Το σύστημα διαχείρισης των απορριμμάτων είναι ιδιαίτερα περίπλοκο, και έχει ενδιαφερόμενα μέρη πολίτες, εταιρείες, δημοτικές αρχές και κράτος, όπου το κάθε μέρος έχει διαφορετική συμπεριφορά και διαφορετικούς στόχους.
Όλοι οι παραπάνω παράγοντες έχουν ένα κοινό στόχο, να προβούν στην καλύτερη εφικτή επιλογή, κάνοντας επιλογές οι οποίες υποκινούνται από υπολογισμούς κόστους και οφέλους. Πάμε να δούμε, λοιπόν, πόσο κοντά στην αριστοποίηση (ο όρος υφίσταται στην τεχνική έκθεση «αριστοποίηση του κόστους αποκομιδής») και κατά συνέπεια στην ορθολογική κρίση, είναι οι αποφάσεις της απερχόμενης δημοτικής αρχής αναφορικά με το μείζων ζήτημα της αποκομιδής των απορριμμάτων στον Δήμο Έδεσσας.
- Όπως φαίνεται από τα συνημμένα αποσπάσματα της διακήρυξης το κόστος κίνησης των οχημάτων στο οποίο περιλαμβάνεται η αλλαγή λιπαντικών, προγραμματισμένη και έκτακτη συντήρηση, ελαστικά κλπ. πληρώνονται δύο φορές. Ποιο είναι αυτό το επιπλέον κόστος που επιβαρύνεται ο δημότης; 82.000×1.24×1.08×0.99×4 =434.865,02 ευρώ σε βάθος τετραετίας. Καθόλου άσχημα !!!!
- Προσθέτοντας στα παραπάνω την πολιτική απόφαση του Δήμου να μην προμηθευτεί νέα σύγχρονα απορριμματοφόρα στα πλαίσια του προγράμματος «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ» σε αντίθεση πχ με τον Δήμο Αλμωπίας και τον Δήμο Πέλλας, εξακολουθεί να πληρώνει ετήσιο κόστος αποσβέσεων για 6 οχήματα 144.000,00 Ευρώ. Αντίθετα εάν είχε προμηθευτεί πχ 4 οχήματα όπως ο Δήμος Πέλλας ή 3 όπως ο Δήμος Αλμωπίας, πέραν από την αύξηση των παγίων στοιχείων του Δήμου, θα είχαμε και εξοικονόμηση δαπανών ύψους 96.000,00 Ευρώ/έτος ή 72.000,00 Ευρώ/έτος, άλλως σε βάθος τετραετίας 384.000,00 Ευρώ ή 288.000,00 Ευρώ (οι τιμές χωρίς ΦΠΑ, εργολαβικό όφελος και έκπτωση).
- Η τιμή αναφοράς καυσίμου που χρησιμοποιήθηκε είναι κατά 0,317 Ευρώ μεγαλύτερη από την μέση τιμή του νομού. Πιο συγκεκριμένα η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης στις 12.04.2022 στο νομό Πέλλας, όπως προκύπτει από το παρατηρητήριο τιμών ήταν 1,791 ευρώ, ενώ τιμή που ενέκρινε η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου μας ήταν 2,108 ευρώ (sic). Επίσης στην τιμή αυτή προστέθηκε και εργολαβικό όφελος 8%, οπότε ο δημότης πληρώνει το λίτρο 2,25 ευρώ.
- Κάθε Κυριακή τα διανυόμενα και συμβασιοποιημένα χιλιόμετρα για τον σκοπό της αποκομιδής στο εμπορικό κέντρο της πόλης ανέρχονται σε 80. Ενδεικτικά η πίστα της F1 στους δρόμους του Μονακό είναι 3,3 χιλιόμετρα, με αποτέλεσμα το απορριμματοφόρο να πραγματοποιεί περίπου 25 γύρους (!!!!).
- Τέλος, το δρομολόγιο για την περισυλλογή των βιοαποδομήσιμων απορριμμάτων (καφέ κάδοι) δεν πραγματοποιείται, ενώ εξακολουθεί να πληρώνεται.
Ελέγχοντας τα δεδομένα από την καθημερινή εφαρμογή της σύμβασης διαπιστώνουμε ότι κατά την εκτέλεσή της ο Δήμος Έδεσσας κάθε άλλο παρά αριστοποιεί. Το παραγόμενο όφελός – δηλαδή μία καθαρή πόλη – είναι δεδομένο??? με πολλά ερωτηματικά αναφορικά με την κατάσταση στις γειτονιές της πόλης πλην του κέντρου αλλά και στα χωριά του Δήμου, το αντισταθμιστικό κόστος από την άλλη είναι μετά βεβαιότητας υπερβολικό. Ανορθολογικές επιλογές, όπως η μη παρακολούθηση της ορθής εκτέλεσης της σύμβασης αναφορικά με τα εκτελούμενα δρομολόγια, η άρνηση τοποθέτησης συστημάτων γεωεντοπισμού στα απορριμματοφόρα, η επιλογή σταθερού αντί μεταβαλλόμενου κόστους καυσίμων, η άρνηση προμήθειας νέων σύγχρονων απορριμματοφόρων μέσω κρατικών προμηθειών, δείχνουν σταθερή προσήλωση της διοίκησης σε μη ποιοτικές αποφάσεις που οδηγούν σε μη βιώσιμα και υπερβολικά κοστοβόρα αποτελέσματα. Την επόμενη κιόλας ημέρα, εκκινούμε διαδικασίες τροποποίησης της σύμβασης αποκομιδής απορριμμάτων, διατηρώντας το υπάρχον καθεστώς ιδιωτικής αποκομιδής, προς όφελος πλέον όχι μόνον του εργολάβου αλλά και κυρίως των δημοτών της πόλης.