Στην ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας την Παρασκευή 19/4/2024, πήραμε την πρωτοβουλία να θέσουμε το ζήτημα του συγκοινωνιακού αποκλεισμού που βιώνει η Πέλλα για χρόνια τώρα, διεκδικώντας από τη Διοίκηση απαντήσεις για τις διεκδικήσεις που οφείλει να προβάλλει για την αποπεράτωση των ημιτελών δρόμων της Περιφερειακής μας Ενότητας προς τη Θεσσαλονίκη και την Εγνατία.
Ειδικότερα, επεσήμανα ότι η χρηματοδότηση από την ΕΕ για οδικά έργα έχει πλέον περιοριστεί και δεν πρόλαβε να υλοποιηθεί το από δεκαετίες ώριμο έργο της κατασκευής της Νέας Εθνικής Οδού Θεσ/νίκης – Έδεσσας που είναι ημιτελής για πολλά χρόνια καθώς υπολείπεται η κατασκευή του τμήματος της παράκαμψης της Χαλκηδόνας και των Γιαννιτσών και το τμήμα Μαυροβουνίου Έδεσσας. Ενώ προ δεκαπενταετίας η ένταξη του έργου στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είχε εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση, ακολούθησε ναυάγιο με την υφαρπαγή των 120 εκατομμυρίων που προορίζονταν για τον δρόμο το 2012. Τα προηγούμενα χρόνια επιδιώχθηκε η ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και αυτό το ενδεχόμενο αποκλείστηκε, κάνοντας την Έδεσσα τη μοναδική πρωτεύουσα Περιφερειακής ενότητας της ΠΚΜ που δε συνδέεται με την υπόλοιπη Περιφέρεια με τέτοιο σύγχρονο δρόμο. Το αμέσως επόμενο εργαλείο, που είναι οι ευρωπαϊκοί πόροι της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (νέο ΕΣΠΑ) δεν μπορούσε να χρηματοδοτήσει τον προϋπολογισμό του αυτοκινητοδρόμου, γιατί οι πόροι που θα μπορούσε να διαθέσει η Περιφέρεια για οδικά έργα στο νέο ΕΣΠΑ δεν ξεπερνούν τα 100 εκ. ευρώ.
Άρχισαν αλλεπάλληλες διακηρύξεις για την χρηματοδότηση με ΣΔΙΤ, που ωστόσο δεν τελεσφορούν με αποκορύφωμα την πρόσφατη εκ νέου αναβολή που δόθηκε στην κατάθεση φακέλων προσφορών για τη Β΄ φάση του διαγωνισμού από τους ενδιαφερόμενους κατασκευαστές τον φετινό Φεβρουάριο και Μάρτιο. Όπως μάλιστα, ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την εναρκτήρια ομιλία στο Συνέδριο «Prodexpo» στη Θεσσαλονίκη, ο προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο τέλος του 2024-αρχές 2025 (!), μεταθέτοντας για ακόμη πιο πίσω την πιθανή έναρξη των εργασιών σε ένα τόσο ζωτικής σημασίας έργο για ολόκληρη την Πέλλα και την ευρύτερη περιοχή.
Με αυτά τα δεδομένα ρωτήθηκε η Περιφερειακή Αρχή:
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η Β΄ φάση του έργου μετά τη δεύτερη αναβολή (στις 4/3/24) κατάθεσης προσφορών από τους ενδιαφερομένους; Ποιες οι ενέργειες της Περιφέρειας, ώστε να επισπευσθεί η διαδικασία και ποια χρηματοδοτικά εργαλεία αναζητά η ΠΚΜ εναλλακτικά προς την ούτως ή άλλως αμφίβολη προοπτική αποπεράτωσης με ΣΔΙΤ;
Η απάντηση που δόθηκε, αφού βεβαιώθηκε η αναρμοδιότητα της Περιφέρειας για την κατασκευή του δρόμου, περιορίστηκε σε μια αναλυτική παρουσίαση χρονοδιαγραμμάτων για την προοπτική να υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ, που ούτως ή άλλως μεταθέτουν το έργο για ακόμη πιο πίσω από τις προσδοκίες που έτρεφαν ακόμη και οι πιο εύπιστοι κάτοικοι της Πέλλας μπροστά στις προεκλογικές διακηρύξεις που ακούγαμε (από αρμόδιους και αναρμόδιους) ότι όλα είναι έτοιμα και ο δρόμος θα φτιαχτεί άμεσα!
Επιπλέον, όμως, αφού δεν έχουμε Νέα Εθνική Οδό στην Πέλλα χρησιμοποιούμε την παλιά, κατέθεσα λοιπόν ερώτημα και για το τι θα γίνει με τη διάβαση επί της εθνικής οδού στην Παλιά Αγορά των Γιαννιτσών, όπου λειτουργεί ένα σχολικό συγκρότημα με το 2ο Γελ, 2ο Γυμνάσιο και το Μουσικό Σχολείο, με 600 μαθητές και 100 εργαζόμενους. Υπάρχουν αλλεπάλληλες αναφορές για την επικινδυνότητα στη διέλευση του δρόμου από τους Συλλόγους Γονέων και τους Διευθυντές, αφού υπάρχει απλώς μια ισόπεδη διάβαση για τα παιδιά ανάμεσα σε δυο στάσεις αστικών πάνω στο δρόμο, όπου σταματούν κάθε μέρα 10 λεωφορεία και 10 ταξί. Η Τροχαία Γιαννιτσών ζήτησε πρόσθετα μέτρα, λόγω του μεγέθους του προβλήματος που απαντήθηκε από το Τμ. Συντηρήσεων της ΠΚΜ, μεταθέτοντας τις ευθύνες στο Δήμο, αφού του ζητά εναλλακτική είσοδο για τα σχολεία, ενώ δεν υπάρχει άλλος δρόμος εφαπτόμενος στο γήπεδο και προστατευτικά κιγκλιδώματα στο πεζοδρόμιο, τα οποία ήδη υπάρχουν! Η απάντηση που δόθηκε και στη Συνεδρίαση Λογοδοσίας ήταν ότι από διετίας έχει ζητηθεί από το Δήμο Πέλλας να καταθέσει πρόταση με μελέτη για τη συνολική αναμόρφωση του τμήματος αυτού μέσα στην πόλη, αλλά δεν έχει γίνει κάτι από την πλευρά του Δήμου. Αν ο Δήμος δηλαδή δεν κάνει πρόταση για άλλα δέκα χρόνια η Περιφέρεια της οποίας αρμοδιότητα είναι και ο δρόμος και τα πεζοδρόμια θα αφήσει τους μαθητές σε καθημερινό κίνδυνο. Αν θέλουμε ωστόσο να περάσουμε από την τοπική αυτοδιοίκηση στην περιφερειακή διακυβέρνηση όπως συχνά λέει ο Περιφερειάρχης κ. Τζιτζικώστας, πρέπει πρώτα απ΄όλα να δίνουμε λύσεις στα ζητήματα που μας έχουν ανατεθεί (όπως είναι η ασφαλής διάβαση των μαθητών στο δρόμο ευθύνης μας) και δεύτερον να δρομολογούμε προτάσεις εφικτές ακόμη και γι αυτά που ξεπερνούν τις αρμοδιότητές μας (όπως είναι η κατασκευή της Νέας Εθνικής Οδού για Θεσ/κη) αλλά αφορούν τη ζωή των πολιτών που εκπροσωπούμε…
Ως παράταξη θα πιέσουμε με τα μέσα που διαθέτουμε προς κάθε κατεύθυνση για να σπάσει λοιπόν αυτή η συγκοινωνιακή απομόνωση στην οποία έχει οδηγηθεί η Πέλλα. Γιατί καθυστερεί η ολοκλήρωση της Νέας Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης-Έδεσσας-Φλώρινας; Γιατί ενώ περιμέναμε προαστιακή σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη, κατέληξε να υπολειτουργεί και το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο; Γιατί εγκαταλείφθηκε η προοπτική κάθετου άξονα με την Εγνατία είτε στο ύψος της Αλεξάνδρειας είτε στο ύψος της Βέροιας, ώστε να συνδέσει την Πέλλα και με τις όμορες περιοχές της Ημαθίας που παρουσιάζουν ανάλογη οικονομική και παραγωγική δραστηριότητα; Πώς προωθείται η διασυνοριακή σύνδεση της Πέλλας στον βορρά;
Αυτά και άλλα ανάλογα ερωτήματα στοχεύει να θίξει η εκδήλωση που οργανώνουμε για τα συγκοινωνιακά δίκτυα στο Πολιτιστικό Κέντρο Έδεσσας την Πέμπτη 25/4 στις 19:30, για την οποία απευθύνουμε ανοιχτή πρόσκληση σε όλους τους παραγωγικούς φορείς και πολίτες της περιοχής. Οι κάτοικοί της και ο τεράστιος όγκος και η ποικιλία των προϊόντων που παράγονται στην περιοχή χρειάζονται ζωτική πρόσβαση στα συγκοινωνιακά δίκτυα, ώστε να ξαναδώσουν ανάσα στην αναπτυξιακή της προοπτική!