Και εγένετο πλατεία, έτσι απλά, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη πρόταση καταψηφίστηκε από την αντιπολίτευση και παρά το γεγονός ότι δεν έπεισε για την αποτελεσματικότητα της, ούτε τους δημοτικούς σύμβουλους της συμπολίτευσης, οι οποίοι εξέφρασαν επιφυλάξεις και διατύπωσαν προτάσεις για βελτιώσεις στο σχεδιασμό των κυκλοφοριακών παρεμβάσεων.


Κύριοι, η πόλη διαθέτει περιβάλλον ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, πλούσια αρχαιολογική, πολιτιστική, βιομηχανική κληρονομιά. Η προίκα της είναι όπως και η προοπτική ανάπτυξης της είναι τεράστια, αφού ακόμα και ο ίδιος ο αστικός κορμός μπορεί να αποτελέσει ένα ελκυστικό προϊόν πώλησης προς επισκέπτες και κατοίκους. Ο αστικός ιστός της μοιάζει με ακατέργαστο διαμάντι, του οποίου η κατεργασία θα αναδείξει το φυσικό περιβάλλον, την πολιτιστική, αρχιτεκτονική, βιομηχανική κληρονομιά βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Αυτή είναι η αντίληψη μας για την πόλη και η διαφορά με την δημοτική αρχή που βαπτίζει βιώσιμη κινητικότητα και ανάπτυξη, ημιτελής-πρόχειρες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις λες και το κέντρο με την πολύπαθη αγορά του είναι του κασίδη το κεφάλι, προς κάθε αρχάριο μαθητευόμενο κουρέα (πειραματικά εφαρμόζονται οι αλλαγές και βλέπουμε).

Φυσικά όλοι οι προοδευτικοί ενεργοί πολίτες που αγωνίζονται για την βελτίωση της ποιότητας ζωής τους είμαστε υπέρ της δημιουργίας μιας νέας πλατείας, αφού η πλατεία θα μας χαρίσει ζωτικό χώρο θα γίνει σημείο συνάντησης, ευχαρίστησης,
επικοινωνίας, έκφρασης, ηρεμίας, γαλήνης. Η πόλη όμως χρειάζεται συνολικό σχέδιο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, κινητικότητας. Η βιώσιμη κινητικότητα μπορεί να θέτει απαγορεύσεις στην πρόσβαση αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης δίνει όμως ταυτόχρονα εναλλακτικές δυνατότητες πρόσβασης του πολίτη στο κέντρο και την αγορά του. Επίσης η κυκλοφοριακή ροή των λεωφορείων του ΚΤΕΛ προς το κέντρο εξανεμίζει κάθε περιβαλλοντικό όφελος και δημιουργεί ηχορύπανση.
Η βιώσιμη ανάπτυξη οφείλει να στηριχθεί σε τρεις πυλώνες, το περιβάλλον, την κοινωνία, την οικονομία. Πάνω σε αυτούς τους πυλώνες πρέπει να επανασχεδιαστούν και να ξαναμελετηθούν παρεμβάσεις όπως:
1. Μεταφορά του ΚΤΕΛ εκτός πόλης με ταυτόχρονη δημιουργία σύγχρονης, έξυπνης, τακτικής, οικολογικής, ευέλικτης (mini bus) αστικής συγκοινωνίας στον άξονα Ριζάρι-Εργατικά-Κλεισοχώρι-Έδεσσα-Πλατάνη-Φλαμουριά-Μεσημέρι.
2. Δίκτυο ποδηλατοδρόμων (γιατί στην βραβευμένη ανάπλαση της 18ης Οκτωβρίου δεν προβλέφτηκε ποδηλατοδρόμος;)
3. Δημιουργία περιφερειακών χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων.
4. Δημιουργία χώρου στάθμευσης βαρέων οχημάτων εκτός πόλης.
5. Μεταφορά εμπορευμάτων στο κέντρο με μικρές ευέλικτες ηλεκτροκίνητες πλατφόρμες.
6. Δημιουργία ηλεκτροκίνητου τουριστικού τρένου με ταυτόχρονη δημιουργία χώρου στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων στο Ξενία-Κιουπρί.
7. Μεταφορά υπηρεσιών στα προάστια.
8. Διάνοιξη οδών.
9. Μεταφορά του γηπέδου.
Η πόλη πρέπει να κάνει την υπέρβαση και να αντισταθεί σε μεσοβέζικες πρακτικές.
Ας ξανακάνουμε την Έδεσσα μεγάλη όπως της αξίζει.
Τάσος Σιώνης