Ανοίγει ο δρόμος και για την κάθετη από την Πέλλα προς την Εγνατία Οδό όπως προβλέπεται όπου υπάρχει συνοριακή διάβαση.
Σταματά η Πέλλα να είναι η μοναδική Περιφερειακή Ενότητα στην Μακεδονία και γενικά σε όλη την Βόρεια Ελλάδα που δεν έχει συνοριακή διάβαση.
Μεγάλο αναπτυξιακό βήμα για την Πέλλα που ικανοποιεί αίτημα δεκαετιών της Πέλλας ( και ιδιαίτερα της Αλμωπίας). Δρόμος φιλίας και συνανάπτυξης.
Η συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Βόρεια Μακεδονία θα υπογραφεί σήμερα στα Σκόπια από την Σία Αναγνωστοπούλου και τον Νικόλα Δημητρόφ παρόντων των δύο πρωθυπουργών Αλέξη Τσίπρα και Ζόραν Ζάεφ.
Έχει ήδη εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση της μελέτης και κατασκευής του έργου από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ από τα αδιάθετα της μετά από τις ενέργειες του βουλευτή και την συνεργασία του με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών Θανάση Βούρδα και τον πρόεδρο της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ Απόστολο Αντωνούδη ( 4 εκατ. € για την μελέτη και 40 εκατ. € για την κατασκευή, με πιθανολογούμενο τελικό κόστος περί τα 20 εκατ. €).
Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ ξεκινά αμέσως τις μελέτες που θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2020 και αμέσως μετά θα ξεκινήσει η κατασκευή του.
Πολύ σημαντικό συνακόλουθο της υπογραφής συνοριακής σύνδεσης είναι η διευκόλυνση της χρηματοδότησης και της κάθετης από την Πέλλα προς την Εγνατία Σεβαστειανά ( ανισόπεδος κόμβος Έδεσσας) – Νάουσα – Μέση Ημαθίας καθόσον όπου υπάρχει συνοριακή διάβαση απαιτείται σύνδεση με την Εγνατία Οδό.
Ο Γιάννης Σηφάκης , ως γνωστόν, έχει καταθέσει κοινή προμελέτη του έργου μαζί με τον Βαγγέλη Κυριακού ( μέλος του τμήματος Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ) και τον Δήμαρχο του Καβάνταρτσι Mitko Janchev καθώς και τον τοπικό βουλευτή Pancho Minov που αποτέλεσε την βάση τόσο για τα στοιχεία της συμφωνίας για την συνοριακή διάβαση όσο και για τους αρχικούς σχεδιασμούς από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ».
Κάποιες από τις σοβαρές αναπτυξιακές διαστάσεις του έργου παρατίθενται παρακάτω:
Δεν υπάρχει συνοριακή διάβαση σε ακτίνα 149 km (Νίκη-Εύζωνοι), με αποτέλεσμα όλος ο νομός Πέλλας και όλη η ημιορεινή περιοχή του Καβάνταρτσι να στερείται εξόδου/εισόδου από τον βορρά/προς τον νότο με αρνητική επίδραση στους δείκτες ανάπτυξης της περιοχής. Υφίσταται αγροτική και δασική οδοποιία έως του σημείου όπου οι διαδρομές τέμνονται μιας και αποτελούσαν μέρος παλαιών στρατιωτικών διαδρομών που χρησιμοποιήθηκαν και στον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο στο περίφημο «Μακεδονικό Μέτωπο/ Salonika Front” αλλά και στην περίοδο της εθνικής αντίστασης από το ΔΣΕ την περίοδο 1941-1944.
Οι περιοχές είναι ορεινές, με υψόμετρο από 300m-1100m, πλούσιες σε νερό, δασικά προϊόντα και παλιότερα σε μεταλλευτικές δραστηριότητες. Είναι κατάλληλες για αγροτουρισμό, οινοτουρισμό, ορεινό τουρισμό, περιβαλλοντικό τουρισμό.
Δείκτες που θα επηρεαστούν θετικά από το προτεινόμενο έργο
• Βελτίωση Κίνησης Αγροτικών Προϊόντων από/προς την περιοχή Kavadarci και τον Διάδρομο 10.
• Προστασία περιβάλλοντος διασυνοριακής περιοχής μέσα από την ανάδειξη των κοινών περιβαλλοντικών, πολιτιστικών και κοινωνικών στοιχείων της διασυνοριακής περιοχής.
• Υλοτομία της περιοχής εκατέρωθεν με βελτίωση πρόσβασης
• Ενδυνάμωση πληθυσμών ορεινών – μειονεκτικών περιοχών να δημιουργήσουν ασχολίες και να ενεργοποιηθούν στον τόπο προέλευσης ή τόπο καταγωγής (παλιννόστηση).
• Άρση απομόνωσης περιοχών & ενδυνάμωση επενδύσεων στην περιοχή Αλμωπίας – Λουτρά Πόζαρ – Χιονοδρομικό Κέντρο – Περιοχή Έδεσσας-Γιαννιτσών
• Ενδυνάμωση πεδινών περιοχών Πέλλας-Ημαθίας και βελτίωση πρόσβασης σε βασικούς αρχαιολογικούς χώρους Πέλλα, Βεργίνα, Έδεσσα
• Προσέλκυση επενδύσεων σε χώρους τόσο της περιοχής Αλμωπίας, Πέλλας όσο και της περιοχής Καβανταρτσι.
• Χιλιομετρικά Κέρδη & Χρόνοι προς τον διάδρομο 10 περιοχή Negotino (Ανισόπεδη διάβαση), 100 χλμ από/προς την περιοχή Έδεσσας, Σκύδρας
• Χιλιομετρικά Κέρδη & Χρόνοι προς Καβαντάρτσι-Έδεσσα-Σκύδρα με την συντόμευση σύνδεσης με την Εγνατία Οδός.
• Αγροτουρισμός, Ορεινός Τουρισμός, Ιαματικός Τουρισμός, Τουρισμός Δραστηριοτήτων, Χειμερινός Τουρισμός, Ορειβατικός Τουρισμός, Εκπαιδευτικός/Σχολικός Τουρισμός
• Διευκόλυνση 200.000 Σέρβων Τουριστών να επισκεφθούν την ευρύτερη διασυνοριακή περιοχή όπου υπήρξε θέατρο μαχών την περίοδο του Α’Παγκοσμίου Πολέμου
• Διευκόλυνση των 500.000 Ευρωπαίων οδικών τουριστών να γνωρίσουν μια τουριστικά αναπτυσσόμενη περιοχή την ευρύτερη περιοχή του Καιμάκτσαλαν οι οποία συνδυαστικά μπορεί να προσφέρει εναλλακτικές διαδρομές σχετικά με τους Δρόμους του Νερού, τους Δρόμους του Κρασιού και να αποτελέσει συγκριτικό πλεονέκτημα αυξάνοντας τις διανυκτερεύσεις σε όλη την διασυνοριακή περιοχή.
Αναλυτικά στοιχεία Διαδρομής Kavadarci (υψ.280μ) – Pulievac (X)
Kavadarci – Mrezichko (υψ.560μ)
Μήκος Διαδρομής 37,9χλμ , Ασφαλτοστρωμένη Οδός, Βατή οδός για κοινά ΙΧΕ
Άλλες πληροφορίες : Πρόκειται για την περιοχή όπου άλλοτε ήταν η έδρα του Δήμου Κονόπιστε. Στην περιοχή υπάρχουν 15 μικρά χωριά τα οποία υφίστανται τις συνέπειες της απομόνωσης και της αστυφιλίας.
Mrezichko – Rozden (υψ.615μ)
Μήκος Διαδρομής 7,1χλμ , Ασφαλτοστρωμένη παλιά οδός, Βατή οδός για κοινά ΙΧΕ
Άλλες πληροφορίες : Στην περιοχή λειτουργούν τρία εργοστάσια παραγωγής και εμφιάλωσης νερού, μπύρας ενώ λειτουργούν μεταλλεία και υφίστανται δραστηριότητες υλοτομίας
Rozden – Maiden(υψ.787μ),
Μήκος Διαδρομής 3,1χλμ , Χαλικοστρωμένη οδός, 1 Γέφυρα, Βατή οδός για κοινά ΙΧΕ
Άλλες πληροφορίες : Στην περιοχή λειτουργούσαν τα μεταλλεία Αλσάρ ενώ παλαιότερα και τα μεταλλεία FENI με εναέριες γραμμές μεταφοράς έως το κεντρικό εργοστάσιο της εταιρίας στην βιομηχανική περιοχή του Καβάνταρτσι. Ενδιάμεσα υπάρχει ο εγκαταλελειμμένος οικισμός του Αγίου Πέτρου με τον ομώνυμο ναό σε εξαιρετική κατάσταση
Maiden(υψ.810μ) – Pulievac/Πούλιεβο(υψ.1130μ) (X),
Μήκος Διαδρομής 5,66χλμ, υψομετρική 410μ
Παλιά Στρατιωτική οδός από τον Α’ΠΠ (Μακεδονικό Μέτωπο), 1 ποτάμι, Βατή για οχήματα 4Χ4, Μηχανήματα διάνοιξης.
Άλλες πληροφορίες : Η διαδρομή διαπερνά το χωριό Maiden. Μοναδική δραστηριότητα είναι η υλοτομία και η κτηνοτροφία. Το χωριό έχει λίγους κατοίκους και είναι το πλησιέστερο στην συνοριακή γραμμή.
Pulievac/Πούλιεβο (υψ.1130μ) (X),
Υψίπεδο όπου συναντούνται οι δύο διαδρομές.
Γεωγραφικό Μήκος / Πλάτος 41.125908, 21.971330
Άλλες πληροφορίες : ΝΔ της θέσης (41.124404, 21.968363) λειτουργούσε μέχρι την δεκαετία του ’80 φυλάκιο πλησίον της θέσης Καραούλ. Σήμερα από την πλευρά της Ελλάδας γίνεται υλοτόμηση έως το σημείο μέσω χωμάτινης οδού. Πρόσβαση από Κοινά ΙΧΕ οχήματα.