Πρόσφατα δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κυβέρνησης η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων.
Από τον Δεκέμβριο του 2016, το Δ.Σ. της Α΄ ΕΛΜΕ Πέλλας συζήτησε το θέμα της αναμοριοδότησης των σχολείων και προχώρησε σε γόνιμη διαλογική συζήτηση στο πλαίσιο του Ν. Τ. Πέλλας της ΑΔΕΔΥ, με το Δ.Σ. της Β΄ ΕΛΜΕ Πέλλας και τους Συλλόγους Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, για τον λόγο ότι το θέμα της αναμοριοδότησης των σχολείων είναι κοινού ενδιαφέροντος.
Στη συζήτηση αυτή, αφού κατατέθηκαν επιμέρους προτάσεις και ενώ αναγνωρίστηκε η αναγκαιότητα της κοινής πορείας, δεν επετεύχθη σύγκλιση απόψεων με απώτερο στόχο την κατάθεση κοινής πρότασης προς τα Υπηρεσιακά Συμβούλια (ΠΥΣΔΕ & ΠΥΣΠΕ Πέλλας).
Έτσι, το ΔΣ της Α΄ ΕΛΜΕ Πέλλας κατέθεσε την δική του πρόταση προς το ΠΥΣΔΕ Πέλλας για την κατάταξη των σχολείων σε κατηγορίες μετάθεσης – μοριοδότησης, επισημαίνοντας ότι οποιαδήποτε μεταβολή προκύψει δεν θα αφορά τις μεταθέσεις της επόμενης χρονιάς, ούτε θα έχει αναδρομική ισχύ.
Η εξέλιξη αυτή, της αναμοριοδότηση των σχολείων, που αφορά τον κάθε συνάδελφο, δεν πρέπει να μας αποπροσανατολίσει από την κυβερνητική κοροϊδία, όσον αφορά τις:
Μεταθέσεις: Το πραγματικό ερώτημα δεν είναι σε ποια βάση μοριοδότησης θα πραγματοποιηθούν οι μεταθέσεις, αλλά το αν θα γίνουν μεταθέσεις. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ανάμεσα στα υπόλοιπα, επέβαλε και «κόφτη» στις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις στην εκπαίδευση! Πρόκειται για τις λιγότερες μεταθέσεις που έγιναν ποτέ στην Εκπαίδευση, την ίδια στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες κενές οργανικές θέσεις.
Αποσπάσεις: Τα πράγματα είναι τα ίδια με τις αποσπάσεις. Χιλιάδες συνάδελφοι είναι εγκλωβισμένοι μακριά από τις περιοχές τους, μακριά ακόμα και από τις οικογένειές τους μη μπορώντας να πάρουν μετάθεση.
Αδιοριστία: Η πολιτική της αδιοριστίας συνεχίζεται, κάνοντας τη ζωή εκπαιδευτικών και μαθητών ασφυκτική. Η εξαπάτηση με τους δήθεν «χιλιάδες διορισμούς» δεν πρέπει να πάρει συγχωροχάρτι.
Η ανάγκη για μια καλύτερα οργανωμένη και πιο δίκαιη μοριοδότηση των σχολείων αλλά και για μια πιο δίκαιη διαδικασία υλοποίησης των υπηρεσιακών μεταβολών, αυτονόητα, αφορά κάθε συνάδελφο και είναι για εμάς στόχος των διεκδικήσεων του κλάδου. Η συζήτηση για την αναμοριοδότηση των σχολείων και το ξεπέρασμα υπαρκτών προβλημάτων δεν πρέπει να κρύψει την κυβερνητική κοροϊδία και εξαπάτηση, δεν πρέπει να δώσει κανένα άλλοθι στην πολιτική της αδιοριστίας, που διαλύει τις ζωές των εκπαιδευτικών και χτυπά τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, στην πολιτική εξαπάτησης με τους δήθεν «χιλιάδες διορισμούς». Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει η μοριοδότηση να γίνει σημείο τριβής και αντιπαράθεσης ανάμεσα στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια, ανάμεσα σε περιοχές ή σχολεία της ΔΔΕ Πέλλας. Όποιος κρυφά ή φανερά παίξει τέτοιο παιχνίδι στις πλάτες των συναδέλφων θα είναι υπόλογος σε όλο τον κλάδο.
Το θέμα λοιπόν δεν είναι η μοριοδότηση με βάση την οποία θα γίνουν οι μεταθέσεις, αλλά το ότι δεν γίνονται ή το αν θα γίνουν μεταθέσεις.
Επομένως, ένα πιο δίκαιο σύστημα μοριοδότησης των σχολείων και μεταθέσεων –τοποθετήσεων σε οργανικές προϋποθέτει μαζικούς διορισμούς, την ύπαρξη σταθερών εργασιακών σχέσεων, μονιμότητα, οργανικότητα. Το γεγονός αυτό προσκρούει στην εφαρμοζόμενη αντιλαϊκή – αντιεκπαιδευτική πολιτική των κυβερνήσεων, που συνδέεται και με την κινητικότητα που υπάρχει μέσα στον κλάδο και ανοίγει πιο έντονα σε όλο το Δημόσιο.
Τονίσαμε ότι η αναμοριοδότηση έπρεπε να γίνει με βάσει τις εξής αρχές:
α) Παραμεθόριος περιοχή
Πρέπει να τονιστεί το ακριτικό στοιχείο γιατί δημιουργεί σοβαρές επιδράσεις στη ζωή του εργαζόμενου (κόστος μεταφορικών μέσων, περιορισμός επικοινωνίας, ποιότητα περίθαλψης, κόστος ζωής κλπ). Το παραμεθόριο, το προβληματικό των περιοχών μας είναι σημαντική παράμετρος στον ανακαθορισμό της μοριοδότησης των σχολείων και στον καθορισμό επιπλέον σχολείων ως δυσπρόσιτων.
β) Θέση της σχολικής μονάδας από την πόλη
Απόσταση από το τοπικό κέντρο. Η θέση της κάθε μονάδας έχει το δικό της ρόλο ανάλογα και με τη χιλιομετρική απόσταση κατά συνέπεια έχει το αντίστοιχο ειδικό βάρος.
γ) Γεωμορφολογία της περιοχής
Η γεωμορφολογική περιοχή που βρίσκεται η κάθε μονάδα έχει τις δικές της επιπτώσεις στη ζωή του κάθε εργαζόμενου εκπαιδευτικού (οδικό δίκτυο, ορεινός όγκος, καιρικά φαινόμενα, κλπ)
δ) Συνθήκες εργασίας
Οι συνθήκες εργασίας των «μικρών» σχολείων (χρόνος εργασίας, ωράριο και διδακτικό έργο σε διαφορετικά σχολεία ή ηλικίες) έχουν τη δική τους βαρύτητα. Η προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών των ειδικοτήτων, της ειδικής αγωγής, των εκπαιδευτικών που αποσπώνται από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και κινούνται σε πολλές σχολικές μονάδες πρέπει να έχουν αναλογική προσέγγιση της μοριοδότησης στις μονάδες που εργάζονται.
Μπορούμε με τον αγώνα μας να επιβάλουμε λύσεις. Καλούμε την Κυβέρνηση να επαναφέρει στο καθεστώς των δυσπρόσιτων όλα τα σχολεία της περιοχής μας που το είχαν (Γυμνάσιο & ΓΕΛ Άρνισσας, Γυμνάσιο Προμάχων και Φούστανης) και να υιοθετήσει τη μοριοδότηση που προτείνουν τα Σωματεία των εκπαιδευτικών και το Τοπικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ).
Είναι αναγκαίο να παλέψουμε για:
Μαζικούς μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση, εδώ και τώρα και όχι στο απώτερο μέλλον.
Να υπολογίζονται τα κενά με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων.
Ίδρυση και λειτουργία των αναγκαίων δομών Ειδικής Αγωγής, ώστε κάθε μαθητής να εντάσσεται στη δομή που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του.
Ο εκπαιδευτικός να εργάζεται σε οργανική θέση κοντά ή στον τόπο κατοικίας του, για να διευκολύνεται στην οικογενειακή και προσωπική του ζωή.
Να ισχύσουν ενιαία κριτήρια για όλα τα σχολεία (γενικά, ειδικά, πρότυπα, διαπολιτισμικά κ.ά.).
Να ελαχιστοποιηθούν οι αποσπάσεις σε διοικητικές υπηρεσίες και να καλυφθούν οι ανάγκες με προσλήψεις μόνιμων διοικητικών υπαλλήλων.
Να ισχύουν και για τους αναπληρωτές τα ίδια ακριβώς δικαιώματα με τους μόνιμους.
Έτσι μόνο μπορούν να δημιουργηθούν χιλιάδες νέες οργανικές θέσεις, να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους συναδέλφους να υπηρετούν κοντά στο τόπο τους, να πάψει το απαράδεκτο καθεστώς της μόνιμης μετακίνησης.
Για τη μοριοδότηση πιο συγκεκριμένα:
Να υπάρχουν ενιαία κριτήρια για όλα τα σχολεία της χώρας
Να γίνει με κεντρικό σχεδιασμό και ευθύνη του Υπουργείου και να οδηγεί σε άρση αδικιών που πιθανόν υπάρχουν, σε ένα πιο δίκαιο σύστημα.
Για τα κριτήρια να λαμβάνονται υπ’ όψη σε συνδυασμό:
Ανάγλυφο του εδάφους και δυσκολία πρόσβασης (Περιορισμένη ή δύσκολη συγκοινωνία).
Απόσταση από την έδρα της Διεύθυνσης ή του νομού.
Συνθήκες διαβίωσης και εργασίας.
Οργανικότητα σχολείου.
Παράλληλα, να στηριχθούν οι πρωτοβουλίες μας ενάντια στις καταργήσεις τμημάτων και σχολείων.
Ο κυβερνητικός χειρισμός της αναμοριοδότησης των σχολείων και του νέου χαρακτηρισμού των δυσπρόσιτων, μετά τις τοποθετήσεις των αναπληρωτών, δημιουργεί προβλήματα και αδικίες σε βάρος των συναδέλφων. Η κυβέρνηση έχει την ευθύνη να αποκαταστήσει τις αδικίες και υπάρχουν τρόποι ώστε αυτό να συμβεί.
Ο αγώνας συνεχίζεται. Μόνο η βελτίωση του πλαισίου για τη συγκρότηση των τμημάτων, με βάση τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, διαμορφώνει όρους σωστής εκπαιδευτικής διαδικασίας, βάζει φρένο στην κινητικότητα των εκπαιδευτικών, ανοίγει δρόμο για να σταματήσουν τα τεχνητά πλεονάσματα προσωπικού. Άρα, συνεχίζουμε με κοινό μέτωπο γονέων – εκπαιδευτικών – μαθητών, εντάσσοντας το συγκεκριμένο στη συνολική πάλη ενάντια στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις και την αντιλαϊκή – φιλομονοπωλιακή πολιτική.
Έδεσσα, 11/10/2018
για το Δ.Σ. της Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. Πέλλας
Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Πριβαρτιτσάνης Πέτρος Τραπεζανίδης Γιώργος