Στις αίθουσες της πλήξης..
..η ζωή κάνει κοπάνα!

Οι νέοι ανταποκρίνονται λίγο απρόθυμα στις απαιτήσεις των μαθημάτων, οι οποίες συνήθως τους επιβάλλονται, και τις οποίες συχνά βρίσκουν παλιομοδίτικες (Illeris, 2016, σ.240).

Γι’ αυτό..
Η εκπαίδευση των φιλολογικών μαθημάτων μέσα από την Τέχνη στοχεύει:
α) Στην ενεργητική συμμετοχή των μαθητών/τριών
β) Στην αυτοδύναμη – και όχι καθοδηγητική – εξέλιξή τους
γ) Στο στοχασμό και τη βαθύτερη εξέταση των πραγμάτων μέσω του διαλόγου

Εργαλεία:
α) Κριτικά ερωτήματα
β) Έργα Τέχνης: Λογοτεχνικά κείμενα/αποσπάσματα (πεζά/ποιήματα), πίνακες ζωγραφικής, ταινίες, τραγούδια, σκίτσα, γελοιογραφίες)
γ) Φύλλα αυτό-αξιολόγησης

Ένα παράδειγμα από το πεδίο της Ιστορίας. ΘΕΜΑ: Πρόσφυγες.

Ενδεικτικά στοχαστικά ερωτήματα:
α) Τι σημαίνει «είμαι πρόσφυγας»;
β) Πώς πιστεύετε ότι αισθάνεται ένας άνθρωπος που εγκαταλείπει τον τόπο του, τα υπάρχοντά του και τους ανθρώπους του παρά τη θέλησή του;
γ) Η λέξη «Σύνορο» έχει πολυσύνθετη διάσταση: γεωγραφική, ιδεολογική, εθνική, πολιτισμική, κοινωνική. Πώς τι αντιλαμβάνεστε και πώς πιστεύετε ότι επηρεάζει τη ζωή μας;
δ) Οι πρόσφυγες απειλούν τη ζωή μας; (αιτιολογήστε)
…………… κ.λπ

Ενδεικτικοί πίνακες ζωγραφικής:
α) Τραγωδία. 1903. Pablo Picasso.
β) «Η φυγή από τη Χίο». Φραντσέσκο Χάγιεζ.
γ) Ο πρόσφυγας. Felix Nussbaum. 1939.
δ) Η τελευταία ματιά στο σπίτι. Richard Redgrave. 1858.
…………… κ.λπ

Ενδεικτικά λογοτεχνικά κείμενα/αποσπάσματα (πεζά/ποιήματα):
α) Μπ. Μπρεχτ. «Μετανάστες».
β) Γιώργος Σεφέρης. «Το σπίτι κοντά στη θάλασσα».
γ) Κωστής Παλαμάς. «Το τραγούδι των προσφύγων».
δ) Ηλίας Βενέζης. «Νούμερο 31328».
ε) Διδώ Σωτηρίου. «Οι νεκροί περιμένουν».
……………. κ.λπ

Ενδεικτικά τραγούδια:
α) Η ξενιτιά. Ερμηνεία: Haig Yazdjian – Ελένη Βιτάλη – Αρετή Κετιμέ.
β) Παράπονο ~ Η ξενιτιά. Ερμηνεία: Ελευθερία Αρβανιτάκη.
γ) Ρεμπέτικο: Πρακτορείο (Νίκος Γκάτσος/Σταύρος Ξαρχάκος).
…………. κ.λπ

Ενδεικτικές ταινίες:
α) America, America (1963). Elia Kazan.
β) Le Havre/Το λιμάνι της Χάβρης (2011). Άκι Καουρισμάκι.
γ) Gegen die Wand/Μαζί Ποτέ! (2004). Φατίχ Ακίν.
…………. κ.λπ.

Η Τέχνη, λοιπόν, και ο διάλογος στην υπηρεσία των φιλολογικών μαθημάτων. Εξάλλου, μαθαίνουμε..
10% αυτών που διαβάζουμε
20% αυτών που ακούμε
30% αυτών που βλέπουμε
50% αυτών που βλέπουμε και ακούμε
70% αυτών που συζητούμε
80% αυτών που βιώνουμε
95% αυτών που διδάσκουμε στους άλλους.