Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων με τίτλο «Πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων, Πρόγραμμα «Κυψέλη» για την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, διατάξεις για την προώθηση της αναδοχής και της υιοθεσίας, «Προσωπικός Βοηθός για τα Άτομα με Αναπηρία» και άλλες διατάξεις».
Ο Λάκης Βασιλειάδης τόνισε πως η στήριξη της Ελληνικής οικογένειας βρίσκεται στον πυρήνα των αρχών και των αξιών της Νέας Δημοκρατίας και πως η ευθύνη της προστασίας των παιδιών και των ευάλωτων μελών των οικογενειών μας, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία, ανήλικων και ενήλικων είναι μεγάλη. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη μείωσης του απαραίτητου αριθμού ενσήμων από 100 σε 50 για την ασφάλιση και επιδότηση ανεργίας των εποχιακά εργαζομένων στην μεταποίηση αγροτικών προϊόντων.
Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο https://youtu.be/YyDvwcH6ZKs
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, έχουμε σήμερα μπροστά μας ένα ακόμα σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, το οποίο υπηρετεί τον στόχο που είχε θέσει η Νέα Δημοκρατία με το πρόγραμμά της το 2019 για ένα ευρύ και ισχυρό πλέγμα κοινωνικής προστασίας για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και εν προκειμένω για τα παιδιά και τα άτομα με αναπηρία.
Η νομοθετική πρωτοβουλία κινείται γύρω από πέντε άξονες και συμπεριλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα ρυθμίσεων που βελτιώνουν ήδη υπάρχουσες διατάξεις, χωρίς να ακυρώνουν ισχύουσες διατάξεις. Ο πρώτος άξονας αφορά στην πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης ανηλίκων, με έμφαση στους φορείς παιδικής προστασίας. Εισάγεται η υποχρέωση ανάληψης δράσης σε περιπτώσεις κακοποίησης ή παραμέλησης ανηλίκων και ορίζεται Υπεύθυνος Προστασίας Ανηλίκων.
Η πολιτεία μεριμνά, επίσης, ώστε άτομα τα οποία έχουν καταδικαστεί για αδικήματα που αφορούν οποιαδήποτε μορφή κακοποίησης ή εκμετάλλευσης ανηλίκων, να μην μπορούν να προσφέρουν εργασία, ακόμα και εθελοντικά, σε φορείς προστασίας ανηλίκων. Επίσης, δημιουργείται εθνικός ψηφιακός μηχανισμός καταγραφής και παρακολούθησης αναφορών για την καλύτερη παρακολούθηση, αντιμετώπιση και αποτροπή περιστατικών κακοποίησης ανηλίκων.
Ο δεύτερος άξονας αφορά στο πρόγραμμα ΚΥΨΕΛΗ για την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς. Πρόκειται για ένα σύγχρονο παιδαγωγικό πρόγραμμα, χωρίς κοινωνικούς και οικονομικούς αποκλεισμούς που φιλοδοξεί να μετατρέψει τους βρεφικούς και νηπιακούς σταθμούς από χώρους φύλαξης –ή όπως έχω ακούσει πολλές φορές και με ενοχλεί ιδιαίτερα, «χώρος πάρκινγκ παιδιών»- σε χώρους ανάπτυξης της προσωπικότητάς τους, όπου θα μπορούν να λάβουν τα απαραίτητα εκείνα ερεθίσματα για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την ανακάλυψη των ταλέντων τους.
Το πρόγραμμα ΚΥΨΕΛΗ θα συνεπικουρείται από το νεοσύστατο Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης, ένα συλλογικό συμβουλευτικό όργανο που θα παρέχει εξειδικευμένη επιστημονική υποστήριξη προς τους σταθμούς.
Ο τρίτος άξονας περιλαμβάνει διατάξεις για την προώθηση της αναδοχής και υιοθεσίας. Είναι ένα θέμα για το οποίο η ηγεσία του Υπουργείου έχει να επιδείξει πραγματικά ένα πλούσιο έργο. Κεντρική πολιτική κατεύθυνση είναι και πάλι η αποϊδρυματοποίηση, ώστε τα παιδιά σε κλειστές δομές να βρουν τη δική τους οικογένεια και να λάβουν τα απαραίτητα εφόδια για την κοινωνική επανένταξή τους. Λαμβάνονται μέτρα ώστε τα βρέφη να μη χρειάζεται να φιλοξενηθούν σε ίδρυμα για να εγγραφούν στα Ειδικά Μητρώα Εγκεκριμένων Αναδόχων Ανηλίκων, αλλά να εισέρχονται στο σύστημα αναδοχής απευθείας από το νοσοκομείο.
Διευρύνονται τα ηλικιακά όρια για όσους επιτρέπονται να γίνονται ανάδοχοι και συνεπώς αυξάνονται πιθανοί ανάδοχοι γονείς, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ρόλος του Κοινωνικού Συμβούλου που ασκεί εποπτεία στις προνοιακές δομές.
Και ερχόμαστε τώρα στα άτομα με αναπηρία, δηλαδή στον τέταρτο άξονα που αφορά στην εισαγωγή του Προσωπικού Βοηθού. Και πάλι η αποϊδρυματοποίηση είναι η κεντρική πολιτική κατεύθυνση, με στόχο την ανεξάρτητη διαβίωση των ατόμων αυτών και τη στήριξη των οικογενειών τους. Ικανοποιείται το αίτημα των οικογενειών με μέλη ΑμεΑ να είναι δικαιούχοι όλα τα άτομα, ανεξαρτήτως κατηγορίας αναπηρίας και τόπου διαβίωσης, χωρίς καμία επίπτωση στο προνοιακό επίδομα μέσω ΟΠΕΚΑ.
Η ένταξη και η ισότιμη συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία σε όλες οι πτυχές της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ζωής αποτέλεσε και αποτελεί δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς τον στόχο αυτόν από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Απόδειξη αποτελεί η διάθεση 42 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για το πιλοτικό στάδιο της δράσης αυτής.
Τέλος, ο πέμπτος άξονας εμπεριέχει διατάξεις που αφορούν τη λειτουργία ιδιωτικών και δημόσιων φορέων πρόνοιας, όπως η παράταση στις συμβάσεις εργασίας επικουρικού προσωπικού ή το πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ για πενήντα χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε βρεφικούς σταθμούς από το 2022 και έπειτα.
Ακολουθείται επίσης η σύσταση 1004 του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την υλοποίηση δράσεων για την πρόσβαση όλων των παιδιών σε ποιοτική εκπαίδευση, υγιεινή διατροφή, περίθαλψη και στέγαση. Σε αυτό το πλαίσιο δίνεται η δυνατότητα σε εφήβους δεκαπέντε ετών και άνω -πάντα στη λογική της αποϊδρυματοποίησης- να ενταχθούν σε πρόγραμμα ημιαυτόνομης διαβίωσης με επιδότηση ενοικίου και δαπάνες για οικοσκευή, καθώς και ενίσχυση των δεξιοτήτων τους, ώστε να διασυνδεθούν με την αγορά εργασίας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η στήριξη της ελληνικής οικογένειας βρίσκεται στον πυρήνα των αρχών και των αξιών της Νέας Δημοκρατίας. Νιώθουμε βαριά την ευθύνη της προστασίας των παιδιών και των ευάλωτων μελών των οικογενειών μας, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία, ανηλίκων και ενηλίκων. Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου εξυπηρετεί ακριβώς αυτήν την πολιτική μέσω της ενδυνάμωσης των δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και των οργανισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης, που σηκώνουν πραγματικά ένα μεγάλο βάρος αυτού. Καλώ το Σώμα να υπερψηφίσει.
Πριν ολοκληρώσω, κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να αναφερθώ στην τροπολογία με γενικό αριθμό 1090 και ειδικό 88, η οποία προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη μείωση του απαραίτητου αριθμού ενσήμων από εκατό σε πενήντα για την ασφάλιση και επιδότηση ανεργίας των εποχικά εργαζομένων σε τουριστικά και επισιτιστικά επαγγέλματα. Η ρύθμιση αυτή εφαρμόστηκε και πέρυσι λόγω των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας. Περιείχε και τους εποχικά εργαζόμενους άλλων κλάδων, όπως εργαζομένων των εργοστασίων μεταποίησης, των εργαζομένων διαλογητηρίων, που είναι πραγματικά εποχικοί εργαζόμενοι.
Δυστυχώς οι λόγοι αυτοί υφίστανται και φέτος και μάλιστα σε πολλές περιοχές της χώρας, όπως ειδικά η περιφέρειά μου, η Πέλλα, όπου είχαμε και πρόσθετες επιπτώσεις από ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως ο παγετός την άνοιξη του 2021. Πολλοί εποχικοί εργαζόμενοι δεν μπόρεσαν λόγω μείωσης της ζήτησης εργασίας να συγκεντρώσουν αυτά τα εκατό ένσημα που απαιτούνται. Η Κυβέρνηση φέτος θεωρώ πως θα φροντίσει να καλύψει αυτούς τους ανθρώπους. Είναι πραγματικά αναγκαίο. Σας ευχαριστώ πολύ.»