Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων για το υπαίθριο εμπόριο, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα, Τρίτη.

Ο Λάκης Βασιλειάδης επικεντρώθηκε στην εκτεταμένη διαβούλευση που διεξήγαγε το Υπουργείο και ο Άδωνις Γεωργιάδης προσωπικά με τους φορείς και εκπροσώπους του κλάδου και έδωσε διευκρινήσεις αναφορικά με παρανοήσεις που είχαν δημιουργηθεί σε παραγωγούς και εμπόρους, λόγω των διαστρεβλώσεων που διακινήθηκαν από την αξιωματική αντιπολίτευση.

 

Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο https://youtu.be/nxW707EdDjU

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

«Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, το σχέδιο νόμου για το οποίο συζητούμε σήμερα αφορά πρωτίστως έναν θεσμό της ελληνικής οικονομίας στον οποίο δραστηριοποιούνται καθημερινά χιλιάδες παραγωγοί και πωλητές και από τον οποίο εφοδιάζεται σε εβδομαδιαία βάση η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών νοικοκυριών. Οι λαϊκές αγορές και το υπαίθριο εμπόριο έχουν αποδείξει επανειλημμένως τη χρησιμότητά τους για την ελληνική οικονομία τόσο από την πλευρά του παραγωγού πωλητή, ο οποίος αποκτά άμεση πρόσβαση χωρίς μεσάζοντες στο αγοραστικό κοινό, όσο και από την απέναντι πλευρά, αυτήν του καταναλωτή, ο οποίος προμηθεύεται τα προϊόντα σε χαμηλές, ανταγωνιστικές τιμές και ειδικότερα, για την περίπτωση των φρέσκων τροφίμων σε τέτοιο χρόνο που εξασφαλίζει τη φρεσκάδα και την υψηλή ποιότητα.

Η σημασία της σημερινής συζήτησης φαίνεται και από το εύρος και τη συμμετοχή κατά τη διαβούλευση του σχεδίου νόμου αλλά και στη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής την εβδομάδα που μας πέρασε. Φορείς παραγωγών, πολιτών και καταναλωτών, η τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και πολλοί συνάδελφοι Βουλευτές από όλες τις κοινοβουλευτικές ομάδες εξάντλησαν θεωρώ όλα τα κρίσιμα ζητήματα που προκύπτουν από τις διατάξεις που εισηγείται το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Θεωρώ, επίσης, καταλυτική και τη στάση του Υπουργείου, των υπηρεσιών, αλλά και του Υπουργού του κ. Γεωργιάδη, ο οποίος από την έναρξη της επεξεργασίας του νομοσχεδίου, από τη διαβούλευση ακόμη, συνεργάστηκε στενά με όλους τους εμπλεκόμενους και άκουσε τις ανησυχίες τους και απευθείας και εμμέσως μέσω του εισηγητή μας και των Βουλευτών που τις εκφράσαμε είτε θεσμικά είτε άτυπα. Ενσωματώθηκαν ακόμη και διευκρινήσεις που ζητήθηκαν από τις τοποθετήσεις του εισηγητή της μειοψηφίας, του κ. Αραχωβίτη. Είναι σημαντικό να ακούγονται οι Βουλευτές. Άλλωστε, αυτή είναι η δουλειά μας, να εκπροσωπούμε τον κυρίαρχο λαό από όλες τις γωνιές της χώρας σε αυτήν εδώ την Αίθουσα. Και αυτή η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, του Κυριάκου Μητσοτάκη αποδεικνύει καθημερινά ότι ακούει και κατανοεί τις ανησυχίες της μεγάλης πλειοψηφίας των Ελληνίδων και των Ελλήνων.

Όπως είπα, κύριε Πρόεδρε, τα επιμέρους ζητήματα εξαντλήθηκαν στις συζητήσεις στην αρμόδια επιτροπή. Ωστόσο, επιτρέψτε μου να αναφερθώ σε μερικά από αυτά με σκοπό να τονίσω τη σημασία τους.

Κατ’ αρχάς, να ξεκινήσουμε με μια παραδοχή. Οι λαϊκές αγορές και το θεσμικό πλαίσιο που τις διέπει χρήζουν βελτίωσης. Κάθε θεσμός με ζωή δεκαετιών, όπως είναι οι λαϊκές αγορές, αναμφισβήτητα χρειάζεται περιστασιακά εκσυγχρονισμό και προσαρμογή στα δεδομένα της εποχής με βλέμμα στο μέλλον, πόσο μάλλον σε μια χρονική συγκυρία που τώρα βγαίνουμε από την κρίση της πανδημίας η οποία επηρέασε σε πολύ μεγάλο βαθμό τον κλάδο των δραστηριοτήτων στις λαϊκές αγορές. Άρα, και το πλήρωμα του χρόνου ήρθε και η χρονική στιγμή είναι η σωστή, παρά τα όσα σχετικά ακούστηκαν από την αντιπολίτευση.

Ποια είναι η κεντρική φιλοσοφία του σχεδίου νόμου; Να εκσυγχρονίσει το υπαίθριο εμπόριο, ώστε να συνεχίσει να αποτελεί σημαντικό θεσμό της ελληνικής οικονομίας και στον υπόλοιπο 21ο αιώνα. Παράλληλα, βέβαια, προστατεύει και -θα έλεγα- θωρακίζει το λαϊκό και κοινωνικό χαρακτήρα των υπαίθριων αγορών.

Ειπώθηκαν πολλά κυρίως από συναδέλφους στα αριστερά για εταιρείες, για μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, για ιδιώτες στη διαχείριση και πολλά άλλα. Με τις διατάξεις του παρόντος σχεδίου νόμου γίνεται ξεκάθαρο ότι στις λαϊκές αγορές δραστηριοποιούνται αποκλειστικά φυσικά πρόσωπα, αγροτικοί και γυναικείοι συνεταιρισμοί. Επιπλέον, η διαχείριση παραμένει στην τοπική αυτοδιοίκηση, ενώ διατηρούνται και τα κοινωνικά κριτήρια για την παραχώρηση αδειών. Στόχος είναι κάθε άδεια να αντιστοιχεί σε θέση. Ήδη ο Υπουργός ικανοποίησε το αίτημα για τουλάχιστον δύο προκηρύξεις θέσεων ανά έτος. Εδώ θα έλεγα ότι μπορούμε να το κάνουμε και τρεις προκηρύξεις θέσεων ανά έτος.

Ειδικότερα για τους παραγωγούς, η συμμετοχή τους θα γίνεται με το 50% της παραγωγής τους, με υπεύθυνη δήλωσή τους και σε μέσο όρο δύο ετών και όχι μέσω της δήλωσης στρεμμάτων του ΟΣΔΕ. Εδώ να πούμε πως αλλαγή έγινε και στην επιλογή οι παραγωγοί να μπορούν να μετατραπούν σε εμπόρους. Αυτό θα αφορά πλέον, όπως ξεκαθάρισε ο Υπουργός, μόνο την Περιφέρεια Αττικής.

Οι παραγωγοί που σήμερα διαθέτουν άδειες αλλά όχι θέσεις θα έχουν προτεραιότητα σε αυτήν τη διαδικασία η οποία αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Για μία ακόμη φορά η Κυβέρνηση αποδεικνύει ότι αυτή μπορεί καλύτερα να ενσωματώνει τις νέες τεχνολογίες στο κράτος και την οικονομία προς όφελος των πολιτών. Σ’ αυτό το πλαίσιο αξιοποιείται το εργαλείο του e-Καταναλωτής, όπου οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να ενημερώνονται για τις τιμές των προϊόντων και να επιλέγουν το πού και το πότε θα ψωνίσουν, αφού δοθεί πρώτα επαρκής χρόνος προσαρμογής τους και με την αναγκαία στήριξη από την πολιτεία και σε κατάρτιση ίσως και σε εξοπλισμό τεχνολογικό, όπως ανέφερε και ο Υπουργός.

Επιπλέον, το σχέδιο νόμου προβλέπει τη θέσπιση πρότυπων λαϊκών αγορών με υψηλές προδιαγραφές ως προς την ποιότητα, την εμφάνιση, την υγιεινή και την ασφάλεια.

Τα μόνα δύο σημεία που περιμένουμε κάποιες ακόμα πρωτοβουλίες από την πλευρά του Υπουργείου είναι η περίπτωση των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, ειδικότερα στις περιπτώσεις των Περιφερειών Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας και δεύτερον, το θέμα της εκπροσώπησης των παραγωγών και πωλητών στους φορείς διαχείρισης. Και τα δύο αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν στην πράξη με την εφαρμογή του σχεδίου νόμου και τη δευτερογενή νομοθεσία που θα ακολουθήσει.

Κλείνοντας, κύριε Υπουργέ, υπερψηφίζοντας το σημερινό σχέδιο νόμου, δημιουργούμε τις συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν στις λαϊκές αγορές να συμβαδίσουν με τις εξελίξεις στην οικονομία, οι οποίες λαμβάνουν χώρα και νομοτελειακά, αλλά και λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας. Ο εκσυγχρονισμός, όμως, των υπαίθριων αγορών πραγματοποιείται, διαφυλάσσοντας τον κοινωνικό και λαϊκό χαρακτήρα τους. Στήριξη των αδύναμων στην πράξη, όχι με ελεημοσύνη και επιδόματα, αλλά με δυνατότητες αύξησης του εισοδήματος μέσω της υγιούς άσκησης του επαγγέλματος.

Καλώ, λοιπόν, τις κυρίες και τους κυρίους συναδέλφους να υπερψηφίσουν.

Σας ευχαριστώ πολύ.»