Ο Αντιπεριφερειάρχης Ημαθίας Κώστας Καλαϊτζίδης και ο Αντιπεριφερειάρχης Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Χρήστος Μήττας θα παρουσιάσουν στη Βέροια τη δράση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με θέμα «Παροχή υπηρεσιών Αυτόνομης Διαβίωσης και Ασφαλούς Γήρανσης Ηλικιωμένων». Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2020, στις 10 το πρωί, στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Ημαθίας (Κεντρικής 3, Βέροια).
Η εν λόγω δράση έχει ως στόχο τη δημιουργία μιας κεντρικής υπηρεσίας υποστήριξης ηλικιωμένων που χρήζουν κοινωνικής πρόνοιας και υποστήριξης από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με τις Περιφερειακές Ενότητες ανά περιοχή, υποστηρίζοντας την παροχή των παραπάνω υπηρεσιών σε 3.000 ωφελούμενους για περίοδο τριών (3) ετών.
Η προτεινόμενη υπηρεσία θα καλύψει το σύνολο των Περιφερειακών Ενοτήτων και Δήμων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Αρμόδια για τη παροχή της υπηρεσίας είναι η Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και οι υπαγόμενες σε αυτή Διευθύνσεις και Τμήματα της κάθε Περιφερειακής Ενότητας.
Η δράση στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ηλικιωμένων που θα υποστηρίξει, στην υποβοήθηση της μοναχικής διαβίωσης τους και την ασφαλή τους γήρανση. Η δράση αφορά κυρίως σε άτομα που ζουν μόνα ή/ και σε χρόνια πάσχοντες (κατάθλιψη, αστάθεια, κινητικά προβλήματα, διαβήτης, Alzheimer, καρδιολογικά προβλήματα, αναπνευστικά προβλήματα, κ.ά.) που βρίσκονται σε συνθήκες ένδειας. Η υπηρεσία είναι πλήρως εναρμονισμένη με τον κοινωνικό ρόλο και τις αρμοδιότητες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, εξυπηρετώντας την κοινωνική ανάγκη για τη στήριξη και ένταξη της ευάλωτης ομάδας ηλικιωμένων που διαθέτουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά.
Η υπηρεσία προς τους ηλικιωμένους θα περιλαμβάνει:
· Τη λειτουργία Κέντρου 24ης παρακολούθησης και τηλεφωνικής υποστήριξης ωφελούμενων, και
· Την παρακολούθηση και τηλεειδοποίηση των ηλικιωμένων μέσω ειδικών συσκευών.
Αναλυτικότερα :
· Λειτουργία κέντρου 24ωρης παρακολούθησης και τηλεφωνικής υποστήριξης ωφελούμενων: Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αποκτώντας με τη μορφή υπηρεσίας για τρία (3) έτη τις απαραίτητες υποδομές (χώρος λειτουργίας, τηλεφωνικό κέντρο, τηλεπικοινωνιακές και πληροφορικές υποδομές), και ανθρώπινους πόρους για τη παροχή της υπηρεσίας 24ης παρακολούθησης), αποκτά ένα πρότυπο Κέντρο Διαχείρισης κλήσεων με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, που έχει άμεση πρόσβαση στο αρχείο κάθε ηλικιωμένου και αποτελείται από κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους κτλ. και ανταποκρίνεται άμεσα σε οποιαδήποτε ανάγκη ή επιθυμία του ηλικιωμένου.
· Ακόμα και αν ο ηλικιωμένος δεν είναι σε θέση να απαντήσει, η 24ωρη υπηρεσία στέλνει αμέσως βοήθεια, κάποιο γείτονα, μέλος της οικογένειάς του, ασθενοφόρο, την Άμεση Δράση, την Πυροσβεστική.
· Υπηρεσία συνεχούς κατ’ οίκον παρακολούθησης και τηλεειδοποίησης μέσω ειδικών συσκευών: Η υπηρεσία περιλαμβάνει την 24ωρη παρακολούθηση των ηλικιωμένων μέσω των ειδικών συσκευών (χεριού ή λαιμού) οι οποίες παρέχονται και εγκαθίστανται στον ωφελούμενο από τον ανάδοχο της νομικής δέσμευσης. Βασικός στόχος είναι οι συσκευές να χορηγούνται από τη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με βάση δίκαια κοινωνικά, ιατρικά και οικονομικά κριτήρια στους δικαιούχους ηλικιωμένους. Διακρίνονται ανάλογα με τις ανάγκες των ωφελουμένων σε:
-Συσκευές κατ’ οίκον παρακολούθησης με κουμπί πανικού. Ο ωφελούμενος έχει τη δυνατότητα κλήσης σε βοήθεια με το πάτημα ενός κουμπιού, όταν χρειαστεί άμεση βοήθεια (κουμπί πανικού).
-Συσκευές κατ’ οίκον παρακολούθησης με ανίχνευση πτώσης και κουμπί πανικού. Η συσκευή διαθέτει μηχανισμό ανίχνευσης πτώσης και ελέγχου κίνησης ή ακινησίας των φορέα της. Επιπλέον, ο ωφελούμενος έχει τη δυνατότητα κλήσης σε βοήθεια με το πάτημα ενός κουμπιού, όταν χρειαστεί άμεση βοήθεια (κουμπί πανικού).
-Συσκευές παρακολούθησης και εντοπισμού θέσης εκτός σπιτιού. Με χρήση της συσκευής είναι δυνατή η προβολή του ωφελούμενου σε γεωγραφικό χάρτη μέσω διαδικτύου και η αποστολή ειδοποίησης σε περίπτωση απομάκρυνσης από συγκεκριμένα όρια. Η συσκευή αυτή είναι χρήσιμη σε ασθενείς με άνοια , που συχνά απομακρύνονται λόγω απώλειας της μνήμης από την οικία τους και δεν μπορούν να βρεθούν.
Οι συσκευές με την ενεργοποίηση τους έχουν δυνατότητα αποστολής ειδοποίησης, μέσω τηλεπικοινωνιακού δικτύου, η οποία ενημερώνει το εξειδικευμένο προσωπικό της υπηρεσίας 24ωρης τηλεφωνικής εξυπηρέτησης, το οποίο δέχεται τις κλήσεις και επικοινωνεί τηλεφωνικά με τον εξυπηρετούμενο ανταποκρινόμενο στην έκτακτη ειδοποίηση για να καταγράψει και να αξιολογήσει το αίτημα του να το ικανοποιήσει, εφόσον είναι δυνατόν και/ή να στείλει άμεσα την αναγκαία βοήθεια (πρώτο βήμα αντιμετώπισης του περιστατικού, η υπηρεσία ειδοποιεί και στέλνει αμέσως την αναγκαία βοήθεια: συγγενικό πρόσωπο, εθελοντή γείτονα, προσωπικό του “Βοήθεια στο Σπίτι”, ασθενοφόρο, Άμεση Δράση, Πυροσβεστική).