Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Σας ενημερώνουμε για τη δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει χιλιάδες πρατήρια καυσίμων, μετά τη συνδυασμένη εφαρμογή, από 1.1.2017, των μέτρων για τη φορολογία, τις ασφαλιστικές εισφορές, τις ηλεκτρονικές πληρωμές και τις εκ του νόμου υποχρεωτικές καταβολές που αφορούν τη λειτουργία των πρατηρίων.

Η κατάσταση είναι τραγική και οι υποχρεώσεις είναι εκτός ελέγχου. Μόνο για τις βασικές – τυπικές υποχρεώσεις σε φόρους, εισφορές και προμήθειες τραπεζών στις οποίες προστίθεται και σειρά άλλων υποχρεωτικών πληρωμών, τα βάρη προσεγγίζουν το 100% του εισοδήματος!

Πώς είναι δυνατόν να επιβιώσουν τα πρατήρια με τέτοιες χρεώσεις;

Σημειώνουμε ότι ο κλάδος των βενζινοπωλών εντάσσεται στους λίγους εκείνους κλάδους της οικονομίας που είναι αδύνατο να φοροδιαφύγει.
Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος γίνεται δέκτης οξύτατων διαμαρτυριών των πρατηριούχων για τα υπερβολικά βάρη. «ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΟΥΜΕ ΑΛΛΟ» είναι η φωνή απόγνωσης και αγανάκτησης.

Είναι ανάγκη να δοθεί τώρα λύση στο πρόβλημα επιβίωσης των πρατηρίων. Διαφορετικά, σε λίγο θα υπάρχουν στην λιανική αγορά καυσίμων μόνο πολυεθνικές, «λαμόγια» και λαθρέμποροι.

Ειδικότερα:

Οι επιχειρήσεις μας έχουν τις εξής βασικές επιβαρύνσεις:

Συντελεστές προμήθειας τραπεζών για πληρωμές με κάρτες 22,22%. 25% και 33,33% επί των μεικτών κερδών ανάλογα με το καύσιμο (μ.ο. 26,85%)
Συντελεστές φορολογίας εισοδήματος φυσ. προσώπων 22%, 29% μέχρι και 45%
Εισφορά κύριας σύνταξης 20% επί του ετήσιου εισοδήματος
Εισφορά επικουρικής σύνταξης (ΤΕΑΠΥΚ) 7,5% επί του ετήσιου εισοδήματος
Εισφορά υγειονομικής περίθαλψης 6,95% επί του ετήσιου εισοδήματος
Εισφορά αλληλεγγύης 2,2% ως 10% επί του ετήσιου εισοδήματος άνω των 8.000€
Τέλος επιτηδεύματος 650€.

Με αυτά που απομένουν πρέπει να καλυφθούν τα εξής:

Ανελαστικές υποχρεώσεις:

δημοτικά τέλη,
τέλος κατάληψης πεζοδρομίων (κατά περίπτωση),
ετήσιο τέλος άδειας λειτουργίας,
υποχρεωτική, εκ του νόμου, τήρηση σύμβασης Τεχνικού Ασφαλείας
υποχρεωτική, εκ του νόμου, τήρηση σύμβασης Υπευθύνου Λειτουργίας Πρατηρίου
υποχρεωτική, εκ του νόμου, τήρηση σύμβασης με εταιρίες συλλογής συσκευασιών και αποβλήτων κ.α.
τέλος κατάληψης κοινοχρήστων χώρων υπόγειων δεξαμενών (κατά περίπτωση)

Ελαστικές υποχρεώσεις:

κόστη λειτουργίας των πρατηρίων
ΔΕΚΟ (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.α.)
Έξοδα οικογένειας

Ανάλυση υπερβολικών προμηθειών των τραπεζών για πληρωμές με κάρτες:

Τα ποσοστά μεικτού κέρδους των πρατήριων στα καύσιμα, και πολύ περισσότερο τα ποσοστά καθαρού κέρδους, είναι πολύ μικρά σε σχέση με τον τζίρο. Έτσι η παρακράτηση προμήθειας φτάνει και στο 1/3 των μεικτών κερδών λόγω του μεγάλου τζίρου!

Προκειμένου αυτό να γίνει κατανοητό, παραθέτουμε τα στοιχεία από το «Εβδομαδιαίο δελτίο Επισκόπησης Τιμών Καύσιμων» της 6ης Φεβρουαρίου, της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου & Καταναλωτή για τα μεικτά κέρδη των βενζινοπωλών και τα συγκρίνουμε με το απλό ποσοστό προμήθειας των τραπεζών 1% επί της συναλλαγής.

Στην αμόλυβδη βενζίνη -95 τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων ήταν 6,71%. Αν υποθέσουμε ότι τα μεικτά κέρδη των βενζινοπωλών είναι στο 3% τότε η προμήθεια 1% για τη συνολική συναλλαγή ανέρχεται στο 33,33% των μεικτών κερδών!

Στο πετρέλαιο κίνησης, τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων ήταν στο 9,83%. Αν υποθέσουμε ότι τα κέρδη των βενζινοπωλών είναι στο 4,5% τότε η προμήθεια 1% για τη συνολική συναλλαγή ανέρχεται στο 22,22% των μεικτών κερδών.

Στο πετρέλαιο θέρμανσης, τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων ήταν στο 8,60%. Αν υποθέσουμε ότι τα κέρδη των βενζινοπωλών είναι στο 4% τότε η προμήθεια 1% για τη συνολική συναλλαγή ανέρχεται στο 25% των μεικτών κερδών.

Ο μέσος όρος της προμήθειας των τραπεζών, αν ισομοιράσουμε τις πληρωμές των τριών ειδών καυσίμων, είναι 26,85%!

Ο καθένας καταλαβαίνει ότι παρόμοια ποσοστά προμηθειών που ξεπερνούν και τον βασικό συντελεστή φορολογίας εισοδήματος, είναι αδύνατο να επωμιστούν οι βενζινοπώλες. Τα πρατήρια κινδυνεύουν να κλείσουν και μόνο από αυτό το λόγο.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

Παράδειγμα αρχικής κατανομής καθαρών κερδών 20.000€ πρατηρίου καυσίμων – 2017

Μέσος συντελεστής προμήθειας τραπεζών στα καύσιμα 26,85% επί των μεικτών κερδών, 20.000Χ26,85%=5.370€,
Συντελεστής φορολογίας εισοδήματος φυσ. προσώπων 20.000Χ22%-4.400€ (σημ. από την έκπτωση ασφαλιστικών εισφορών (6.890€) ο τελικός φόρος επί των κ.κ. θα διαμορφωθεί στα 13.110Χ22%=2.884,20€. ή το 14,42% των κ.κ.)
μείων ασφ. Εισφορές 6.890 = 13.110Χ22%=2.884,20€.
Εισφορά κύριας σύνταξης 20% επί του ετήσιου εισοδήματος, 20.000Χ20%=4.000,
Εισφορά επικουρικής σύνταξης 7,5% επί του ετήσιου εισοδήματος, 20.000Χ7,50%=1.500,
Εισφορά υγειονομικής περίθαλψης 6,95% επί του ετήσιου εισοδήματος 20.000Χ6,95%=1.390,
Εισφορά αλληλεγγύης για 20.000€ εισόδημα = 676€ ή 3,33% επί του ετήσιου εισοδήματος,
Τέλος επιτηδεύματος 176€ ή 0,88% επί του ετήσιου εισοδήματος.
έκπτωση φόρου από ασφαλιστικές εισφορές= 1.515,80€

Το 87,56% του εισοδήματος διατίθεται για πληρωμή εισφορών, φόρων και τραπεζικών προμηθειών. Το ετήσιο κέρδος που απομένει διαθέσιμο από τις 20.000€ για τις άλλες πληρωμές και ανάγκες στον πρατηριούχο είναι 12,44% ή 2.488€. Σε αυτό προσθέτουμε την έκπτωση φόρου από τις ασφαλιστικές εισφορές 1.515,80€ και έχουμε σύνολο διαθέσιμου εισοδήματος στο τέλος του χρόνου = 4003,8€ ή 333,65€ το μήνα!

Παράδειγμα αρχικής κατανομής καθαρών κερδών 40.000€ πρατηρίου καυσίμων – 2017

Μέσος συντελεστής προμήθειας τραπεζών στα καύσιμα 26,85 επί των μεικτών κερδών, 40.000Χ26,85%=10.740€.
Φορολογία εισοδήματος φυσ. προσώπων για 40.000= 11.000. (σημ. από την έκπτωση ασφαλιστικών εισφορών (13.780€) ο τελικός φόρος επί των κ.κ. (26.220€) θα μειωθεί κατά 4.796€ και θα διαμορφωθεί με βάση τις κλίμακες στα 6.203,8€ ή το 15,5% των κ.κ.)
Εισφορά κύριας σύνταξης 40.000 Χ20%=8.000
Εισφορά επικουρικής σύνταξης 40.000Χ7,5%=3.000
Εισφορά υγειονομικής περίθαλψης 40.000Χ6,95%=2780
Εισφορά αλληλεγγύης για 40.000€=1.326€3,32%
Τέλος επιτηδεύματος 650€.1,62%
έκπτωση φόρου από ασφαλιστικές εισφορές=4.796€

Το 93,74% του εισοδήματος διατίθεται για πληρωμή εισφορών, φόρων και τραπεζικών προμηθειών. Το ετήσιο κέρδος που απομένει διαθέσιμο από τις 40.000€ για τις άλλες πληρωμές και ανάγκες στον πρατηριούχο είναι 2.504€. Σε αυτό προσθέτουμε την έκπτωση φόρου από τις ασφαλιστικές εισφορές 4.796€ και έχουμε σύνολο διαθέσιμου εισοδήματος στο τέλος του χρόνου = 7.300,8€ ή 608,4€ το μήνα!

Στην προκειμένη περίπτωση, ένας βενζινοπώλης με 20.000€ εισόδημα θα καταβάλει το 87,56% και ένας με 40.000€ το 93,74% σε τρίτους μέρος του οποίου θα επιστραφεί από την έκπτωση ασφαλιστικών εισφορών. Με αυτά που απομένουν θα πρέπει να πληρώσει ανελαστικές δαπάνες όπως:
-δημοτικά τέλη,
-ετήσιο τέλος άδειας λειτουργίας,
-τις υποχρεωτικές εκ του νόμου συμβάσεις με τεχνικούς ασφαλείας, υπεύθυνους λειτουργίας πρατηρίων,
-εταιρίες συλλογής συσκευασιών και αποβλήτων κ.α.

Επίσης πρέπει να πληρώσει τα λειτουργικά έξοδα του πρατηρίου, και να ζήσει την οικογένειά του.

Αν το εισόδημα είναι 20.000 τότε του μένουν για όλα αυτά και για όλο το χρόνο 4.003,8€ ή 333,65€ το μήνα και αν είναι 40.000 του μένουν 7.300,8€ ή 608,4€ το μήνα!

Δεν θέλουμε να κάνουμε σχόλιο πάνω στις επιβαρύνσεις των πινάκων γιατί τα σχόλια γίνονται αυτόματα σε κάθε νοήμονα άνθρωπο.

Διευκρίνιση: στους πίνακες (πίτες) για λόγους απλοποίησης και κατανόησης τα περσινά μεικτά κέρδη λαμβάνονται ως καθαρά κέρδη την επόμενη χρονιά από τα οποία και αφαιρείται η πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών.

Προτάσεις

Με παρόμοιες αρχικές επιβαρύνσεις και σε συνέχεια σειρά από άλλα υποχρεωτικά βάρη που εξανεμίζουν τα κέρδη είναι αδύνατον να επιβιώσει το πρατήριο.

Πέρα από την ανάγκη να επαναϋπολογιστούν όλοι οι συντελεστές, είναι άμεση η ανάγκη λήψης μέτρων για τη μείωση του ποσοστού προμήθειας των τραπεζών με κατεύθυνση να πλησιάσει τα ποσοστά διατραπεζικής προμήθειας 0,2% και 0,3% που αναφέρονται στα άρθρα 3 και 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 751/2015 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και ισχύουν στη χώρα μας από 9 Δεκεμβρίου 2015.

Σας καλούμε να αναλάβετε πρωτοβουλία προκειμένου να προστατευθεί ο κλάδος από τον επικείμενο αφανισμό με συνέπεια την άλωση της αγοράς από μεγάλες εταιρείες και από ύποπτα – ανεξέλεγκτα συμφέροντα που παραμονεύουν, με όλες τις συνέπειες που θα έχει αυτή η εξέλιξη για την οικονομία, την κοινωνία και τους καταναλωτές.