Γενική Συνέλευση Προέδρων των ΕΛΜΕ της χώρας
Π. Πριβαρτιτσάνης, Πρόεδρος Α’ ΕΛΜΕ Πέλλας: «Οι μνημονιακές πολιτικές υποβάθμισαν την εκπαίδευση στη χώρα μας»
Μετά από πρόσκληση της ΟΛΜΕ, πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση των Προέδρων όλων των ΕΛΜΕ της χώρας, το Σάββατο 7/10/17 σε κεντρικό ξενοδοχείο στην Αθήνα. Στη συνέλευση παραβρέθηκε ο Πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Πέλλας κ. Πέτρος Πριβαρτιτσάνης, μεταφέροντας τις θέσεις των εκπαιδευτικών της περιοχής, όπως αυτές εκφράστηκαν στις τελευταίες Συνελεύσεις που έγιναν σε Έδεσσα, Αριδαία και Σκύδρα.
Στη Γενική Συνέλευση έγινε εκτίμηση της γενικότερης πολιτικής κατάστασης που επικρατεί στη χώρα. Σύμφωνα με αυτή, οι εκπαιδευτικοί, η πλειοψηφία των εργαζόμενων, αλλά και το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής κοινωνίας, υφίστανται επί 7 συνεχή χρόνια τις σοβαρές συνέπειες των εφαρμοζόμενων πολιτικών της σκληρής λιτότητας και των μνημονίων που έχουν υπογράψει διαδοχικά οι ελληνικές κυβερνήσεις. Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για έξοδο από τα μνημόνια το καλοκαίρι του 2018, το αφήγημα της ανάπτυξης και της ελάφρυνσης του χρέους, δε βελτιώνουν τη δύσκολη καθημερινότητα, με βάση τα όσα έχουν ήδη υπογραφεί, δηλαδή τα μέτρα σκληρής δημοσιονομικής πολιτικής μέχρι το 2022 (μειώσεις συντάξεων, μείωση αφορολόγητου, πλεονάσματα στο 3,5%), καθώς και όσα είναι σε εξέλιξη, δηλαδή η τρίτη αξιολόγηση με ανοιχτά δεκάδες «προαπαιτούμενα» που μπορεί να προκαλέσουν νέες δυσάρεστες εξελίξεις, αγγίζοντας μεταξύ των άλλων το χώρο της εκπαίδευσης και του συνδικαλιστικού κινήματος. Το συνδικαλιστικό κίνημα και οι αγώνες των εργαζομένων πρέπει να ενταθούν για να μπορέσουν να αποτελέσουν μοχλό εξελίξεων που θα βάλει φραγμό στη συντηρητική αναδίπλωση, προκαλώντας ρωγμές στις σκληρές δημοσιονομικές πολιτικές (μισθοί – συντάξεις – φορολογία), ανοίγοντας έτσι άλλους δρόμους.
Κυρίαρχο θέμα της Γενικής Συνέλευσης ήταν η κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της εκπαίδευσης, όπου οι εφαρμοζόμενες μνημονιακές πολιτικές όλα τα προηγούμενα χρόνια αλλά και οι σημερινές, την υποβάθμισαν και όξυναν παραπέρα τα προβλήματα του δημόσιου σχολείου με πιο χαρακτηριστικά τη μείωση των δαπανών, τους μηδενικούς διορισμούς εκπαιδευτικών, τη ραγδαία αύξηση της ελαστικής εργασίας, τη χειροτέρευση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών (αύξηση ωραρίου, μηδενικές μεταθέσεις, ελάχιστες αποσπάσεις, συμπλήρωση ωραρίου σε 3-5 σχολεία), τη μισθολογική καθήλωση μετά από τις μειώσεις κατά 35%, τη δραματική αύξηση των ορίων ηλικίας στα 67 και εργασίας στα 40 για συνταξιοδότηση, την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα, την κατάργηση των υποστηρικτικών δομών κ.α.
Ταυτόχρονα επιχειρούνται μια σειρά από θεσμικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που στοχεύουν αφενός στην εξοικονόμηση προσωπικού και αφετέρου στην υλοποίηση κατευθύνσεων που επιβάλουν διεθνείς οργανισμοί (ΟΟΣΑ) και οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τέτοιες πολιτικές είναι η αυτονομία της σχολικής μονάδας, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων με βάση τις επιδόσεις των μαθητών, οι επιχειρούμενες αλλαγές στο Λύκειο στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης πρόσδεσης του Λυκείου με τις πανελλαδικές εξετάσεις και την εισαγωγή στην Γ/θμια εκπαίδευση, η απομείωση του μορφωτικού του χαρακτήρα στην εκπαίδευση ενεργών και υπεύθυνα ενημερωμένων πολιτών.
Το Υπουργείο Παιδείας με μια αιφνιδιαστική κίνηση και χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας διάλογος με την ομοσπονδία, ανακοίνωσε τέλη Αυγούστου την πρότασή του για το Γενικό Λύκειο. Μια πρόταση που βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με τις πάγιες θέσεις της ΟΛΜΕ για το Λύκειο και την πρόσβαση στην Γ/θμια εκπαίδευση, για αυτό η ΟΛΜΕ ζήτησε την απόσυρση του σχεδίου και την άμεση έναρξη ουσιαστικού διαλόγου με το Υπουργείο.
Το πλαίσιο αιτημάτων που εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση των Προέδρων περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
• Αύξηση των δαπανών-μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών, όχι στην ελαστική εργασία.
• Επιμόρφωση σύμφωνα με τις θέσεις του κλάδου.
• Το Λύκειο αυτόνομη μορφωτική βαθμίδα.
• Αλλαγές αναλυτικών προγραμμάτων με μείωση και εξορθολογισμό της ύλης. Ενίσχυση της γενικής παιδείας με διεύρυνση μαθημάτων.
• Αξιόπιστο απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις και πρόσβαση στην Γ/θμια μετά το απολυτήριο με πανελλαδικές εξετάσεις με ευθύνη της Β/θμιας.
• Αποφασιστική ενίσχυση της ΤΕΕ, ισότιμο απολυτήριο στην κατεύθυνση του ενιαίου Λυκείου.
• Η ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής ως πρώτη προτεραιότητα σε όλα τα πεδία αναφοράς της.
• Μισθολογικό ξεπάγωμα των αποδοχών.
• Επαναφορά του διδακτικού ωραρίου στα ισχύοντα επίπεδα το 2013.
• Ανώτατο όριο μαθητών 20 στα τμήματα, 15 στις ομάδες προσανατολισμού και 10 στα εργαστήρια.
• Πλήρης σύνταξη στα 60 με 30 χρόνια εργασίας.
• Κατάργηση του αντιδραστικού πλαισίου της αξιολόγησης-χειραγώγησης.
• Υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων και των συνδικαλιστικών ελευθεριών.
• Ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών λιτότητας και ύφεσης, των πολιτικών ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ.
Η Γενική Συνέλευση των Προέδρων των ΕΛΜΕ,. εκτιμώντας ότι ο κλάδος πρέπει να συζητήσει για όλα όσα τον αφορούν, να δράσει συγκροτημένα, αποφάσισε:
• Περιοδείες των μελών των ΔΣ των ΕΛΜΕ και της ΟΛΜΕ στα σχολεία.
• Διοργάνωση μεσημεριανών συλλαλητηρίων το 2ο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου σε Αθήνα, Θεσ/κη και μεγάλες πόλεις με στάση εργασίας για το σύνολο των αιτημάτων μας και για το Λύκειο που διεκδικούμε.
• Πανελλαδική Κινητοποίηση στις 13 Οκτωβρίου σε υπουργείο Παιδείας, Περιφέρειες και ΔΔΕ για να εγκριθούν όλα τα ολιγομελή τμήματα (ΕΠΑΛ, ΓΕΛ, Γυμνάσια και Ειδ. Σχολεία).
• Οργάνωση 3-4 περιφερειακών συσκέψεων (πχ Αν. Μακεδονία – Θράκη, Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησο, νησιά) με θέμα το Λύκειο.