Στην κατάργηση του χαρακτηρισμού «διαγωγή κοσμία» για τους μαθητές προσανατολίζεται το υπουργείο Παιδείας μετά και τη σχετική παρέμβαση που έκαναν στη Βουλή 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο χαρακτηρισμός αυτός έχει «βασανίσει» πολλούς ανθρώπους αλλά και τον Ελευθέριο Βενιζέλο και αρκετούς σημερινούς βουλευτές, οι οποίοι υπογραμμίζουν ότι «το μέτρο χρησιμοποιήθηκε για την περιθωριοποίηση μαθητών, πολλές φορές λόγω των ιδεών τους, για την πολιτική δράση τους, τη θρησκεία, το χρώμα τους».
Οι χαρακτηρισμοί σχετικά με τη διαγωγή των μαθητών στο σχολείο έχουν πάνω από έναν αιώνα προβλεφθεί. Στα νεότερα χρόνια επανήλθαν το 1976 με τον νόμο 309, ο οποίος καταργήθηκε και εκδόθηκε Προεδρικό Διάταγμα (104 του 1979), το οποίο συμπληρώθηκε με τον νόμο 1566 του 1985. Σύμφωνα με τα ισχύοντα, η συμπεριφορά των μαθητών μέσα και έξω από το σχολείο συνιστά τη διαγωγή τους. Η διαγωγή περιλαμβάνεται μεταξύ των στοιχείων της σχολικής καταστάσεως των μαθητών και καταχωρίζεται στα οικεία βιβλία του σχολείου, ενώ αναγράφεται στα απολυτήρια και στους λοιπούς τίτλους. Η διαγωγή των μαθητών πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στους κανόνες της σχολικής ζωής και στις ηθικές αρχές του κοινωνικού περιβάλλοντος. Η διαγωγή κάθε μαθητή χαρακτηρίζεται «Κοσμιωτάτη», όταν τηρεί όλους τους παραπάνω κανόνες, «Κοσμία», όταν παρεκκλίνει από τους κανόνες, και «Επίμεπτη», όταν παρεκκλίνει από τους κανόνες σε βαθμό ανεπίτρεπτο. Για τις δύο τελευταίες περιπτώσεις χαρακτηρισμού της διαγωγής ενός παιδιού, ο Σύλλογος Διδασκόντων πρέπει να αιτιολογεί την κρίση του. Οπως υπογραμμίζουν οι βουλευτές, που κατέθεσαν τη σχετική ερώτηση στη Βουλή, τα τελευταία χρόνια, στην πλειονότητα των σχολείων έχει καταστεί ανενεργή η διάταξη αυτή και δεν επιβάλλεται το αυταρχικό και εκδικητικό αυτό μέτρο στους μαθητές, ούτε και σε ιδιαίτερα ακραίες περιπτώσεις.
Εφαρμογή
Ομως, σύμφωνα με τους βουλευτές, «υπάρχουν ακόμη κάποια ελάχιστα σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά, που για να καλύψουν την παιδαγωγική τους ανεπάρκεια ή για να τιμωρήσουν για όλη του τη ζωή έναν απόφοιτο της μη αρεσκείας τους, εφαρμόζουν συχνά την υποβάθμιση της διαγωγής των μαθητών». Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο οι οργανώσεις γονέων όσο και των μαθητών δεν έχουν ποτέ ?ακόμα και σήμερα? λάβει καμία πληροφόρηση από το υπουργείο για τα δικαιώματα και τις διαδικασίες που προβλέπονται, με αποτέλεσμα οι έφηβοι να είναι ουσιαστικά ανυπεράσπιστοι. Χαρακτηριστικό είναι ότι όχι μόνο δεν καλείται ο ανήλικος μαθητής ή οι γονείς του στη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, αλλά του απαγορεύεται να παραστεί και να υπερασπιστεί τον εαυτό του, κατά παράβαση του Συντάγματος, του Ποινικού Κώδικα και των Συμβάσεων για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Παθών του συστήματος αυτού ήταν και ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ηταν το 1866, όταν ο πατέρας του έφθασε στο νησί με όλη την οικογένειά του εξαιτίας της Κρητικής επανάστασης. Τότε φοίτησε στο Α΄ Δημοτικό σχολείο στο «Ρολόι». Η οικογένεια του Κυριάκου Βενιζέλου επέστρεψε αργότερα στην Κρήτη, αλλά ο μικρός Ελευθέριος επανήλθε στη Σύρο. Αποφοίτησε από το Γυμνάσιο με διαγωγή… «Κοσμία».
Πηγή: Έθνος