Η πρωτοβουλία για ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της Έδεσσας είναι μια θετική εξέλιξη.
Το γεγονός ότι ένας κορυφαίος ακαδημαϊκός φορέας, όπως το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, αναλαμβάνει να χαράξει τις κατευθύνσεις για το μέλλον της πόλης, δείχνει ότι υπάρχει διάθεση για έναν πιο οργανωμένο σχεδιασμό και μια μακροπρόθεσμη προοπτική έπειτα από 20-30 ή 50 χρόνια μετά. Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Έδεσσας στις 17 Μαρτίου 2025, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία η Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ του Δήμου Έδεσσας και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) για την εκπόνηση του ερευνητικού προγράμματος «Στρατηγικό σχέδιο για την Έδεσσα του 21ου αιώνα».
Το περιεχόμενο του σχεδίου Σύμφωνα με την εισήγηση, το ΕΜΠ αναλαμβάνει τη μελέτη και κατάρτιση ενός στρατηγικού σχεδιασμού που θα καθορίσει τις βασικές κατευθύνσεις για την ανάπτυξη της Έδεσσας τα επόμενα χρόνια. Το σχέδιο αναμένεται να περιλαμβάνει εν συντομία :
Προτάσεις για τη βελτίωση των υποδομών και των μεταφορών.
Στρατηγικές για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και του τουρισμού.
Πολιτικές για τη διατήρηση του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου της πόλης.
Σύγχρονες λύσεις για το περιβάλλον και τη βιώσιμη διαχείριση των πόρων.
Ενδεικτικά, μιλάμε για όλη τη φιλοσοφία της πόλης πολεοδομικά, κυκλοφοριακό, γήπεδο, κανναβουργείο, ποταμοβραχίονες, ανάπτυξη πρασίνου/δένδρων εντός αστικού ιστού, Καραμάν, Φ.Ο.Ε., συνεννόηση με ΔΕΗ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αξιοποίηση βιοτεχνικού χώρου Ριζαρίου, Άγιος Αθανάσιος και πολλά άλλα που μπορείτε να παρακολουθήσετε το δημοτικό συμβούλιο μαγνητοσκοπημένα στο παρακάτω link για να έχετε τη δική σας γνώμη.
Το κόστος της μελέτης ανέρχεται πάνω κάτω στις 100.000 ευρώ συν το Φ.Π.Α. 124.000 , ποσό που, σύμφωνα με τοποθετήσεις στο δημοτικό συμβούλιο, θεωρείται και φθηνό για ένα τέτοιο έργο, δεδομένου ότι στο παρελθόν έχουν δαπανηθεί πολύ μεγαλύτερα ποσά για μελέτες που έμειναν στα χαρτιά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της διάσημης σχεδιάστριας κας Σουόρτσ, που παρουσίασε μελέτη με φιλόδοξες μακέτες για την Έδεσσα, αντίστοιχες εκείνων μεγάλων πόλεων του εξωτερικού, αλλά χωρίς ποτέ να υλοποιηθούν.
Η τοποθέτηση της αντιπολίτευσης
Η αντιπολίτευση δεν εξέφρασε αντίρρηση για τη συνεργασία με το ΕΜΠ, αναγνωρίζοντας ότι το έργο μπορεί να θέσει ισχυρές βάσεις για το μέλλον της πόλης. Ωστόσο, ανέδειξε ζήτημα διαδικαστικής διαφάνειας, καθώς, χωρίς να προηγηθεί ανοικτός διαγωνισμός, ώστε να δοθεί η δυνατότητα συμμετοχής και σε άλλα ελληνικά ή ξένα πανεπιστήμια, δεν το θεώρησαν δίκαιο και έτσι ψήφισαν αρνητικά στην παρούσα φάση.
«Το μέλλον ανήκει στους επόμενους Εδεσσαίους»
Ο δήμαρχος Έδεσσας, υπεραμυνόμενος της πρωτοβουλίας, σημείωσε ότι τα αποτελέσματα αυτής της στρατηγικής μελέτης μπορεί να μην είναι άμεσα ορατά, αλλά θα ωφελήσουν τις επόμενες γενιές. «Το μέλλον της Έδεσσας δεν ανήκει σε εμάς, αλλά στους μελλοντικούς Εδεσσαίους», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παρακολουθώντας το δημοτικό συμβούλιο, γνώμη μου, είναι ότι η Έδεσσα έχει όλες τις προϋποθέσεις για να εξελιχθεί σε μια πραγματικά σύγχρονη και βιώσιμη πόλη. Όμως, για να γίνει αυτό, δεν αρκούν μόνο τα πλάνα και οι αναθέσεις. Χρειάζεται διάλογος με τους πολίτες και όχι μόνον αποκλειστικά από τους Δημοτικούς συμβούλους. Όλοι όσοι πέρασαν, ο κάθε δημοτικός σύμβουλος, σίγουρα θα ήθελε, η ανάπτυξη να αφορά πρώτα και κύρια τους Εδεσσαίους και τις Εδεσσαίες που θα ζουν στο μέλλον στον τόπο μας, όπως και οι ίδιοι όσο ζήσουν και ζήσουμε. Ως πολίτες όμως είμαστε ιδιαίτεροι και ο,τι καινοτομία καλή τη θέληση έφτιαξε ο δήμος για εμάς, τώρα, μετά από χρόνια, επανασχεδιάζουμε την πόλη γιατί δεν βγήκε καλό το αποτέλεσμα… Τελικά η παλιά Έδεσσα ήταν υποβαθμισμένη, ήταν… παραδοσιακή, τώρα σύγχρονη, αλλά με το τσιμέντο να το παρατραβήξαμε. Υπάρχουν πολύ καλές ιδέες όπως το πάρκο βροχής, ένα πάρκο χωματένιο που θα απορροφά το νερό. Έχουμε επίσης 10.000 αυτοκίνητα μέσα στην πόλη και χρειαζόμαστε 55 χιλιόμετρα πάρκινγκ. Τον καλύτερο Μαθηματικό να φέρεις, την εξίσωση αυτήν δεν θα μπορεί να τη λύσει. Και η ζωή έχει δείξει ότι θα συνεχίσουμε έτσι, όση κουλτούρα κι αν έχουμε το αυτοκίνητο θεωρείται χρήσιμο κατά κύριο λόγο και άρα θέλουμε δεν θέλουμε θα υπάρχει. Οι δρόμοι πάλι έτσι όπως είναι κεντρικά, ποδηλατεις με δυσκολία και φυσικά με πολύ προσοχή.
Η καλύτερη ιδέα πάντως για κάτι άμεσο και πολύ μπροστά, ανήκει στον δήμαρχο Έδεσσας Γιάννη Τσεπκεντζή, όταν είπε ότι είναι προτιμότερο να επιδοτήσει με 200/300 ευρώ τον κάθε πολίτη που θα επιθυμούσε να επενδύσει και να μεταφέρεται με ηλεκτρικό ποδήλατο ή πατίνι μέσα στην πόλη, παρά να έπαιρνε ο δήμος ηλεκτρικά ποδήλατα που κάθε χρόνο θα υπήρχε φθορά και έπρεπε να συντηρούνται πανάκριβα επιβαρύνοντας το δικό μας ταμείο. Αν υπάρχουν τέτοια χρήματα που είναι ευεργετικά για τους συμπολίτες μας, ας γίνει τώρα, να μην μείνουμε στα λόγια αλλά τον Απρίλιο να ισχύσει, θα είναι υπέρ του συνόλου αλλά και της ίδιας της πόλης μας και είναι κάτι που θα μείνει ως κάτι καλό για την ιστορία.