Κύριε Υπουργέ,
Τα Επιμελητήρια σύμφωνα με τον Νόμο 3419/2005 ως γνωστών προσπαθούν να προάγουν την εθνική οικονομία και τους εξαγωγικούς στόχους κάθε χώρας.
Στα πλαίσια του σκοπού τους κάνουν επαφές, δημιουργούν γέφυρες συνεργασίας, στοχεύουν σε νέες αγορές, συμπαρασύροντας επιχειρήσεις και επενδύσεις προς τις χώρες στόχου, και «διαχειρίζονται» μεσο-μακροπρόθεσμα τη σχέση εισαγωγών-εξαγωγών.
Tα τελευταία χρόνια, ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας μας δίνει μια άνιση μάχη ενάντια στην οικονομική κρίση, η οποία έχει δημιουργήσει ασφυκτικές συνθήκες για όλους τους κλάδους της αγοράς.
Σ’ αυτό το δύσκολο περιβάλλον, οι επιχειρήσεις αγωνίζονται να παραμείνουν στη ζωή. Τα κατά καιρούς σχέδια περί συγχωνεύσεων δημοσίων υπηρεσιών επιβαρύνουν το ήδη υπάρχον πρόβλημα.
Σημαντικά προβλήματα των βιομηχανιών που έχουν ως αντίκτυπο την αύξηση του μεταφορικού κόστους και τη μείωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων του Νομού θα προκύψουν με την προτεινόμενη από την Γ.Γ.Δ.Ε. συνένωση των 3 τελωνείων (Σκύδρας-Βέροιας-Κατερίνης), στη θέση Κλειδί Ημαθίας.
Στο επιμελητήριο Πέλλας γινόμαστε αποδέκτες των διαμαρτυριών των επιχειρήσεων, σχετικά με την επικείμενη συνένωση των τριών (3) τελωνείων με έδρα το Κλειδί Ημαθίας.
Ο Νομός Πέλλας είναι ένας από τους δυναμικότερους Νομούς της χώρας στον τομέα των αγροτικών δραστηριοτήτων.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν ο κύριος προορισμός των ελληνικών αγροτικών προϊόντων. Όμως, το ποσοστό συμμετοχής των χωρών αυτών συνεχώς μειώνεται και από 79% το 1988 περιορίστηκε σε 52% το 2012.
Αυξητική τάση παρατηρείται στις εξαγωγές προς τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (πρώην σοσιαλιστικές χώρες) με αποτέλεσμα οι χώρες αυτές να αποτελούν τον δεύτερο τόπο προορισμού των εξαγωγών με συνολικό ποσοστό συμμετοχής 38,9% (από 2,3% το 1988).
Η Βόρειος Αμερική και οι χώρες της Βόρειας Αφρικής & Μέσης Ανατολής είναι ο τρίτος και τέταρτος προορισμός των εξαγωγών των αγροτικών προϊόντων με ποσοστά συμμετοχής 5,1% και 4%, αντίστοιχα.
Τα κύρια εξαγώγιμα προϊόντα του νομού Πέλλας και του νομού Ημαθίας κατά το 2012,2013,2014 ήταν:
• Ροδάκινα κάθε είδους, παρασκευασμένα ή διατηρημένα.
• Ροδάκινα, στα οποία περιλαμβάνονται και τα brugnons και nectarines, νωπά.
• Βερίκοκα νωπά.
• Ακτινίδια, νωπά
• Πορτοκάλια, νωπά.
• Λαχανικά, καρποί και φρούτα και άλλα βρώσιμα μέρη φυτών, αλλιώς παρασκευασμένα, κατεψυγμένα ή διατηρημένα.
• Μανταρίνια.
• Φράουλες, νωπές.
• Σαλιγκάρια.
Οι προορισμοί όλων των παραπάνω προϊόντων και για τους 2 νομούς είναι: Ρωσία (μέχρι το εμπάργκο), Ουκρανία, Λευκορωσία, Μολδαβία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Τουρκία, Σκόπια, Αλβανία, Αίγυπτο, Η.Π.Α., Καναδά, Ταϋλάνδη, Ελβετία καθώς και όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ακόμα, διαπιστώνεται σημαντική ενίσχυση των εξαγωγών προς την Τουρκία: το 2013 οι εξαγωγές προς τη γειτονική χώρα διαμορφώθηκαν σε 3,2 δισ. €, έχοντας αυξηθεί κατά 8,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Για το 2014 θα είναι ιδιαίτερα αυξημένες όπως καταγράφεται από την ΕΛ.ΣΤΑΤ., ειδικά μετά την ανακοίνωση του εμπάργκο της Ρωσίας σε προϊόντα της Ε.Ε.
Όπως διαπιστώνετε οι δυο Νομοί έχουν κοινό εξαγωγικό προφίλ γεγονός που απορρέει από τον κοινό πρωτογενή τομέα.
Η δημιουργία κάθετου οδικού άξονα Σκύδρα-Νάουσα-Βέροια, με τον οποίο θα συνδέεται το Τελωνείο Σκύδρας με την Εγνατία Οδό, ήταν ζήτημα πρώτης προτεραιότητας, γιατί αφορά το μέλλον και την ανάπτυξης μιας από τις παραγωγικότερες περιοχές της χώρας (Ημαθία-Πέλλα) και ήδη είναι προς δημοπράτηση.
Επίσης ολοκληρώνεται και η νέα οδική οδός Χαλκηδόνα – Έδεσσα – Φλώρινα, η οποία θα μειώσει τις χιλιομετρικές αποστάσεις προς τις άλλες Βαλκανικές χώρες καθώς και για τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
Καίρια παράμετρος είναι ότι δίπλα στο τελωνείο Σκύδρας βρίσκεται χαρακτηρισμένη ΒΙ.ΠΕ. η οποία μπορεί να φιλοξενήσει ένα ευρύ φάσμα βιομηχανιών και με την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου στο μέλλον θα διευκολύνεται η συνδυασμένη μεταφορά εμπορευμάτων.
Ειδικά για τις εμπορευματικές μεταφορές, η ευρωπαϊκή κατεύθυνση είναι η σταδιακή μείωση της μεταφοράς εμπορευμάτων με φορτηγά και η στροφή στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των σιδηροδρομικών δικτύων. Σε αυτό το πλαίσιο, βασικός στόχος είναι η ενίσχυση του μεριδίου που κατέχει ο σιδηρόδρομος (σήμερα 3%) και κατά συνέπεια η αύξηση της μεταφοράς εμπορευμάτων με ένα μέσο ασφαλές, οικονομικό και φιλικό προς το περιβάλλον.
Παράλληλα, η μελλοντική σιδηροδρομική σύνδεση με τα λιμάνια της χώρας, θα εξυπηρετεί ταυτόχρονα το διττό στόχο της προώθησης του σιδηροδρόμου και όπως γνωρίζετε η Σκύδρα διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση σε απόσταση αναπνοής από το τελωνείο της.
Ο κλάδος της κονσερβοποιίας στο Νομό Πέλλας, είναι ο πρώτος πανελλαδικά σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., με 5 μεγάλες εξαγωγικές βιομηχανίες κομπόστας (ροδάκινο, βερίκοκο, κεράσι κ.α.).
Την ώρα που εκατοντάδες ελληνικές εταιρείες πασχίζουν με κάθε τρόπο να ανοίξουν τις ξένες αγορές στα προϊόντα τους οι επιχειρήσεις της περιοχής εξάγουν σε 80 χώρες και η Ελλάδα ως γνωστόν κατέχει το 50% των παγκόσμιων εξαγωγών κομπόστας.
Στην περίοδο κρίσης που διανύει η χώρα μας και για όλους τους παραπάνω λόγους, πιστεύουμε ότι είναι άτοπη η πρόταση της συνένωσης των 3 τελωνείων στην θέση Κλειδί Ημαθίας ή οπουδήποτε αλλού με την δημιουργία ή την διαμόρφωση, ή αναπαλαίωση κάποιου κτιριακού συγκροτήματος, όταν υπάρχει έτοιμο και σε πλήρη λειτουργία κτίριο του Υπουργείου Οικονομικών με όλες τις απαραίτητες υπoδομές.
Ο Πρόεδρος
Ιορδάνης Τσώτσος