Χρειάζεται ευρωπαϊκό σχέδιο ανάκαμψης για τον τομέα του πολιτισμού και των τεχνών
•
Κάλεσμα για απευθείας στήριξη προς τα ΜΜΕ
•
Ο πολιτισμός και οι αξίες της ΕΕ να προστατευθούν με κάθε κόστος
Η ανοικοδόμηση των τομέων του πολιτισμού και των ΜΜΕ που έχουν πληγεί από την πανδημία θα πρέπει να αποτελεί βασικό στοιχείο του σχεδίου ανάκαμψης, σύμφωνα με τη συζήτηση της Δευτέρας.
Στη συζήτησή τους με την επίτροπο Mariya Gabriel και τον επίτροπο Thierry Breton, οι ευρωβουλευτές της επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τόνισαν ότι η ζημιά στον τομέα του πολιτισμού και των τεχνών (ειδικά για μικρές επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες) σημαίνει πολλά περισσότερα από μια «απλή απώλεια θέσεων εργασίας. Η Ευρώπη δε μπορεί να επιτρέψει να εξαφανιστούν όσα της δίνουν το χαρακτήρα της, ειδικά την πλούσια, ζωντανή και παραγωγική πολιτισμική και δημιουργική της φλέβα». Ως εκ τούτου, η ΕΕ θα πρέπει να αναλάβει δράσει γρήγορα για να στηρίξει άμεσα όσους επηρεάζονται, είπε η πρόεδρος της αρμόδιας επιτροπής του ΕΚ Sabine Verheyen στην αρχή της συζήτησης.
Οι δύο επίτροποι συμφώνησαν ότι ο πολιτισμός και οι αξίες στην ΕΕ θα πρέπει να στηριχθούν «με κάθε κόστος» και είπαν στους ευρωβουλευτές ότι ετοιμάζεται σχέδιο στήριξης για τους τομείς του πολιτισμού και των τεχνών, στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού για την ανάκαμψη της ΕΕ. Πέρα από την αυξημένη ευελιξία στα υφιστάμενα προγράμματα και διαρθρωτικά ταμεία, ο επίτροπος Breton ανακοίνωσε ότι εξετάζονται μέτρα άμεσης στήριξης, συμπεριλαμβανομένου ενός «σχεδίου διάσωσης» το οποίο θα παρέχει στους πιο ευάλωτους επαγγελματίες και καλλιτέχνες ρευστότητα, καθώς και ένα επενδυτικό σχέδιο για τη μακροπρόθεσμη στήριξη ολόκληρου του τομέα. Η επίτροπος Gabriel πρόσθεσε ότι αυτού του είδους το σχέδιο αλληλεγγύης θα στείλει σαφές μήνυμα στους καλλιτέχνες ότι «είμαστε εδώ για αυτούς».
Άμεση στήριξη για τα ΜΜΕ
Οι ευρωβουλευτές ζήτησαν επίσης από την Επιτροπή την κατάρτιση συγκεκριμένων σχεδίων για τη στήριξη των ΜΜΕ. Μικρά και μεγάλα Μέσα έχουν απωλέσει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους από τη διαφήμιση, άρα η στήριξη του τομέα είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της δημοκρατίας και την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, τόνισαν.
Σύνδεση με τον τουρισμό
Καθώς το 40% της τουριστικής κίνησης στην ΕΕ συνδέεται με πολιτιστικά δρώμενα και μνημεία πολιτισμού, οι ευρωβουλευτές συζήτησαν με τους επιτρόπους συγκεκριμένα σχέδια για τη στήριξη του τομέα αυτού, ο οποίος έχει πληγεί ιδιαίτερα σκληρά από την πανδημία. Πίεσαν επίσης τους επιτρόπους σχετικά με τα σχέδιά τους για την ανάκαμψη και τη μεταρρύθμιση της παιδείας, της ψηφιακής πρόσβασης, του αθλητισμού, του προγράμματος «Ευρωπαϊκές Πρωτεύουσες Πολιτισμού», του ευρωπαϊκού κινηματογράφου και της οπτικοακουστικής παραγωγής, καθώς και των πολιτισμικών πρωτοβουλιών μειονοτήτων και ευπαθών ομάδων.
Verheyen: η ΕΕ πρέπει να κάνει πολλά περισσότερα
Η Sabine Verheyen (ΕΛΚ, Γερμανία), πρόεδρος της επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του ΕΚ, είπε μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης:
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται σκληρά για την αντιμετώπιση της κρίσης, η οποία απειλεί την ίδια την ύπαρξη των τομέων του πολιτισμού, των τεχνών και των ΜΜΕ, καθώς και ότι συμμερίζεται τις απόψεις μας σχετικά με την ανάγκη να παραμείνουν αυτοί οι τομείς δραστήριοι, καθώς αποτελούν καίριας σημασίας πυλώνες της κοινωνίας και της δημοκρατίας στην Ευρώπη.
Ωστόσο, οι τομείς αυτοί βρίσκονται αντιμέτωποι με το φάσμα της απόλυτης καταστροφής και η ΕΕ θα πρέπει να κάνει πολλά περισσότερα. Πρέπει να προσαρμόσουμε το πακέτο στήριξης – οι μικρές επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που αποτελούν την πλειοψηφία των κλάδων αυτών βλέπουν τον όγκο της γραφειοκρατίας της Επενδυτικής Πρωτοβουλίας για την Αντιμετώπιση του Κορονοϊού μέσω των Διαρθρωτικών Ταμείων και απογοητεύονται. Πρέπει η στήριξή μας προς αυτούς τους ανθρώπους να είναι κατάλληλα δομημένη και να τους βοηθήσουμε να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτή.
Χρειάζεται επίσης, και μάλιστα αμέσως, να ενισχυθεί και να προσαρμοστεί στις υφιστάμενες συνθήκες ο Μηχανισμός Εγγυοδοσίας για τον Πολιτιστικό και τον Δημιουργικό Τομέα στο πλαίσιο του προγράμματος ‘Δημιουργική Ευρώπη’ για να μπορέσουν οι δικαιούχοι να αποκτήσουν πρόσβαση σε περαιτέρω χρηματοδότηση. Ο τομέας των ΜΜΕ χρειάζεται επίσης στοχευμένα μέτρα στήριξης».