Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στη συζήτηση στη Βουλή για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων για τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας και την ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Μεταξύ άλλων, ο Λάκης Βασιλειάδης αναφέρθηκε σε μια σειρά θεμάτων που πρότεινε να αποτελέσουν τις επόμενες νομοθετικές προτεραιότητες στον ασφαλιστικό τομέα. Συγκεκριμένα ζήτησε τον  εξορθολογισμό των αγροτικών συντάξεων, καθώς η ύπαρξη διαφορετικών μεθόδων απονομής οδηγεί, όπως είπε, σε αποφάσεις με ποσό μικρότερο από το αναμενόμενο και συχνά κατώτερο και της εθνικής σύνταξης, κάτι που χαρακτήρισε ως κραυγαλέα αδικία. Επίσης, ζήτησε την αύξηση των ορίων των οφειλών ασφαλιστικών εισφορών για απονομή σύνταξης, καθώς, όπως τόνισε, η συσσώρευση χρεών και υποχρεώσεων καθιστά τα σημερινά όρια (6.000€ στον τ. ΟΓΑ και 20.000€ στο τ. ΤΕΒΕ) ξεπερασμένα. Επιπλέον, ζήτησε τη νομιμοποίηση του χρόνου ασφάλισης πριν το 2016 για ασφαλισμένους του τ. ΟΓΑ και του τ. ΤΕΒΕ, ώστε να μην διαγράφεται πληρωμένος χρόνος, και τέλος έθεσε εκ νέου το θέμα των συνταξιοδοτικών διατάξεων για τα μέλη των οικογενειών που αναλαμβάνουν φροντίδα ατόμων με βαριές αναπηρίες και είναι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, ζητώντας να εξομοιωθούν με αυτές για τους εργαζόμενους στο δημόσιο.

Ο Βουλευτής αναφερόμενος στο νομοσχέδιο ανέφερε πως συμβάλλει στη συστηματοποίηση και ενοποίηση κανόνων, μειώνει την γραφειοκρατία, διευκολύνει την ψηφιοποίηση διαδικασιών, αντιμετωπίζει διοικητικές δυσχέρειες και στην τελική ενισχύει το κλίμα εμπιστοσύνης των Ελλήνων προς το ασφαλιστικό σύστημα, ενώ ξεχώρισε την απαλλαγή από την υποχρέωση προσκόμισης ασφαλιστικής ενημερότητας στην οριστικοποίηση συμβολαίων μεταβίβασης ακινήτων που προηγήθηκε προσύμφωνο αγοραπωλησίας, ένα θέμα για το οποίο είχε καταθέσει και σχετική Κοινοβουλευτική Ερώτηση.

 

Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο https://youtu.be/cVH4_3gxo0U

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τον Ιούλιο του 2019 ο ελληνικός λαός έδωσε σαφή εντολή στη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη να εφαρμόσει ένα αρκετά μεταρρυθμιστικό προεκλογικό πρόγραμμα. Στους βασικούς άξονες του προγράμματος αυτού ήταν και οι παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό σύστημα, το οποίο φαινόταν, πέρα από δυσλειτουργικό, και ξεπερασμένο για την εποχή μας.

Πράγματι τα τρία αυτά χρόνια της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας η Βουλή έχει ψηφίσει μια σειρά από νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με σημαντικότερες τον εκσυγχρονισμό του eΕΦΚΑ και την επικουρική ασφάλιση για τη νέα γενιά, πραγματικές, ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις. Έχει όμως ολοκληρωθεί το έργο; Φυσικά και όχι.

Σήμερα λοιπόν συζητάμε ένα ακόμα καλοδουλεμένο σχέδιο νόμου, που στόχο έχει τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας οριζόντια. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις κινούνται γύρω από τέσσερις άξονες, την οικονομική στήριξη των ευάλωτων ομάδων, τον εξορθολογισμό ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών διατάξεων, τη ρύθμιση ζητημάτων αγοράς εργασίας, ισότητας και κατάργησης των διακρίσεων στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων, καθώς και προνοιακά ζητήματα.

Στο σύνολό του το σχέδιο νόμου αποτελεί το πρώτο βήμα για την εφαρμογή του κοινωνικού πακέτου στήριξης που είχε παρουσιάσει ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη. Προβλέπονται οι όροι για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση προς ευάλωτους συνταξιούχους και ανασφάλιστους, καθώς και τους δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος, ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και επιδόματος παιδιού, που θα καταβληθεί έως τις 20 Δεκεμβρίου, τέλος του έτους.

Περιλαμβάνεται σειρά ρυθμίσεων, όπως η μείωση του χρόνου παραγραφής μη βεβαιωμένων οφειλών στον ΕΦΚΑ από είκοσι σε δέκα χρόνια, ο διπλασιασμός των δόσεων για πάγια ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών από δώδεκα σε είκοσι τέσσερις δόσεις, η κατάργηση της ειδικής εισφοράς του 1% για τους ασφαλισμένους του τέως Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων και η επέκταση της μάχιμης πενταετίας σε όλους τους ένστολους.

Θεσπίζονται η επέκταση της άδειας μητρότητας από έξι σε εννιά μήνες και τα κίνητρα μετατροπής συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε συμβάσεις πλήρους απασχόλησης.

Αντιμετωπίζονται ζητήματα ίσης μεταχείρισης, όπως σχετικά με τις διακρίσεις σε βάρος οροθετικών στον χώρο εργασίας.

Αυτές λοιπόν είναι μόνο μερικές από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ενός σχεδίου νόμου, το οποίο συμβάλλει στη συστηματοποίηση και ενοποίηση κανόνων, μειώνει την γραφειοκρατία, διευκολύνει την ψηφιοποίηση διαδικασιών, αντιμετωπίζει διοικητικές δυσχέρειες και στην τελική ενισχύει το κλίμα εμπιστοσύνης των Ελλήνων προς το ασφαλιστικό σύστημα.

Ξεχωρίζω τις προβλέψεις του άρθρου 14 αναφορικά με τα προσύμφωνα αγοραπωλησίας ακινήτων, ένα θέμα το οποίο έχω θέσει αρκετές φορές και από αυτό το Βήμα και το οποίο βλέπω πως λύνεται. Έτσι λοιπόν έχουμε την απαλλαγή από την υποχρέωση προσκόμισης και της ασφαλιστικής ενημερότητας των πολιτών κατά τη σύνταξη με αυτοσύμβαση οριστικών συμβολαίων μεταβίβασης ακινήτων με επαχθή αιτία σε εκτέλεση προσυμφώνου, που έχουν συνταχθεί μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του 2000.

Η ρύθμιση αυτή έρχεται να συμπληρώσει και ουσιαστικά να ενεργοποιήσει την ευνοϊκή διάταξη του άρθρου 152 του ν. 4808/2021, με την οποία απαλλάσσεται από την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής ενημερότητας των πολιτών. Ξεκλειδώνει λοιπόν η διαδικασία για την οριστική μεταβίβαση χιλιάδων ακινήτων, κυρίως στη Μακεδονία και στη Βόρεια Ελλάδα. Περιμένουμε σύντομα αντίστοιχη επίλυση και για τις περιπτώσεις όπου ζητείται πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ από τον εργολάβο.

Όπως ήδη ανέφερα, το έργο που έχει γίνει τα τρία αυτά χρόνια από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο. Επιτρέψτε μου όμως, κύριε Υπουργέ, να αναφερθώ σε μια σειρά ζητήματα που νομίζω ότι πρέπει να γίνουν οι επόμενες προτεραιότητες του νομοθετικού μας έργου. Το ενιαίο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, πολύ περισσότερο μετά και τον εκσυγχρονισμό του eΕΦΚΑ αποτελεί ένα σημαντικό κεκτημένο για την ελληνική κοινωνία.

Ωστόσο, ακόμα και σήμερα πολλοί ασφαλισμένοι έρχονται αντιμέτωποι με κάποιες, θα έλεγα, «παιδικές ασθένειες» του συστήματος παρότι έχουν περάσει πάνω από έξι χρόνια εφαρμογής του. Συγκεκριμένα θα ήθελα να αναφερθώ στις συντάξεις των αγροτών. Σύμφωνα με τη μεταβατική διάταξη του άρθρου 99 του ν. 4387/2016 η έκδοση σύνταξης του πρώην ΟΓΑ γίνεται σύμφωνα αφενός με τις κανονιστικές διατάξεις του ΟΓΑ και αφετέρου με τον συνήθη τρόπο απονομής συντάξεων. Έτσι είναι πιθανόν -εγώ γνωρίζω πάρα πολλές περιπτώσεις- να εκδίδονται αποφάσεις απονομής σύνταξης ασφαλισμένων στον πρώην ΟΓΑ με ποσό μικρότερο κατά πολύ από το αναμενόμενο, συχνά δε ακόμα και κατώτερο της εθνικής σύνταξης. Πρόκειται πραγματικά για μια κατάφωρη αδικία, την οποία πρέπει αρχικώς να διαλευκάνουμε και βεβαίως να διορθώσουμε.

Επίσης ένα θέμα που θα ήθελα να δείτε έχει να κάνει με την αύξηση του ορίου των οφειλών ασφαλιστικών εισφορών, όπως είπε και ο προηγούμενος συνάδελφός μου, για την απονομή σύνταξης σε αγρότες, ελεύθερους επαγγελματίες και λοιπούς. Τα ισχύοντα σήμερα όρια των 6.000 για τους αγρότες και των 20.000 για τους ελεύθερους επαγγελματίες είναι αρκετά μικρά, με δεδομένο ότι οι συνεχιζόμενες κρίσεις έχουν προκαλέσει ζημιά στη συσσώρευση χρεών και υποχρεώσεων.

Ένα άλλο ζήτημα που αφορά κυρίως τους αγρότες του πρώην ΟΓΑ -αλλά όχι, αποκλειστικά καθώς έχουμε και πολλές περιπτώσεις ασφαλιστικών ασφαλισμένων στο πρώην ΤΕΒΕ- είναι αυτό της νομιμοποίησης του χρόνου ασφάλισης πριν το 2016. Είναι πολλές οι περιπτώσεις, κύριε Υπουργέ, όπου στον ασφαλισμένο ή την ασφαλισμένη γίνεται διαγραφή πληρωμένου χρόνου επειδή σταμάτησε τη δραστηριότητα, είτε αυτή είναι αγροτική, είτε εμπορική, είτε άλλη, και μένουν οι άνθρωποι χωρίς σύνταξη, ενώ πιστεύουν ότι έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης.

Ένα τελευταίο ζήτημα είναι αυτό της αποκατάστασης αδικιών του νόμου 4336/2015, σχετικά με τις συνταξιοδοτικές διατάξεις για τα μέλη των οικογενειών που αναλαμβάνουν φροντίδα ατόμων με βαριές αναπηρίες και είναι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα. Ορθώς στο σχέδιο νόμου μεταβάλλονται οι ηλικιακές προϋποθέσεις για χορήγηση μειωμένης σύνταξης σε δημοσίους υπαλλήλους που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα έως 31 Δεκεμβρίου 2012, με βάση τα ευμενέστερα όρια ηλικίας που ίσχυαν πριν τον εν λόγω νόμο.

Ωστόσο, με την εφαρμογή του συγκεκριμένου νόμου, καταργήθηκαν και οι ευνοϊκοί όροι για τους γονείς ΑμεΑ μόνο του ιδιωτικού τομέα, ενώ διατηρούνται για του δημοσίου. Γνωρίζετε την αδικία αυτή, την έχουμε συζητήσει και μαζί, κύριε Υπουργέ, και νομίζω πως πρέπει να προχωρήσουμε στην αποκατάστασή της.

Σας ζητώ να δείτε αυτά τα σημεία επειδή γνωρίζω και την ευαισθησία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου αλλά και την αποτελεσματικότητα των νομοθετικών σας παρεμβάσεων. Είναι πραγματικός άθλος αυτός που καταφέρατε με τη μείωση του χρόνου απονομής συντάξεων, όταν μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ μάς κληροδότησε πάνω από ένα εκατομμύριο ασφαλιστικές εκκρεμότητες.

Αφού λοιπόν ψηφίσουμε και το σημερινό σχέδιο νόμου, το οποίο, κύριε Πρόεδρε, καλώ όλες και όλους τους συναδέλφους να το στηρίξουν, σας ζητώ, κύριε Υπουργέ, να δείτε αυτά τα ζητήματα με τη συνέπεια και τη μεθοδικότητα που σας διακρίνει.

Σας ευχαριστώ πολύ.»