Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στη συζήτηση στη Βουλή για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας με τίτλο «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής – Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 – Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος».
Ο Λάκης Βασιλειάδης σχολίασε τη στάση της αντιπολίτευσης που επιδίδεται σε μια στείρα αντιπαράθεση συνθημάτων προκαλώντας εντυπώσεις χωρίς ουσιαστικό αντίκτυπο, όπως είπε, τη στιγμή που το νομοσχέδιο λύνει προβλήματα με άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα των καταναλωτών, των επιχειρήσεων, των αγροτών.
Ο Βουλευτής ξεκαθάρισε πως όχι μόνο δεν αμφισβητείται ο δημόσιος χαρακτήρας του νερού αλλά οι προτεινόμενες ρυθμίσεις εξασφαλίζουν την ορθή λειτουργία των δημόσιων φορέων ύδρευσης και αποχέτευσης, οι οποίοι ονοματίζονται για πρώτη φορά (ΕΥΔΑΠ, ΔΕΥΑ, ΤΟΕΒ), καθώς και την ποιότητα, τον έλεγχο και την τιμολογιακή πολιτική του δημόσιου αυτού αγαθού.
Ο Λάκης Βασιλειάδης αναφέρθηκε και στις μεταρρυθμίσεις που αφορούν τις ενεργειακές κοινότητες και τα πρόσθετα κίνητρα στους αγρότες να αξιοποιήσουν τις ΑΠΕ, τονίζοντας όμως την ανάγκη άμεσης επίλυσης του προβλήματος με τον κορεσμό στα δίκτυα υψηλής και μέσης τάσης καθώς και σε θερμικό χώρο στους υφιστάμενους υποσταθμούς ενέργειας στην Ελληνική περιφέρεια και ιδιαίτερα στην Πέλλα.
Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο https://youtu.be/b3vIgRGJlF4
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε.
Παρακολουθώντας τη συζήτηση από εχθές, αλλά και κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου, δεν μπορώ να μην παρατηρήσω πως για μία ακόμη φορά, με ευθύνη κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ, αναλώνουμε τον πολύτιμο χρόνο των κοινοβουλευτικών διαδικασιών, σε μια στείρα αντιπαράθεση συνθημάτων προκαλώντας εντυπώσεις χωρίς ουσιαστικό αντίκτυπο.
Πιστεύω πλέον ότι αποτελεί στρατηγική επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ σε κάθε σοβαρό θέμα που τίθεται προς συζήτηση στη Βουλή, να αποφεύγει να μπαίνει, ως θα όφειλε, μια υπεύθυνη αντιπολίτευση, σε συζητήσεις ουσίας, σε συζητήσεις που θα μπορούσαν πραγματικά να συνεισφέρουν στην πολιτική του τόπου και την επίλυση των προβλημάτων των Ελλήνων πολιτών. Το λέω αυτό κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επειδή έχουμε μπροστά μας ένα Σχέδιο Νόμου που λύνει προβλήματα, μικρά και μεγάλα, με άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα των καταναλωτών, των επιχειρήσεων, των αγροτών. Και αντί να συζητάμε, πολιτικά μεν – επί της ουσίας δε, αναφορικά με τα επί μέρους ζητήματα που ρυθμίζονται, ακούμε πάλι κραυγές -επιτρέψτε μου να πω- από την αντιπολίτευση, ότι πάμε να ιδιωτικοποιήσουμε το νερό, ότι ξεπουλάμε το ύψιστο αυτό δημόσιο αγαθό και άλλα πολλά.
Επανειλημμένως όμως, τόσο ο Υπουργός, ο κ. Σκρέκας, όσο και σύσσωμη η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας έχουν ξεκαθαρίσει ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Και εν πάση περιπτώσει, αφού δεν σας ικανοποιούν ίσως οι διατάξεις -σε ένα «γλωσσολογικό» επίπεδο ας μου επιτραπεί η έκφραση-, θα έπρεπε να αρκεί η σύσσωμη έκφραση της βούλησης της κυβέρνησης αλλά της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, ότι όχι μόνο δεν αμφισβητούμε το δημόσιο χαρακτήρα του νερού, αλλά οι προτεινόμενες ρυθμίσεις εξασφαλίζουν την ορθή λειτουργία των -δημόσιων και πάλι- φορέων ύδρευσης και αποχέτευσης, καθώς και την ποιότητα, τον έλεγχο και την τιμολογιακή πολιτική ενός δημόσιου (ξανά) αγαθού. Οι φορείς αυτοί μάλιστα ονοματίζονται για πρώτη φορά και είναι βεβαίως η ΕΥΔΑΠ, οι κατά τόπους ΔΕΥΑ σε όλη τη χώρα και οι ΤΟΕΒ, που είναι αρμόδιοι για την άρδευση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, σε περιφερειακές ενότητες όπως η Πέλλα από όπου και προέρχομαι.
Έτσι λοιπόν η επιλογή μιας Ρυθμιστικής Αρχής για την εποπτεία των Υδάτων επιτρέπει την ορθολογική διαχείριση και την εφαρμογή της νέας εθνικής στρατηγικής για τα ύδατα, η οποία θεσπίζεται. Η δε επιλογή της διεύρυνσης μιας υφιστάμενης αρχής, εν προκειμένω της ΡΑΕ, κρίθηκε βέλτιστη, καθώς αξιοποιείται μια διοικητική και υποστηρικτική δομή που ήδη υπάρχει και λειτουργεί, με εμπειρία στην άσκηση ρυθμιστικών και ελεγκτικών αρμοδιοτήτων, και ιδιαίτερα απέναντι σε μονοπωλιακές πρακτικές. Το εξήγησε πολύ καλά και ο υπουργός, η ύπαρξη των κατά τόπους ΔΕΥΑ είναι ένα φυσικό μονοπώλιο. Δεν λέμε ότι είναι κακό ή θα το καταργήσουμε, απλά είναι μια πραγματικότητα που καλούμαστε να ρυθμίσουμε με το βέλτιστο δυνατό τρόπο, θεσπίζοντας έναν αποκλειστικό φορέα διαχείρισης ύδατος, τη στιγμή που τώρα εμπλέκονται πολλά Υπουργεία. Άρα λοιπόν, τα σχόλια ή η κριτική περί ιδιωτικοποίησης αφορά μόνο αυτούς οι οποίοι, ή δεν έχουν διαβάσει το νομοσχέδιο, ή επιμένουν να βλέπουν σκοτεινές μεθοδεύσεις πίσω από το οτιδήποτε.
Περνώντας στη δεύτερη κατηγορία θεμάτων που ρυθμίζονται με το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου, έχουμε τις διατάξεις για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Ενσωματώνονται στην εθνική νομοθεσία 2 ευρωπαϊκές οδηγίες (η 2001 του 2018 και η 944 του 2019) , που στόχο έχουν την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ΑΠΕ, με επίκεντρο ωστόσο την ενεργότερη συμμετοχή των τελικών καταναλωτών, νοικοκυριών, επιχειρήσεων και ΟΤΑ, στο πεδίο της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Έχουμε τη μεταβολή του στόχου ως προς το μερίδιο ενέργειας από ΑΠΕ, σε τουλάχιστον 32%, ή παραπάνω, εφόσον αλλάξει από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Έχουμε επίσης σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς τις ενεργειακές κοινότητες. Εισάγονται 2 νέες μορφές: Πρώτον οι Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας, όπου πλέον μπορούν να ενταχθούν και μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις και Δεύτερον οι Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών, στις οποίες δίνεται η δυνατότητα στους συμμετέχοντες ΟΤΑ να υποστηρίξουν ευάλωτες καταναλωτές οι οποίοι ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Μπαίνει τάξη -με λίγα λόγια- σε έναν πολλά υποσχόμενο θεσμό, που, ειδικά στη σημερινή χρονική συγκυρία μια παρατεταμένης στρέβλωσης της παγκόσμιας αγοράς ενέργειας, μπορεί να προσφέρει πολλά.
Παράλληλα, δίνονται κίνητρα για μεγαλύτερη συμμετοχή των αγροτών σε σχήματα παραγωγής ενέργειας και αυξάνεται ο ενεργειακός συμψηφισμός στους αγρότες μέχρι 100kw. Είναι πολύ ευχάριστο αυτό, ωστόσο επιτρέψτε μου να πω κ. Υπουργέ, ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τον κορεσμό στα δίκτυα υψηλής και μέσης τάσης, καθώς και σε θερμικό χώρο στους υφιστάμενους υποσταθμούς ενέργειας στην Ελληνική περιφέρεια. Το ξέρετε, το έχουμε συζητήσει και κατ’ ιδίαν για την περίπτωση της Πέλλας όπου, παρότι υπάρχουν πολλές αιτήσεις για νέα φωτοβολταϊκά έργα και συστήματα αποθήκευσης σε netmetering, δεν υπάρχει η απαραίτητη χωρητικότητα για να γίνουν δεκτές.
Δεν θα αναφερθώ αναλυτικά στις υπόλοιπες διατάξεις για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, τα απόβλητα και άλλα, θέλω ωστόσο να τονίσω ότι για μια ακόμα φορά αντιμετωπίζονται καθημερινά προβλήματα που ταλαιπωρούν πολίτες, επιχειρήσεις, ΟΤΑ, αγρότες. Είναι σημαντικό να δίνουμε λύσεις, κάτι που η Νέα Δημοκρατία κάνει πράξη καθημερινά, τη στιγμή που ο αντιπολιτευτικός λόγος των περισσότερων συναδέλφων είναι μονοδιάστατα καταγγελτικός, χωρίς ουσιαστικές προτάσεις, και φυσικά με αποχή από τις ψηφοφορίες, σε ότι αφορά την κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ. Σας ευχαριστώ πολύ.»