Με τη συμμετοχή της προέδρου του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Συμβουλίου Αρχιεπισκοπής Αμερικής κ. Αθηνάς Κρομμύδα, της Πρόεδρου της Ομοσπονδίας Ελλήνων Εκπαιδευτικών Αμερικής κ. Στέλλας Κοκκόλη, Πανεπιστημιακών των Τμημάτων Ελληνικής Γλώσσας των Πανεπιστημίων της Αμερικής, εκπροσώπων φορέων της επιστημονικής ομογενειακής κοινότητας, του Δημάρχου των Tarpon Springs κ. Χρ. Αλαχούζου, των Διευθυντών των charter σχολείων της Αμερικής, στα οποία διδάσκεται η ελληνική γλώσσα και δεκάδων Ελλήνων και Ελληνίδων εκπαιδευτικών στα σχολεία της Αμερικής (σχολεία της Αρχιεπισκοπής, αμερικανικά δημόσια σχολεία, ανεξάρτητα σχολεία, charter σχολεία), Προέδρων Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των Ελληνικών Σχολείων κλπ πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 12 Ιουνίου, μέσω ZOOM, η διαδικτυακή εκδήλωση της Επιτροπής Κινητοποίησης Προοδευτικού Ελληνισμού της Διασποράς «Μία Ελλάδα» με τίτλο: “ Η πρόταση για μια νέα δίγλωσση ψηφιακή Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στην Αμερική “.
Μετά τις εκδηλώσεις στη Γερμανία, στον Ηνωμένο Βασίλειο και την υπόλοιπη Ευρώπη, η Επιτροπή ¨Μία Ελλάδα» διοργάνωσε, όπως είχε προγραμματιστεί, αντίστοιχη εκδήλωση για τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.
Στην εκδήλωση στην οποία απηύθυνε χαιρετισμό ο πρώην Υπουργός Εξωτερικών και Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Κατρούγκαλος, παρουσιάστηκε από την αν. Τομεάρχη Εξωτερικών, Εισηγήτρια και Συντονίστρια της Επιτροπής «Μία Ελλάδα», Θεοδώρα Τζάκρη η αρχική πρόταση της Επιτροπής για έναν νέο τύπο Ελληνικού Σχολείου, το Ψηφιακό Δίγλωσσο Ελληνικό Σχολείο προσαρμοσμένη στα δεδομένα της Αμερικής.
Αρχικά, ο κ. Κατρούγκαλος καλωσόρισε τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση και εξέφρασε τη βεβαιότητα πως οι εργασίες της θα συμβάλλουν στην προώθηση του σημαντικού θέματός της. Όπως σχολίασε ο πρ. Υπουργός Εξωτερικών, η γλώσσα είναι απαραίτητη για τη σύνδεση των Ελλήνων του Εξωτερικού με την Μητέρα Πατρίδα, ενώ σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, στις οποίες υπάρχουν οργανωμένοι Ελληνικοί πληθυσμοί πολλά χρόνια τώρα, είναι χρήσιμο να αναθερμαίνεται τακτικά το ενδιαφέρον για την Ελληνική Γλώσσα.
Κλείνοντας, ο κ. Κατρούγκαλος δήλωσε την πρόθεσή του να συνεπικουρήσει προσωπικά την προώθηση του στόχου για την αναμόρφωση της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης στις ΗΠΑ, κάτι που θεωρεί ότι αποτελεί εθνικό έργο και δεσμεύθηκε να πραγματοποιήσει κατ’ ιδίαν συναντήσεις με τους εκπαιδευτικούς και τους φορείς της Αμερικής στην επόμενη επίσκεψή του στην χώρα.
Προλογίζοντας τη συζήτηση, η κ. Τζάκρη, αφού στάθηκε στα προβλεπόμενα από τον Νόμο 4415/2016 για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού, και μετά την αναφορά στα προβληματικά σημεία του τρόπου με τον οποίο ασκείται η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, παρουσίασε την πρόταση της Επιτροπής «Μία Ελλάδα» για το «ψηφιακό δίγλωσσο ελληνικό σχολείο».
Όπως σημείωσε, η πρόταση αφορά έναν νέο υβριδικό τύπο, που, ενώ συνδυάζει τα θετικά δεδομένα από τους δύο κύριους υπαρκτούς τύπους οργάνωσης ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ευρώπη, δηλαδή το αμιγές ελληνικό σχολείο και τα τμήματα μητρικής γλώσσας διαφέρει από αυτά ριζικά από άποψη θεσμική, στον βαθμό που για πρώτη φορά μιλάμε για πραγματικά ενιαίο δίγλωσσο «σχολείο» που θα λειτουργεί εντός των δημοσίων σχολείων της φιλοξενούσας χώρας.
Όπως είπε η επικεφαλής της Επιτροπής «Μία Ελλάδα», το σχολείο αυτό θα είναι:
- Δίγλωσσο, δηλαδή, με ένα τμήμα major στη γλώσσα της φιλοξενούσας χώρας (με τα διδακτικά αντικείμενα που ορίζει το πρόγραμμα σπουδών εκάστης) και με ένα τμήμα minor (τουλάχιστον εξάωρο την εβδομάδα) στα Ελληνικά και με «διττή» διδασκαλία: και εκ του σύνεγγυς και εξ αποστάσεως, με την εκ του σύνεγγυς και την εξ αποστάσεως διδασκαλία να γίνονται από εκπαιδευτικούς επιμορφωμένους στη διδασκαλία της Ελληνικής ως Β’/ Ξένης Γλώσσας.
&
- Ψηφιακό, αφού προβλέπει αναβαθμισμένη ψηφιακότητα, με έμφαση στις νέες τεχνολογίες προπάντων με χρήση των ψηφιακών πόρων, που είναι διαθέσιμοι από το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας δια του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας.
Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στις ΗΠΑ, η βουλευτής τόνισε πως προτείνεται αυτό το μοντέλο σχολείου, με τη διαφορά πως οι συμφωνίες για τη λειτουργία του πρέπει να κλείνονται (α) είτε μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας και των Υπουργείων Παιδείας για κάθε μία Αμερικανική Πολιτεία ξεχωριστά, είτε (β) μεταξύ ενδιαφερομένων ομογενειακών οντοτήτων ή οργανώσεων και των Υπουργείων Παιδείας για κάθε μία Αμερικανική Πολιτεία ξεχωριστά. Μπορούν επίσης (γ) να κλείνονται και μεταξύ οποιωνδήποτε τοπικών σχολείων και μιας τοπικής ομογενειακής οργάνωσης. Επίσης, όπως σημείωσε, «οι παραλλαγές του εκπαιδευτικού αυτού μοντέλου είναι θεμιτές, ως μέρος της πολυφωνίας που χαρακτηρίζει την Αμερική».
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό του μοντέλου το οποίο ανέδειξε η κεντρική εισηγήτρια της εκδήλωσης είναι πως σε κάποια σχολικά περιβάλλοντα μπορεί να δημιουργούνται ξεχωριστές σειρές μαθημάτων για ενήλικες και γενικά για άτομα πέραν της σχολικής ηλικίας.
Στη συνέχεια, η κ. Τζάκρη, εμβαθύνοντας στο στοιχείο της ψηφιακότητας το οποίο αποτελεί βασικό συστατικό στοιχείο της πρότασης, σχολίασε πως λόγω της πανδημίας, η έμφαση στην ψηφιακότητα αποτελεί πολύ σημαντική παράμετρο της διδασκαλίας και πως πρέπει να σημειωθεί ότι προκειμένου για την Αμερική, που είναι η χώρα που κρατά τα σκήπτρα στην τεχνολογία, δεν μπορεί καμία μορφή εκπαίδευσης να μη στηρίζεται με τρόπο γενναίο και καινοτομικό στην ψηφιακότητα, ιδίως όταν η παροχή αυτής της μορφής εκπαίδευσης αφορά και σε αραιοκατοικημένες συστάδες ενδιαφερομένων, όπου δεν φτάνει (ή δεν επαρκεί) η εκ του σύνεγγυς διδασκαλία.
Τέλος, η κ. Τζάκρη αναφέρθηκε στην πιστοποίηση της ελληνομάθειας η οποία, όπως είπε, είναι πολύ σημαντική, ενώ τόνισε πως τα Ελληνόπουλα του Εξωτερικού είναι καλό να ενθαρρύνονται, πάντα εθελοντικά, να προσέρχονται, όσο μαζικότερα γίνεται, στις ενιαίες για όλο τον κόσμο Εξετάσεις Πιστοποίησης Ελληνομάθειας, που διεξάγονται κάθε Μάιο.
Όπως σημείωσε η βουλευτής, «με τις Εξετάσεις Πιστοποίησης Ελληνομάθειας συνδέεται ένα άλλο όπλο στη διάθεση της Ελληνικής Κοινότητας: η λεγόμενη Seal of Byliteracy. Η σφραγίδα αποτελεί ένα είδος επιβράβευσης που δίνεται σε μαθητές δημοσίων Λυκείων στις ΗΠΑ που έχουν επιτύχει υψηλού επιπέδου επάρκεια σε μία ή περισσότερες γλώσσες, πέραν της Αγγλικής, με την αποφοίτησή τους.
Αποτυπώνεται συνήθως με τη μορφή σφραγίδας στο Απολυτήριό τους και ως ειδική σημείωση στο έντυπο αναλυτικής βαθμολογίας, η οποία δηλώνει ότι ο μαθητής έχει αποκτήσει επικοινωνιακή επάρκεια σε μια ξένη γλώσσα και αποτελεί ισχυρό κίνητρο, για να προτιμήσει η ομογενειακή (και όχι μόνον) νεολαία να σπουδάσει την Ελληνική στα σχολικά της χρόνια, αφού η Πιστοποίηση δύναται να «εξαργυρωθεί» με credit points έναντι των πανεπιστημιακών σπουδών των παιδιών.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή της και αφού παρουσίασε αναλυτικά την πρόταση της Επιτροπής «Μία Ελλάδα» για το Ψηφιακό Ελληνικό Δίγλωσσο Σχολείο, η κ. Τζάκρη σημείωσε πως η τόνωση της ελληνικής ταυτότητας είναι απαραίτητη για την ομογένεια, εν μέσω της ισχύουσας παγκοσμιοποίησης, ως αντίσταση τόσο προς την ομογενοποίηση των μαζικοποιημένων πληθυσμών που αυτή προωθεί, όσο και προς τη χειραγώγησή τους την οποία επιδιώκουν αυταρχικές και αντιδημοκρατικές ελίτ που δρουν στο πλαίσιό της.
Κατά την εξέλιξη της εκδήλωσης, πραγματοποιήθηκαν χρήσιμες παρεμβάσεις με πρώτη αυτή του Ομ. Καθηγητή Φιλοσοφικής του ΑΠΘ και Προέδρου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, κ. Ιωάννη Καζάζη, ο οποίος παρουσίασε διεξοδικά το τοπίο της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης και στάθηκε στην αξία της πιστοποίησης της ελληνομάθειας για τα παιδιά των Ελλήνων του Εξωτερικού.
Στη συνέχεια, οι υπόλοιποι εισηγητές της εκδήλωσης. Η κ. Λιάνα Θεοδωράτου, Καθηγήτρια και Διευθύντρια του προγράμματος Ελληνικών Σπουδών στο New York University μίλησε για την ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών για την διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας ως δεύτερης η ξένης ενώ ο εκπαιδευτικός κ. Παντελής Ψώρας μίλησε για την πολύχρονη εμπερία του ως εκπαιδευτικός που δίδαξε για 14 χρόνια την Ελληνική γλώσσα στα σχολεία της Αμερικής (Αρχιεπισκοπικά και charter σχολεία) για την διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας ως δεύτερης/ ξένης στην Αμερική.
Τέλος η ερευνήτρια της NASA και καθηγήτρια μαθηματικών στο Columbia, κ. Νατάσα Ρωμανού μίλησε για τις προσπάθειες που έχει καταβάλει ως μητέρα δύο δίγλωσσων παιδιών για την δημιουργία δίγλωσσου ελληνικού ψηφιακού σχολείου στην Νέα Υόρκη.
Κατά την γόνιμη συζήτηση που διεξήχθη μετά τις τοποθετήσεις των εισηγητών, όλοι οι ομιλητές, αφού παρουσίασαν διεξοδικά το τοπίο της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης στις ΗΠΑ, ανέδειξαν τα αιτήματα και της επιδιώξεις της Ελληνικής Κοινότητας της Αμερικής, ως προς αυτήν, πρότειναν επιπλέον σημεία για τον εμπλουτισμό της τελικής πρότασης της Επιτροπής Κινητοποίησης Προοδευτικού Ελληνισμού της Διασποράς «Μία Ελλάδα» για το Δίγλωσσο Ψηφιακό Ελληνικό Σχολείο, συμφωνώντας επί της αρχής στην ανάγκη θέσπισής του, ενώ εξήραν με τη σειρά τους την πρωτοβουλία επανεκκίνησης του διαλόγου, την οποία ανέλαβε η Επιτροπή.
Οι εκπαιδευτικοί και οι θεσμικοί παράγοντες της Ελληνικής Διασποράς, οι οποίοι συμμετείχαν στην εκδήλωση, με τις τοποθετήσεις τους, κατέθεσαν την εμπειρία τους από την συμμετοχή των παιδιών των Ελλήνων του Εξωτερικού στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη σχέση τους με την ελληνική γλώσσα, έριξαν φως στα χρονίζοντα προβλήματα του υπάρχοντος συστήματος.
Κλείνοντας τις εργασίες της εκδήλωσης, μετά την ενδελεχή απάντηση από τον Καθηγητή κ. Ιωάννη Καζάζη όλων των ερωτημάτων που τέθηκαν κατά την διάρκεια της συζήτησης από τους ομιλητές και τους συμμετέχοντες αυτής, η κ. Θεοδώρα Τζάκρη, έκανε μια ανακεφαλαίωση επί των βασικών σημείων της αρχικής της εισήγησης, αναφέροντας πως το σχήμα που παρουσιάστηκε δεν είναι αυθαίρετο, αλλά αποτελεί προϊόν σύνθεσης των στοιχείων εκείνων της εκπαιδευτικής μας πολιτικής που απέδειξαν την αξία τους μέσα στον χρόνο, ενώ τόνισε ότι η Ελληνική Γλώσσα, που είναι ο αγωγός του Ελληνικού Πολιτισμού, θα κινδυνεύσει μόνο όταν χάσει τους φυσικούς ομιλητές της και αυτό δεν πρέπει να συμβεί επ’ ουδενί και πουθενά.
Τόνισε σε ότι τα πρακτικά της εκδήλωσης θα απομαγνητοφωνηθούν και θα αποτελέσουν μια ουσιαστική βάση για την Επιτροπή μας προκειμένου να διαμορφώσουμε σε μια παγκόσμια εκδήλωση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα την τελική πρότασή μας για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση Εξωτερικού.