Σύσκεψη με τον Περιφερειάρχη Κρήτης, τους Βουλευτές και τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ Ηρακλείου για τις εξαγωγικές προοπτικές των Κρητικών προϊόντων
Η βουλευτής Πέλλας και Αρμόδια για θέματα Εξωτερικού Εμπορίου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ κ. Θεοδώρα Τζάκρη παρέστη σήμερα 4 Αυγούστου σε σύσκεψη στην Περιφέρεια Κρήτης για τις εξαγωγικές προοπτικές των Κρητικών προϊόντων με τον Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη και τους βουλευτές Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ κ.κ. Σωκράτη Βαρδάκη και Χάρη Μαμουλάκη, παρουσία του Συντονιστή της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ηρακλείου Δημήτρη Κλαράκη, του Αναπλ. Συντονιστή Νίκου Δρακάκη και των μελών Γιώργου Γαλενιάνου, Gian Andrea Garancini και Γιώργου Πακιουφάκη.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που προσκόμισε η κ. Τζάκρη στην σύσκεψη, το 2018 οι εξαγωγές της Περιφέρειας Κρήτης διαμορφώθηκαν σε 679,8 εκατ. Ευρώ και το 2019 σε 633,2 εκατ. Ευρώ (υπήρξε δηλαδή μια μείωση σε αντίθεση με τα αντίστοιχα εθνικά νούμερα που χαρακτηρίστηκαν από αύξηση το 2019 σε σχέση με το 2018). Ωστόσο, κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου 2021 τα στοιχεία δείχνουν αύξηση της τάξης του 33,2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2020.
Δύο είναι οι κύριες κατηγορίες των κρητικών εξαγωγών:
- Τα «Τρόφιμα και Ποτά» και
- τα «Βιομηχανικά προϊόντα»
Οι δέκα πρώτες χώρες-προορισμού των κρητικών εξαγωγών είναι η Ιταλία (24%), η Γερμανία (18%), η Αυστρία (5%), η Γαλλία (4,9%), η Ολλανδία (4,5%), οι ΗΠΑ (4,5%), η Αγγλία (4%), η Ισπανία (3,5%), η Κύπρος (2,5%) και η Βουλγαρία (2,1%).
Ναυαρχίδα των εξαγωγών της Κρήτης είναι το ελαιόλαδο καθώς ο τομέας «Τρόφιμα και Ποτά» αγγίζει ένα ποσοστό της τάξης του 70%. Δυστυχώς όμως το περισσότερο ελαιόλαδο που εξάγεται είναι το χύμα (κυρίως προς Ιταλία). Πρόκειται για το 65% του ελαιολάδου ενώ το υπόλοιπο 35% είναι το τυποποιημένο.
Στα υπέρ των κρητικών προϊόντων που εξάγονται είναι
- η ποιοτική ανωτερότητα των προϊόντων και
Στα αρνητικά (σύμφωνα πάντα με αυτά που υποστηρίζει ο κλάδος των εξαγωγέων) καταγράφονται:
- Η πανδημία και στα περιοριστικά μέτρα (ελπίζουμε προσωρινή κατάσταση)
- το διοικητικό κόστος της εξαγωγικής διαδικασίας, το οποίο υπολογίζεται ότι είναι τριπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, και
- το κόστος απόκτησης κατάλληλης πληροφόρησης (έρευνα αγοράς στο εξωτερικό, εύρεση εμπορικών εταίρων και διανομέων κ.λπ.) το οποίο πλήττει ιδιαιτέρως τις επιχειρήσεις που αποπειρώνται να εξάγουν νέα προϊόντα ή που είναι μικρού-μικρομεσαίου μεγέθους.
Την σύσκεψη απασχόλησε κυρίως το ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΑΥΞΗΘΟΥΝ ΟΙ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ ΕΙΤΕ ΜΕ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑΣ, ΕΙΤΕ ΜΕ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ, ΕΙΤΕ ΜΕ ΝΕΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ και πιο συγκεκριμένα
- Πως θα μπορούσε να μειωθεί το διοικητικό κόστος της εξαγωγικής διαδικασίας
- Πως θα μπορούσαν και άλλες μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Κρήτης να στηριχτούν για να καταφέρουν να εξάγουν.
- Η αύξηση της προστιθέμενης αξίας των προϊόντων του αγροδιατροφικού τομέα. Πχ πως θα μπορούσε η τυποποίηση του ελαιολάδου να αυξηθεί. Να σημειωθεί ότι ετησίως στην Κρήτη παράγονται από 80.000 έως 100.000 τόνοι ελαιολάδου και στόχος είναι να τυποποιείται το 50% τουλάχιστον αυτών.
- Τι θα μπορούσε να γίνει ώστε το εξαιρετικό τυρί της Κρήτης, η γραβιέρα Κρήτης, ένα προϊόν με προστατευόμενη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ), να γίνει γνωστό στις διεθνείς αγορές, το οποίο σήμερα είναι σχεδόν άγνωστο (το οποίο δεν έχει σε τίποτε να ζηλέψει από το γνωστό ισπανικό τυρί Manchego).
- Αντικείμενο της σύσκεψης αποτέλεσαν επίσης τα κρητικά κρασιά, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες για την βελτίωση της ποιότητας των ντόπιων ποικιλιών που καλλιεργούνται στο νησί από νέους παραγωγούς, που έχουν ενταχθεί σε προγράμματα (leader κλπ), η οποία προσπάθεια ενισχύεται από την Περιφέρεια με την συμμετοχή της σε διάφορες εκθέσεις τροφίμων στο Εξωτερικό όπου μεταξύ άλλων προωθούνται και τα κρητικά κρασιά.
Η απάντηση σε όλα τα κρίσιμα θέματα έρχεται μέσα από την ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ των παραγωγικών φορέων (παραγωγών-συνεταιρισμών-επιχειρήσεων-εμπόρων) για την αύξηση του όγκου των εξαγωγών και την επίτευξη οικονομιών κλίμακας σε συνδυασμό με την προσπάθεια για την διαρκή βελτίωση της ποιότητας των παραγόμενων προϊόντων, την πιστοποίηση αυτών ώστε να επιτευχθεί ο στόχος ποιότητα-ταυτότητα-ανταγωνιστικότητα.
Επίσης, πέρα από τις εξαγωγές σημαντική είναι και η απορρόφηση – κατανάλωση των κρητικών προϊόντων ιδιαίτερα κατά την καλοκαιρινή περίοδο όπου στο νησί υπάρχει αυξημένη τουριστική κίνηση και έτσι εκατομμύρια τουρίστες έρχονται σε επαφή με τα κρητικά προϊόντα (λάδι, κρασιά, μέλι, οπωροκηπευτικά κλπ) κατά την παραμονή τους στο νησί, γεγονός που ενισχύει την ζήτησή τους και στις χώρες της μόνιμης διαμονής τους. Ιδιαιτέρως δε για τα κρασιά σημαντική ώθηση προς την κατεύθυνση αυτή έχει δοθεί με την ανάπτυξη οινικών διαδρομών σε πολλές περιοχές της Κρήτης.
Φέτος η τουριστική κίνηση στην Κρήτη, σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας Κρήτης έφτασε στο 60% του 2019.