Καταπέλτης η βουλευτής Θεοδώρα Τζάκρη μετά την απόπειρα εξαπάτησης των δημοτών του Δήμου Έδεσσας ότι δήθεν για πρώτη φορά δημιουργείται δίκτυο φυσικού αερίου μήκους 11 χιλιομέτρων για όλο τον Δήμο Έδεσσας

ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΦΕΡΝΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ Η ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ

Με ερώτηση 9 σημείων η βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Θεοδώρα Τζάκρη ζητά εξηγήσεις από τους Υπουργούς κκ. Χατζηδάκη και Γεωργιάδη και αποκαλύπτει ότι με ενέργειες της ίδιας είχε εκπονηθεί μελέτη, η οποία και εντάχθηκε στο Πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ και είχε διασφαλιστεί δίκτυο 50 χιλιομέτρων από τη ΔΕΔΑ, ικανό να καλύψει το σύνολο των αναγκών της Έδεσσας σε φυσικό αέριο, ενώ είχε προωθηθεί προς ένταξη στο ΕΣΠΑ Κεντρικής Μακεδονίας.
Τα θέματα για τα οποία εγκαλεί τον Άδωνη Γεωργιάδη και τον Κωστή Χατζηδάκη η Θεοδώρα Τζάκρη είναι:
1. Καταδικάζει την Έδεσσα σε δίκτυο 11 χλμ περίπου, ήτοι πολύ μικρότερο από τα 50 χλμ που προβλέπεται να κατασκευαστούν σύμφωνα με την προηγούμενη μελέτη στην Έδεσσα.
2. Το φυσικό αέριο θα μεταφέρεται στον Δήμο Έδεσσας με φορτηγά-βυτία, αντί της μεταφοράς του με υπόγειο σωλήνα, επιβαρύνοντας με καυσαέρια την περιοχή, αυξάνοντας το κυκλοφοριακό φορτίο και κατ’ επέκταση τον κίνδυνο τροχαίων και άλλων ατυχημάτων κατά τη μεταφορά του.
3. Τα τιμολόγια αερίου δεν θα προκύπτουν από τον επιμερισμό του κόστους κατασκευής των δικτύων διανομής σε όλους τους καταναλωτές της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά ο επιμερισμός θα γίνεται μόνον μεταξύ των καταναλωτών του Δήμου Έδεσσας, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος να είναι υψηλότερα από τα αντίστοιχα που θα πληρώνουν οι πολίτες στις υπόλοιπες πόλεις της Περιφέρειας.
4. Η ιδιωτική εταιρία που θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται τα δίκτυα του Δήμου Έδεσσας είναι ταυτόχρονα και έμπορος αερίου και συνεπώς θα μπορεί να επιβάλλει άμεσα ή έμμεσα μονοπωλιακές καταστάσεις στις τιμές του αερίου της Έδεσσας, στρεβλώνοντας κάθε έννοια ανταγωνισμού, αφού οι καταναλωτές θα δυσκολεύονται να επιλέγουν ελεύθερα τον προμηθευτή αερίου, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους καταναλωτές της χώρας.
5. Ακυρώνει τη συντονισμένη προσπάθεια των φορέων ΤΑΡ, ΔΕΣΦΑ, ΔΕΔΑ για κατασκευή αγωγού μεταφοράς αερίου από το σημείο εξόδου έως την Έδεσσα και ως εκ τούτου αποκλείει την ανάπτυξη δικτύων διανομής στη Σκύδρα και την Αριδαία.
6. Ακυρώνει την αναπτυξιακή επένδυση του ΔΕΣΦΑ στο Άσπρο, διότι δεν υπάρχει πλέον ο φορέας που αναλαμβάνει την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς του αερίου προς την Έδεσσα.
7. Δεν εκμεταλλεύεται τη δυνατότητα και την πρόθεση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να χρηματοδοτήσει τα έργα διανομής αερίου με τα κονδύλια του ΕΣΠΑ που θα προκύψουν από τις εκπτώσεις των διαγωνισμών κατασκευής στις υπόλοιπες πόλεις. Δυνατότητα που έχει ευεργετικό αποτέλεσμα στη μείωση των τιμολογίων διανομής που θα πληρώνουν οι πολίτες της Έδεσσας.
Η βουλευτής Πέλλας Θεοδώρα Τζάκρη παραχώρησε την εξής δήλωση:
«Οποιοσδήποτε μπορεί να κοροϊδέψει πολλούς για λίγο ή λίγους για πολύ. Κανείς όμως δεν μπορεί να κοροϊδεύει όλους για πάντα. Η προσπάθεια απόκρυψης του μεγάλου έργου των 50 χιλιομέτρων αγωγού φυσικού αερίου που είχα διασφαλίσει για την Έδεσσα, αλλά και ο τρόπος που αυτό επιχειρήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, αποδεικνύουν την αμηχανία και την έλλειψη ικανότητας της κυβέρνησης. Μιας κυβέρνησης ταγμένης στην υπηρεσία ιδιωτικών συμφερόντων, η οποία έχει θέσει σκοπό της ύπαρξής της την απόκρυψη και καταστροφή όσων εξασφάλισε για τον λαό ο ΣΥΡΙΖΑ. Τα έβαλαν με λάθος άνθρωπο. Η Βουλή και οι πολίτες θα μάθουν την αλήθεια. Ο κύριος Γεωργιάδης είναι ώρα να αφήσει τα παιχνίδια και να υπηρετήσει το χαρτοφυλάκιό του. Αποτελεί τραγική ειρωνία ότι είναι ο ίδιος άνθρωπος που από το 2013 ζητούσε την κατάργηση και το κλείσιμο των δημόσιων νοσοκομείων και την παραχώρησή τους σε ιδιώτες. Σήμερα είναι ο ίδιος και η κυβέρνηση στην οποία θητεύει αυτοί που εκθειάζουν τα δημόσια νοσοκομεία και ικετεύουν γιατρούς και νοσηλευτές να προσέλθουν για την αντιμετώπιση της μάστιγας του κορονοιού.
Ως βουλευτής Πέλλας έχω αυτοδεσμευτεί να υπηρετώ το δόγμα “ΠΡΩΤΑ Η ΠΕΛΛΑ”. Και δεν θα επιτρέψω σε κανένα όσο είμαι βουλευτής να διαλύσει όσα με κόπο κατακτήσαμε».

———-
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης

Προς τους κκ. Υπουργούς:
 Περιβάλλοντος και Ενέργειας
 Ανάπτυξης & Επενδύσεων

ΕΡΩΤΗΣΗ

Θέμα: «Απόφαση της ΡΑΕ να εκδώσει την Άδεια Διανομής Αερίου της Έδεσσας υπέρ ιδιωτικής εταιρίας»
Με βάση τις διατάξεις του Ν. 4336/2015 ιδρύθηκε η ΕΔΑ Λοιπής Ελλάδος (που μετονομάστηκε στη συνέχεια σε ΔΕΔΑ) ΑΕ, με αρμοδιότητα την κατασκευή και λειτουργία (διαχείριση) δικτύων διανομής φυσικού αερίου σε όλη την επικράτεια, εκτός των περιοχών Αττικής, Θεσσαλίας και του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.
Πρόσθετα προς τις διατάξεις του ως άνω νόμου, η ΔΕΔΑ έλαβε Άδεια Διανομής και Διαχείρισης δικτύων διανομής από τη ΡΑΕ, υποβάλλοντας πρόγραμμα ανάπτυξης (κατασκευής) δικτύων διανομής για όλες σχεδόν τις πρωτεύουσες των νομών και αρκετών μεγάλων πόλεων της ηπειρωτικής Ελλάδος.
Σε ότι αφορά τις πόλεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, το πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ προβλέπει την άμεση κατασκευή δικτύων διανομής στις πόλεις Σέρρες, Κιλκίς, Γιαννιτσά, Βέροια, Αλεξάνδρεια και Κατερίνη, δηλαδή στις πόλεις που βρίσκονται πλησίον και κατά μήκος του αγωγού μεταφοράς αερίου του ΔΕΣΦΑ και είναι εφικτή η τροφοδοσία τους.
Για τις πόλεις της Περιφέρειας που βρίσκονται μακριά από τον αγωγό μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ, ήτοι για την Έδεσσα, Νάουσα, Σκύδρα, Αριδαία κ.ά., η τροφοδοσία τους είναι εφικτή μόνον από τον αγωγό ΤΑΡ, η κατασκευή του οποίου ολοκληρώθηκε πρόσφατα. Πιο συγκεκριμένα, ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός προϋποθέτει τη μετατροπή του βαλβιδοστασίου του ΤΑΡ που βρίσκεται στο Άσπρο της Σκύδρας σε σημείο εξόδου του αερίου, απ’ όπου θα ξεκινά ο σωλήνας (δίκτυο μέσης πίεσης) που θα μεταφέρει το αέριο στις πόλεις αυτές.
Από διετίας, υποστηρίζω θερμά και παρακολουθώ στενά το έργο ανάπτυξης των δικτύων διανομής στην Έδεσσα, Σκύδρα και Αριδαία με συνεχείς παρεμβάσεις, επαφές και εποικοδομητικές συσκέψεις με τις διοικήσεις των εμπλεκομένων φορέων, ήτοι των ΡΑΕ, ΔΕΔΑ, ΔΕΣΦΑ, ΤΑΡ, ΔΕΠΑ και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και από τις συνεχείς επαφές μου είμαι σε θέση να διαβεβαιώσω ότι:
1. Ο ΔΕΣΦΑ ολοκλήρωσε τις μελέτες σχεδιασμού του αγωγού μεταφοράς αερίου για το τμήμα Άσπρο-Σκύδρα-Έδεσσα συνολικού μήκους 20 χλμ.
2. Ο ΔΕΣΦΑ ολοκλήρωσε επίσης τις μελέτες σχεδιασμού των δικτύων διανομής της πόλης της Έδεσσας, συνολικού μήκους 52 χλμ.
3. Ο ΤΑΡ συμφώνησε στην μετατροπή του βαλβιδοστασίου στο Άσπρο Σκύδρας σε σημείο εξόδου του αερίου απ’ όπου θα ξεκινά ο αγωγός μεταφοράς και προς τούτο διατίθεται να παραχωρήσει χώρο.
4. Ο ΔΕΣΦΑ ενέταξε στο πρόγραμμα ανάπτυξης 2020-2029 την κατασκευή του σημείου εξόδου στο Άσπρο Σκύδρας, με προϋπολογισμό 3 εκατ. €.
5. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εκτιμά ως εφικτή την πρόταση για χρηματοδότηση των έργων διανομής σε Έδεσσα, Σκύδρα και Αριδαία μέσω του ΕΣΠΑ, με χρήματα που θα προκύψουν από τις εκπτώσεις που θα λάβει η ΔΕΔΑ από τους διαγωνισμούς για την κατασκευή των έργων σε Σέρρες, Κιλκίς, Γιαννιτσά, Αλεξάνδρεια, Βέροια και Κατερίνη.
Ξαφνικά, ενώ έχουν δρομολογηθεί λύσεις για την υλοποίηση του έργου της αεριοδότησης και χωρίς να υπάρχει προφανής λόγος, η ΡΑΕ με την υπ’ αριθ. 1099 απόφασή της δίδει την Άδεια Διανομής Αερίου για τον Δήμο Έδεσσας σε μία ιδιωτική εταιρία, αφαιρώντας τον από τις περιοχές αρμοδιότητας της κρατικής ΔΕΔΑ.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η εν λόγω απόφαση λαμβάνεται από τη ΡΑΕ σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, με την οποία έχουμε κάθετα διαφωνήσει λόγω του ιδιωτικού μονοπωλίου που δημιουργεί. Η εν λόγω απόφαση της ΡΑΕ προφανώς δεν συμβάλλει στην αύξηση του αναμενόμενου τιμήματος, αλλά αντίθετα περιορίζει και μειώνει τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου.
Επιπρόσθετα, στην εν λόγω Άδεια Διανομής προβλέπεται ότι το αέριο που θα τροφοδοτεί ολόκληρο τον Δήμο Έδεσσας, θα μεταφέρεται με φορτηγά-βυτία και όχι με υπόγειο αγωγό.
Η πρωτοφανής απόφαση της ΡΑΕ να αφαιρέσει τον Δήμο της Έδεσσας από περιοχές που ο Ν.4336/2015 αποδίδει στην κρατική ΔΕΔΑ, ελέγχεται ως προς το σύννομο, ενώ ταυτόχρονα ακυρώνει την προετοιμασία των τελευταίων δύο χρόνων για την ασφαλή και αδιάλειπτη τροφοδοσία της Έδεσσας.
Επιπλέον δε, η Άδεια Διανομής που η ΡΑΕ έδωσε στην ιδιωτική επιχείρηση έχει τα εξής, αρνητικά για τον Δήμο και την περιοχή, αποτελέσματα:
1. Καταδικάζει την Έδεσσα σε δίκτυο 11 χλμ, ήτοι πολύ μικρότερο από τα 50 χλμ που προβλέπεται να κατασκευαστούν σύμφωνα με την προηγούμενη μελέτη για την Έδεσσα.
2. Το φυσικό αέριο θα μεταφέρεται στον Δήμο Έδεσσας με φορτηγά-βυτία, αντί της μεταφοράς του με υπόγειο σωλήνα, επιβαρύνοντας με καυσαέρια την περιοχή, αυξάνοντας το κυκλοφοριακό φορτίο και κατ’ επέκταση τον κίνδυνο τροχαίων και άλλων ατυχημάτων κατά τη μεταφορά του.
3. Τα τιμολόγια αερίου δεν θα προκύπτουν από τον επιμερισμό του κόστους κατασκευής των δικτύων διανομής σε όλους τους καταναλωτές της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά ο επιμερισμός θα γίνεται μόνον μεταξύ των καταναλωτών του Δήμου Έδεσσας, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος να είναι υψηλότερα από τα αντίστοιχα που θα πληρώνουν οι πολίτες στις υπόλοιπες πόλεις της Περιφέρειας.
4. Η ιδιωτική εταιρία που θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται τα δίκτυα του Δήμου Έδεσσας είναι ταυτόχρονα και έμπορος αερίου και συνεπώς θα μπορεί να επιβάλλει άμεσα ή έμμεσα μονοπωλιακές καταστάσεις στις τιμές του αερίου της Έδεσσας, στρεβλώνοντας κάθε έννοια ανταγωνισμού, αφού οι καταναλωτές θα δυσκολεύονται να επιλέγουν ελεύθερα τον προμηθευτή αερίου, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους καταναλωτές της χώρας.
5. Ακυρώνει τη συντονισμένη προσπάθεια των φορέων ΤΑΡ, ΔΕΣΦΑ, ΔΕΔΑ για κατασκευή αγωγού μεταφοράς αερίου από το σημείο εξόδου έως την Έδεσσα και ως εκ τούτου αποκλείει την ανάπτυξη δικτύων διανομής στη Σκύδρα και την Αριδαία.
6. Ακυρώνει την αναπτυξιακή επένδυση του ΔΕΣΦΑ στο Άσπρο, διότι δεν υπάρχει πλέον ο φορέας που αναλαμβάνει την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς του αερίου προς την Έδεσσα.
7. Δεν εκμεταλλεύεται τη δυνατότητα και την πρόθεση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να χρηματοδοτήσει τα έργα διανομής αερίου με τα κονδύλια του ΕΣΠΑ που θα προκύψουν από τις εκπτώσεις των διαγωνισμών κατασκευής στις υπόλοιπες πόλεις. Δυνατότητα που έχει ευεργετικό αποτέλεσμα στη μείωση των τιμολογίων διανομής που θα πληρώνουν οι πολίτες της Έδεσσας.
Ερωτώνται οι κκ. υπουργοί:
1. Για ποιούς λόγους ακυρώνεται πρακτικά η συμφωνία του Ελληνικού Δημοσίου με τον ΤΑΡ αναφορικά με τη μετατροπή του ενός εκ των τεσσάρων βαλβιδοστασίων (εκείνου στη θέση Άσπρο Σκύδρας) σε σημείο εξόδου του αερίου για την τροφοδοσία της περιοχής;
2. Για ποιούς λόγους ακυρώνεται η τροφοδοσία της Έδεσσας και των υπολοίπων πόλεων από τη θέση Άσπρο του ΤΑΡ;
3. Για ποιόν λόγο δέχεται η ΡΑΕ την ανάπτυξη ενός μικρού δικτύου διανομής, έναντι μίας λύσης που θα κάλυπτε το σύνολο του Δήμου Έδεσσας;
4. Προτίθεται η ΔΕΔΑ να υποβάλει Αίτηση Ακύρωσης της εν λόγω απόφασης της ΡΑΕ ενώπιον των αρμόδιων διοικητικών δικαστηρίων;
5. Ποιός είναι ο φορέας που θα αναλάβει την κατασκευή του αγωγού Άσπρο-Σκύδρα-Έδεσσα, Άσπρο-Σκύδρα-Νάουσα και τις ενδεχόμενες επεκτάσεις αυτού προς Βέροια και Γιαννιτσά;
6. Για ποιόν λόγο μένει ανεκμετάλλευτη η πρόθεση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να χρηματοδοτήσει τα έργα κατασκευής των δικτύων διανομής με κονδύλια του ΕΣΠΑ;
7. Ποια θα είναι τα τιμολόγια διανομής που θα πληρώνουν οι κάτοικοι της Έδεσσας σε σχέση με τα αντίστοιχα τιμολόγια των υπολοίπων κατοίκων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας;
8. Ποιά εκτιμάται ότι θα είναι η επίπτωση στο αναμενόμενο τίμημα από την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ από την αφαίρεση του Δήμου Έδεσσας από τις περιοχές ευθύνης της κρατικής ΔΕΔΑ;
9. Για ποιους λόγους ακυρώνεται η αναπτυξιακή επένδυση του ΔΕΣΦΑ στο Άσπρο, προϋπολογισμού 3 εκατ. €, που αφορά στη μετατροπή του βαλβιδοστασίου του ΤΑΡ σε σημείο εξόδου του αερίου;
H Ερωτώσα βουλευτής
Τζάκρη Θεοδώρα