Κατά καιρούς ακούμε ή διαβάζουμε διαλόγους που αναφέρονται σε εκπαιδευτικούς με απαξιωτικά λόγια, με κατάληξη να ρίχνουν επάνω του το φταίξιμο για όλα τα προβλήματα της εκπαίδευσης. Πιστεύω ότι ο εκπαιδευτικός φταίει για τα προβλήματα στην εκπαίδευση όσο φταίει ο γιατρός και ο νοσηλευτής για την κατάρρευση των δομών υγείας, όσο φταίει ο αστυνομικός για την εγκληματικότητα και όσο φταίνε οι οικονομολόγοι της χώρας για την κατάσταση της οικονομίας μας.
Πολλοί αναρωτιούνται για ποιο λόγο δουλεύουμε τόσες λίγες ώρες και έχουμε τόσες πολλές διακοπές. Αν γνωρίζω εκπαιδευτικούς – λουφαδόρους που καλύπτονται από τους προϊσταμένους τους. Αναρωτιούνται γιατί κάνουμε εκλογές εν ώρα μαθήματος και γιατί είμαστε εναντίον της αξιολόγησης. Άλλοτε κάποιοι με θυμό αναρωτιούνται για ποιο λόγο ένας νέος που τελειώνει το σχολείο δε γνωρίζει τι γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου και την 25η Μαρτίου. Επίσης, κάποιοι αναρωτιούνται για τα ιδιαίτερα φροντιστήρια.
Σίγουρα τα παραπάνω αποτελούν στο σύνολο ή και σε μέρος τους και δικές σας απορίες, και δικαίως τις έχετε, όμως υπάρχουν απαντήσεις για όλα στο πλαίσιο ειλικρινούς κουβέντας, αφού η αλήθεια είναι διαφορετική από αυτή που παρουσιάζεται.
Χρόνος εργασίας
Πόσο λίγο δουλεύει ο Έλληνας εκπαιδευτικός; Είναι αλήθεια ότι δουλεύει μόνο 2-3 ώρες κάθε μέρα στο σχολείο και μετά έχει χρόνο και για άλλες δουλειές; Καταρχάς, ο Έλληνας εκπαιδευτικός διδάσκει κατά μέσο όρο 4 ώρες την ημέρα, μπορεί και περισσότερες. Σύμφωνα με όλες τις επίσημες στατιστικές, το διδακτικό ωράριο είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο εργασίας. Μάλιστα η αύξηση του διδακτικού ωραρίου πριν χρόνια, προκάλεσε εκτόξευση στις πρώτες θέσεις της κατάταξης. Εκτός όμως από το διδακτικό ωράριο, ο εκπαιδευτικός στη χώρα μας διεκπεραιώνει και διοικητικό έργο που δεν καταγράφεται σε καμιά στατιστική και θα τον κατέτασσε άνετα στην πρώτη θέση από πλευράς ωρών συνολικής εργασίας. Και σε αυτό το έργο ο εκπαιδευτικός είναι επαρκέστατος, αφού εκδίδει αυθημερόν κάθε έγγραφο που ζητά κάποιος παλιός ή νυν μαθητής. Συμπληρωματικά, ο εκπαιδευτικός εργάζεται επιπλέον ώρες για την προετοιμασία του μαθήματος αλλά και τη διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων. Ούτε αυτές καταγράφονται κάπου.
Περί λουφαδόρων
Η παρουσία του Έλληνα εκπαιδευτικού στο σχολείο, ελέγχεται ηλεκτρονικά και η παρουσία ή απουσία του καταγράφεται καθημερινά. Είναι πολύ δύσκολο να υπάρχει κάλυψη ακόμη κι αν ήταν επιθυμητό. Κανένας διευθυντής – προϊστάμενος δε ρισκάρει να παρανομήσει.
Διακοπές
Όσον αφορά στις διακοπές, υπάρχουν χώρες με λιγότερες και χώρες με περισσότερες αργίες συνολικά. Η Ελλάδα είναι στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Λένε κάποιοι ότι οι εκπαιδευτικοί «κάθονται» 3 μήνες το χρόνο, ξεχνούν όμως πως απαιτείται ξεκούραση και για τους μαθητές, δε λαμβάνουν υπόψη την άδεια που θα είχαν έτσι κι αλλιώς οι εκπαιδευτικοί (ως εργαζόμενοι) όπου και να δούλευαν, και πως στους 3 μήνες περιέχονται και επίσημες αργίες για όλους καθώς και Σαββατοκύριακα που δεν δουλεύει καμιά δημόσια υπηρεσία.
Κεφάλαιο εκλογές
Σε κάθε εργασιακό χώρο γίνονται συνελεύσεις και εκλογές. Γιατί όμως ενοχλεί η όλη διαδικασία όταν αφορά στα σχολεία; Τολμώ να πω ότι ενοχλούνται περισσότερο και αποκλειστικά μόνο όσοι θεωρούν ότι τα σχολεία αποτελούν φτηνό χώρο στάθμευσης για τα παιδιά τους. Πριν προτρέξετε να θεωρήσετε αιρετική την άποψή μου, θυμηθείτε τις διαμαρτυρίες στις περιοχές που πρόσφατα έκλεισαν τα σχολεία λόγω του χιονιά… Ενημερωτικά, στην περιοχή μας έχουμε συνδικαλιστικές εκλογές 1 μέρα κάθε χρόνο, και εκλογές που προκαλεί η Διοίκηση άλλη μια μέρα κάθε δύο χρόνια. Οι συνδικαλιστικές ελευθερίες όμως ορίζονται έτσι κι αλλιώς βάση νομοθεσίας, την οποία δεν ελέγχουν οι εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί.
Κεφάλαιο αξιολόγηση
Κάθε εκπαιδευτικός αξιολογείται έτσι κι αλλιώς καθημερινά στην τάξη και καλύτερος κριτής από τον μαθητή δεν υπάρχει. Έτσι κι αλλιώς όμως η θέση του κλάδου είναι συγκεκριμένη και είναι διαχρονικά υπέρ της ειλικρινούς αξιολόγησης, τόσο των εκπαιδευτικών όσο και όλων των δομών της εκπαίδευσης, που στόχο θα έχει την αναβάθμιση της παρεχόμενης γνώσης σε ένα κατάλληλο και επαρκές περιβάλλον κι όχι την τιμωρία κάποιων αναλόγως με τα κριτήρια που θέτει μονομερώς η κάθε κυβέρνηση. Σε αυτό νομίζω ότι η στάση είναι ομόφωνη σε όλους τους χώρους, άρα προς τι τόσος θόρυβος και πάλι;
Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα που ο κλάδος μας επιθυμεί διάλογο με το Υπουργείο Παιδείας για όλα τα θέματα, αγνοηθήκαμε επιδεικτικά και δεν κληθήκαμε να καταθέσουμε τις απόψεις μας για κανένα θέμα. Γίνονται δομικές αλλαγές ερήμην των εκπαιδευτικών, των γονιών και των μαθητών, που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα που πάσχει η εκπαίδευση.
Στα σχολεία μας αναμορφώνονται τα προγράμματα σπουδών και μεταβάλλονται οι ώρες Φιλολογικών μαθημάτων, Φυσικών Επιστημών, Ιστορίας, Θρησκευτικών, Τεχνολογίας, ανάλογα με τις ελλείψεις εκπαιδευτικών και όχι τις πραγματικές ανάγκες και κατευθύνσεις. Μετά τις πρόσφατες αλλαγές στα Γυμνάσια, πολλοί γονείς έσπευσαν να πανηγυρίσουν για το μειωμένο φόρτο εργασίας των μαθητών. Έχουν όμως βάση οι πανηγυρισμοί; Στο σύστημα που υπάρχει είναι απαραίτητα μόνο τα 2-3 βασικά μαθήματα «κατεύθυνσης». Καταργούνται οι γραπτές εξετάσεις σε πολλά μαθήματα και ο μαθητής επικεντρώνεται ακόμη πιο πολύ σε 2-3 από τα θεωρούμενα βασικά. Μην αναρωτιέστε λοιπόν γιατί τα παιδιά μας δεν αποκτούν στοιχειώδης σφαιρικές γνώσεις…
Προφανώς απαιτούνται αλλαγές. Αλλά από ποιον θα γίνουν αν απουσιάζουν από το τραπέζι βασικοί συντελεστές της ελληνικής παρεχόμενης Παιδείας;
Προφανώς ο εκπαιδευτικός οφείλει να είναι παράδειγμα προς μίμηση. Και γι’ αυτό το λόγο, όταν παρουσιάζεται αντισυμβατική συμπεριφορά από συνάδελφο, δικαίως γίνεται μεγάλο θέμα. Θα πρέπει όμως να αναρωτηθούμε αν σε ένα σχολείο ο κανόνας καθορίζεται από την πιθανή κακή συμπεριφορά του ενός – δύο εκπαιδευτικών ή από τη στάση των υπόλοιπων 25-30. Πληροφοριακά, οι εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην περιοχή μας είναι πάνω από 500… Σκεφτείτε το…