Η περαιτέρω αύξηση της ήδη υψηλής φορολογίας στα οινοπνευματώδη θα συρρικνώσει τα δημόσια έσοδα, όπως αποκαλύπτει η νέα έρευνα κοινωνικής συμπεριφοράς της MRB Hellas με επίκεντρο τον κλάδο των οινοπνευματωδών ποτών που δημοσιεύει η Ναυτεμπορική. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την έρευνα, συνετοί καταναλωτές οινοπνευματωδών ποτών αποδεικνύονται οι Έλληνες, καθώς δεν εμφανίζουν ροπή προς την υπερβολική κατανάλωση.
Η υπερφορολόγηση δεν γεμίζει τα ταμεία
Από τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι η εξάντληση του κόσμου από την υπερφορολόγηση των πολλών τελευταίων ετών, καθώς και η ευρεία πεποίθηση ότι η συνεχής επιβολή επιπλέον φόρων δεν αποτελεί παρά ένα αποτυχημένο εργαλείο συγκέντρωσης εσόδων, το οποίο χρησιμοποιείται μηχανικά. Συντριπτικά υψηλά είναι τα ποσοστά μεταξύ των ερωτηθέντων που συγκεντρώνει η Στάλθηκε από το iPhone μου της έμμεσης (78,1%) φορολογίας, ενώ το76% χαρακτηρίζει την έμμεση φορολογία ως άδικο φόρο που πλήττει ανεξαιρέτως όλους τους πολίτες ανεξαρτήτως εισοδήματος. Σε ό,τι αφορά στην αύξηση των δημοσίων εσόδων από περαιτέρω αύξηση της φορολογίας συγκεκριμένα στα οινοπνευματώδη ποτά, το 62,4% τάσσεται κατά οποιασδήποτε αύξησης, με μόλις 4 στους 10 να θεωρούν ότι μια τέτοια κίνηση θα βοηθήσει την κυβέρνηση στην προσπάθεια που διεξάγει για τη συγκέντρωση φορολογικών εσόδων.
Ποτοποιοί σε απόγνωση
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει το πολύ υψηλό ποσοστό των ερωτηθέντων (87%), το οποίο θεωρεί ότι η αύξηση στη φορολογία οινοπνευματωδών ποτών θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στη διόγκωση των φαινομένων λαθρεμπορίου και φοροδιαφυγής. Το λαθρεμπόριο χύμα ποτών, παρ’ ότι η πάταξή του αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης, εξακολουθεί να αποτελεί πραγματική απειλή για τις ποτοποιίες. Σημειώνεται ενδεικτικά ότι ο όγκος του παράνομα διακινούμενου χύμα τσίπουρου εκτιμάται σε περίπου 24 εκ. λίτρα.
Οι καταναλωτές είναι πεπεισμένοι (82%) ότι ελληνικές ποτοποιίες θα πληγούν περαιτέρω από άλλη μία αύξηση της φορολογίας στα οινοπνευματώδη ποτά. Το αποτύπωμα του κλάδου συρρικνώνεται, με αποτέλεσμα να λειτουργούν μόνο 200 ποτοποιίες αυτή τη στιγμή στη χώρα, όταν λίγα χρόνια πριν απαριθμούσαν περί τις 600. Οι επιχειρήσεις δίνουν αγώνα επιβίωσης σε ένα αντίξοο οικονομικά περιβάλλον, εξαιτίας της υπερβολικής φορολόγησης και του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.
Νέα αύξηση της φορολογίας θα οδηγήσει σε πάρτυ φοροδιαφυγής
Το 87% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η αύξηση της φορολογίας θα αυξήσει τα κρούσματα φοροδιαφυγής. Ιδιαιτέρως ανησυχητικά είναι, μάλιστα, τα ποσοστά όσων δηλώνουν ευθαρσώς ότι στην περίπτωση επιβολής υψηλότερης φορολογίας θα αναγκάζονταν να καταφύγουν σε παραβατικές συμπεριφορές είτε αγοράζοντας προϊόντα χωρίς τα νόμιμα παραστατικά, απόδειξη ή τιμολόγιο κατά περίπτωση (30,2%) είτε ακόμα και προϊόντα λαθρεμπορίου (29,1%) με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία τους, αλλά και τη χρηματοδότηση εγκληματικών δικτύων. Η υψηλή φορολογία αναγκάζει ουσιαστικά τους καταναλωτές να φοροδιαφύγουν, καθώς, σύμφωνα με το 80% των ερωτηθέντων, μετατρέπει τα τυποποιημένα ποτά σε είδος πολυτελείας που τελικώς θα μπορούν να αγοράσουν με ευκολία μόνον οι έχοντες.
Γεγονός είναι ότι το ΙΟΒΕ υπολογίζει ότι εξαιτίας της υφιστάμενης υψηλής φορολόγησης οι νόμιμες πωλήσεις αλκοολούχων ποτών σημείωσαν κατακόρυφη πτώση κατά -45,7% την περίοδο 2009-2012 και συνεχίζουν πτωτικά, συρρικνώνοντας τα δημόσια έσοδα από ΕΦΚ μόνο από τα αλκοολούχα ποτά από 348,76 εκ. ευρώ το 2011 σε 282,31 εκ. ευρώ το 2014, υποχωρώντας στο επίπεδο του 2009, όταν προ των αυξήσεων των φόρων διαμορφώνονταν στα €289 εκ.
Μέτρον άριστον
Η έρευνα καθησυχάζει για τις συνήθειες των Ελλήνων, καθώς παρ’ ότι πληθωρικοί στις αντιδράσεις μας, στην κατανάλωση ποτών χαρακτηριζόμαστε μάλλον εγκρατείς, αφού μόλις το 17,4% των συμμετεχόντων στην έρευνα καταναλώνει αλκοόλ σχεδόν κάθε μέρα, ενώ το 28% είτε καταναλώνει σπανίως είτε καθόλου. Μεγάλο μερίδιο της κατανάλωσης οινοπνευματωδών ποτών φαίνεται να καλύπτεται από τη διάθεση τσίπουρου και κρασιού, ενώ πολύ περιορισμένο είναι το μερίδιο της κατανάλωσης των υπερφορολογούμενων κατηγοριών αλκοολούχων ποτών με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα δημόσια έσοδα. Το κρασί και το τσίπουρο καταναλώνονται κατά βάση χύμα (κρασί 43,1% και τσίπουρο/τσικουδιά 58%).
Από τους συμμετέχοντες στην έρευνα λιγότεροι από τους μισούς –4 στους 10– πιστεύουν ότι η αύξηση στη φορολογία των οινοπνευματωδών ποτών θα αποτρέψει την υπέρμετρη κατανάλωση όσων τη συνηθίζουν. Είναι οι συνετοί καταναλωτές αυτοί, άλλωστε, που συνήθως επιλέγουν να κάνουν περικοπές στην κατανάλωση και όχι οι βαρείς πότες.
Ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα διεξήχθη από την MRB πανελλαδικά σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 800 ατόμων, ανδρών και γυναικών, με τη μέθοδο της στρωματοποιημένης δειγματοληψίας την περίοδο μεταξύ 16-20 Δεκεμβρίου 2015. Σκοπός της έρευνας ήταν η αποτύπωση της καταναλωτικής συμπεριφοράς των πολιτών και ιδίως η διερεύνηση των απόψεών τους σχετικά με ενδεχόμενη περαιτέρω αύξηση της υψηλής φορολογίας στα οινοπνευματώδη ποτά και τις επιπτώσεις της στη διαμόρφωση των επιλογών τους.
πηγή: reporter.gr