Σε πολύ θετικό κλίμα πραγματοποιήθηκε η συνέντευξή μας με τον Αντιπεριφερειάρχη Πέλλας, Δάνη Τζαμτζή. Μας υποδέχτηκε με ευγένεια στο γραφείο του και αφιέρωσε περισσότερο από μία ώρα για να απαντήσει αναλυτικά σε όλες τις ερωτήσεις που του θέσαμε, συζητώντας μαζί μας πολύ περισσότερα θέματα από όσα χωράει μια απλή συνέντευξη.

 

Κάθε φορά που συνομιλούμε με τον Αντιπεριφερειάρχη, οι πληροφορίες που αντλούμε αποδεικνύονται πολύτιμες, είτε αφορούν ζητήματα πολιτικής προστασίας, όπως οι φωτιές και οι νεροποντές, είτε ζητήματα καθημερινότητας που απασχολούν τον Νομό Πέλλας. Οι παρεμβάσεις του και οι ενέργειες της Περιφερειακής Ενότητας έχουν συχνά συμβάλει όχι μόνο στην καλύτερη ενημέρωση των πολιτών αλλά και στην επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Δάνης Τζαμτζής έχει υπηρετήσει τον τόπο από πολλές θέσεις ευθύνης : δήμαρχος Σκύδρας, βουλευτής Πέλλας με τη Νέα Δημοκρατία και σήμερα Αντιπεριφερειάρχης. Με τη μακρά εμπειρία του γνωρίζει από πρώτο χέρι πού και πώς να διεκδικεί τα απαραίτητα έργα και τα κονδύλια για τον Νομό. Με όλα αυτά κατά νου, καθίσαμε απέναντί του και του θέσαμε ερωτήσεις που καίνε: από τον δρόμο ΈδεσσαςΘεσσαλονίκης, μέχρι τα αγροτικά, την καθημερινότητα και την πολιτική προστασία. Ο ίδιος απάντησε με αμεσότητα και ειλικρίνεια.

 

  1. Δρόμος Έδεσσας – Θεσσαλονίκης: Υπάρχει φως στο τούνελ;

Από την παιδική μας ηλικία ακούμε όλους τους πολιτικούς του τόπου μας να λένε: «Ήρθε η ώρα της Πέλλας» και ότι επιτέλους θα φτιαχτεί ο δρόμος Έδεσσας – Θεσσαλονίκης. Έχουμε ακούσει για ΣΔΙΤ, για κονδύλια, για εξαγγελίες, για τεχνικές μελέτες, αλλά σύγχρονο δρόμο δεν έχουμε δει.
Πώς εξηγείται αυτό; Γιατί άλλοι δρόμοι (π.χ. Βόρας – 3-5 πηγάδια ) προχωρούν και αυτός όχι;
Μήπως τελικά αυτός ο δρόμος είναι καταδικασμένος να μένει στα λόγια;

 

Ο κ. Τζαμτζής μας εξηγεί :

  1. Ο δρόμος Θες/νίκης – Έδεσσας πράγματι έχει καθυστερήσει για την Πέλλα και τους πολίτες της.

  • Είναι όμως γεγονός, ότι με τη διαδικασία των ΣΔΙΤ δηλαδή της Σύμπραξης του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ολοκληρώθηκε η 2η φάση της Ανταγωνιστικής διαδικασίας και όπως έχω ενημέρωση από το Υπουργείο Υποδομών που έχει την ευθύνη του έργου, έχουμε πλέον τη διαδικασία των δεσμευτικών προσφορών από τις εταιρείες που συμμετέχουν. Με απόφαση του Υπουργείου, στην τελική φάση συνεχίζουν 3 εταιρείες: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ-ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, και ΑVAX.
  • Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ έχει οριστεί σε 30 χρόνια. Τα 4 χρόνια για την κατασκευή του έργου και τα υπόλοιπα 26 για την λειτουργία και συντήρηση του έργου. Το κόστος του έργου έχει υπολογιστεί στα 358,8 εκατ. ευρώ και με το ΦΠΑ στα 444,91 εκατ. ευρώ. Είναι το 2ο μεγαλύτερο έργο οδοποιίας μετά τον flyover της Θεσσαλονίκης.
  • Όπως υπολογίζει το Υπουργείο Υποδομών, η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο και η έναρξη εργασιών θα μπορούν να ξεκινήσουν στα μέσα του 2026.

 

Τώρα για τον δρόμο που θα ενώσει το Χιονοδρομικό του Βόρα με το Χιονοδρομικό 3-5 Πηγάδια, σας ενημερώνω ότι:

  • Στα πλαίσια του Προγράμματος ΟΧΕ (Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις) μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται έργα και δράσεις σε ορεινές και παραμεθόριες περιοχές της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, εκπονούνται μελέτες σύνδεσης των τριών χιονοδρομικών κέντρων (Βόρας –Τρία πέντε πηγάδια- Σέλι) .
  • Η Υποδιεύθυνση Τεχνικών Έργων ΠΕ Πέλλας έχει αναλάβει και υλοποιεί την ανάθεση και την επίβλεψη της προμελέτης οδοποιίας του τμήματος Κάτω Γραμματικό- Άνω Γραμματικό- Άγιος Παύλος μήκους 13km.
  • To συνολικό μήκος της οδού Κάτω Γραμματικό – Σέλι είναι 45km
  • προϋπολογισμός όλου του έργου εκτιμάται σε 40 εκ ευρώ

 

 

2. Οι δρόμοι μέσα στην πόλη: Εμπειρία χωρίς αξιοποίηση;

Κύριε Τζαμτζή, έχετε διατελέσει δήμαρχος, βουλευτής και γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα πού πρέπει να χτυπήσεις πόρτες για να πάρεις κονδύλια. Βλέπουμε ότι φτιάχνετε δρόμους σε διάφορα σημεία, όμως πολλοί δημότες, ακόμα και μέσα στην Έδεσσα, διαμαρτύρονται. Λένε χαρακτηριστικά σε σχόλια :
«Ρε Ιορδάνη, κοίτα λίγο και τον δρόμο στη Σαρανταπόρου. Μας διαλύει τα αυτοκίνητα».
Οι δήμαρχοι τελικά ζητούν τη βοήθειά σας ή φοβούνται να συνεργαστούν μαζί σας;

 

 

  1. Πρέπει να διευκρινίσω κάποια θέματα.

Η Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας, έχει συγκεκριμένες οδούς στην αρμοδιότητά της και μέσα από το τεχνικό μας πρόγραμμα, συντηρούμε και αναβαθμίζουμε αυτό το οδικό δίκτυο.

 

Μέσα στην πόλη της Έδεσσας, η ΠΕ Πέλλας έχει την ευθύνη μόνο του κεντρικού δρόμου που οδηγεί από την είσοδο (Νοσοκομείο) προς την έξοδο της πόλεως (ανηφόρες Άγρα).

Όλες οι άλλες οδοί εντός πόλεως, όπως και η οδός Σαρανταπόρου, ανήκουν στην αρμοδιότητα του Δήμου Έδεσσας. Μάλιστα κάποια τμήματα της οδού αρμοδιότητας μας, τα είχαμε ασφαλτοστρώσει την προηγούμενη 4ετία.

Δυστυχώς όμως με το φυσικό αέριο, ο δρόμος ευθύνης μας έχει υποστεί βλάβες, όπως έχουν υποστεί βλάβες και άλλοι οδοί αρμοδιότητας της Π.Ε. Πέλλας, όχι μόνο από την διέλευση του αερίου, αλλά και από εργασίες άλλων  υπηρεσιών,  όπως ο ΟΤΕ,  κλπ.

Μάλιστα, πολλές φορές γίνονται εργασίες σε δρόμους ευθύνης μας, χωρίς να ενημερώσουν και να πάρουν την σχετική άδεια οι φορείς.

Με τους Δημάρχους δεν έχω κανένα πρόβλημα. Κοινός μας στόχος,  είναι η ανάπτυξη της Πέλλας και φυσικά είμαι ανοικτός σε συνεργασίες.

 

 

 

  3. Πρόγραμμα LEADER –

Στην 11η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ακούσαμε τον Δήμαρχο Έδεσσας στο 30ο λεπτό να μιλάει για ένα έργο LEADER που αφορά βελτίωση δρόμου για τα έκτακτα οχήματα της πολιτικής προστασίας από τα κοιμητήρια της Έδεσσας προς το Καραμάν, το ΦΟΕ και το 606. Παράλληλα έκανε αναφορά και σε μια τοποθέτηση γεννήτριας στην τοποθεσία Καρκάγια για να έχουμε πάντα νερό σε περίπτωση διακοπής ρεύματος.
Γνωρίζετε κάτι παραπάνω για αυτό; Υπήρχε τέτοιο σύστημα και δεν το προμηθευόμασταν; Πότε αναμένεται η υλοποίηση;

 

 

3. Να το ξεκαθαρίσουμε.

Μέσα από το πρόγραμμα Leader, – για το οποίο πρέπει να πω ότι από την έναρξη διαμόρφωσής του, ήμουν αυτός που υποστήριξε σθεναρά, ότι αυτό το τωρινό Leader πρέπει να δώσει δυνατότητα για έργα στους Δήμους και στην Περιφέρεια – κάθε Δήμος έχει την δυνατότητα να προτείνει κάποια έργα.

 Δεν γνωρίζω αν ο Δήμος Έδεσσας προτείνει κάποιον δρόμο προς το ΦΟΕ και το 606.

 Η τοποθέτηση γεννήτριας στην τοποθεσία Καρκάγια, θα γίνει μέσα από ένα πρόγραμμα που διεκδίκησε και πήρε με συντονισμένες ενέργειες η ΠΕ Πέλλας.

Στα πλαίσια του Προγράμματος Διασυνοριακής Συνεργασίας Interreg  η ΠΕ Πέλλας θα υλοποιήσει το έργο με τίτλο  «Σύστημα Έγκαιρης Ανίχνευσης Φωτιάς & Αυτόματης Προειδοποίησης και Πυρόσβεσης Δήμου Έδεσσας» αφορά εγκαταστάσεις πυρανίχνευσης-πυροπροστασίας στην περιαστική δασική έκταση του Δήμου Έδεσσας και συγκεκριμένα βόρεια του οικισμού ο οποίος συνορεύει βόρεια-βορειοδυτικά με το σημείο των δασικών περιαστικών εκτάσεων της ¨Περιοχής Σταθμού¨ προϋπολογισμού 810.000 €

Ταυτόχρονα θα υλοποιηθούν έργα και δράσεις στα πλαίσια του ίδιου προγράμματος από τον Δήμο Έδεσσας και φορείς της γείτονας χώρας (Δημοκρατία Βόρειας Μακεδονίας)

Συγκεκριμένα ο Δήμος Έδεσσας θα προμηθευτεί εξοπλισμό στη θέση πηγών «Καρκάγια» για την αυτονόμηση των συστημάτων ενέργειας και θα βελτιώσει την οδό πρόσβασης στην περιοχή τοποθέτησης του πυροσβεστικού συστήματος, συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 100.000

 

  1. Το πρόγραμμα για εργαζόμενους 55+
    Ένα από τα πιο ανθρώπινα και λειτουργικά προγράμματα είναι αυτό που απευθύνεται στους συμπολίτες μας άνω των 55. Τους δίνει τη δυνατότητα να δουλέψουν 1+1 έτος και να εξασφαλίσουν ένσημα και προοπτική σύνταξης.
    Θα μπορούσε αυτό το πρόγραμμα της προκοπής να επεκταθεί και σε άλλες ηλικιακές ομάδες; Πόσες λειτουργικές θέσεις υπάρχουν στην Π.Ε. Πέλλας κενές;

 

4. Θα συμφωνήσω μαζί σας απόλυτα για το πρόγραμμα απασχόλησης συμπολιτών μας 55-67 ετών.

Να σημειώσω ότι οι ελλείψεις προσωπικού στην Π.Ε. Πέλλας, είναι πολύ μεγάλες .

Κάποτε η Νομαρχία είχε 350 εργαζόμενους και σήμερα οι μόνιμοι εργαζόμενοι στην ΠΕ Πέλλας είναι 150.

Θα μπορούσαν να γίνουν προγράμματα και για νέους, κάτι που θα μας βοηθούσε πάρα πολύ. Έχουμε κάνει σχετικές προτάσεις.

Ταυτόχρονα, ζητούμε και μόνιμο προσωπικό για την αποδοτικότερη λειτουργία των υπηρεσιών μας και την καλύτερη παροχή υπηρεσιών στους συμπολίτες μας.

 

  1. Αγροτικά προϊόντα – Ροδάκινο και τιμές
    Εσείς που έχετε ασχοληθεί με την αγροτιά, ξέρετε την κατάσταση από μέσα. Βλέπουμε τις τιμές των προϊόντων να μην καλύπτουν ούτε τα κόστη. Αν το σύστημα μπορούσε να παίρνει τσάμπα τα ροδάκινα και να τα πουλάει πανάκριβα, θα το έκανε.
    Οι αγρότες νιώθουν αδικημένοι. Οι πραγματικοί αγωνιστές «την πληρώνουν» και κάποιοι επιτήδειοι βρίσκουν πάντα τον τρόπο να περνούν από τις… κομματικές χαραμάδες.
    Τι προτείνετε; Τι μπορείτε να κάνετε για να προστατευθούν οι παραγωγοί της Πέλλας;

 

 

  1. Όχι μόνο για το ροδάκινο, αλλά για όλα τα προϊόντα της Πέλλας, το μεγαλύτερο πρόβλημα, είναι η απουσία οργάνωσης των αγροτών μας σε συνεταιριστικά σχήματα.

Δυστυχώς, λόγω κακοδιαχείρισης “χάθηκαν” οι 2 δευτεροβάθμιες οργανώσεις μας.

Οι αγρότες μας “κάηκαν στο κουρκούτι και φυσάν και το γιαούρτι”.

Δεν εμπιστεύονται συνεταιρισμούς και τις ομάδες παραγωγών.

Στο ροδάκινο απουσιάζει αισθητά η “Διεπαγγελματική του ροδάκινου και όλων των πυρηνόκαρπων” για την οποία έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες, όμως δεν υπογράφηκε η σύστασή της. Γιατί; Το συμπύρηνο ροδάκινο φέτος, αν και δεν έχει μεγάλες ποσότητες, η τιμή του είναι εξευτελιστική.

Εάν υπήρχε η Διεπαγγελματική οργάνωση, θα μπορούσαν να διαπραγματευτούν αγρότες, συνεταιριστές και βιομήχανοι την τιμή του συμπύρηνου ροδάκινου.  

Η Διεπαγγελματική πρέπει να συσταθεί. Οργάνωση λοιπόν, για να υπερασπιστούν οι αγρότες τον μόχθο τους.

 

  1. Τι είναι αυτό που θα θέλατε να μείνει πίσω σας;
    Πέρα από τη δουλειά που κάνετε, αν μπορούσατε να κάνετε ένα έργο που θα γράψει ιστορία, μια τρέλα που θα σας μνημονεύουν οι επόμενες γενιές, ποια θα ήταν αυτή για τον Νομό Πέλλας;

 

  1. Σιγά – σιγά ωριμάζουν αυτά που πρότεινα και παίρνουν σάρκα και οστά.

α} Από το 1990 όταν ήμουν Δήμαρχος Σκύδρας, συζητούσαμε την απ’ ευθείας σύνδεση των Λουτρών Πόζαρ με το Χιονοδρομικό του Βόρα. Πλέον, η μελέτη που ξεκίνησε το 2022, θα παραδοθεί τέλος του 2025 και είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση μέσα από το πρόγραμμα των ΟΧΕ (Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων). Θα προχωρήσουμε αμέσως στην δημοπράτηση του έργου για να συνδεθεί το Χιονοδρομικό απ’ ευθείας με τα Λουτρά.

β)  σε φάση ολοκλήρωσης είναι η μελέτη βελτίωσης του δρόμου Έδεσσα- Άγρα (ανηφόρες).  Στόχος η δημιουργία τρίτης λωρίδας κυκλοφορίας,  ώστε να λειτουργούν οι δυο για την άνοδο των οχημάτων και η μια για την κάθοδο.

γ)  Η Ενεργειακή αναβάθμιση του Διοικητηρίου. Το κτίριο εγκαινιάστηκα πριν από 50 χρόνια από τον Εθνάρχη Κωνσταντίνο Καραμανλή. Απαιτούνταν συντήρηση του κτιρίου. Γι’ αυτό διεκδικήσαμε και πήραμε το 2022, το κτίριο από το Υπουργείο Οικονομικών, ώστε να έχουμε την δυνατότητα της συντήρησης. Ενταχτήκαμε στο πρόγραμμα της Περιφέρειας και ο συνολικός προϋπολογισμός είναι 4,5 εκατ. ευρώ. Σε λίγο χρόνο θα προχωρήσουμε στην δημοπράτηση του έργου.

δ)  Πολιτιστικό Κέντρο Έδεσσας στο οικόπεδο της ΠΕ Πέλλας έπη της οδού 18ης Οκτωβρίου. Ολοκληρώνουμε την εξαγορά των 3/24 του οικοπέδου που κατέχει ιδιώτης και θα προχωρήσουμε άμεσα στην εκπόνηση προμελέτης.

ε)  Αξιοποίηση των εκτάσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στη Σκύδρα και την Αριδαία, σύμφωνα με την οικονομοτεχνική μελέτη που ηχούμε υποβάλει.

Τέλος θα συνεχίσω τις παρεμβάσεις ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Έδεσσας και να ενταχτεί σε χρηματοδοτικό πρωτόκολλο το Δικαστικό Μέγαρο Γιαννιτσών.

Όμως στην ΠΕ Πέλλας υλοποιούμε προγράμματα ασφαλτοστρώσεων και βελτίωσης του οδικού δικτύου καθώς και αντιπλημμυρικά έργα και καθαρισμούς ποταμών και ρεμάτων πολλών εκατομμυρίων ευρώ.

Στόχος η ασφάλεια των συμπολιτών μας και των επισκεπτών της Πέλλας. Στόχος η αναβάθμιση του Τουρισμού στην Πέλλα.