Το Edessanews ρωτά τον ειδικό

 

Στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με τον παιδίατρο Τάσο Βλαδίκα, κάθε μήνα θέτουμε ένα επίκαιρο ερώτημα που αφορά τα παιδιά και τις συμβουλές των ειδικών. Αυτή τη φορά, ρωτήσαμε τον Τάσο Βλαδίκα αν οι γονείς αντιμετωπίζουν περισσότερα προβλήματα με την υπερβολική χρήση της τεχνολογίας και των οθονών τον χειμώνα και πώς μπορούν να περιορίσουν τις συνέπειες αυτής της συνήθειας. Δείτε τι μας απάντησε :

VLADIKAS K. ANASTASIOS MD MSc – ΕΙΔΙΚΟΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΣ

 

Η χρήση οθονών από τα παιδιά έχει τόσο αρνητικές όσο και θετικές επιπτώσεις. Οι νέες τεχνολογίες (φορητά και διαδραστικά μέσα οθόνης) είναι πλέον ριζωμένες στην καθημερινή ζωή ενός μικρού παιδιού. Τα παιδιά σήμερα είναι «ψηφιακά ιθαγενείς», καθώς γεννιούνται σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο ψηφιακό οικοσύστημα. Η ηλικία στην οποία τα παιδιά ασχολούνται με τα μέσα ενημέρωσης σε τακτική βάση έχει μειωθεί από τα τέσσερα χρόνια το 1970 στους τέσσερις μήνες σήμερα. Οι οθόνες έχουν φέρει επανάσταση στη μάθηση, την επικοινωνία και τη διάδοση πληροφοριών. Ωστόσο, η χρήση τους μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στη γνωστική, γλωσσική και κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, καθιστώντας το φαινόμενο αυτό ζήτημα δημόσιας υγείας. Η υπερβολική χρήση οθονών αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης :

Παχυσαρκίας

 

Διαταραχών συμπεριφοράς

 

Προβλημάτων ύπνου

 

Χαμηλών ακαδημαϊκών επιδόσεων

 

Κατάθλιψης και άγχους

 

Υπερευαισθησίας και επιθετικότητας

Εθισμού

Για παράδειγμα, κάθε επιπλέον ώρα έκθεσης ενός παιδιού δύο ετών στην τηλεόραση αντιστοιχεί σε μείωση κατά 7% της συμμετοχής του στην τάξη και σε μείωση κατά 6% της ικανότητάς του στα μαθηματικά στην τέταρτη τάξη.

 

 

Όσον αφορά τη γλωσσική ανάπτυξη, τα παιδιά που περνούν δύο ή περισσότερες ώρες την ημέρα μπροστά σε οθόνες έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν προβλήματα συμπεριφοράς και φτωχότερη απόκτηση λεξιλογίου σε σύγκριση με εκείνα που βλέπουν οθόνες για μία ώρα ή λιγότερο. Στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη, η αυξημένη έκθεση στην τηλεόραση μεταξύ 6 και 18 μηνών σχετίζεται με συναισθηματική αντιδραστικότητα, επιθετικότητα και εξωστρεφείς συμπεριφορές. Επιπλέον, η ύπαρξη τηλεόρασης στο υπνοδωμάτιο ενός παιδιού στην ηλικία των έξι ετών συνδέεται με χαμηλότερη συναισθηματική ανάπτυξη στα οκτώ του χρόνια. Η έκθεση σε βίαιο και γρήγορου ρυθμού περιεχόμενο έχει επίσης συσχετιστεί με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ADHD) και αντικοινωνική συμπεριφορά.

 

Οφέλη από τη σωστή χρήση των οθονών

 

Παρόλα αυτά, η ορθή χρήση της τεχνολογίας μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα, καθώς :

 

Βελτιώνει την κοινωνικοποίηση

Ενισχύει την κριτική σκέψη

 

Προάγει τη σχολική ετοιμότητα

 

Βοηθά στην ανάπτυξη λεπτών κινητικών δεξιοτήτων

 

Ενθαρρύνει τη γνώση γραφής και ανάγνωσης

 

Συμβάλλει στην καλύτερη επικοινωνία

 

Συμβουλές για τους γονείς

 

Για να περιοριστούν οι αρνητικές συνέπειες της υπερβολικής χρήσης οθονών, οι γονείς μπορούν να ακολουθήσουν τις παρακάτω πρακτικές :

 

Ενθαρρύνουν υγιεινές συνήθειες και περιορίζουν τη χρήση οθονών

 

Απενεργοποιούν όλες τις οθόνες κατά τη διάρκεια των οικογενειακών γευμάτων και εξόδων

 

Χρησιμοποιούν γονικούς ελέγχους

 

Δεν χρησιμοποιούν τις οθόνες ως «πιπίλες» ή babysitter

 

Απομακρύνουν τις οθόνες από τα υπνοδωμάτια τουλάχιστον 30-60 λεπτά πριν από τον ύπνο

 

Δημιουργούν συνδέσεις με σημαντικά γεγονότα ή μέρη ενδιαφέροντος

 

Ενθαρρύνουν τα παιδιά να ασχοληθούν με δραστηριότητες εκτός οθονών, όπως αθλήματα, μουσική, τέχνη και χόμπι

 

Δίνουν το καλό παράδειγμα, υιοθετώντας οι ίδιοι ασφαλείς και υγιείς συνήθειες χρήσης της τεχνολογίας

Ακολουθώντας αυτές τις κατευθύνσεις, οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αξιοποιήσουν τα οφέλη της τεχνολογίας, χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά η ανάπτυξή τους.