Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στη συζήτηση στη Βουλή για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων για τα Πανεπιστήμια με τίτλο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις».
Ο Λάκης Βασιλειάδης επεσήμανε ότι με το Σχέδιο Νόμου αυτό ολοκληρώνεται ο μεταρρυθμιστικός κύκλος που προέβλεπε το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία. Τόνισε πως οι προτεινόμενες διατάξεις ενδυναμώνουν το ανθρώπινο δυναμικό των ΑΕΙ, τα διασυνδέουν με τις αναπτυξιακές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και τους δίνουν εξωστρέφεια, ενώ παράλληλα αναβαθμίζεται και η καθημερινότητα των φοιτητών.
Στην ομιλία του ο Βουλευτής αναφέρθηκε σε μερικές από τις καινοτομίες που προβλέπονται στο νομοσχέδιο όπως το «Ελληνικό Erasmus», κοινά διεπιστημονικά, διπλά και προγράμματα σπουδών δευτερεύουσας κατεύθυνσης, ξενόγλωσσα και θερινά προγράμματα σπουδών, συνεργασίες με καθηγητές και τμήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού, παραρτήματα των ελληνικών ΑΕΙ στο εξωτερικό, επαγγελματικά μεταπτυχιακά, βιομηχανικά διδακτορικά και νεοφυείς επιχειρήσεις εντός των ΑΕΙ, αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και ενίσχυση του αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ, μηχανισμό αξιολόγησης προγραμμάτων σπουδών και μείωση του όγκου της γραφειοκρατίας του ΔΟΑΤΑΠ.
Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο https://youtu.be/RKO_IEHXt1g
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κυρία Υπουργέ, πριν λίγες ημέρες συμπληρώθηκαν τρία χρόνια από τις εκλογές το 2019. Το προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, όπως είχε παρουσιαστεί από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, αποτέλεσε την πιο ολοκληρωμένη πολιτική πρόταση από τη Μεταπολίτευση και μετά. Χαρακτηρίστηκε από προτάσεις που βασίζονται σε δεδομένα για όλους τους τομείς διακυβέρνησης, ενώ προέβλεπε ένα καλά σχεδιασμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Παρά τις έκτακτες συνθήκες που δημιούργησε η επέλαση της πανδημίας, η Κυβέρνηση με τη στήριξη της κοινωνίας έχει καταφέρει να το υλοποιήσει στο μεγαλύτερο μέρος του.
Σήμερα λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε μπροστά μας ένα σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που στόχο έχει τη βελτίωση της λειτουργίας των ΑΕΙ, την αναβάθμιση τόσο του εκπαιδευτικού έργου του δημοσίου πανεπιστημίου, όσο και του ερευνητικού. Πρόκειται για το όγδοο κατά σειρά νομοθέτημα του Υπουργείου, με το οποίο ολοκληρώνεται η υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων της Νέας Δημοκρατίας, όπως αυτές έχουν καταγραφεί στο πρόγραμμά μας. Στο σχέδιο νόμου συμπεριλαμβάνονται διατάξεις που ενδυναμώνουν το ανθρώπινο δυναμικό των ΑΕΙ, τα διασυνδέουν με τις αναπτυξιακές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και τους δίνουν εξωστρέφεια, ενώ παράλληλα αναβαθμίζεται και η καθημερινότητα των φοιτητών.
Δεν υπάρχει ο χρόνος να αναφερθώ συνολικά επί των 460 και πλέον άρθρων. Συνεπώς, κύριε Πρόεδρε, θα κάνω κάποιες γενικές παρατηρήσεις επί των θεμάτων που ρυθμίζονται. Αρχικά έχω να παρατηρήσω πως, ακούγοντας συναδέλφους κυρίως από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, αναρωτιέμαι αν μιλάμε για το ίδιο κείμενο. Υπήρξαν τοποθετήσεις που αναφέρονταν σε συγκεντρωτισμό, σε έλεγχο των πανεπιστημίων από το Υπουργείο και σε αύξηση της γραφειοκρατίας. Κάθε άλλο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Βασικός άξονας του σχεδίου νόμου είναι η αυτονομία, η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και η ενίσχυση του αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ. Δίνεται ένα γενικό πλαίσιο, καθώς και οι βασικοί κανόνες οργάνωσης, ενώ στη συνέχεια υπάρχει μεγάλη ευχέρεια από τα όργανα του ιδρύματος να αποφασίσουν τις λεπτομέρειες της λειτουργίας τους. Παράλληλα, θεσπίζεται μηχανισμός συστηματικής αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών, ο οποίος διασφαλίζει ένα μίνιμουμ επίπεδο ποιότητας.
Σημαντικές, όμως, είναι και οι ρυθμίσεις που αφορούν στην εξωστρέφεια του ελληνικού πανεπιστημίου. Προβλέπονται κοινά διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών, διπλά προγράμματα σπουδών και προγράμματα σπουδών δευτερεύουσας κατεύθυνσης, πρακτικές που εφαρμόζονται ήδη εδώ και χρόνια στα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Στα σχήματα αυτά θα μπορούν να συμμετέχουν και τμήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα στα ΑΕΙ να καταρτίζουν ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών. Πρόκειται για έναν τομέα που, κατά τη γνώμη μου, το ελληνικό πανεπιστήμιο έχει μείνει αδιανόητα πίσω.
Ποια φοιτήτρια και ποιος φοιτητής κλασικών σπουδών, φιλοσοφίας και άλλων συναφών αντικειμένων από την Ευρώπη ή την Αμερική δεν θα έβρισκε εξαιρετικά ενδιαφέρον να έρθει να σπουδάσει, στα αγγλικά, στην Αθήνα, την πόλη όπου ο Πλάτωνας δίδαξε τον Αριστοτέλη; Ακόμα και τα περιορισμένα θερινά προγράμματα, τα οποία και αυτά προβλέπονται στο σχέδιο νόμου, θεωρώ ότι θα προσελκύσουν μεγάλο αριθμό φοιτητών.
Οι διατάξεις που αφορούν την εξωστρέφεια προβλέπουν, επίσης, την ίδρυση παραρτημάτων των ελληνικών ΑΕΙ στο εξωτερικό, ενώ δίνονται και δυνατότητες συνεργασίας με ακαδημαϊκό προσωπικό από το εξωτερικό στην Ελλάδα.
Τέλος, ξεχωρίζω τις διατάξεις που αφορούν στο ΔΟΑΤΑΠ και συγκεκριμένα την κατάργηση των ατομικών αιτήσεων αναγνώρισης για τίτλους που είναι ήδη και πολλαπλώς αναγνωρισμένοι. Είναι σημαντικό να μειωθεί ο όγκος της γραφειοκρατίας του ΔΟΑΤΑΠ, ώστε να καταστεί πραγματικά ουσιαστικός ο ρόλος του. Ενώ στις ρυθμίσεις που αφορούν στην καθημερινότητα των φοιτητών εισάγεται ένας νέος θεσμός εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών για ένα εξάμηνο, ένα ελληνικό ERASMUS. Πρόκειται για ιδιαίτερα δημοφιλή θεσμό στο εξωτερικό που δίνει τη δυνατότητα στους φοιτητές να αποκτήσουν εμπειρία από πολλαπλά πανεπιστημιακά τμήματα της χώρας.
Σημαντικές είναι, επίσης, οι διατάξεις για την αναβάθμιση της πρακτικής άσκησης φοιτητών, ενός θεσμού που δίνει τη δυνατότητα στους τελειόφοιτους να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία. Ειδικά η διασύνδεση των ΑΕΙ με την αγορά εργασίας αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για την ελληνική πολιτεία.
Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε, επίσης, τη δυνατότητα ίδρυσης επαγγελματικών μεταπτυχιακών, βιομηχανικών διδακτορικών, αλλά και νεοφυών επιχειρήσεων μέσα στα ΑΕΙ για φοιτητές, διδάκτορες και μεταδιδάκτορες. Η σύνδεση με την αγορά εργασίας και την οικονομία εν γένει αποτελεί το πρώτο βήμα για την περαιτέρω σύνδεση με την κοινωνία.
Παραδοσιακά στη χώρα η παιδεία και δη η τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελούσε τον κατεξοχήν μηχανισμό κοινωνικής κινητικότητας. Οφείλουμε να εντάξουμε το ελληνικό πανεπιστήμιο στον παραγωγικό ιστό και το αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας, από την αγροτική παραγωγή μέχρι τον τουρισμό. Κατά την άποψη μου, και κλείνω με αυτό, το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου βάζει τις βάσεις για το ελληνικό πανεπιστήμιο του εικοστού πρώτου αιώνα, με καθυστέρηση, ναι, αλλά αν όχι τώρα, πότε; Έχουμε αργήσει και η ελληνική κοινωνία που βλέπει τα παιδιά της να μεταναστεύουν στο εξωτερικό από τα δεκαοκτώ τους χρόνια απαιτεί μεταρρυθμίσεις.
Οι Ελληνίδες και οι Έλληνες εμπιστεύτηκαν τη Νέα Δημοκρατία τον Ιούλιο του 2019 επειδή είχε την καλύτερη πολιτική πρόταση για τη διακυβέρνηση της χώρας. Σήμερα, τρία χρόνια μετά, ολοκληρώνεται ο σημαντικός μεταρρυθμιστικός κύκλος που αφορά στον τομέα της παιδείας. Να είστε σίγουροι, κύριοι συνάδελφοι, ότι η Νέα Δημοκρατία θα έχει και πάλι την καλύτερη πολιτική πρόταση, όποτε και αν πραγματοποιηθεί η προσφυγή στις κάλπες.
Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.»