Με αφορμή τη συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλης Αποστόλου, και την προσπάθειά του να οικειοποιηθεί το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020, το οποίο σχεδιάστηκε και εκπονήθηκε από την κυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ και το οποίο υποβλήθηκε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιούλιο του 2014, ο πρώην
υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, βουλευτής Πέλλας της Ν.Δ., Γιώργος Καρασμάνης, προέβη σήμερα στην ακόλουθη δήλωση :
karasmanis_giorgos_F1559276187.jpg;jsessionid=2CDB880629C3D7FD55E2F35946204EFC
«Πιστός στα αποφθέγματα του Τζορτζ Όργουελ ότι, σε μια εποχή καθολικής εξαπάτησης όποιος ελέγχει το παρελθόν, ελέγχει και το μέλλον και όποιος ελέγχει το παρόν, ελέγχει και το παρελθόν, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλης Αποστόλου, προσπαθεί σήμερα να πείσει τους αγρότες και τους Έλληνες πολίτες ότι αποτελεί δικό του «επίτευγμα» η μετά από δύο ολόκληρα χρόνια έναρξη εφαρμογής του ΠΑΑ 2014-2016, «ξεχνώντας» και σκόπιμα μη αναφέροντας ότι :
1. Η δική μας κυβέρνηση ήταν αυτή που διασφάλισε τα 6 δις ευρώ του ΠΑΑ 2014 -2020 (4,7 δις κοινοτική και 1,3 δις εθνική και ιδιωτική συμμετοχή) αλλά και τα 14 δις των άμεσων ενισχύσεων στους αγρότες, ενώ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν αύξησε ούτε κατά 1 ευρώ την κοινοτική συμμετοχή στη χρηματοδότηση του Προγράμματος. Και πώς άλλωστε να το πράξει, αφού ο κ. Αποστόλου ασχολήθηκε με το Πρόγραμμα μετά τον Σεπτέμβριο του 2015 χωρίς να έχει χρόνο να κάνει καμία σοβαρή διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Προφανώς στο μεσοδιάστημα από την ανάληψη των καθηκόντων του (Ιανουάριος 2015) παρακολουθούσε τις διαβουλεύσεις του κ. Βαρουφάκη, γεγονός που αποδεικνύεται από το ότι δεν γνώριζε ούτε πότε κατατέθηκε το ΠΑΑ (παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα τον Αύγουστο του 2015 σε δηλώσεις του στο υπουργείο έκανε λόγο για το Δεκέμβρη του 2014 και στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης τον περασμένο Οκτώβριο μίλαγε για το Νοέμβριο του 2014). Συνεπώς, όχι μόνο δεν το αναμόρφωσε, αλλά απλώς αποδέχθηκε τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι οποίες είναι λογικό να υπάρχουν και αυτό ισχύει για όλα τα Προγράμματα όλων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παρατηρήσεις, οι οποίες παρέμεναν στα γραφεία του υπουργείου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Δικαιώνοντας για μια ακόμη φορά την πρόταση που του είχαμε υποβάλει, να διατηρήσει τους πρώτους μήνες την ίδια διαπραγματευτική Ομάδα προσώπων, προκειμένου να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος για ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως οι επενδύσεις στον πρωτογενή τομέα, σε συνδυασμό με την έναρξη της εφαρμογής της νέας ΚΑΠ, πρόταση την οποία δυστυχώς ο ίδιος απέρριψε.

2. Το πρόγραμμα που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν είναι άλλο από το αρχικά υποβληθέν που κατέθεσε η δική μας κυβέρνηση στις 17 Ιουλίου του 2014, με ακριβώς τα ίδια μέτρα και δράσεις χωρίς να προστεθεί ούτε ένα ευρώ και με ορισμένες μόνο αυξομειώσεις ως προς τα κονδύλια του. Αυξομειώσεις, που προήλθαν από τα 902 εκατ. ανειλημμένων υποχρεώσεων του προηγούμενου Προγράμματος, που μεταφέρθηκαν το 2015 στο καινούριο Πρόγραμμα, μειώνοντάς έτσι κατά 21% τις δαπάνες σε βάρος του νέου Προγράμματος, λόγω της κυβερνητικής απραξίας.

3. Τα μέτρα του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης δεν είναι μόνο τα 5, που ανακοίνωσε πως θα προκηρύξει ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μέχρι το τέλος του έτους – χωρίς βέβαια ακόμη και για αυτά να δίνει κάποιο σαφές χρονοδιάγραμμα – αλλά 20 συνολικά. Τα υπόλοιπα 15 παραμένουν μάλλον ξεχασμένα στα συρτάρια του γραφείου του.

4. Ως προς την προκήρυξη για την εξισωτική αποζημίωση του έτους 2016 με 150 εκατ. , είναι μια συνήθης προκήρυξη που γίνεται κάθε χρόνο, απλά να υπενθυμίσουμε ότι εμείς είμαστε αυτοί που διασφαλίσαμε την εξισωτική αποζημίωση για την περίοδο 2015-2020 με 500 εκατ. ευρώ (κοινοτικός Κανονισμός 1378/2014, που δημοσιεύτηκε στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 23/12/2014).

5. Η δική μας κυβέρνηση ήταν αυτή που αποφάσισε να πραγματοποιήσει το «ιστορικό βήμα» να εκχωρήσει για πρώτη φορά στα χρονικά το 1/3 των κονδυλίων (1,8 δις ευρώ) του νέου ΠΑΑ στις 13 Περιφέρειες της χώρας, μειώνοντας έτσι τη γραφειοκρατία στη λήψη των αποφάσεων και στην έγκριση των επενδύσεων, προωθώντας την αποκέντρωση και την τόνωση της τοπικής οικονομίας.
Σήμερα ο κ. Αποστόλου κατά την οργουελική μέθοδο επιχειρεί να οικειοποιηθεί και να σφετεριστεί την απόφαση αυτή. Να του θυμίσουμε μόνο ότι, το ΠΑΑ 2014-2020 παρουσιάστηκε στις 18 Δεκεμβρίου 2014 και στους εκπροσώπους της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ούτε ένα από τα μέτρα και τα ποσοστά των κονδυλίων του Προγράμματος προς τις Περιφέρειες, δεν άλλαξε η σημερινή ηγεσία του υπουργείου. Ενδεικτικά αναφέρω:
– Σχέδια Βελτίωσης στο 100%.
– Νέο LEADER, στο 100%.
– Δασική οδοποιία, στο 100%
– Αγροτική οδοποιία, στο 100%
– Κτηνοτροφικά Πάρκα & Ζώνες, στο 100%
– Ενισχύσεις εκκίνησης επιχείρησης για νέους αγρότες, στο 100%
– Ενισχύσεις εκκίνησης επιχείρησης για μη γεωργικές δραστηριότητες σε αγροτικές περιοχές, στο 100%
– Ενισχύσεις για την ανάπτυξη μικρών εκμεταλλεύσεων, στο 100%
– Ίδρυση και λειτουργία επιχειρησιακών ομάδων της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης Καινοτομίας για την παραγωγικότητα και τη βιωσιμότητα της γεωργία, συμπεριλαμβανόμενων των δικτύων και συμπλεγμάτων φορέων (clusters), στο 40%
– Εγγειοβελτιωτικά, για έργα έως 2,2 εκατ. ευρώ στο 100%
– Ενίσχυση οριζόντιας και κάθετης συνεργασίας μεταξύ φορέων της αλυσίδας εφοδιασμού για τη δημιουργία και την ανάπτυξη των βραχέων αλυσίδων εφοδιασμού και των τοπικών αγορών συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων προώθησης σε τοπικό επίπεδο, στο 100%.

6. Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Τροφίμων είναι σήμερα αυτός που στο άγχος του να παρουσιάσει με τις αλχημείες του το νέο πρόγραμμα στους Περιφερειάρχες ως δικό του, έχει μπερδέψει τους πάντες. Αναφέρει ότι η κατανομή του νέου ΠΑΑ στις Περιφέρειες φτάνει στο 37% των συνολικών
πόρων του Προγράμματος. Αν είναι έτσι τότε στις Περιφέρειες θα έπρεπε να κατανέμονται κονδύλια συνολικού ύψους 4,7 δις Χ 37% = 1,7 δις και όχι 800 εκατ. ευρώ (πρώτη φάση) + 530 εκατ. (δεύτερη φάση) = 1,33 δις, όπως ο ίδιος ανακοίνωσε. Προφανώς έχει αφαιρέσει τις ανειλημμένες υποχρεώσεις από τα 4,7 δις (4,7 δις – 0,902 δις = 3,798 χ 37% = 1,41 δις ευρώ). Όμως και έτσι θα έπρεπε να κατανείμει 1,41 δις στις Περιφέρειες. Μάλλον οι
αλχημείες γεννούν μπερδέματα…

7. Επίσης, η δική μας κυβέρνηση ήταν αυτή που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Οκτώβριο του 2014 το νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την Αλιεία και τη Θάλασσα 2014-2020, συνολικού προϋπολογισμού 523,4 εκατ. ευρώ.
Σχεδόν διπλάσιο από την περίοδο 2007-2013, το οποίο έγινε ατόφιο αποδεκτό μετά από άριστη συνεργασία με την τότε Επίτροπο Αλιείας Μαρία Δαμανάκη (το δελτίο Τύπου που εξέδωσε για το θέμα αυτό ο κ. Αποστόλου ήταν ακριβώς αντιγραφή του δελτίου που είχαμε εκδώσει εμείς, αλλάζοντας μόνο το όνομα του υπουργού). Ένα πρόγραμμα, που ενισχύει την απασχόληση με νέες επενδύσεις στη μεταποίηση, στις υδατοκαλλιέργειες αλλά και στον αλιευτικό τουρισμό. Ο κ. Αποστόλου μόλις και μετά βίας έχει προκηρύξει μέχρι σήμερα μόνο το 10% του προγράμματος (54 εκατ. ευρώ), χωρίς βέβαια να γνωρίζουμε πότε οι συγκεκριμένες πιστώσεις θα φτάσουν στους δικαιούχους επενδυτές.

8. Σε μια περίοδο που στη χώρα μας υπάρχει έξαρση ζωονόσων, με μεγάλες απώλειες στο ζωικό κεφάλαιο των κτηνοτρόφων η σημερινή ηγεσία του υπουργείου μείωσε κατά 20 εκατ. ευρώ ή κατά 67% το κονδύλι για τα μέτρα υπέρ της καλής διαβίωσης των ζώων. Ας απαντήσει στους
κτηνοτρόφους γιατί !.

9. Όπως εξάλλου είναι αυτή που κατήργησε τον αρχικό προϋπολογισμό 10 εκατ. ευρώ (ο οποίος θα αυξάνονταν στα 200 εκατ. ευρώ) που εμείς είχαμε υποβάλει στην Επιτροπή, για την κάλυψη από τον ΕΛΓΑ συγκεκριμένων ασφαλιστικών κινδύνων στη φυτική και ζωική παραγωγή, γιατί δεν κατέθεσε τη σχετική μελέτη, σε μια περίοδο μάλιστα που οι ζημιές στην αγροτική μας παραγωγή αυξάνονται συνεχώς εξαιτίας δυσμενών κλιματολογικών φαινομένων. Ας απαντήσει στους πληγέντες αγρότες γιατί!

10. Εν κατακλείδι, η σημερινή κυβέρνηση αντί να τρέξει με ταχύτητα φωτός, όπως επιβάλουν οι συγκυρίες, το νέο Πρόγραμμα για την απορρόφηση των 6 δις (που έχουν πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα για την τόνωση της τοπικής και εθνικής οικονομίας), στερεί με τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, υστερήσεις και υπεκφυγές της πολύτιμους πόρους και ρευστότητα από τους αγρότες και την αγορά, ενώ την ίδια ώρα αυξάνει φόρους, εισφορές, ΦΠΑ, ειδικούς φόρους, μειώνοντας μισθούς, συντάξεις και διαθέσιμο εισόδημα. Το μόνο που την ενδιαφέρει είναι ο «έλεγχος του παρελθόντος, ώστε να βλέπουμε τα 4 δάκτυλα για 5»…