Συνάντηση εργασίας, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου «COMPASS4D» (Cooperative Mobility Pilot on Safety and Sustainability Services for Deployment), με θέμα «Συνεργατικά Συστήματα Κινητικότητας, επέκταση χρηστών στη Θεσσαλονίκη», διοργανώνει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Η συνάντηση εργασίας θα πραγματοποιηθεί αύριο Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2015, από τις 15.00’ έως τις 18.00’ στην αίθουσα συνεδριάσεων του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ), στο 6ο χλμ. Χαριλάου – Θέρμης.
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με διεθνή κοινοπραξία και με τη συμμετοχή πέντε Ελλήνων εταίρων, συμμετέχει στην πιλοτική εφαρμογή συνεργατικών συστημάτων κινητικότητας στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Η πιλοτική εφαρμογή εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου «COMPASS4D – Cooperative Mobility Pilot on Safety and Sustainability Services for Deployment».
Το έργο «COMPASS4D» στοχεύει στην ανάδειξη των πλεονεκτημάτων των συνεργατικών συστημάτων κινητικότητας και στην εφαρμογή υπηρεσιών που θα βελτιώσουν την οδική ασφάλεια και την ενεργειακή αποδοτικότητα, ενώ παράλληλα θα μειώσουν τα επίπεδα συμφόρησης στις οδικές μεταφορές.
Απώτερος σκοπός είναι η συνέχιση των υπηρεσιών και μετά το πέρας της πιλοτικής εφαρμογής, όπως και η επέκτασή τους.
Το έργο περιλαμβάνει την πιλοτική εφαρμογή τριών συνεργατικών συστημάτων και υπηρεσιών για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας καθώς και τη μείωση της συμφόρησης στις οδικές μεταφορές. Οι υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στο έργο είναι οι ακόλουθες:
-Υπηρεσία προειδοποίησης κινδύνου. Στόχος είναι η μείωση οδικών συμβάντων και ατυχημάτων μέσω της έγκαιρης προειδοποίησης των οδηγών σχετικά με κίνηση ή απότομη μείωση της ταχύτητας κίνησης των προπορευόμενων οχημάτων. Τα διαθέσιμα στην αγορά συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης κινδύνου βασίζονται μόνο στις παρεχόμενες πληροφορίες από αισθητήρες εντός του κάθε μεμονωμένου οχήματος (ραντάρ ή κάμερα). Με την υπηρεσία προειδοποίησης κινδύνου του COMPASS4D, ακόμα και χωρίς ακριβούς αισθητήρες, οι χρήστες θα είναι σε θέση να επωφεληθούν από την αύξηση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας. Οι οδηγοί θα λαμβάνουν εντός του οχήματός τους έγκαιρες προειδοποιήσεις με οπτικό ή και ακουστικό μήνυμα. Θα χρησιμοποιείται ένα σχετικό εικονίδιο που θα περιγράφει την εκάστοτε κατάσταση κινδύνου (π.χ. ατύχημα, κυκλοφοριακή συμφόρηση).
-Υπηρεσία έγκαιρης προειδοποίησης παραβίασης ερυθρού σηματοδότη. Στόχος είναι η μείωση του αριθμού παραβιάσεων καθώς και η μείωση των επιπτώσεων, σε περίπτωση που αυτές συμβούν. Τα διαθέσιμα στην αγορά συστήματα λειτουργούν βάσει αισθητήρων παραπλεύρως της οδού. Ο οδηγός δεν λαμβάνει κανένα σήμα υποστήριξης για να αποφευχθεί η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, ενώ και οι υπόλοιποι οδηγοί δεν ενημερώνονται για την παραβίαση. Με την υπηρεσία COMPASS4D οι σηματοδοτούμενοι κόμβοι που θα εξοπλιστούν θα παρέχουν τη δυνατότητα μετάδοσης της φάσης του σηματοδότη και την παροχή αυτής της πληροφορίας στα οχήματα που προσεγγίζουν τον κόμβο. Το έργο προτείνει δύο σενάρια: 1. Προειδοποίηση του οδηγού σε περίπτωση που υπάρχει ενδεχόμενο να παραβιάσει ο ίδιος τον ερυθρό σηματοδότη, ή αν υπάρχει περίπτωση να γίνει παραβίαση από άλλους οδηγούς. 2. Προειδοποίηση του οδηγού σε περίπτωση που ένα όχημα αμέσου δράσης ή έκτακτης ανάγκης (π.χ. πυροσβεστική, ασθενοφόρο, αστυνομία) θα παραβιάσει τον ερυθρό σηματοδότη. Και στα δύο σενάρια θα προειδοποιούνται μέσω αντίστοιχου μηνύματος οι οδηγοί που προσεγγίζουν το σηματοδοτούμενο κόμβο. Οι οδηγοί θα λαμβάνουν εντός του οχήματός τους έγκαιρες προειδοποιήσεις με οπτικό ή και ακουστικό μήνυμα αν προσεγγίζουν τον σηματοδοτούμενο κόμβο και υφίσταται κίνδυνος. Αν ο ίδιος ο οδηγός βρίσκεται σε κίνδυνο και πρόκειται να παραβιάσει έναν ερυθρό σηματοδότη, η προειδοποίηση θα συνοδεύεται με επείγον αίτημα να σταματήσει.
-Υπηρεσία ενεργειακά αποδοτικού σηματοδοτούμενου κόμβου. Στόχος είναι η μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων από τα διερχόμενα οχήματα. Για την υπηρεσία αυτή, το έργο COMPASS4D προτείνει τρία σενάρια: 1. Παροχή πληροφορίας για όλα τα οχήματα που προσεγγίζουν έναν σηματοδοτούμενο κόμβο. Η πληροφορία επιτρέπει στον οδηγό να επιλέξει το κατάλληλο προφίλ ταχύτητας, ώστε να μειωθεί η κατανάλωση του οχήματός τους όταν διασχίζει τη διασταύρωση. 2. Παροχή προτεραιότητας σε επιλεγμένα οχήματα, όπως π.χ. βαρέα φορτηγά, οχήματα έκτακτης ανάγκης ή οχήματα δημοσίων συγκοινωνιών. 3. Δημιουργία ενεργειακά αποδοτικού πράσινου κύματος. Μέσω της υπηρεσίας η ταχύτητα των οχημάτων προσαρμόζεται στο πράσινο κύμα για την μείωση της κατανάλωσης εξαιτίας της μείωσης των επιταχύνσεων των οχημάτων. Οι οδηγοί θα λαμβάνουν εντός του οχήματός τους πληροφορίες, ώστε να αποφευχθεί η πλήρης στάση του οχήματος πριν από έναν ερυθρό σηματοδότη.
Στους χρήστες των υπηρεσιών του COMPASS4D περιλαμβάνονται οδηγοί λεωφορείων, φορτηγών, ταξί, ΙΧ οχημάτων και οχημάτων άμεσου δράσης. Οι πιλοτικές εφαρμογές περιλαμβάνουν συνολικά παραπάνω από 1.000 χρήστες και 700 οχήματα σε επτά ευρωπαϊκές πόλεις για περίοδο ενός έτους. Οι επτά πόλεις είναι: Θεσσαλονίκη, Μπορντό (Γαλλία), Κοπεγχάγη (Δανία), Αϊντχόβεν – Χέλμοντ (Ολλανδία), Νιουκάστλ (Βρετανία), Βερόνα (Ιταλία) και Βίγκο (Ισπανία).
Η κοινοπραξία του έργου COMPASS4D περιλαμβάνει συνολικά 31 εταίρους από 10 χώρες και συντονίζεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών ERTICO – ITS Europe.
Στην πιλοτική εφαρμογή της Θεσσαλονίκης συμμετέχουν το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α. – Ι.ΜΕΤ.), σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τις εταιρίες Infotrip και Eurotaxi καθώς και το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου.
Στην πιλοτική εφαρμογή της Θεσσαλονίκης οι υπηρεσίες COMPASS4D δοκιμάστηκαν σε επτά σημαντικούς σηματοδοτούμενους κόμβους κατά μήκος της οδού Τσιμισκή και επτά κατά μήκος της εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης. Στην οδό Τσιμισκή εφαρμόστηκε η υπηρεσία ενεργειακά αποδοτικού σηματοδοτούμενου κόμβου (συμμετείχαν πάνω από 500 οδηγοί ταξί και περίπου 200 οχήματα) και στην περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης δοκιμάστηκε η υπηρεσία προειδοποίησης κινδύνου (τρία εξοπλισμένα με ειδική μονάδα τηλεπικοινωνίας ταξί).
Στη συνάντηση εργασίας είναι αφενός να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα του έργου στους συναρμόδιους φορείς της πόλης και αφετέρου να συζητηθούν οι προοπτικές για επέκταση της πιλοτικής εφαρμογής στη Θεσσαλονίκη. Στόχος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας είναι να επεκταθούν οι υπηρεσίες για τουλάχιστον ένα χρόνο ακόμη.