Την ανάγκη να επιταχυνθούν άμεσα οι διαδικασίες και να δρομολογηθεί τάχιστα η κατασκευή του Φράγματος Αλμωπαίου υπογραμμίζει ο Γιώργος Καρασμάνης με ενημερωτικό σημείωμα προς τον Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Ο πρώην Υπουργός με στοιχεία και ημερομηνίες, καταδεικνύει τις δόλιες μεθοδεύσεις και τις σκόπιμες καθυστερήσεις της προηγούμενης Κυβέρνησης προκειμένου να μην υλοποιηθεί το έργο, επισημαίνει την αναγκαιότητα της κατασκευής του και ζητεί από τον Γενικό Γραμματέα:
• Να συγκαλέσει σύσκεψη των συναρμόδιων στελεχών και του αναδόχου του έργου – με τη συμμετοχή του ίδιου του Γιώργου Καρασμάνη – για να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια που σκόπιμα παρεμβλήθηκαν, και το Φράγμα Αλμωπαίου να ξεκινήσει μέσα στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο.
Ακολουθεί το ενημερωτικό σημείωμα του πρώην Υπουργού – το οποίο κοινοποιείται προς τον Περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα και τον Αντιπεριφερειάρχη Ιορδάνη Τζαμτζή.
Αγαπητέ Γενικέ
Σε συνέχεια των τηλεφωνικών μας επικοινωνιών και αφού έλαβα το ενημερωτικό σημείωμά – το οποίο δεν παρουσιάζει τα δεδομένα στην πραγματική τους βάση – σου αποστέλλω το δικό μου ενημερωτικό σημείωμα, για να έχεις μια πλήρη εικόνα των όσων έχουν μεσολαβήσει μέχρι τώρα για το Φράγμα Αλμωπαίου.
Το μεγάλο αυτό έργο – και τόσο σημαντικό όχι μόνον για την Πέλλα αλλά για ολόκληρη την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας– αποφασίστηκε, σχεδιάστηκε και μπήκε σε τροχιά υλοποίηση από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Η προμελέτη εντάχθηκε στο Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης με προϋπολογισμό 450.000 ευρώ, στις 1/2/2008 υπεγράφη η απόφαση για την ανάθεση της εκπόνησής της, ολοκληρώθηκε, και με την Υπουργική απόφαση 4369/1-5-2009 εντάχθηκε η κύρια μελέτη στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2007-2013 και με προϋπολογισμό 3,4 εκατομμύρια ευρώ. Ο σχετικός διαγωνισμός με τη συμμετοχή εννέα (9) μελετητών διεξήχθη στις 8/12/2009 και με ημερομηνία παράδοσης τις 9/9/2011.
Από αυτό το χρονικό σημείο αρχίζει ένα πρωτοφανές ¨γαϊτανάκι¨ συστηματικών και εξόφθαλμα προσχηματικών καθυστερήσεων, καθώς: Η νέα – τότε – ηγεσία του ΥΠΑΑΤ το 2009, καθυστέρησε αδικαιολόγητα το άνοιγμα των φακέλων προκειμένου να ανατεθεί η μελέτη στον ανάδοχο – και αυτό, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι το Φράγμα Αλμωπαίου έχει ενταχθεί ως πρώτο στη λίστα των υπό κατασκευή έργων. Επέρχεται κυβερνητικός ανασχηματισμός, η νέα ηγεσία του Υπουργείου δίνει τις ίδιες διαβεβαιώσεις αλλά – ¨περιέργως¨ – με την απόφασή της 10400/11-8-2011… ακυρώνει το προηγηθέντα επιτυχή διαγωνισμό και, με αστεία και σαθρά ¨επιχειρήματα¨, προκηρύσσει νέο! Χάθηκε έτσι αυτή περίοδος, όπως χάθηκε και η περίοδος 2011-2012, πάλι με εξοργιστική αδιαφορία και αδράνεια – και, δυστυχώς, με την ανοχή τότε τοπικών κυβερνητικών στελεχών και παραγόντων!
Με τη διάδοχο νέα Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, στις 27/5/2013 υπεγράφη η σύμβαση της μελέτης για το έργο, με χρόνο παράδοσης τους είκοσι (20) μήνες. Και στο χρονικό διάστημα Ιουνίου 2014 με Ιανουάριο 2015, επί υπουργίας μου, οι διαδικασίες επιταχύνθηκαν, ολοκληρώθηκαν όλες οι απαιτούμενες μελέτες και, από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020, διασφαλίσαμε 436 εκατομμύρια για την κατασκευή αρδευτικών έργων.
Στις 22/12/2014 διαβιβάστηκε η Μ.Π.Ε. στο Υπουργείο Περιβάλλοντος για την έγκριση των περιβαλλοντολογικών όρων αλλά, ενώ ήταν αναμενόμενο και θα έπρεπε αυτή η μελέτη να έχει εγκριθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2015– και παρά τις συνεχείς προσωπικές παρεμβάσεις μου – χρειάστηκαν… τρεισήμισι χρόνια για να παραδοθεί!
Αιφνιδίως, όπως αναφέρετε στο προς εμέ ενημερωτικό σημείωμα, εμφανίστηκε από ¨το πουθενά¨ ένα άλλο ¨εμπόδιο¨: Η διάνοιξη δασικού δρομίσκου λίγων εκατοντάδων μέτρων για τη διέλευση του γεωτρύπανου αλλά και με την πρόσληψη συμβασιούχου αρχαιολόγου για να επιστατήσει στις εργασίες! Και μάλιστα ζητώντας παράταση ενός χρόνου (μέχρι τις 30/10/2019)! Αυτό το τελευταίο, δεν το αναφέρει το ενημερωτικό σημείωμά που μου έστειλες και, συμπεραίνω, ότι προφανώς εκ παραδρομής τους διέφυγε!!
Πρέπει να σου πω, ότι από την πρώτη στιγμή που μας… προέκυψε το συγκεκριμένο ¨εμπόδιο¨, οι αντιδράσεις μου υπήρξαν άμεσες. Μεταξύ άλλων επισήμανα χαρακτηριστικά πως, οποιονδήποτε επιστήμονα μελετητή σε ολόκληρη την ελληνική Επικράτεια κι’ αν ρωτήσεις θα σου πει ότι: Η κατασκευή αυτού του δρομίσκου δεν αποτελεί σε καμιά περίπτωση βασικό στοιχείο του έργου, δεν είναι ¨συνοδό έργο¨ και, συνεπώς, δεν νοείται να είναι λόγος καθυστέρησης της κατασκευής. Πέραν αυτού δε, η μελέτη για το ¨έργο¨ ενός δρομίσκου κάποιων εκατοντάδων μέτρων, δεν θα μπορούσε να απαιτήσει πάνω από λίγα 24ωρα. Γιατί; Διότι πρόκειται για έναν προσωρινό δρομίσκο μόνον και μόνον για τη διέλευση του γεωτρύπανου και ο οποίος θα αποκατασταθεί στην προτεραία κατάσταση – δηλαδή δάσος!
Θεωρώ αγαπητέ Γενικέ, ότι σ’ αυτήν την εκτίμησή μου με δικαιώνει απόλυτα το γεγονός ότι η μελέτη που τελικώς κατατέθηκε τον προηγούμενο μήνα, μετά από 2 ολόκληρα χρόνια, για διάνοιξη δασικού δρόμου Γ΄ Κατηγορίας προκάλεσε την αντίδραση του Δασαρχείου Έδεσσας. Διότι αφενός η ίδια η μελέτη δεν πληροί τις προϋποθέσεις για τέτοιου τύπου δρόμο και αφετέρου θεωρήθηκε από το Δασαρχείο ως αχρείαστη, γι αυτό και ζήτησε από τον μελετητή την αντικατάστασή της με μια άλλη απλούστερη μελέτη για διάνοιξη μικρότερου δρόμου προκειμένου να την εγκρίνει άμεσα.
Είναι ακόμη χαρακτηριστικό ότι, ενώ στις απαντήσεις που δόθηκαν από το Υπουργείο επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τις δύο τελευταίες (από τις 7 συνολικά 12/01/2017 – 30/05/2019) Ερωτήσεις μου για το θέμα, δεν γίνεται καμιά αναφορά σε ¨άλλη εκκρεμότητα¨. Στο ενημερωτικό σημείωμα δε, που μου έστειλες αναφέρεται ότι από τους επιβαλλόμενους περιβαλλοντικούς όρους προκύπτει η απαίτηση εκπόνησης νέων μελετών (μελέτη για την κατασκευή έργων προστασίας της ιχθυοπανίδας και σχέδιο περιβαλλοντικής διαχείρισης, καθώς και συμπληρωματικές τοπογραφικές και γεωτεχνικές εργασίες – μελέτες)! Τώρα… ¨ανακαλύφθηκε¨ η απαίτηση σ’ αυτές τις μελέτες για τις οποίες δεν αναφέρονταν ούτε λέξη από το Υπουργείο επί της προηγούμενης Κυβέρνησης; Ακόμη, για ποιο λόγο παρατηρήθηκε τόσο μεγάλη καθυστέρηση παράδοσης της μελέτης της δασικής οδοποιίας και ενώ έπρεπε να έχει γίνει από το φθινόπωρο του 2018 τελικά έγινε τον Απρίλιο του 2020;
Οι διαδικασίες συνεπώς κινήθηκαν με ¨ρυθμούς χελώνας¨: Ο μελετητής του έργου στις 7/6/2019 κατέθεσε προς έγκριση τον συγκριτικό πίνακα με το ποσό των 160.000 ευρώ και ο οποίος εγκρίθηκε από το Υπουργείο στις 8/1/2020, με την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης στις 20/2/2020. Επιπλέον δε, δίδεται και προθεσμία για την ολοκλήρωση της μελέτης μέχρι τις 15/9/2020!!
Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι όλες αυτές οι αναβολές επί αναβολών, αποτέλεσαν τους προσχηματικούς λόγους προκειμένου το Φράγμα Αλμωπαίου να μην ενταχθεί στην απόφαση για την κατασκευή αρδευτικών έργων που υπεγράφη λίγες μέρες πριν την προκήρυξη των τελευταίων εκλογών.
Είναι καταφανέστατες οι μεθοδεύσεις και η κατάφωρη αδικία στο Νομό μας. Γι’ αυτό αγαπητέ Γενικέ, σου ζητώ να συγκαλέσεις σύσκεψη των συναρμόδιων στελεχών με τον μελετητή στην οποία να παραβρεθώ και εγώ, προκειμένου να ολοκληρωθούν άμεσα όλες οι διαδικασίες, και να προχωρήσει η κατασκευή του φράγματος μέσα σ’ αυτήν την προγραμματική περίοδο. Δεν υπάρχουν περιθώρια για παραπέρα απώλεια χρόνου!
Με εκτίμηση
Γιώργος Καρασμάνης