Στην πανηγυρική τιμητική εκδήλωση για τα 1800 χρόνια από τον εκχριστιανισμό του Πόντου από τον Άγιο Γρηγόριο Νεοκαισάρειας παραβρέθηκε ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας, Αναπτυξιακού Προγραμματισμού – Σχεδιασμού της Π.Κ.Μ. κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης. Η εκδήλωση οργανώθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Πέλλης, Εδέσσης & Αλμωπίας, τον Ι.Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου Παναγίτσας, την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας, την Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος και τη Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Πολιτισμού & Ανάπτυξης Πέλλας.
Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλάμβανε αφιέρωμα στον Άγιο Γρηγόριο Νεοκαισάρειας, ο οποίος με την πολυσχιδή δράση του ουσιαστικά συνέδραμε στον εκχριστιανισμό του Πόντου. Οι ομιλίες πλαισιώθηκαν από ένα πλούσιο μουσικοχορευτικό πρόγραμμα με χορωδίες, συναυλίες από σημαντικούς Πόντιους καλλιτέχνες και συμμετοχή χορευτικών συγκροτημάτων. Παράλληλα λειτούργησε έκθεση φωτογραφίας και έκθεση για τον Ποντιακό πολιτισμό.
Στο χαιρετισμό του ο κ. Θεοδωρίδης ανέφερε:
«Σεβασμιότατε,
Άγιοι πατέρες,
Αγαπητοί συνάδελφοι της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης,
Εκλεκτοί εκπρόσωποι των τοπικών αρχών και φορέων,
Κυρίες και Κύριοι,
Τιμούμε σήμερα τη μνήμη του Αγίου Γρηγορίου Νεοκαισάρειας, μιας εξέχουσας προσωπικότητας που διαδραμάτισε έναν σπουδαίο ρόλο στον εκχριστιανισμό του Πόντου.
Καταρχήν, θα ήθελα να συγχαρώ την Ιερά Μητρόπολη Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας και τους διοργανωτές της εκδήλωσης που αποφάσισαν να τιμήσουν τον Άγιο. Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές που ζει η πατρίδα μας και, ιδιαιτέρως, οι ελληνικές οικογένειες, η διατήρηση της ιστορικής μας μνήμης, των παραδόσεων και των πατροπαράδοτων αξιών μας είναι το πιο σημαντικό καταφύγιο ελπίδας και άντλησης δύναμης για να ξεπεράσουμε την κρίση.
Μία κρίση που, μέρα με τη μέρα, βλέπουμε να εξελίσσεται σε κοινωνική καθώς οι ρίζες της είναι κυρίως πνευματικές.
Δυστυχώς, οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια έδωσαν μεγάλη έμφαση στην οικονομική μεγέθυνση και όχι στην ισόρροπη, κοινωνική και πνευματική ανάπτυξη.
Αυτός είναι και ο λόγος που, στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, διδασκόμενοι από τα λάθη του παρελθόντος, έχουμε θέσει ως στόχο την αυτάρκεια. Μία έννοια κεντρικής σημασίας στην ορθόδοξη παράδοση. Μία αντίληψη που καθιστά τον άνθρωπο ελεύθερο, ανεξάρτητο και όχι δέσμιο καταναλωτικών δανείων και αγαθών που εισάγονται από μακρινές περιοχές όπως σκοπίμως θέλουν να επιβάλλουν για τους Έλληνες κάποια κέντρα ξένων συμφερόντων.
Για τον Άγιο Γρηγόριο της Νεοκαισάρειας θα υπάρξει αναφορά από τους ομιλητές. Ολόκληρος ο βίος του είναι ένας διαρκής αγώνας πνευματικής δημιουργίας και προσφοράς.
Μπορούμε να εμπνευστούμε και να παραδειγματιστούμε από τη ζωή και το έργο του Αγίου. Ασπάστηκε και διέδωσε το Χριστιανισμό στον ένδοξο Πόντο και, με τις διδαχές του, ενέπνευσε και άλλους ανθρώπους. Έζησε δηλαδή, μια ζωή όπως αξίζει να ζούμε όλοι μας.
Πρέπει όμως, να αναφερθούμε στους Έλληνες που, επί πολλούς αιώνες κατοικούσαν στην περιοχή του Πόντου, δημιούργησαν αξιοθαύμαστο πολιτισμό και σύμφωνα με έναν ιστορικό «η αρχαιότατη Ελλάδα και οι αρχαιότητες ελληνικές πόλεις, δεν πρέπει να αναζητηθούν στην Πελοπόννησο, ούτε στην Αττική ή στην Δωρίδα, αλλά στις κοιλάδες του Καυκάσου και τις ανατολικές περιοχές του Ευξείνου Πόντου».
Μέσα στον πολυάριθμο χώρου του Πόντου, με τις ελληνικές πόλεις και τα χωριά, τους Έλληνες και τους εξελληνισμένους κατοίκους του, οι Πατέρες της Εκκλησίας βρήκαν πρόσφορο έδαφος και πολιτισμένα ήθη, ώστε να κηρύξουν και να διαδώσουν το Ευαγγέλιο. Οι περισσότερες φυλές, ελληνικές και εξελληνισμένες, ασπάσθηκαν εύκολα τη νέα θρησκεία, η οποία, έχοντας ως όργανο στην ελληνική γλώσσα και την ελληνική φιλοσοφία, διαδόθηκε πλατιά και κάλυψε το μεγαλύτερο μέρος του Πόντου.
Ο χριστιανισμός πάλι, από την πλευρά του, πρόσθεσε ένα καινούριο συνδετικό στοιχείο στην ελληνική παράδοση του τόπου, προωθώντας την αφομοίωση των ποντιακών πληθυσμών, ντόπιων και παλιών αποίκων σε μια ενιαία εθνική ενότητα, σε έναν ενιαίο πολιτισμό με επένδυση το ορθόδοξο θρησκευτικό δόγμα. Έτσι, η ελληνική πολιτιστική παράδοση στην περιοχή μέσω και του χριστιανισμού, εδραιώθηκε πιο πολύ και διατηρήθηκε για όλους τους κατοπινούς αιώνες, μέχρι τη βίαιη διακοπή της το 1922 και τον ξεριζωμό των ποντιακών πληθυσμών από την αρχέγονη πατρίδα τους.
Ως γνωστόν στον Πόντο, οι Τούρκοι άρχισαν την εξόντωση με την επιστράτευση όλων των αντρών από 15 ως 45 ετών και την αποστολή τους σε τάγματα εργασίας. Η πλειονότητα στάλθηκε στις περιοχές μεταξύ Σεβαστείας και Βαν για την κατασκευή δρόμων. Παράλληλα, αμφισβήτησαν το δικαίωμα των Ελλήνων να ασκούν ελεύθερα το επάγγελμά τους και επιπλέον απαγόρευσαν στους μουσουλμάνους να συνεργάζονται με αυτούς επαγγελματικά, με την ποινή της τιμωρίας από τις στρατιωτικές αρχές. Έπειτα, άρχισαν να επιτίθενται σε ελληνικά χωριά κλέβοντας, φονεύοντας και βιάζοντας τις γυναίκες. Η πολιτική της γενικευμένης εθνικής εκκαθάρισης υπαγορεύτηκε από την παντουρκική ιδεολογία που τότε κυριαρχούσε στους τουρκικούς πληθυσμούς. Είναι αλήθεια ότι οι Τούρκοι χρησιμοποίησαν πρωτοφανείς μεθόδους για την εξόντωση των Ελλήνων, όπως την εκτόπιση των πληθυσμών μέσα στο χειμώνα, χωρίς ούτε να επιτρέπουν στους εκτοπιζόμενους να πάρουν μαζί τους ούτε τρόφιμα, ούτε στρώματα. Για το λόγο αυτό , άλλωστε, στις μέρες μας μιλάμε για μια πραγματική γενοκτονία 353.000 ανθρώπων. Σίγουρα αυτά τα γεγονότα τα γνωρίζουμε όλοι μας λίγο, ή πολύ.
Σε όλα αυτά τα γεγονότα ο Άγιος Γρηγόριος Νεοκαισάρειας, όπως και όλοι οι Άγιοι της Εκκλησίας μας είναι ο φάρος που οδηγεί τις ψυχές και τις καθημερινές προσπάθειες όλων μας, για μία καλύτερη ζωή. Μία ζωή γεμάτη νόημα, μέσα από τη διαρκή κοινωνική προσφορά και αλληλεγγύη. Αυτά τα μηνύματα τα χρειαζόμαστε στις ημέρες μας περισσότερο από ποτέ.
Σας ευχαριστώ»