Συνάντηση μιας ώρας είχε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου με αντιπροσωπεία του τομέα Παιδείας του ΚΚΕ που αποτελείτο από τους κ.κ. Σοφιανό, Δελλή και Ιωαννίδη.
Ο κ. Γαβρόγλου ανέλυσε λεπτομερώς το σχέδιο για την αναβάθμιση του Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Αμέσως μετά τη συνάντηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Ν. Σοφιανός δήλωσε:
Εκφράσαμε σ’ αυτήν τη δημιουργική συζήτηση με τον Υπουργό την αντίθεση του ΚΚΕ στο σχέδιο που παρουσίασε η Κυβέρνηση για το Λύκειο και τις εξετάσεις. Η αντίθεση αυτή ξεκινάει από θέσεις υπεράσπισης των όποιων υπολειμμάτων έχει ακόμα ο μορφωτικός χαρακτήρας του Λυκείου.
Θεωρούμε ότι με το σχέδιο αυτό πλήττεται ο μορφωτικός του χαρακτήρας, μετατρέπεται το Λύκειο σε φροντιστήριο, δημιουργώντας όχι χτύπημα της παραπαιδείας αλλά αντίθετα μεγάλωμά της. Θεωρούμε ότι το κόψιμο βασικών μαθημάτων οδηγεί, εκτός των άλλων, και στην κάλυψη των κενών που υπάρχουν στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στη βάση αυτή πιστεύουμε ότι η Κυβέρνηση δεν πρέπει να καταθέσει ένα τέτοιο σχέδιο νόμου.
Αντίθετα, δημιουργούνται δυνατότητες οι μαθητές, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί να αντιδράσουν σε αυτούς τους σχεδιασμούς από θέσεις υπεράσπισης του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου, της ανάγκης για μια ενιαία βασική εκπαίδευση -θεωρητική και πρακτική- που θα δίνει σε όλους του νέους εφόδια και να είναι δωδεκαετής.
Ερώτηση: Γιατί λέτε ότι μετατρέπεται το Λύκειο σε φροντιστήριο;
Απάντηση: Από ένα μαραθώνιο εξετάσεων, από ένα κόψιμο βασικών μαθημάτων και από μία –ουσιαστικά- παράλληλη λειτουργία του Λυκείου με τη φροντιστηριακή στήριξη, με στόχο την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Εμείς δεν υπερασπιζόμαστε το υπάρχον σύστημα γι’ αυτό και είπα ότι αποδομούνται τα υπολείμματα του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου γιατί και σήμερα το Λύκειο δεν έχει τέτοιο χαρακτήρα. Από θέσεις υπεράσπισης μιας ενιαίας βασικής γενικής δωδεκάχρονης εκπαίδευσης στεκόμαστε αντίθετοι στους σχεδιασμούς της Κυβέρνησης όπως και των προηγούμενων Υπουργείων Παιδείας.
Ερώτηση: Τι αντιπροτείνετε;
Η συζήτηση κράτησε αρκετό χρονικό διάστημα και όλη αυτήν την περίοδο το ΚΚΕ εκτός από τις δημιουργικές –πιστεύουμε- παρεμβάσεις του στη Βουλή και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, επεξεργάστηκε, παρουσίασε και συζήτησε πλατύτατα την πρόταση του για το ενιαίο βασικό δωδεκάχρονο σχολείο. Σχολείο γενικών γνώσεων που συνδυάζει την πρακτική με τη θεωρητική παιδεία. Σχολείο που δίνει τη δυνατότητα στους νέους να γνωρίσουν τα βασικά στοιχεία της κάθε επιστήμης και ταυτόχρονα να καλλιεργηθεί η φυσική και η αισθητική αγωγή η οποία στο σημερινό σχολείο είναι εκτός. Από αυτή τη σκοπιά εμείς ασκούμε κριτική στην Κυβέρνηση και στο σχέδιο που παρουσίασε, όπως έχουμε κάνει και στο παρελθόν απέναντι σε άλλους σχεδιασμούς που ήδη έχουν δημιουργήσει το σημερινό Λύκειο με το οποίο είμαστε αντίθετοι.
Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου δήλωσε:
Να σταθώ κατ’ αρχήν σε αυτό που είπε ο κύριος Σοφιανός. Ότι έγινε μια πολύ δημιουργική συζήτηση και ανταλλάξαμε ένα σύνολο προβληματισμών με τους συναδέλφους, τους οποίους πραγματικά εκτιμώ πάρα πολύ και ξέρω ότι ό,τι λένε το έχουν επεξεργαστεί και είναι αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης προσέγγισης με την οποία έχουμε εμείς πολλές φορές πολλές διαφωνίες, αλλά νομίζω ότι εμπλουτίζει την δημόσια συζήτηση. Παρουσιάσαμε τα βασικά στοιχεία του Σχεδίου. Το Σχέδιο πρέπει να είναι σαφές ποιο πρόβλημα πάει να λύσει. Και το πρόβλημα που πάει να λύσει είναι η αναβάθμιση ενός εξαιρετικά υποβαθμισμένου λυκείου αυτή τη στιγμή. Άρα, για πρώτη φορά υπάρχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο για την δωδεκάχρονη εκπαίδευση τη σχολική – είναι συν δυο χρόνια η προσχολική -και βεβαίως τον τρόπο δόμησης της τελευταίας τάξης του Λυκείου που δεν μπορεί παρά να προετοιμάζει τα παιδιά για την τριτοβάθμια εκπαίδευση δίνοντας μάλιστα και πολύ συγκεκριμένες προοπτικές σε εκείνα τα παιδιά που δεν θα θελήσουν να πάνε στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο εγχείρημα γιατί είναι ένα εγχείρημα που η επιτυχία του θα εξαρτηθεί και από την αλλαγή νοοτροπιών. Και καλούμαστε όλοι και οι πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων αλλά και τα Κόμματα, η κοινωνία ολόκληρη, οι εκπαιδευτικοί μας, οι μαθητές μας, οι γονείς, να ξανασκεφτούν τι Λύκειο θέλουν. Εμείς έχουμε παρουσιάσει αυτό το σχέδιο. Ακούμε προσεκτικά τις αντιπροτάσεις και προχωράμε δημιουργικά.
Ερώτηση: Τελικά οι εξετάσεις του Ιανουαρίου είναι προαιρετικές;
Απάντηση: Αν ένα πράγμα είναι μπόνους είναι υποχρεωτικό; Εγγενώς η έννοια του μπόνους είναι προαιρετική. Παιδαγωγικά, κάνουμε πάντοτε και κάποιες εξετάσεις ενδιάμεσες, σε όλες τις βαθμίδες, για να αυτοελεχθούν οι εκπαιδευτικοί, για να ελεγχθούν τα παιδιά, να δουν οι γονείς αν όντως η προετοιμασία των παιδιών τους προχωράει σωστά. Η παιδαγωγική διάσταση είναι κατά τη γνώμη μας πολύ θετική. Η θεσμική, δηλαδή το αν είναι υποχρεωτικό ή όχι, σας το εξήγησα μόλις τώρα, δηλαδή το τι κρύβει το μπόνους μέσα του. Εκείνο όμως που θέλω να είναι σαφές είναι ότι εμείς επεξεργαστήκαμε ένα σχέδιο και νομίζω ότι είναι στοιχείο ωριμότητας της όποιας πολιτικής ηγεσίας όταν βάζεις κάτι σε διαβούλευση και έρχονται ορισμένες προτάσεις που το βελτιώνουν – και δεν τις έχεις σκεφτεί – να μπορείς να αλλάζεις γνώμη. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει κανείς να έχει μια γνώμη και πεισματικά να επιμένει. Έχουμε υποφέρει από τέτοια πράγματα. Σας θυμίζω το Σχέδιο ΑΘΗΝΑ. Ενώ κάθε βήμα ήταν στραβό, κάνανε το επόμενο βήμα.
Αυτό που λέμε είναι ότι σχέδιο και διαβούλευση σημαίνει ότι είμαι διατεθειμένος να ακούσω απόψεις και εκεί που υπάρχουν βελτιώσεις να τις κάνουμε.
Η γραπτή εξέταση του Ιανουαρίου ή βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου και συνυπολογίζεται ή δεν τον βελτιώνει και την ξεχνάς. Το Απολυτήριο έχουμε πει ότι θα προκύπτει σε ένα μεγάλο βαθμό από τα ενδοσχολικά και σε ένα μικρότερο ποσοστό από τις εξετάσεις που θα είναι κεντρικές. Όταν δεν έχεις την εξέταση του Ιανουαρίου δεν σημαίνει ότι αυτό φέρνει κάποια επίπτωση γιατί έτσι κι αλλιώς το Απολυτήριο είναι για όλη τη χρονιά. Άρα έχεις το βαθμό του Ιουνίου. Αυτό που συνήθως ξεχνάμε είναι ότι αυτά που προτείνουμε αφορούν την πρώτη χρονιά. Τον Ιούνιο του 2020. Όσο περνάει ο καιρός θα αυξάνεται ο ρόλος του σχολείου και το ποσοστό για την εισαγωγή και θα μειώνεται το ποσοστό των Κεντρικών Εξετάσεων. Άρα, σε κάποια χρόνια θα εξισορροπήσουν τα πράγματα και το σχολείο θα αποκτήσει την πλήρη αυτοτέλεια του.
Ερώτηση: Σας κατηγορούν ότι τρομοκρατηθήκατε και κάνετε πίσω…
Απάντηση: Με κατηγόρησαν, τρομοκρατήθηκα, κάνω πίσω… Καλώς το ρωτάτε με αυτούς του όρους, αλλά να σας πω κάτι; Γιατί να τρομοκρατηθεί κανείς; Εγώ σας ρωτάω: μπορεί κάποιος να βγει εντίμως, με το χέρι στην καρδιά, και να πει ότι ένα πράγμα που είναι μπόνους είναι υποχρεωτικό; Θα γελοιοποιηθεί στην κοινωνία. Γίνεται η διαβούλευση αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι όλα είναι ανοιχτά. Εδώ υπάρχει μία συγκεκριμένη φιλοσοφία σε αυτήν θα επιμείνουμε. Τώρα, μπορεί κάποια τεχνικά πράγματα, να αλλάξουν.