Απάντηση στο υπ’ αριθμ. 1588/ 24.03.2025 έγγραφο του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Έδεσσας και Αλμωπίας.
Σε απάντηση της εν θέματι επιστολής σας, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Η εφαρμογή της πιλοτικής τακτικής επιδότησης ανεργίας ερείδεται επί του άρθρ. 24 «Πιλοτικές δράσεις Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης σχετικά με την ανεργία» του Κεφ. Β’ του ν. 4921/22 (Α’ 75), όπως ισχύει:
«Στο πλαίσιο των δράσεων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, υλοποιούνται από τη Δ.ΥΠ.Α. δράσεις πιλοτικού χαρακτήρα για τη διεύρυνση του πλέγματος προστασίας των αναζητούντων εργασία και τη δικαιότερη κατανομή των επιδομάτων ανεργίας. Η προστασία που παρέχεται με τις πιλοτικές δράσεις δεν μπορεί να υπολείπεται αυτής που προβλέπεται στο Εθνικό Σύστημα
Προστασίας από την Ανεργία του ν. 1545/1985 (Α΄ 91)». και την εκδοθείσα κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 6 του άρθρ. 79 του ίδιου νόμου υπ’ αριθμ. 54427/2024 (Β’
7047) ΚΥΑ, με την οποία ρυθμίζονται οι ιδιαίτεροι όροι χορήγησης της παροχής, ως εξής:
Προϋποθέσεις ένταξης στην επιδότηση:
– Άρθρο 2, παρ. 1 & 2: ιδιότητα του ανέργου σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρ. 3 του ν.1545/85, ως αναδιατυπώθηκε με το άρθρ. 16 του ν. 4921/2022 (ως ισχύει και με το υφιστάμενο σύστημα)
– Άρθρο 2, παρ. 2: μη υπαγωγή στην επιδότηση ανεργίας τα τελευταία τέσσερα έτη πριν από τη λύση/λήξη της εργασιακής σχέσης
– Άρθρο 4, παρ. 2 & 4: πραγματοποίηση τουλάχιστον 175 ημερών ασφάλισης με εισφορές υπέρ του κλάδου ανεργίας της ΔΥΠΑ κατά τους τελευταίους 14 μήνες πριν από τη λύση ή λήξη της εργασιακής σχέσης, αφαιρουμένων των δύο τελευταίων μηνών (με βάση το υφιστάμενο σύστημα απαιτούνται τουλάχιστον 125 ημέρες ασφάλισης στο ίδιο κρίσιμο χρονικό διάστημα, ενώ για τους νέους επιδοτούμενους απαιτούνται επιπλέον 80 ημέρες κατ’ έτος τα προηγούμενα δύο έτη πριν από την
έναρξη της επιδότησης)
Ύψος επιδότησης
– Άρθρο 4, παρ. 1: η πιλοτική τακτική επιδότηση ανεργίας αποτελείται από τρία οικονομικά μέρη:
– το «σταθερό» που χορηγείται σε όσους πληρούν τις προεκτεθείσες προϋποθέσεις ένταξης και υπολογίζεται βάσει των αποδοχών του δικαιούχου σε συνάρτηση με το νόμιμο κατώτατο ημερομίσθιο (ή το μέσο ημερομίσθιο των αποδοχών του, εάν αυτές ήταν μικρότερες από τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό), ως εξής: 70% αυτού στο 1ο
τρίμηνο, 60% στο 2ο τρίμηνο, 50% στο 3ο τρίμηνο, 40% στο 4ο τρίμηνο, 30% στο 1ο
εξάμηνο του 2ου έτους, 20% στο 2ο εξάμηνο του 2ου έτους)(άρθρ. 6 παρ. 1).
– το μεταβλητό, που χορηγείται σε όσους πληρούν τις εξής επιπλέον προϋποθέσεις:
– α) έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 900 ημέρες ασφάλισης με εισφορές υπέρ του κλάδου ανεργίας της ΔΥΠΑ στους τελευταίους 50 μήνες πριν από τη λήξη ή λύση της εργασιακής σχέσης, αφαιρουμένων των δύο τελευταίων μηνών β) έχουν κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα του 14μηνου αποδοχές κατά μέσο όρο ίσες ή ανώτερες από τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό (Άρθρο 4, παρ. 3 & 4),
και εξαρτάται από τα έτη ασφάλισης (από το 4ο έως και το 20ο έτος ασφάλισης πριν από τη λύση ή λήξη της εργασιακής σχέσης) και τον μέσο όρο αποδοχών του δικαιούχου κατά τα έτη αυτά(άρθρ. 6 παρ. 2),
– το πρόσθετο, που περιλαμβάνει προσαυξήσεις λόγω της ιδιότητας του γονέα μονογονεϊκής οικογένειας (40,00€) και προστατευομένων μελών (40€ για το πρώτο μέλος και 20€ για κάθε επόμενο) με ανώτατο όριο τα 100,00 € μηνιαίως, καθώς και προσαυξήσεις εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα (3 ημερήσια επιδόματα σταθερού μέρους ανά πλήρη μήνα) (άρθρο 6, παρ. 3).
Τα τρία αυτά μέρη δεν μπορούν να υπερβαίνουν αθροιστικά μηνιαίως το διπλάσιο του μηνιαίου επιδόματος που αντιστοιχεί στο πρώτο τρίμηνο του σταθερού μέρους (άρθρ. 6, παρ. 4).
Διάρκεια Επιδότησης
Άρθρο 5, παρ.2: η επιδότηση δύναται να διαρκέσει από 3 έως 24 μήνες με βάση τις ημέρες ασφάλισης με εισφορές υπέρ ανεργίας της ΔΥΠΑ που έχουν πραγματοποιηθεί στους τελευταίους 74 μήνες πριν από τη λύση/λήξη της εργασιακής σχέσης, αφαιρουμένων των δύο τελευταίων μηνών. Για τους πρώτους 12 μήνες της επιδότησης, εφαρμόζεται η αναλογία 2 μήνες απασχόλησης: 1 μήνας επιδότησης και για τους επόμενους 12 μήνες η αναλογία 3 μήνες απασχόλησης: 1 μήνας επιδότησης.
Κριτήρια επιλογής:
Η πιλοτική τακτική επιδότηση ανεργίας αφορά περίπου σε 15.000 άτομα (άρθρ. 1 παρ. 3) η
επιλογή των οποίων στηρίζεται σε έναν ειδικό αλγόριθμο που αναπτύχθηκε για τον σκοπό αυτό σύμφωνα με τη μεθοδολογία «Τυχαιοποιημένης Ελεγχόμενης Δοκιμής» (άρθρ. 3 παρ. 1), ο οποίος υπολογίζει αυτόματα το επίδομα τόσο με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο όσο και με το νέο.
Βασικό κριτήριο για την προεπιλογή των δικαιούχων μέσω του αλγορίθμου είναι να καταβάλλεται στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος συνολικά ποσό ίσο ή μεγαλύτερο από το ποσό που θα καταβαλλόταν με το υφιστάμενο σύστημα επιδότησης σύμφωνα με το προεκτεθέν άρθρ. 24 του ν. 4921/22 και το άρθρ. 3 της οικείας ΚΥΑ κατά το οποίο:
«3. Σε κάθε περίπτωση οι επιλεγόμενοι από την ΤΕΔ θα πρέπει να εξασφαλίζουν από την ένταξη στην πιλοτική επιδότηση ανεργίας προστασία τουλάχιστον ιδίου βαθμού με την προβλεπόμενη από το Εθνικό Σύστημα Προστασίας από την Ανεργία του ν. 1545/1985 (Α’ 91), του βαθμού προστασίας κρινομένου από το συνολικό δικαιούμενο ποσό καθ’ όλη τη δυνητική διάρκεια της εγκριθείσας επιδότησης, άλλως η αίτησή τους ανακατευθύνεται στις εξεταζόμενες για την τακτική επιδότηση ανεργίας αιτήσεις δυνάμει των άρθρων 4 έως 5 του ν. 1545/1985 (Α’ 91)»,
Οι μη επιλεγόμενοι στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος εντάσσονται στην επιδότηση με βάση τις προϋποθέσεις που ορίζονται από το Εθνικό Σύστημα Προστασίας από την Ανεργία, και συνεπώς, από το πιλοτικό πρόγραμμα δεν θίγονται ουδόλως οι ισχύουσες διατάξεις που αφορούν σε οικοδόμους ή σε άλλες κατηγορίες ανέργων, με ευέλικτες μορφές απασχόλησης όπως, επίσης, και στη χορήγηση του επιδόματος μακροχρονίως ανέργων που δεν έχουν καταργηθεί.
Για τους ασφαλισμένους με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά απασχόλησης (απασχολούμενους σε επιχειρήσεις που λειτουργούν εποχικά, εκπαιδευτικούς, κ.λπ.) διερευνάται ένα διαφορετικό μοντέλο επιδότησης προσαρμοσμένο στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του επαγγέλματός τους.
Όπως επισημαίνεται στην υπ’ αριθμ. 147725/18.02.2025 εφαρμοστική εγκύκλιο της Δ/νσης Ασφάλισης και Κοινωνικών Πολιτικών της ΔΥΠΑ:
«Ασφαλισμένοι που απασχολούνταν σε επιχειρήσεις που λειτουργούν εποχικά ή σε επαγγέλματα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (οικοδόμοι, ξεναγοί κ.λπ.) είναι δυνατόν να συμμετάσχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα, εφόσον θεμελιώνουν επιδότηση συμφερότερη σε σχέση με το τρέχον σύστημα, καθώς δεν εξαιρούνται από τη διάταξη, το πρόγραμμα, ωστόσο, αφορά σε κοινούς ανέργους, με μηχανογραφημένη ασφαλιστική ιστορία».
Τέλος, η πιλοτική εφαρμογή της τακτικής επιδότησης ανεργίας εξυπηρετεί ακριβώς την ανάγκη της προηγούμενης αξιολόγησης του νέου μοντέλου, στην οποία θα στηριχθεί και η μετέπειτα επέκτασή της εφαρμογής του, με όσες αναγκαίες προσαρμογές τυχόν προκύψουν κατά τη διαδικασία αξιολόγησης, ώστε να εξυπηρετεί το πρόγραμμα τον σκοπό του, δηλαδή την οικονομική στήριξη του ανέργου στη βάση ενός δικαιότερου συστήματος ανταποδοτικότητας και τη γρήγορη επανένταξή του στην αγορά εργασίας.
Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ