«Το Μετρό Θεσσαλονίκης κινδυνεύει πραγματικά να τιναχτεί στον αέρα. Κινδυνεύει από τις κατά συνθήκη αλήθειες που έχουν ακουστεί μέχρι σήμερα. Από την ασυνεννοησία και την κακή συνεργασία. Και όταν λέμε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης κινδυνεύει, εννοούμε ξεκάθαρα ότι το έργο θα πάει πολλά χρόνια πίσω και η ταλαιπωρία μιας ολόκληρης πόλης θα παραταθεί επ’ αόριστο». Με αυτή τη διαπίστωση ξεκίνησε την παρέμβασή του κατά τη σημερινή ειδική θεματική συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης με θέμα το Μετρό Θεσσαλονίκης ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, παραπέμποντας τους παρισταμένους σε δηλώσεις του για το ίδιο ζήτημα δύο χρόνια πριν, που, όπως τόνισε, «όσα ειπώθηκαν τότε είναι σήμερα πιο επίκαιρα από ποτέ».
«Το Μετρό το κατασκευάζει μια ελληνο-ιταλική κοινοπραξία, οπότε θα χρησιμοποιήσω μία ιταλική και μία ελληνική λέξη που περιγράφουν το τι ακριβώς έχει συμβεί: Φιάσκο και Τραγωδία. Φιάσκο, γιατί αντί το Μετρό Θεσσαλονίκης σήμερα να είναι στις ράγες, βρίσκεται στον αέρα. Τραγωδία, γιατί την ανικανότητα και την ανευθυνότητα ορισμένων την πληρώνει η Θεσσαλονίκη, οι κάτοικοι, οι καταστηματάρχες. Και σήμερα εδώ, στη Μητροπολιτική Επιτροπή, το ανώτατο Συλλογικό Όργανο της Θεσσαλονίκης, κάποιοι δεν είχαν το σθένος και την ευθιξία να είναι παρόντες και να αναλάβουν επιτέλους την ευθύνη. […] Η υπομονή έχει όρια και τα ξεπέρασαν. Η έλλειψη σεβασμού έχει όρια και τα ξεπέρασαν. Τελικά μόνο τα όρια της ανικανότητας μένει να δούμε αν τα ξεπέρασαν ή αν θα συνεχίσουν να μας εκπλήσσουν δυσάρεστα», σημείωσε με έμφαση ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, κάνοντας λόγο για «εμπαιγμό της Θεσσαλονίκης και των Θεσσαλονικέων» και για «ομηρία ολόκληρης πόλης, των κατοίκων και των επαγγελματιών». Ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι «υπάρχουν συγκεκριμένες πολιτικές ευθύνες, συγκεκριμένες διοικητικές ευθύνες και θα πρέπει να διερευνηθεί, ποιοι έχουν ενδεχομένως και ποινικές ευθύνες».
«Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο έργο σήμερα και ταυτόχρονα το μοναδικό έργο, όχι μόνο στην Ελλάδα, όχι μόνο στον αναπτυγμένο κόσμο, αλλά και στις χώρες υπό ανάπτυξη, στο οποίο κανείς δεν ξέρει τα χρονοδιαγράμματα. Το συνειδητοποιούν αυτό; Έχουν την ευθιξία να απολογηθούν; Έχουν το ανάστημα να ζητήσουν τουλάχιστον συγγνώμη από μια ολόκληρη πόλη, από τους κατοίκους, τους καταστηματάρχες, τους εργαζόμενους στο έργο;», πρόσθεσε. Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο γεγονός ότι η έδρα του Μετρό Θεσσαλονίκης εξακολουθεί να βρίσκεται στην Αθήνα και το έργο να διοικείται από την Αττικό Μετρό, με το πρόσχημα «πως η Εγνατία Οδός δεν έχει την τεχνογνωσία». Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας επέρριψε σαφείς ευθύνες στη διοίκηση της Αττικό Μετρό για την «παταγώδη αποτυχία του έργου, αφού δεν τηρήθηκε κανένα χρονοδιάγραμμα», επέκρινε την απουσία του Προέδρου της Αττικό Μετρό από τη σημερινή συνεδρίαση και σημείωσε ότι στη θητεία του Προέδρου της Αττικό Μετρό από την έναρξη του έργου «έχουν κατατεθεί 77 ενστάσεις του αναδόχου».
Ο κ. Τζιτζικώστας στάθηκε ιδιαίτερα στην πολύ σημαντική αναπτυξιακή διάσταση του Μετρό για τη Θεσσαλονίκη, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην οικονομική ζημία του Ελληνικού Δημοσίου από την καθυστέρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης. «Καλώ σήμερα όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, και να θέσουμε προ των ευθυνών τους όλους εκείνους που δηλώνουν αρμόδιοι. Άμεσα ζητώ να συγκροτήσουμε αντιπροσωπεία, η οποία θα συζητήσει το θέμα κατευθείαν με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών», δήλωσε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας και ζήτησε από τη διοίκηση και τον Πρόεδρο του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τ.Ε.Ε., ως επίσημο τεχνικό σύμβουλο της πολιτείας, να αναλάβει την πρωτοβουλία συγκρότησης της αντιπροσωπείας αυτής. «Καλώ τους Βουλευτές Θεσσαλονίκης όλων των κομμάτων, να φέρουν το θέμα στο ελληνικό κοινοβούλιο. Ζητώ από τον Υπουργό Μακεδονίας Θράκης, το Γιώργο Ορφανό, που γνωρίζω το έμπρακτο ενδιαφέρον του για το ζήτημα και τις παρεμβάσεις του, και ως βουλευτής και σήμερα ως Υπουργός, να μεταφέρει το ζήτημα στο Υπουργικό Συμβούλιο και να οργανώσει στη Θεσσαλονίκη ειδική συνάντηση, όπου θα συμμετέχουν όλοι οι θεσμικοί φορείς», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας, κλείνοντας την εισήγησή του με μια προειδοποίηση: «Εάν μέσα στον επόμενο ενάμιση μήνα δεν γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες και δεν ξεπεραστούν τα προβλήματα, τότε, προσωπικά και θεσμικά, διακόπτω κάθε απευθείας συνομιλία με τον επιβλέποντα φορέα του έργου, και θα απευθυνθώ πλέον στη δικαιοσύνη. Τελεία και παύλα».
Στις χρονίζουσες καθυστερήσεις και στην ασυνέπεια στα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση του Μετρό Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε στην εισήγησή της και η Αντιπεριφερειάρχης της Μ.Ε.Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, η οποία έκανε έκκληση σε όλους τους φορείς της πόλης να βρεθεί μια λύση. «Κατανοούμε την πολυπλοκότητα του έργου. Οι καθυστερήσεις όμως δεν μπορούν να ξεπερνούν το διπλάσιο του προβλεπόμενου χρόνου κατασκευής. […] Το σίγουρο είναι ότι ένα έργο τόσο μεγάλο και τέτοιας δυσκολίας δεν δικαιολογεί να απασχολεί προσωπικό με οχτάωρο και σε πενθήμερη βάση. […] Τέτοιας μεγάλης σπουδαιότητας έργο δεν επιτρέπεται να μην έχει την βάση του στη Θεσσαλονίκη. Ένα αναβαθμισμένο διαχειριστικό κέντρο για άμεση λήψη αποφάσεων. Τόσο δυσάρεστη είναι η Θεσσαλονίκη στη διοίκηση της “Αττικό Μετρό”; Γιατί οι αποφάσεις να παίρνονται από την Αθήνα με αποτέλεσμα την ακόμα μεγαλύτερη καθυστέρηση;», τόνισε η κ. Πατουλίδου.
Παρόντες στην ειδική θεματική συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης για το Μετρό ήταν ο Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης Γ. Ορφανός, οι βουλευτές Σ. Καλαφάτης, Γ. Ιωαννίδης, Σ. Αναστασιάδης, Μ. Μπόλαρης, Δ. Χαραλαμπίδου και Θ. Κωνσταντινίδης, η Αντιπεριφερειάρχης της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου και όλοι οι θεματικοί Αντιπεριφερειάρχες της Π.Κ.Μ., ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας Αντώνης Γυφτόπουλος, ο Πρόεδρος της Μητροπολιτικής Επιτροπής Μιχάλης Τζόλλας και μέλη της Μητροπολιτικής Επιτροπής, οι επικεφαλής των παρατάξεων του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας και περιφερειακοί σύμβουλοι της Π.Κ.Μ., καθώς και Δήμαρχοι Δήμων της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης, ο Διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης Γ. Κωνσταντινίδης, πρόεδροι και εκπρόσωποι επιμελητηρίων και φορέων (ΤΕΕ/ΤΚΜ, Εφορεία Αρχαιοτήτων, Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης κ.ά.), εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας που εκτελεί το έργο και εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης.