Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Άρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού».
Ο Λάκης Βασιλειάδης τόνισε τη σημασία της άρσης των περιορισμών για την ψήφο των Ελλήνων εκλογέων που βρίσκονται στο εξωτερικό και πως η ψήφιση του νομοσχεδίου που απαιτεί πλειοψηφία 2/3 θα διευκολύνει όλους τους Έλληνες πολίτες που έχουν εκλογικά δικαιώματα στη χώρα μας, να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους εκτός της χώρας μας. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε πρόκειται για μεγάλη ευκαιρία για την αξιωματική αντιπολίτευση να αποδείξει ότι ενδιαφέρεται πραγματικά για τους συμπολίτες μας που ζουν στο εξωτερικό και δεν επιθυμεί εκλογείς δύο ταχυτήτων.
Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο https://youtu.be/fUkgxNfO_vk
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε, κ. Υπουργέ,
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να τροποποιήσουμε έναν Νόμο, τον 4648 του 2019, ο οποίος αφενός δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ μέχρι σήμερα, αφετέρου αποτελεί προϊόν συμβιβασμού μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων του Σώματος. Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι το «Γιατί» η Κυβέρνηση προχωρά σε αυτή την πρωτοβουλία. Νομίζω ότι τόσο οι συνεδριάσεις των αρμόδιων Επιτροπών, όσο και η δημόσια συζήτηση που έχει επανέλθει με αφορμή το Σχέδιο Νόμου αυτό, δείχνουν 2 λόγους που η αναθεώρηση αυτή είναι αναγκαία:
1ον Η συντριπτική πλειοψηφία του εκτός Ελλάδος ελληνισμού δεν είναι ευχαριστημένη με τις ισχύουσες διατάξεις του 4648.
2ον την αφορμή στην Κυβέρνηση την έδωσαν τοποθετήσεις αρμόδιων στελεχών της αντιπολίτευσης υπέρ της αναθεώρησης του πλαισίου αυτού.
Τι προβλέπει η ρύθμιση που συζητούμε σήμερα; Την άρση περιορισμών και τη διευκόλυνση των εκλογέων που βρίσκονται εκτός Επικρατείας για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος. Οι περιορισμοί αυτοί εισήχθησαν ως αποτέλεσμα του συμβιβασμού που προανέφερα και αφορούν σε προϋποθέσεις και υποχρεώσεις των εκλογέων για υποβολή δικαιολογητικών, προκειμένου να μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στο εξωτερικό.
Η ψήφιση του 4648 αποτέλεσε ορόσημο για το νομικό και πολιτικό μας σύστημα, με αναμφισβήτητα θετικά αποτελέσματα για την ελληνική κοινωνία. Όμως, θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι στην πραγματικότητα δημιουργεί δύο διαδικασίες για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος του ίδιου ατόμου με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά. Από τη μία το άτομο μπορεί να επιλέξει να έρθει να ψηφίσει στην Ελλάδα, στην οικεία εκλογική του περιφέρεια, με την προϋπόθεση βέβαια ότι έχει την οικονομική δυνατότητα και τον απαραίτητο χρόνο για να ολοκληρώσει αυτό το ταξίδι. Την ίδια στιγμή, το ίδιο άτομο, μπορεί να επιλέξει να αντιμετωπίσει τη δαιδαλώδη γραφειοκρατία που απαιτείται ώστε να ασκήσει το δικαίωμά του στη χώρα διαμονής του, συχνά και πάλι με την επιβάρυνση κόστους και χρόνου για επανειλημμένες μετακινήσεις προς το εκλογικό κέντρο.
Άρα αυτό που κάνουμε στην πραγματικότητα είναι να δίνουμε 2 κακές επιλογές. Κάτι τέτοιο μπορεί να ήταν αποδεκτό τον Δεκέμβριο του 2019, στο πλαίσιο της αναγκαίας συναίνεσης. Όμως σήμερα, βρισκόμαστε εδώ κατά τι σοφότεροι, έχοντας βιώσει για παράδειγμα μια πανδημία που έθεσε υπό αμφισβήτηση κεκτημένα της γενιάς μας όπως οι ελεύθερες ή έστω οι εύκολες διακρατικές μετακινήσεις.
Επαναλαμβάνω πως παρότι οι Έλληνες που βρίσκονται στο εξωτερικό χαιρέτησαν την ψήφιση του 4648, στην πλειοψηφία τους, όπως φάνηκε και από τη σχετική συζήτηση με τους προσκεκλημένους φορείς στην αρμόδια επιτροπή, έχουν σοβαρές επιφυλάξεις ως προς τις διαδικασίες και την απαιτούμενη γραφειοκρατία που εισάγει.
Άλλωστε η νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα σχόλια που διατυπώθηκαν κατά τη διαδικασία διαβούλευσης του Σχεδίου Νόμου που κατέληξε στον 4648.
Ερχόμαστε σήμερα λοιπόν να άρουμε περιορισμούς που αφορούν μεταξύ άλλων: στην άπαξ εγγραφή του εκλογέα στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού, στην αντικατάσταση της πληθώρας των απαιτούμενων δικαιολογητικών με μία αίτηση του εκλογέα, και στην επιτάχυνση της οριστικοποίησης και έγκρισης της αίτησης του εκλογέα. Μειώνουμε τη γραφειοκρατία και καθιστούμε τη διαδικασία εύκολη και σύντομη, εξασφαλίζοντας δυνητικά μεγαλύτερη συμμετοχή εκλογέων.
Δυστυχώς, κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της Επιτροπής αλλά από ο,τι βλέπω και σήμερα στην Ολομέλεια, η ουσιαστική πολιτική συζήτηση αφορά το ίδιο το δικαίωμα ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, των αποδήμων και των ομογενών, καθώς και τη διαδικασία εκλογής των εκπροσώπων τους. Νομίζω θα ήταν καλύτερο και πάντως πιο δίκαιο για τους συμπολίτες μας που αφορά άμεσα το σημερινό Σχέδιο Νόμου, να επικεντρωθούμε αποκλειστικά στο περιεχόμενο των διατάξεών του.
Το ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι -και απευθύνομαι κυρίως στις συναδέλφους και τους συναδέλφους των κομμάτων της αντιπολίτευσης που δεν έχουν εκφράσει τη στήριξή τους στο Σχέδιο Νόμου- είναι το εξής: Η άρση των περιορισμών θα διευκολύνει την άσκηση των εκλογικών δικαιωμάτων των Ελλήνων του εξωτερικού, χωρίς ταυτόχρονα να θέτει σε κίνδυνο τη διαδικασία;
Η άποψή μου κ. Πρόεδρε είναι ότι η ψήφιση του Σχεδίου Νόμου θα έχει μόνον θετικά αποτελέσματα. Οι περιορισμοί που αίρονται είναι τυπικοί, γραφειοκρατικοί και σε καμία περίπτωση δεν αγγίζουν την ουσιαστική πολιτική συζήτηση περί της ψήφου των ομογενών. Θεμιτή συζήτηση, να την κάνουμε όποτε θέλετε, αλλά όχι τώρα, σε αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία. Δεν χρειάζεται να θίξουμε τον συμβιβασμό που πετύχαμε το 2019. Προσωπικά θεωρώ -και κλείνω με αυτό κ. Πρόεδρε- ότι στο τέλος της ημέρας θα έχουμε την ευκαιρία να εξασφαλίσουμε ότι περισσότεροι εκλογείς θα έχουν ευκολότερη πρόσβαση στην κάλπη. Και περισσότεροι εκλογείς στην κάλπη εξ’ ορισμού σημαίνει περισσότερη Δημοκρατία. Καλώ όλες και όλους τους συναδέλφους, έστω και την ύστατη ώρα, να στηρίξουν το Σχέδιο Νόμου. Σας ευχαριστώ.»