Την Πέμπτη 10 Μαΐου 2018 πραγματοποιήθηκε το 3ο Συνέδριο Τουρισμού με τίτλο, «Ποιότητα στη Μαζικότητα – Η Συνταγή της Επιτυχίας», το οποίο διοργάνωσαν τα 5 διμερή Επιμελητήρια, το Ελληνο-Αμερικανικό, Ελληνοβρετανικό, Ελληνογαλλικό, Ελληνογερμανικό και το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης και έλαβε χώρα στις εγκαταστάσεις του Συνεδριακού Κέντρου «Ιωάννης Βελλίδης» της Θεσσαλονίκης.
Οι εργασίες του συνεδρίου ολοκληρώθηκαν μέσα σε μία κατάμεστη αίθουσα με πάνω από 15 εισηγητές από διάφορους φορείς (δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) που σχετίζονται με τον τουρισμό στις ενότητες: Ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές, σχεδιασμός και εξοπλισμός σύγχρονων τουριστικών μονάδων και τεχνολογία & τεχνογνωσία.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών & Δικτύων της Π.Κ.Μ. Ιωάννης Γιώργος στην εισήγησή του με θέμα «Η συνεισφορά των έργων και των υποδομών στην τουριστική ανάπτυξη» αναφέρθηκε στα έργα υποδομής που ολοκληρώθηκαν στην Περιφέρεια, σ’ αυτά που βρίσκονται σε εξέλιξη αλλά και στην κωλυσιεργία του κρατικού μηχανισμού.
Ο κ. Γιώργος μεταξύ άλλων ανέφερε: “Είναι γνωστό πως ο τουρισμός βοηθά στην ανάπτυξη όλης της Περιφέρειας και συνεπώς χρειάζεται εθνικός σχεδιασμός που θα λαμβάνει εξειδικευμένα μέτρα (όπως η δημιουργία σταθερού ελκυστικού και διαφανούς φορολογικού και εργασιακού περιβάλλοντος), αλλά και έργα (σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι, μετρό, αεροδρόμια, λιμάνια και μαρίνες, ύδρευση – αποχέτευση και καθαρό περιβάλλον).”
Μεγάλη έμφαση δόθηκε από τον κ. Γιώργο στις προτεραιότητες που θα πρέπει να εστιάσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Συγκεκριμένα τόνισε:
“ Η προστασία και ανάδειξη του φυσικού κάλλους και των ιδιαιτεροτήτων κάθε ξεχωριστού τόπου μέσα από ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό πλάνο που να περιλαμβάνει επιμέρους σχέδια ανά νομό. Κάθε έργο, συγκοινωνιακό ή υδραυλικό, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την φέρουσα ικανότητα της κάθε περιοχής και οι παρεμβάσεις να είναι προς όφελος των τοπικών κοινωνιών αλλά με όσο το δυνατόν μικρότερο περιβαλλοντικό κόστος.
Οι σύγχρονοι οδικοί άξονες, εκτός της ασφαλούς και γρήγορης μετακίνησης, ενώνουν λαούς, πολιτισμούς και κουλτούρες. Αναπτύσσουν τις ανθρώπινες σχέσεις ενισχύοντας τους θεσμούς μεταξύ των λαών, ταυτόχρονα όμως βοηθούν και στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος και επομένως και του ΑΕΠ των χωρών που μαστίζονται από την κρίση όπως η Ελλάδα. Παράδειγμα η ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού που πολλαπλασίασε τις επισκέψεις κυρίως των Βαλκάνιων γειτόνων σε όλη τη Β. Ελλάδα, από την Κέρκυρα και την Πάργα μέχρι την Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη.
Η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων των λιμνών και των ποταμών και η αναβάθμιση των παρόχθιων υποδομών τους, έδωσε τεράστια ώθηση στην τουριστική ανάπτυξη πολλών περιοχών που βρίσκονται μακριά από την παράλια ζώνη, κοντά όμως σε λίμνες ή ποτάμια. Συνεπώς η ολοένα αυξανόμενη ένταξη και υλοποίηση έργων Βιολογικών Σταθμών και Αποχετεύσεων σε πόλεις ή χωριά που μέχρι τώρα στερούνταν τέτοιων υποδομών, εντάσσει πολλές «άγνωστες» μέχρι χθες περιοχές στην κατηγορία των τουριστικά αναβαθμισμένων τόπων.
Η κατασκευή και αναβάθμιση μικρών ή μεγάλων λιμανιών αλλά και αλιευτικών και τουριστικών καταφυγίων δίνει τη δυνατότητα σ’ αυτούς που χρόνια τώρα υφαίνουν με τις ρότες των σκαφών τους τις σχέσεις με τους κατοίκους των παράλιας χώρας, να γνωρίσουν νέους προορισμούς και να προσεγγίσουν νέους τόπους καθιστώντας τα ψαροχώρια σε ξεχωριστές τουριστικές επιλογές στις επίμονες αναζητήσεις τους.
Κάθε καινούριος αεροδιάδρομος, όπως π.χ. αυτός του αεροδρομίου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, φέρνει πολύ πιο κοντά τους κατοίκους της Β. Ευρώπης, της Αμερικής, της Ασίας και όχι μόνο, στην αγαπημένη πόλη όλων των Ελλήνων, την Θεσσαλονίκη. Το ίδιο συμβαίνει και σε κάθε μικρότερη πόλη της χώρας στην οποία σχεδιάζεται και υλοποιείται κάποιο τέτοιο έργο.
Η αναβάθμιση των μουσειακών εγκαταστάσεων, όταν αυτή λαμβάνει χώρα σε εύλογο χρονικό διάστημα και όχι σε δέκα (10) χρόνια όπως αυτή του Αρχαιολογικού Μουσείου Πολυγύρου, καθώς και η μέριμνα για καθημερινή κανονική λειτουργία τους, θα οδηγήσει σε ανάπτυξη της συναφούς τοπικής κοινωνίας.
Η διασφάλιση της ποιότητας αλλά και της ποσότητας του πόσιμου νερού των οικισμών μας, μέσα από έργα ύδρευσης αλλά και εμπλουτισμού του υδροφόρου ορίζοντα (φράγματα, μικρολιμνοδεξαμενές, αναβαθμοί κ.α.) οδηγούν στη μακροζωία των ήδη υπαρχόντων τουριστικών υποδομών αλλά και στην προσέλκυση νέων τουριστικών επενδύσεων.
Τέλος η διατήρηση της αρχιτεκτονικής των κτιρίων των παραδοσιακών μας οικισμών και η συντήρησή τους βοηθούν στην ανάδειξη και προβολή των ιδιαίτερων φυσικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών κάθε περιοχής.”
Ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών & Δικτύων της Π.Κ.Μ. έκλεισε την εισήγησή του λέγοντας: “Μπορεί ο καθένας από μας στο βαθμό που του αναλογεί, να επαίρεται για την αύξηση (αλματώδη θα έλεγα των τελευταίων 6-7 χρόνων: 2011-14 εκατομμύρια, 2018 – περίπου 30 εκατομμύρια) του τουρισμού στη χώρα μας. Όμως η εντυπωσιακή αυτή αύξηση έχει οδηγήσει και σε κοινωνικοοικονομικές εντάσεις δημιουργώντας δυσβάσταχτο φορτίο στις υποδομές των οικισμών της παράλιας κυρίως ζώνης (πχ. Πευκοχώρι: βιολογικός νερό …) με τους μόνιμους κατοίκους να είναι αναστατωμένοι.
Τα αδηφάγα εργολαβικά συμφέροντα αλλοίωσαν το τοπίο της όμορφης χερσονήσου της Κασσάνδρας αλλά και της παράλιας ζώνης της Θεσσαλονίκης από Σταυρό μέχρι και Ασπροβάλτα. Αυτό συμβαίνει σε όλη τη χώρα. Εάν έγκαιρα δεν αφυπνισθούμε να στηρίξουμε τις υποδομές μας το όνειρο θα μετατραπεί σε εφιάλτη και η ανάπτυξη σε μαρασμό και αποσύνθεση. Η έλλειψη νερού, μας τρομάζει και το καθημερινό πλέον μποτιλιάρισμα της Χαλκιδικής μας τρομοκρατεί. Την ίδια ώρα το σύστημα Υγείας μας καταρρέει τους καλοκαιρινούς μήνες και η αστυνόμευση καρκινοβατεί. Μπορείς όμως να διακόψεις την προδιαγεγραμμένη πορεία της ιστορίας; Οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν, όπως κάνουν χιλιάδες χρόνια τώρα. Κυρίως εμείς οι άνθρωποι της Αυτοδιοίκησης είμαστε καταδικασμένοι να πετύχουμε. Και σ’ αυτόν τον αγώνα να δώσουμε τα πάντα ασχέτως της κριτικής που ακούμε.
Και όπως έγραψε και ο Γιάννης Ρίτσος: Μην μετανιώσεις γι’ αυτά που έδωσες. Άσε τους άλλους να μετανιώσουν που δεν τα εκτίμησαν.”