Τις δράσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τον τουρισμό, που υλοποιήθηκαν την τριετία 2014 – 2016, καθώς και το νέο σχεδιασμό της για το επόμενο διάστημα, παρουσίασε την Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2017 η διοίκηση της Περιφέρειας, σε ειδική εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, παρουσία του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα.

Στην εκδήλωση, ο πρώην Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Γιάννης Γιώργος παρουσίασε τα αποτελέσματα της τριετίας 2014 – 2016 του προγράμματος τουριστικής προβολής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πολιτισμού Αλέξανδρος Θάνος ανέλυσε τα στοιχεία του τουριστικού ρεύματος στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας και ανέπτυξε το σχεδιασμό της Περιφέρειας για την ανάπτυξη του τουρισμού τόσο για φέτος, όσο και για τα επόμενα χρόνια.

Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ανέλυσε τους δυο άξονες στους οποίους βασίζεται ο τουρισμός ως κλάδος της οικονομίας στην Κεντρική Μακεδονία:
1.Φέρνει «νέο χρήμα», καθώς τα έσοδα του τουρισμού από τους επισκέπτες του εξωτερικού δεν αλλάζουν απλώς χέρια, αλλά μεγαλώνουν το σακούλι της οικονομίας μας. Είναι «νέο χρήμα», που μπαίνει απ’ ευθείας τόσο στην εθνική, όσο και στην πραγματική μας οικονομία, με το οποίο έχουμε νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας, νέο εισόδημα, δηλαδή τα συστατικά της ανάπτυξης.
2.Η σύνδεση του τουρισμού και η αλληλεπίδρασή του, με τους άλλους τομείς της οικονομίας, όπως η αγορά, το εμπόριο, οι υπηρεσίες, οι μετακινήσεις, οι συγκοινωνίες, το δίκτυο υποδομών, ο κατασκευαστικός τομέας, ο αγροτικός τομέας και η πρωτογενής παραγωγή και ο πολιτισμός. Δεν είναι μόνο το πλήθος των κλάδων της οικονομίας που συνδέονται με τον τουρισμό, είναι κυρίως ο βαθμός αλληλεπίδρασης, καθώς τα οφέλη από την αύξηση του τουριστικού ρεύματος διαχέονται πιο γρήγορα και επηρεάζουν πιο άμεσα, τους περισσότερους από αυτούς τους κλάδους.
«Μια πολιτική για τον τουρισμό για να είναι σύγχρονη, αποδοτική και να παράγει πραγματικά οφέλη για τον τόπο και τους πολίτες, πρέπει να τρέχει πάνω σ’ αυτούς τους δύο άξονες», είπε ο κ. Τζιτζικώστας.
Ο Περιφερειάρχης επισήμανε πως η τουριστική πολιτική της Περιφέρειας άλλαξε από το 2013, αφήνοντας το παρωχημένο μοντέλο «ήλιος – θάλασσα» και στοχεύοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, με τελικό στόχο την καθιέρωση δωδεκάμηνου τουρισμού, με παράλληλη προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, που μπορεί να υποστηρίξει η Κεντρική Μακεδονία.
«Προβάλαμε στοχευμένα όλες τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, στις οποίες η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως ο αγροτουρισμός, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο ιαματικός και ο ιατρικός τουρισμός, ο εκθεσιακός, ο συνεδριακός, ο τουρισμός ‘city – break’, ο γαστρονομικός, ο περιηγητικός, ο ορεινός, ο θρησκευτικός κ.ά.», σημείωσε ο κ. Τζιτζικώστας.
Παρουσιάζοντας επιγραμματικά τα αποτελέσματα της τουριστικής πολιτικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι η περιοχή παραμένει πρώτος τουριστικός προορισμός στην Ελλάδα στην καρδιά της θερινής περιόδου για δυο συνεχόμενα έτη, ενώ «το 2016, καταφέραμε να πετύχουμε και την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν. Συγκεκριμένα, τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο, στην Κεντρική Μακεδονία, πετύχαμε αύξηση κατά 30% του τουριστικού ρεύματος, και μάλιστα, αυξήθηκαν οι τουρίστες από τη Γερμανία την Αγγλία και την Ιταλία, τρεις από τις λεγόμενες ‘παραδοσιακές’ τουριστικές αγορές, από τις οποίες είχαμε, συνολικά ως χώρα, πολλά χρόνια να καταγράψουμε ανάλογους ρυθμούς ανόδου του τουριστικού ρεύματος. Διατηρήσαμε για ακόμα μία χρονιά, την πρώτη θέση ως προορισμός, στους επισκέπτες από τις βαλκανικές χώρες. Επίσης, τα τελευταία δύο χρόνια (2015 – 2016) το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’, είχε τη μεγαλύτερη αύξηση αφίξεων σε σύγκριση με όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια, με ποσοστό 33%. Αύξηση 5%, είχαμε τα τελευταία δύο χρόνια και στα Λιμάνια της Περιφέρειας. Αύξηση επίσης, κατά 65%, είχαμε στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στο σύνολο της πενταετίας, στις διανυκτερεύσεις επισκεπτών από το εξωτερικό. Όπως και αύξηση κατά 300% στις επισκέψεις μουσείων και αρχαιολογικών χώρων στην Περιφέρειά μας, στο σύνολο και πάλι, αυτής της πενταετίας. Τέλος, κατά το θερινό τρίμηνο, έχουμε σταθερά τα τελευταία δύο χρόνια, περισσότερες από 5 εκατομμύρια οδικές αφίξεις».
Βάσει των στοιχείων του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα είναι η δεύτερη τουριστικά πιο ισχυρή Περιφέρεια της Ελλάδας την επόμενη πενταετία, με 21% αύξηση αφίξεων και 15% αύξηση εσόδων. Ο οδικός τουρισμός, θα συνεχίσει σταθερά να αναπτύσσεται, όπως επίσης ιδιαίτερη δυναμική θα έχουν ο «city – break» τουρισμός και ο yachting τουρισμός. Μέχρι το 2021, οι επισκέπτες για τον πολιτιστικό τουρισμό, αναμένεται να ξεπεράσουν τους επισκέπτες «για τον ήλιο και τη θάλασσα».

«Η διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος της Κεντρικής Μακεδονίας, το άνοιγμα σε νέες αγορές – στόχους, η εξειδικευμένη προσέγγιση ειδικών κοινών που ενδιαφέρονται για συγκεκριμένες εναλλακτικές μορφές τουρισμού, δηλαδή όλα εκείνα που συνιστούν τον πυρήνα της πολιτικής μας, όχι μόνο έχουν αποτέλεσμα, αλλά διαμορφώνουν και την αναπτυξιακή βάση της επόμενης πενταετίας», εξήγησε ο κ. Τζιτζικώστας.
Σχετικά με την τουριστική πολιτική της Περιφέρειας τα επόμενα χρόνια, σε πρώτη προτεραιότητα, όπως ανακοίνωσε ο Περιφερειάρχης είναι οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού (στοχευμένη ανάδειξη και περαιτέρω εξειδίκευση) για να υπάρχει σταθερή τουριστική ροή ειδικά στη λεγόμενη off-season περίοδο. Επίσης, ολοκληρώνονται σημαντικά έργα υποδομής, που ενισχύουν τον τουρισμό και ειδικά τον οδικό, ο οποίος είναι εξαιρετικά ενισχυμένος στην Κεντρική Μακεδονία. Παράλληλα, προχωρά η εκτεταμένη συντήρηση και ανάδειξη των πολιτιστικών μνημείων για την ενδυνάμωση του πολιτιστικού τουρισμού, ενώ δημιουργείται φιλικό επενδυτικό περιβάλλον και δομές για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στον τομέα του τουρισμού και καταρτίζεται ολοκληρωμένο πρόγραμμα τουριστικής προβολής της Περιφέρειας σε ετήσια βάση, με αιχμή τη συμμετοχή στις μεγαλύτερες τουριστικές εκθέσεις παγκοσμίως και την προώθηση του τουριστικού προϊόντος της Κεντρικής Μακεδονίας σε αγορές – στόχους.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πολιτισμού Αλέξανδρος Θάνος, αναφέρθηκε στο σχεδιασμό των επόμενων βημάτων αναφορικά με τη διείσδυση σε νέες αγορές, την ανάπτυξη συνεργασιών και την προώθηση της τουριστικής προβολής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τονίζοντας εμφατικά τη σημασία των συνεργειών με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. «Ο καθένας μόνος του θα μπορούσε να τρέξει γρήγορα. Όλοι μαζί όμως μπορούμε να πάμε μακριά», υπογράμμισε.
Παρουσιάζοντας το νέο σχεδιασμό της Περιφέρειας, ο κ. Θάνος επισήμανε: «Προσπαθήσαμε από την πρώτη στιγμή να φύγουμε από τη λογική του ‘Καλλικράτη’ και να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο προϊόν για όλη την Περιφέρεια που θα στηρίζεται σε θεματικές ενότητες. Από το 2013 και παρά την προσφυγική κρίση που επηρέασε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, η πορεία του τουρισμού στην Κεντρική Μακεδονία είναι θετική. Έχουμε ολοκληρωμένο πρότζεκτ για τον Όλυμπο, ανοίγουμε παράθυρο στην Κίνα και δεδομένου ότι Ρώσοι και Βέλγοι τουρίστες είναι αυτοί που ξοδεύουν τα περισσότερα στην Ελλάδα θα προσπαθήσουμε να τους προσεγγίσουμε. Για το 2017 έχουμε σημαντικές κρατήσεις από τη Γερμανία. Δημιουργήσαμε τμήμα τουριστικού συντονισμού και εδραιώνουμε το τουριστικό προφίλ της Κεντρικής Μακεδονίας σε εκθέσεις σε όλο τον κόσμο».
Στα θετικά αποτελέσματα της τουριστικής πολιτικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρθηκε ο πρώην Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Γιάννης Γιώργος, επισημαίνοντας την πολύ σημαντική αύξηση αφίξεων στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, ενώ η Πρόεδρος του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής Θεσσαλονίκης και Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου αναφέρθηκε στις νέες συνεργασίες προκειμένου να αντιμετωπιστούν βασικές ελλείψεις στο κομμάτι του τουρισμού στην πόλη. «Δημιουργήσαμε τράπεζα φωτογραφιών, portal και βίντεο προώθησης. Υποδεχτήκαμε επισκέπτες κρουαζιέρας. Ξεκινήσαμε συνεργασία με τα ταξί με το ΚΤΕΛ με το λιμάνι. Τα μηνύματα είναι αισιόδοξα», τόνισε. Η Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας Σοφία Μαυρίδου αναφέρθηκε στη δημιουργία του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης Πιερίας και στα πλεονεκτήματα της περιοχής, ενώ ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος είπε πως ο τουρισμός στην Κεντρική Μακεδονία έχει κάνει σημαντικά θετικά βήματα και η φετινή χρονιά πηγαίνει καλά, καθώς «οι προκρατήσεις δείχνουν αύξηση του τουριστικού ρεύματος από τη δυτική αγορά».