Με την πλούσια παρακαταθήκη των δυο πρώτων δεκαετιών εισέρχεται στην τρίτη δεκαετία προσφοράς ο μεγάλος πολιτιστικός και θεατρικός θεσμός του δήμου Νεάπολης-Συκεών, που έχει καταξιωθεί όχι μόνο στη συνείδηση των ανθρώπων της τέχνης και του θεάτρου, αλλά κυρίως στη συνείδηση του θεατρόφιλου κοινού.
Πρόκειται για τα «ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ», τη μεγάλη γιορτή του θεάτρου και του πολιτισμού, τα οποία αποτελούν σημείο αναφοράς της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης. Από το 1995, που ξεκίνησε ο θεσμός, μέχρι σήμερα έχουν δοθεί 213 παραστάσεις τις οποίες παρακολούθησαν 191.863 θεατές. Και τα στοιχεία αυτά από μόνα τους δικαιώνουν τον δήμαρχο Νεάπολης-Συκεών Σίμο Δανιηλίδη όταν μιλά για έναν «καταξιωμένο θεσμό που τυγχάνει της πλήρους αναγνώρισης και σεβασμού από τους πάντες», για τον οποίο «μπορούμε να αισθανόμαστε χαρά, ικανοποίηση και υπερηφάνεια».
merkoureia 2015-syntypou 18.8.2015-3
Για αυτόν τον θεατρικό κύκλο εκδηλώσεων και τον πλούσιο απολογισμό της 20ετίας μίλησε σήμερα ο Σ.Δανιηλίδης κατά τη διάρκεια Συνέντευξης Τύπου, που δόθηκε με αφορμή την αυριανή πρεμιέρα για τα «ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2015». Αυτή θα δοθεί αύριο, Τετάρτη 19 Αυγούστου, στις 9 μ.μ. στο Ανοικτό Θέατρο Συκεών «Μάνος Κατράκης» με το έργο «Βγέρου Γλυκά Φανού» του Γ.Χατζόπουλου που παρουσιάζει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βορείου Αιγαίου/Θέατρο Θερμαϊκός.
Αμέσως μετά θα ακολουθήσουν άλλες επτά θεατρικές σκηνές, μεταξύ των οποίων το ΚΘΒΕ και το Δημοτικό Θέατρο Νεάπολης-Συκεών, δίνοντας έως και το Σάββατο 19 Αυγούστου, συνολικά δέκα παραστάσεις.
merkoureia 2015-syntypou 18.8.2015-10
«Υψηλότεροι στόχοι…»
«Για τα ‘‘Μερκούρεια’’ που αγαπήσαμε, που οραματιστήκαμε και αγωνιστήκαμε να καθιερώσουμε ως θεσμό, νομίζω πλέον ότι δικαιούμαστε να αισθανόμαστε χαρά, ικανοποίηση και υπερηφάνεια», ανέφερε ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, κάνοντας ειδική αναφορά στο σύνολο των παραστάσεων που δόθηκαν και τον αριθμό των θεατών. «Όταν το 1995 την πρώτη χρονιά της διοίκησής μας είπαμε ότι πρέπει να καθιερώσουμε κάτι σοβαρό κάτι ποιοτικό, κάτι διαχρονικό και αφιερωμένο στη μεγάλη Ελληνίδα, τη Μελίνα Μερκούρη, εμπνεόμενοι από τα οράματά της για επένδυση στην παιδεία, τον πολιτισμό και την καλλιτεχνική αποκέντρωση, συγκεντρώνοντας κάθε χρόνο τα θεατρικά παιδιά της, που είναι τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, τότε η πρότασή μας θεωρήθηκε πολύ υπερφίαλη και ανέφικτος ο στόχος για τις αντοχές ενός δήμου μεσαίου μεγέθους όπως ήταν τότε ο δήμος Συκεών.
kozani 1
Είχαμε ακούσει και κάποιες αυστηρές έως και πικρόχολες κριτικές που έκαναν λόγο για προσπάθεια εκμετάλλευσης της επικείμενης Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης που θα ήταν η Θεσσαλονίκη το 1997. Δυστυχώς όλοι αυτοί διαψεύστηκαν και η καθιέρωση του θεσμού είναι πλέον για όλους μας κάτι πολύ μεγάλο και σημαντικό, καθώς αποτελεί πλέον έναν μόνιμο ποιοτικό θεσμό υψηλού επιπέδου που απευθύνεται σε όλη την πόλη και την ευρύτερη περιοχή», πρόσθεσε.
Όπως τόνισε ο Σ.Δανιηλίδης, «η ανταπόκριση ήταν τέτοια που μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε με την ίδια αγάπη, το ίδιο πάθος και πίστη, την ίδια επιμονή και πείσμα αυτή την προσπάθεια θέτοντας πάντα υψηλότερους στόχους», εκφράζοντας παράλληλα τις ευχαριστίες της δημοτικής αρχής προς όλους τους συντελεστές των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. που όλα αυτά τα χρόνια, παρά τις μεγάλες δυσκολίες, στηρίζουν με τη συμμετοχή τους το θεσμό, αλλά κυρίως το θεατρόφιλο κοινό που σταθερά πολλαπλασιάζεται.
Αντίθετα, ήταν ιδιαίτερα καυστικός για το Εθνικό Θέατρο που λάμπει πάλι δια της απουσίας του. «Θέλω να εκφράσω για μια ακόμη φορά την πικρία μου και τη διαμαρτυρία μου γιατί το Εθνικό Θέατρο απουσιάζει και πάλι, παρά τις παρακλήσεις μας, τις πιέσεις μας, τις προτάσεις μας και τις όποιες διευκολύνσεις χρειάζονταν και παρείχαμε. Φαίνεται να νιώθουν ότι η πρωτεύουσα απέχει πολύ μακριά από την πόλη μας. Είναι κρίμα που λείπει για μια ακόμη φορά, κι αυτό συμβαίνει με ευθύνη και των ανθρώπων που τοποθετήθηκαν πρόσφατα ως επικεφαλής της μεγάλης κρατικής σκηνής, σε αντίθεση με τον αξέχαστο Νίκο Κούρκουλο που πάντα πάσχιζε και στήριζε τα ‘‘Μερκούρεια’’», ανέφερε.
kozani 2
Ειδική αναφορά, τέλος, ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών έκανε στους χορηγούς, και με τη συμβολή των οποίων εξασφαλίζεται η κάλυψη του προϋπολογισμού του θεσμού, χωρίς να επιβαρύνεται ο δημοτικός προϋπολογισμός και το δημοτικό ταμείο. «Παρά του ότι κανένα υπουργείο ή επίσημος κρατικός οργανισμός δεν χρηματοδοτεί τη μεγάλη, σημαντική και αδιάλειπτη προσπάθειά μας, ο δήμος μας με τη στήριξη των χορηγών και των συμπολιτών μας καταφέρνει να φέρει σε πέρας την αποστολή του χωρίς να επιβαρύνει τα οικονομικά του δήμου», τόνισε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης Υπηρεσιών Νεάπολης-Συκεών Δημήτγρης Απατσίδης αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο που μπορεί να παίξει η Τοπική αυτοδιοίκηση στον τομέα και του πολιτισμού. «Τα ‘‘Μερκούρεια’’, ως μεγάλο καλλιτεχνικό και πολιτιστικό γεγονός, δίνουν έναν άλλο τόνο στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αποδεικνύοντας ότι οι δήμοι μπορούν να διοργανώνουν και να στηρίζουν μεγάλους θεσμούς που αποτελούν πολιτιστικά γεγονότα μεγάλου βεληνεκούς συμβάλλοντας αποφασιστικά στην πολιτιστική και πνευματική ανάπτυξη του κάθε τόπου», επισήμανε μεταξύ άλλων.

INFO:
-ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: Κοινωφελής Επιχείρηση Υπηρεσιών Νεάπολης-Συκεών – Τηλ.: 313.329540
-ΧΩΡΟΣ: Ανοικτό Θέατρο Συκεών «ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ» – Καρόλου Κουν 13, Συκιές
-Έναρξη Παραστάσεων: 9 μ.μ.
-Πληροφορίες: 2313.313125, -6, 7
-ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Γενική είσοδος 7€ – Εκπτωτικό 5€ // Εξαιρούνται το ΚΘΒΕ (15, 12, 8€) και το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας (16 και 13€)
v.aigaiou 1
-ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ-ΜΕΤΑΔΟΣΗ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ
«ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2015»
Οι δυο πρώτες παραστάσεις

ΤΕΤΑΡΤΗ 19 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ / ΘΕΑΤΡΟ ΘΕΡΜΑΪΚΟΣ
ΒΓΕΡΟΥ ΓΛΥΚΑ ΦΑΝΟΥ

Σκηνοθεσία-Δραματουργική Επεξεργασία: Κορίνα Βασιλειάδου
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Επιμέλεια Κίνησης: Κωνσταντίνος Κατσαμάκης
Σκηνικά-Κοστούμια & Σχεδιασμός Φωτισμών: Κέλλυ Εφραιμίδου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Κλέα Σαμαντά
Επιστημονική Συνεργάτις: Στέλλα Τσιροπινά

Παίζουν οι ηθοποιοί:
Βγερού: Ελευθερία Τέτουλα
Αγγελική: Μελίνα Αποστολίδου
Φωνή Ανθής: Ειρήνη Κυριακού
Στο τραγούδι του τέλους: Παντελής Θαλασσινός
v.aigaiou 2
ΤΟ ΕΡΓΟ:
Η Αγγελική, μια σύγχρονη ελληνίδα γυναίκα, μέσα από τη συγκλονιστική αφήγηση της Βγερούς, που επέζησε της Σφαγής στη Χίο και της δουλείας στη Σμύρνη, προσπαθεί να συναρμολογήσει την κατακερματισμένη ταυτότητα της.
Δύο διαφορετικές εποχές, δύο διαφορετικές γυναίκες, δύο αφηγήσεις. Η μία κραυγή επιβίωσης και αυτογνωσίας. Η άλλη, μαρτυρία και ταυτόχρονα καταγγελία. Και οι δύο συναρμολογούν μία κοινή μνήμη, μία ελπίδα του μέλλοντος, μία ιστορία.
Αν την ακούσεις δεν την ξεχνάς! Γίνεσαι μέρος της!
«Δεν ξέρω αν είναι ρωμιά, τουρκάλα ή φράγκισσα, -άσε που δεν ξέρω και πού αρχίζει το ένα και πού τελειώνει το άλλο,- όμως είναι αυτή που είδε βρέφη κομματιασμένα να κείτονται πεταμένα στα βράχια, είναι αυτή που άκουσε το σμίξιμο των σπαθιών με τη σάρκα, τις φωνές των μανάδων που βλέπανε τις κόρες τους να βιάζονται. Είναι αυτή που είδε τη Μεγάλη Σφαγή. Ωστόσο, ποτέ δεν είπε: Καταραμένη η φυλή που έκανε τις σφαγές. Καταραμένη η γενιά που τους αφάνισε! Όμως λέει: Ασυγχώρητοι όσοι βάδισαν στο μονοπάτι της παλιανθρωπιάς. Ασυγχώρητοι όσοι στο όνομα του Θεού ή του χρήματος, της απληστίας ή της εκδίκησης, βρωμίζουν τη ζωή με τις πράξεις τους. Κάτω από τα δάκρυά της μίσος δε θα βρείτε. Δεν ζητάει εκδίκηση. Μνήμη ζητάει! Μνήμη πικρή σαν πικραμύγδαλο».

ΠΕΜΠΤΗ 20 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΚΟΖΑΝΗΣ
ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΣΚΛΑΒΩΝ του Μοριβώ

Σκηνοθεσία – Μουσική: Ελένη Ευθυμίου
Δραματουργική επεξεργασία: Σοφία Ευτυχιάδου
Σκηνικά: Ζωή Μολυβδά-Φαμέλη
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαρίδη
Φωτισμοί: Ρίτσαρντ Άντονυ
Ηχητικός σχεδιασμός: Οδυσσέας Γκάλλιος
Τεχνική View Points: Ίριδα Νικολάου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μιχάλης Φραγκιαδάκης

Παίζουν οι ηθοποιοί:
Ευφροσύνη: Σοφία Αντωνίου
Ιφικράτης: Στέφανος Αχιλλέως
Αρλεκίνος: Παναγιώτης Παπαϊωάννου
Κλεάνθις: Κατερίνα Σισίννι
Τριβελίνος Βαλάντης Φράγκος

ΤΟ ΕΡΓΟ:
Το Νησί των σκλάβων, γραμμένο το 1725, είναι ένα από τα πιο σημαντικά κείμενα του παγκόσμιου δραματολογίου. Στο έργο δοκιμάζονται οι ιδέες της κοινωνικής ισότητας και της ανοχής στον Άλλον.
Ο Αρλεκίνος, ο Ιφικράτης, ο Τριβελίνος, η Ευφροσύνη και η Κλεάνθις, βρίσκονται σε ένα παράξενο νησί, όπου έχουν καταφύγει οι σκλάβοι της αρχαίας Αθήνας. Σκλάβοι και αφέντες αλλάζουν ρόλους σε αυτήν την ουτοπική πολιτεία: η μεταμόρφωση, η αντιστροφή των ρόλων, ο ευφάνταστος αυτοσχεδιασμός, η γνωριμία με τον γοητευτικό κόσμο των Αρλεκίνων.