Η σημερινή μετατροπή της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Κ. Μακεδονίας από τηλεδιάσκεψη σε «δια περιφοράς», μόλις μια ώρα πριν την έναρξη, καθώς και η αντίστοιχη κατάργηση του διαλόγου είναι το τελευταίο δείγμα ακύρωσης του Περιφερειακού Συμβουλίου, το οποίο άλλωστε έχει να συνεδριάσει από τα τέλη Σεπτεμβρίου. Επιπλέον, δείχνει τη διοίκηση να βρίσκεται σε κατάσταση πανικού, λόγω και του ότι φαίνεται να έχει ξεφύγει από τον έλεγχο η κατάσταση με τον κορονοϊό στην πόλη.

Η παράταξή μας κατέθεσε ένα ολοκληρωμένο κείμενο με τις απόψεις της για τον προϋπολογισμό του 2021, το οποίο και ακολουθεί. Καλεί, ωστόσο, τον κ. Τζιτιζκώστα να καλέσει σύντομα και με τηλεδιάσκεψη νέα κανονική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, ώστε να φανεί ότι το κορυφαίο δημοκρατικό όργανο της Περιφέρειας μπορεί και συνεδριάζει ψύχραιμα και υπεύθυνα για την πρωτόγνωρη κρίση και δεν μπαίνει για κανέναν λόγο «στον γύψο».

 

 

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο:

 

 

Τοποθέτηση για τον προϋπολογισμό του 2021

 

(Συνεδρίαση Περιφερειακού Συμβουλίου 12.11.2020)

 

 

Αρχικά, θα πρέπει να δηλώσουμε ότι θεωρούμε απαράδεκτη την αποστολή εξώδικου προς τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου από την παράταξη του κ. Χρυσομάλλη, ο οποίος κατά δήλωσή του και κοινή ομολογία αποτελεί υποστηρικτής οργάνωσης που έχει χαρακτηριστεί ως εγκληματική με απόφαση δικαστηρίου. Καλούμε τον κ. Περιφερειάρχη να εκφράσει μια σαφή θέση επί αυτού. Επιπλέον, θεωρούμε ότι πρέπει να εξαντληθούν άμεσα όλα τα θεσμικά μέσα και να παρέμβει η διοίκηση της Περιφέρειας ώστε να βρεθεί λύση το συντομότερο δυνατό, σε συνεργασία με το Υπ. Εσωτερικών και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση για να μην συνυπάρχουμε σε καμιά διαδικασία ή Επιτροπή ως σύμβουλοι με τα μέλη ή τους υποστηρικτές της εγκληματικής οργάνωσης. Εκφράζουμε λοιπόν την πολιτική μας διαμαρτυρία, η οποία θα εκφραζόταν και με την αποχώρηση της παράταξής μας σε περίπτωση που η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου θα γινόταν με τηλεδιάσκεψη. Ταυτόχρονα, καταθέτουμε παρακάτω τη συνολική τοποθέτηση της παράταξής μας για τον τρόπο διαβούλευσης στον προϋπολογισμό για το 2021, αλλά και την αντίληψη σύνταξης και εφαρμογής του από τη διοίκηση, αναπτύσσοντας και το σκεπτικό που μας οδηγεί σε καταψήφιση:

Για μια ακόμη φορά διαπιστώνουμε την ουσιαστική απουσία οποιασδήποτε Αιτιολογικής Έκθεσης ή συνοδευτικού κειμένου που να θέτει το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο των επιλογών που προκρίνει η διοίκηση. Παράλληλα, διαβάζουμε ότι ο καταμερισμός ανά Π.Ε. χωρικά παρουσιάζει μια οικονομική ενοποίηση στις Π.Ε. και μια διαχειριστική αυτοτέλεια, γεγονός που δεν μας δείχνει ξεκάθαρα τον στρατηγικό σχεδιασμό με βάση τη φυσιογνωμία της κάθε Π.Ε. Πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να υπάρχει διαφοροποίηση μεταξύ αστικών κέντρων, τουριστικών ζωνών, αγροτικών και κτηνοτροφικών περιοχών, βιομηχανικών και βιοτεχνικών ζωνών, εξορυκτικών ζωνών και προστατευόμενων περιοχών του δικτύου Natura 2000.

Με την στεγνή παράθεση Πινάκων της κάθε δαπάνης ή εσόδου, χωρίς αιτιολόγηση, μπορεί να καλυφθεί η οποιαδήποτε δημιουργική λογιστική. Ωστόσο, κινήσεις όπως μεταφορές κωδικών ή η διαφοροποιημένη χρηματοδότηση διαφορετικών Περιφερειακών Ενοτήτων γίνονται σύμφωνα με κάποια κριτήρια, τα οποία θα θέλαμε να τίθενται στον διάλογο που γίνεται στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Από την εμπειρία της εξέλιξης του θεσμού της τοπικής αυτοδιοίκησης στις χώρες με πιο προηγμένα δημοκρατικά συστήματα, πιστεύουμε ότι θα μπορούσαμε να είχαμε υιοθετήσει ορισμένα τουλάχιστον συμμετοχικά χαρακτηριστικά και να οδηγούμασταν στη σημερινή συνεδρίαση μετά από μια εκτεταμένη διαβούλευση με τους κοινωνικούς φορείς της πόλης και τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών. Επιμένουμε σε αυτό, γνωρίζοντας ότι δυστυχώς η πραγματικότητα στο Περιφερειακό Συμβούλιο και στις αποφάσεις της Κυβέρνησης βρίσκεται προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή της μείωσης της συμμετοχικότητας ακόμη και των εκλεγμένων παρατάξεων!

Έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν ότι ένας προϋπολογισμός δεν αρκεί να είναι τεχνοκρατικά άρτιος, αλλά οφείλει να είναι και ρεαλιστικά χρήσιμος όταν τίθεται προς διαβούλευση στο Περιφερειακό Συμβούλιο, το οποίο αποτελεί πολιτικό όργανο και όχι ορκωτό λογιστή. Πολύ περισσότερο σε αυτή την ιδιαίτερη συγκυρία, όπου έχει ξεκινήσει το δεύτερο κύμα της πανδημίας και διαβάζουμε στους Πίνακες ότι το ταμειακό υπόλοιπο της Περιφέρειας στις 31.12.20 πρόκειται να είναι 146.341.277,06 €, από τα οποία προσχεδιάζεται να παραμείνει διαθέσιμο για τις ανάγκες που θα προκύψουν για τις ανάγκες της πανδημίας μόνο το 1 εκατομμύριο.

Έτσι, αναγκαζόμαστε να επαναφέρουμε τις πρόσφατες προτάσεις μας για τη λήψη έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας και με αφορμή αυτές κρίνουμε ότι η διοίκηση οφείλει να πάρει γενναιότερες αποφάσεις και να τις ενισχύσει με μεγαλύτερα ποσά.

  1. Υγεία. Ενίσχυση του ΕΣΥ και των Πρωτοβάθμιων Μονάδων Φροντίδας, με τρόπους που να εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Περιφέρειας, με ειδικές προβλέψεις στον νέο προϋπολογισμό και εξεύρεση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Προμήθεια για νέα τεστ, αντιδραστήρια, μάσκες, γάντια, αντισηπτικά, ορούς, θερμόμετρα, φόρμες. Δημιουργία και νέων χώρων, ειδικά διαμορφωμένων, για τεστ και σταθμών ενημέρωσης φροντίδας. Ενίσχυση των δομών και διαδικασιών υποστήριξης της ψυχικής υγείας. Πίεση προς το Υπ. Υγείας ώστε να δοθούν κίνητρα στους συμβασιούχους πρώτης γραμμής, με συμβάσεις τουλάχιστον 4 ετών και μοριοδότηση σε ΑΣΕΠ.
  2. Μετακινήσεις. Μπορεί η Περιφέρειας να προσφέρει ανταλλακτικά ώστε να λειτουργήσουν ακόμη περισσότερα οχήματα του ΟΑΣΘ; Σε τι φάση βρίσκεται το πρόγραμμα Interreg για την προμήθεια μικρών λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας;
  3. Σχολεία. Λήψη άμεσων μέτρων για ενίσχυση των απολυμάνσεων, αύξηση της χρηματοδότησης για το βοηθητικό προσωπικό (καθαρίστριες κλπ.), προμήθεια μασκών ώστε να ξεπεραστεί το φιάσκο με τις μάσκες – αλεξίπτωτα. Προμήθεια εξοπλισμού για τηλεδιασκέψεις προς μαθητές και εκπαιδευτικούς που δεν έχουν αυτές τις δυνατότητες. Προσαρμογή του προγράμματος μεταφορών μαθητών στις νέες συνθήκες. Πίεση για επανεξέταση από το Υπ. Παιδείας του θέματος της καταλληλότητας των αιθουσών, της αραίωσης των μαθητών, της αύξησης των εκπαιδευτικών, της εξεύρεσης νέων χώρων.
  4. Εστίαση. Επέκταση του προγράμματος ενίσχυσης μέσω ΕΣΠΑ για μικρομεσαίες επιχειρήσεις επισιτισμού. Δημιουργία προγράμματος συσσιτίων, στο οποίο να επιδοτηθούν τέτοιες επιχειρήσεις για παροχή γευμάτων προς κατηγορίες του πληθυσμού που έχουν χτυπηθεί περισσότερο, όπως οι καλλιτέχνες.
  5. Καλλιτέχνες και αθλητές. Η Περιφέρεια σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού να στηρίξει γενναιόδωρα τα Επαγγελματικά Καλλιτεχνικά Σωματεία με το ποσό των 30.000 ευρώ, πρόταση την οποία έχει καταθέσει ήδη η Παράταξή μας στο ΔΣ του Κέντρου Πολιτισμού. Έκτακτη ενίσχυση αθλητικών σωματείων.

 

Πέρα από αυτές τις έκτακτες και πιεστικές ανάγκες που πρέπει να προβλεφθούν και να καλυφθούν, θα θέλαμε να τονίσουμε και κάποιους τομείς του προϋπολογισμού όπου παρατηρούμε κενά:

  • Κατάρτιση νέου αντιπλημμυρικού σχεδιασμού, ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη τις νέες συνθήκες που δημιουργεί η κλιματική κρίση, όπως και τις νέες ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για πράσινες υποδομές και οικολογική διαχείριση των χειμάρρων.
  • Ενημέρωση για το αν υπάρχει ξεχωριστός προϋπολογισμός κοινωνικής πολιτικής και συγκροτημένο πλάνο ενίσχυσης των κοινωνικά υποβαθμισμένων και ευάλωτων ομάδων. Εκτός από τις χρηματοδοτήσεις ΕΣΠΑ, χρειάζονται επιπρόσθετα μέτρα ενίσχυσης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για τους αυτοαπασχολούμενους και για τους εποχικά εργαζόμενους, καθώς και ένα οικονομικό πλάνο ενίσχυσης ενοικίου επιχειρήσεων.
  • Καταγραφή της ενεργειακής φτώχειας στα νοικοκυριά της Κ. Μακεδονίας, για το αν καλύπτουν τις ανάγκες τους σε θέρμανση και ηλεκτρικό ρεύμα, ώστε να υπάρξουν στοχευμένες ενισχυτικές πολιτικές.
  • Επανεξέταση της στεγαστικής πολιτικής, με καταγραφή αστέγων και άπορων οικογενειών, δημιουργία και νέων χώρων για διανυκτερεύσεις, επιδοτήσεις ενοικίου ενισχυτικά της κεντρικής πολιτικής. Ενισχυτικά.
  • Ενίσχυση του πολιτισμού. Πέρα από την καλύτερη αξιοποίηση των κονδυλιών του Κέντρου Πολιτισμού, υπάρχει ανάγκη για ένα πιο ολοκληρωμένο πρόγραμμα, το οποίο θα προωθήσει την αποκέντρωση και σε περιοχές εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος και θα εξασφαλίσει προσβασιμότητα στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
  • Ενίσχυση των δημόσιων μαζικών μεταφορών, με αναζήτηση χρηματοδότησης για ηλεκτρικά λεωφορεία που θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά του ΟΑΣΘ. Ουσιαστική ενημέρωση από το μέλος της διοίκησης που συμμετέχει στο ΔΣ ΟΑΣΘ.
  • Προβλέψεις ενίσχυσης του εισοδήματος για αγρότες και κτηνοτρόφους που έχουν πληγεί από την έλλειψη εργατικών χεριών και την αδυναμία διάθεσης των προϊόντων τους. Διαμόρφωση προγράμματος διάθεσης αυτών των προϊόντων σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και κοινωνικά συσσίτια.
  • Ενίσχυση των εργαζόμενων της Περιφέρειας για την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού τηλε-εργασίας.
  • Ενημέρωση για την πορεία σύστασης και λειτουργίας των Αναπτυξιακών Οργανισμών, όπως και του ρόλου τους στην εκτέλεση του προϋπολογισμού. Ενημέρωση για τις Προγραμματικές Συμβάσεις που συνάπτονται με Δήμους.
  • Παρουσίαση από τη Δ/νση Στρατηγικού Σχεδιασμού μιας συνολικής εισηγητικής έκθεσης για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και το ΕΣΠΑ, την οποία θα ακολουθήσει διαβούλευση σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. Ανάλογη πρόβλεψη πρέπει να υπάρξει και για το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης, το οποίο διαχειρίζεται έσοδα από ευρωπαϊκά προγράμματα.

 

Αγαπητέ κ. Περιφερειάρχη,

Η δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση δεν είναι ένας απλός κομπάρσος της κεντρικής διοίκησης, χωρίς δική της φωνή και πρωτοβουλίες. Ούτε η λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών πολυτέλεια προς περιορισμό. Το Περιφερειακό Συμβούλιο έχει να συνεδριάσει πάνω από έναν μήνα.

Σας απευθύνουμε έκκληση να μην συνεχίσετε να υποβιβάζετε το Περιφερειακό Συμβούλιο και τον ρόλο της δημοκρατικής διαβούλευσης που επιτελεί.

 

 

Για όλους τους παραπάνω λόγους, αλλά και για διαδικαστικούς λόγους, που έχουν να κάνουν με την παρωδία διαλόγου στο Περιφερειακό Συμβούλιο, όπου η διοίκηση ποτέ δεν λαμβάνει υπόψη ούτε την παραμικρή παρατήρηση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, δεν μπορούμε παρά να ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΟΥΜΕ.