πελατών του συνολικού κλάδου νήσων, οι οφειλές τους αντιπροσωπεύουν το 34% των συνολικών οφειλών του κλάδου, ενώ ο μέσος όρος επισφαλειών φτάνει στο 78%, όταν το αντίστοιχο μέγεθος για το σύνολο των νησιών είναι 60% και στο Διδυμότειχο με σημαντικά χαμηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα, στο 34%. «Δεν είναι δυνατόν να πληρώνει ο καταναλωτής στο Διδυμότειχο και να μην πληρώνει ο καταναλωτής της Ρόδου» τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ κ. Εμμανουήλ Παναγιωτάκης, υπογραμμίζοντας την «κοινωνική ευαισθησία» που θα πρέπει να επιδείξει η ΔΕΗ σε όλη αυτή τη διαδικασία.
Την εβδομάδα που πέρασε στο στόχαστρο του συστήματος SAP μπήκαν κέντρα διασκέδασης, καφέ, μπαρ, ζαχαροπλαστεία, ξενοδοχεία και εστιατόρια σε όλη την επικράτεια. Εντόπισε 100 περιπτώσεις πανελλαδικά, με συνολικές οφειλές 6 εκατ. ευρώ. Μέσω αυτού του συστήματος αλλά και με τη συνδρομή 10 εξειδικευμένων νομικών γραφείων που προσέλαβε την περασμένη Πέμπτη, η ΔΕΗ θα επιδιώξει την είσπραξη ενός ποσού της τάξης περίπου 900 εκατ. ευρώ από το συνολικό ποσό των 2 δισ. ευρώ, καθώς το μεγαλύτερο μέρος από τα υπόλοιπα θεωρείται ανείσπρακτο.
Από το συνολικό ποσό, 1,3 δισ. ευρώ προέρχεται από το δίκτυο χαμηλής τάσης, δηλαδή οικιακούς καταναλωτές και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις αλλά και επαγγελματικά εργαστήρια. Από αυτά, 100 εκατ. ευρώ προέρχονται από τους συνολικά 640.000 καταναλωτές που είναι ενταγμένοι στο ΚΟΤ και τους περίπου 85-90 χιλιάδες που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα ανθρωπιστικής κρίσης, στους οποίους δεν μπορεί να γίνει διακοπή για απλήρωτες οφειλές.
Στα 290 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι οφειλές από συνολικά 440.000 καταναλωτές, στην πλειοψηφία τους εμπορικές επιχειρήσεις που έκλεισαν από το 2011 και μετά, όπως και από εξοχικές κατοικίες που κατέβασαν οικειοθελώς τον διακόπτη. Στα 210 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα ανεξόφλητα της μέσης τάσης (μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις) και στα 280 εκατ. ευρώ της υψηλής τάσης εκ των οποίων πάνω από 200 εκατ. της Λάρκο.
Στα 210 εκατ. ευρώ, τέλος, ανέρχεται το «φέσι» από τον δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Επιβράβευση καλοπληρωτών
«Μπόνους» για τους καλοπληρωτές θα προβλέπει η νέα τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ, που καταρτίζεται αυτή την περίοδο και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από τον Σεπτέμβριο. Η καθιέρωση ενός τέτοιου εργαλείου προέκυψε κυρίως από την ανάγκη επιβράβευσης των καταναλωτών που παραμένουν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, σε αντιδιαστολή με τους «σκοπίμως κακοπληρωτές». Η διοίκηση της ΔΕΗ προσβλέπει επίσης στο ότι θα αποτελέσει ένα κίνητρο για τους καταναλωτές, που θα βοηθήσει στο να ανακόψει τον υψηλό ρυθμό αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών της. Βασικός άξονας της νέας πολιτικής που σχεδιάζει η διοίκηση της ΔΕΗ είναι και η μείωση των βιομηχανικών τιμολογίων. Από τις συζητήσεις με τους εταίρους, τέλος, θα εξαρτηθεί η πολιτική που θα ακολουθήσει στα αγροτικά τιμολόγια, η οποία σήμερα επιδοτείται με ένα κόστος της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ ετησίως.
Πηγή: Καθημερινή