Ο διάλογος του… παραλόγου στην παιδεία
Με αφορμή τις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας από τη νέα σχολική χρονιά για το Γυμνάσιο, με έκπληξη διαπιστώνει κανείς ότι ο περιβόητος Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία έχει ολοκληρωθεί! Ενώ η ΟΛΜΕ είχε αποφασίσει να συμμετάσχει στο διάλογο και να καταθέσει τις απόψεις της στα θεσμοθετημένα όργανα (ΕΣΥΠ, Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), τα όργανα αυτά ουδέποτε συνεδρίασαν. Φαίνεται ότι ο Υπουργός ήθελε να καταθέσει η ΟΛΜΕ τις απόψεις της στη διορισμένη επιτροπή του κυρίου Λιάκου, την οποία απαρτίζουν συνδικαλιστές και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι προφανές ότι επρόκειτο για μία διαδικασία παρωδία.
Επί της ουσίας, ο Υπουργός Παιδείας γνωρίζοντας ότι στόχος του είναι η εξοικονόμηση κονδυλίων και όχι η αναβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης, δεν επιθυμούσε διάλογο με την ΟΛΜΕ. Ήλπιζε μάλιστα ότι η ομοσπονδία θα τον διευκόλυνε στην τακτική του, αρνούμενη τη συμμετοχή της στο διάλογο. Ωστόσο, η ΔΑΚΕ με την υπεύθυνη στάση που επέδειξε συνέβαλλε ώστε να αποκαλυφθεί και αυτός ο εμπαιγμός του κ. Φίλη.
Όσον αφορά το ζήτημα της λειτουργίας των Γυμνασίων, εκτιμούμε ότι οι προτάσεις της πολιτικής ηγεσίας στοχεύουν στη διάλυση της κατώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Επιβάλλεται το δόγμα της «ήσσονος προσπάθειας». Μειώνονται οι εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και διακρίνονται τα μαθήματα σε πρωτεύοντα και δευτερεύοντα, κάτι που είναι επιστημονικά αυθαίρετο και απαράδεκτο, καθώς θα καταστήσει ορισμένους κλάδους σε φτωχούς συγγενείς ενός χρεοκοπημένου συστήματος. Ο χαρακτηρισμός μαθημάτων ως δευτερευόντων και η συνακόλουθη μη εξέταση τους στο τέλος της χρονιάς οδηγεί στην υποβάθμιση αυτών των μαθημάτων, χωρίς να είναι γνωστά τα κριτήρια διαχωρισμού. Η λογική του Υπουργείου Παιδείας είναι η δημιουργία ενός υποβαθμισμένου φτηνού σχολείου που δεν θα καλύπτει καν τις στοιχειώδεις εκπαιδευτικές ανάγκες. Σε αυτήν τη λογική εντάσσεται και η απόφαση του Υπουργού Παιδείας για κατάργηση της βαθμολόγησης και εισαγωγή της περιβόητης περιγραφικής αξιολόγησης του μαθητή. Το κλίμα υποβάθμισης των Δημοσίων Γυμνασίων ολοκληρώνεται με την «ελαστικοποίηση» των ειδικοτήτων. Είναι πιθανότατο στο εξής, να κληθούν εκπαιδευτικοί να διδάσκουν γνωστικά αντικείμενα, τα οποία δεν είχαν διδαχθεί κατ΄ ελάχιστον στα Πανεπιστήμια. Η τακτική του «διαίρει και βασίλευε» καλά κρατεί.
Μέσα σε αυτό το γενικό κλίμα διάλυσης που θα επικρατήσει στα Γυμνάσια η «ήσσων προσπάθεια» θα είναι το βασικό κυρίαρχο δόγμα. Οι μαθητές θα προάγονται χωρίς καμία ιδιαίτερη προσπάθεια από τη μία τάξη του Γυμνασίου στην άλλη και θα βρεθούν ξαφνικά σε ένα απαιτητικό Λύκειο, όπου θα αντιλαμβάνονται ότι δε θα έχουν καμία θέση λόγω της πλημμελούς προετοιμασίας τους τα προηγούμενα χρόνια. Η κυβέρνηση της Αριστεράς, με απόλυτη συνέπεια στις ιδεοληψίες της, διαλύει τη Δημόσια Εκπαίδευση. Είναι βέβαιο ότι από την καταστροφική αυτή πολιτική, θα γλιτώσουν μόνο τα παιδιά όσων οικογενειών έχουν μεγάλη οικονομική δυνατότητα, με την προσφυγή στην Ιδιωτική Εκπαίδευση.
Ο βασικός στόχος της «μεταρρύθμισης Φίλη» για περαιτέρω περικοπή των ήδη ελάχιστων οικονομικών δαπανών για την εκπαίδευση, αποκαλύπτεται. Με τις νέες αλλαγές χάνονται περίπου 1500-2000 θέσεις εργασίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ εκατοντάδες συνάδελφοι θα υποχρεωθούν να μετακινηθούν σε άλλα σχολεία για να συμπληρώσουν ωράριο. Δεν πρέπει να λησμονούμε και τις 600 θέσεις εργασίας που εξαφάνισε η προγενέστερη απόφαση του Υπουργού για την κατάργηση της μείωσης ωρών στο διδακτικό ωράριο των Υπευθύνων Εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών – Πληροφορικής. Όλες αυτές οι αποφάσεις δείχνουν το πόσο πολύ ενδιαφέρεται η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Χρέος όλων των εκπαιδευτικών είναι να αποδοκιμάσουμε τη «μεταρρύθμιση Φίλη» και να αγωνιστούμε για να μην περάσουν αυτές οι αντιεκπαιδευτικές επιλογές.
για τη ΔΑΚΕ Καθηγητών Α’ Πέλλας
Πέτρος Πριβαρτιτσάνης
Εκπαιδευτικός ΠΕ09/ΠΕ19
Αντιπρόεδρος Α’ ΕΛΜΕ Πέλλας